بخشی از مقاله

چکیده

در شرایط کنونی اداره امور دانشگاه ها پاسخگویی به محیط امري اجتنابناپذیر مینماید. رشته مدیریت صنعتی در این فرآیند موفق عمل ننموده و به اعتقاد بسیاري جایگاه خاص خود را نیافته است. دلایل متعددي براي این مهم وجود دارد. در این نوشتار سعی شده است تا چنین بی سامانی در دورههاي کارشناسی مدیریت صنعتی از طریق تحلیل شکاف و رویکرد Servqual مورد بررسی قرار گیرد.

مقدمه

دانشگاه براي ادامه حیات خود باید نسبت به محیط بیرونی پاسخگو باشد.

پاسخهایی که از سوي دانشگاه ارائه می شود تاثیر بسزایی بر ساختارها و فرآیندهاي اداري - آموزشی آنها داشته است. طی دهههاي گذشته، نیروهاي محیطی موثر بر دانشگاه ها بصورت تصاعدي افزایش یافته است و در اثر این تعداد نیروي محیطی تمامی حوزه هاي دانشگاه مشمول پاسخگویی گردیدهاند.

در برخی از حوزهها، پاسخگویی و تغییر متناسب با نیازهاي محیط بوده و در برخی دیگر اینگونه نشده است.
کمترین تغییر در اثر تغییرات محیطی مربوط به حوزة علوم انسانی می باشد و از بین رشته هاي علوم انسانی، شاخه »مدیریت« بیشترین مشکل را در پاسخ به محیط بیرونی داشته است. همچنین نگارندگان بر اساس پانزده سال فعالیت در حوزة مدیریت رشته مدیریت صنعتی معتقدند این رشته کمتر از سایر رشتههاي مدیریت پاسخگوي محیط بوده است.

زمانی که یک سیستم آموزش عالی- بطور عام- و یا رشته اي از آموزشهاي دانشگاهی- بطور خاص- در ارضاء نیازهاي مشتریان بطور مناسب عمل نمینماید، سردرگمی در اداره ایجاد شده و موجب می شود اعضاي هیات علمی و مدیریت آن بخش یا دانشگاه، توانایی خود را در درك وکنترل فرآیندها از دست بدهند. نتیجه چنین روندي آن خواهد بود که نه هیات علمی و نه مدیریت، براي هدایت و انجام کارها توانایی موثر احساس نمی کنند.

وقتی افراد و گروه ها توانایی خود را در تاثیرگذاري از طریق اجراي برنامه هاي مثبت و سازنده از دست می دهند تمایل می یابند که از نفوذ خود جهت ایجاد مانع استفاده کنند و در نتیجه موجب افزایش روحیه محافظه کاري میگردند.

کلارك کر - Clark kar - نتیجه این امر را تعهد بیشتر به حفظ وضعیت موجود میداند چرا که وضعیت فعلی تنها راه حلی است که نمی توان آن را وتو کرد.

بیان مساله

یکی از مجموعه گرایش هاي مدیریت که قرابت بسیاري با رشته مهندسی صنایع دارد، »مدیریت صنعتی« است. بسیاري از دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی بیش از سه دهه میباشد که در این رشته اقدام به پذیرش دانشجو مینمایند.

کلیه مقاطع تحصیلی این رشته در داخل کشور دایر بوده و بیشترین پذیرش در آن مربوط به مقطع کارشناسی می باشد. در طی سال هاي اخیر تعداد کثیري از دانشگاه هاي کشور، به تاسیس دوره هاي کارشناسی این رشته اقدام نموده اند و در حال حاضر نیز مراکز آموزشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فن Ĥوري و دانشگاه آزاد اسلامی در این رشته پذیرش دانشجو دارند.

مطابق تعریف بعمل آمده از این رشته تحصیلی داوطلبان کنکور با توجه به دانستههاي زیر آن را انتخاب می نمایند: 

این رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می پذیرد و هدف از پذیرش دانشجو در این رشته:

-1 تربیت کارشناسان صنعتی جهت ارائه مشاوره هاي داخلی و خارجی به واحدهاي صنعتی، مانند مشاوره هاي تعمیرات و نگهداري

-2 تربیت مدیران صنعتی جهت اداره واحدهاي صنعتی

-3 مطالعات و تحقیقات راجع به اداره بهتر محیطهاي صنعتی و ارتقاء بهتر محصولات و شیوه هاي تولید می باشد. در یک نگاه راهبردي به توسعه صنعتی با ترکیبی جوان و تحصیلکرده از نیروي انسانی کشور به عنوان حاملان بالقوه فناوري و مدیریت با توجه به محوریت فناوري و مدیریت در روند آتی بخش صنعت، نظام آموزش مدیریت صنعتی در دانشگاهها ومراکز آموزش کشور یکی از متولیان تامین منابع انسانی مناسب و کارآمد است که مبناي توسعه در رویکرد نوین جهانی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید