بخشی از مقاله

چکیده

امروزه اینترنت بستر مناسبی فراهم نموده است که سازمانها و بنگاه های اقتصادی فراخور توانایی خود از این امکانات بهره لازم را ببرند، مسلم است در این عرصه رقابت آنهایی موفق ترند که بتوانند به بهترین نحو ممکن رضایت مشتریان خود را بدست آورند و بهترین خدمات را ارائه دهند. هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین نقش بازاریابی مجازی خدمات آموزشی بر قصد مجدد دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز ایلام در استفاده از این خدمات می باشد.

جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد ایلام می باشد. که تعداد 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری اطلاعات میدانی استفاده شده است. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه به صورت کلی برابر با 80 بود. نتایج نشان داد که احساس لذت، احساسات مثبت، درگیری عاطفی و تجارب مثبت بر قصد مجدد دانشجویان پیام نور مرکز ایلام در استفاده از این خدمات تاثیر معناداری دارد.

-1 مقدمه

با گسترش شبکه اینترنتی در دانشگاه ها و روی آوردن دانشجویان به این پدیده به منظور رفع نیازهای خود، برای مراکز آموزشی بویژه دانشگاه ها این فرصت بوجود آمده که از طریق خدمات نوین اینترنتی خدمات بهتر و بیشتری را ارائه نمایند. از طرفی شدت گرفتن رقابت میان دانشگاه ها در زمینه ارائه دهند خدمات از طریق دنیای مجازی باعث شده که مفاهیمی همچون بازاریابی رابطه مند و همچنین استفاده مجدد از این خدمات توس کاربران در این زمینه مطرح شود، چرا که در دنیای وب دیگر ارتباطات چهره به چهره مطرح نمی باشد و میزان اعتماد مشتریان است که در تصمیمات و استفاده آنها از خدمات اینترنتی تعیین کننده می باشد - لو و لین ،. - 2010 تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده است که مشتریان ناراضی احتمالا تجربیات بد خود را به ده تا بیست نفر منتقل می کنند.

این تعداد سه برابر تعداد افرادی است که مشتریان راضی تجربیات خوب خود را به آنها منتقل می نمایند - روستا، ونوس و ابراهیمی، . - 1390 کیفیت خدمات به عنوان نگرش یا قضاوتی جهان شمول درباره برتری و رحجان یک خدمت تعریف شده است که از مقایسه میان انتظارات مشتری و ادراک آنان از عملکرد واقعی خدمات ناشی می شود - پور زرندی و نجفی، . - 1390 لذا در این میان، خدمات مختلفی از طریق فناوری اطلاعات ارائه شده است که یکی از آنها، خدمات مجازی اینترنتی می باشد که عرضه اینترنتی این خدمات، مزایای زیادی برای دانشگاه ها و دانشجویان دارد.

تجارت الکترونیک از سال 1990 رشد شتابانی یافته و به صورت گسترده توس شرکتهای بسیاری جهت ارائه خدمت بیشتر و با کیفیت بالاتری بکار گرفته شده است .استراتژی های بازاریابی ، ابزارها و تاکتیک ، خدمات، فن آوری و کاربردهای تجارت الکترونیکی از جمله این مباحث هستند. لذا در این مقاله سعی نمودیم به بررسی نقش بازاریابی خدمات آموزشی از طریق اینترنت در دانشگاه پیام نور مرکز ایلام بپردازیم. و تاثیر این نوع بازاریابی را بر قصد استفاده مجدد دانشجویان از این خدمات را مورد تحلیل قرار دهیم.

در عصر حاضر شاهد گسترش فن آوری اطلاعات و ارتباط و ورود آن به محی های کاری هستیم. جهان شاهد ارتباط تنگاتنگ کاربرد فن آوری اطلاعات در شرکتهای جهانی وسازمان ها و بهبود عملکرد و نیز دستیابی بهتر به اهداف سازمانی بوده است. اولین شاهد این پدیده در تغییر نحوه مواجهه شرکتها وسازمان ها با مقوله تجارت و بازاریابی الکترونیکی مشاهده گردیده است . امروزه فن آوری اطلاعات نقش مهمی را در ساماندهی بازاریابی و فروش کالا را با ارائه خدمات توس شرکتها ایفاد می کند.

دنیای مجازی انعطاف پذیری و توانایی فوق العاده ای را برای برندسازی خلق میکند. دنیای مجازی تنها برای سرگرم کردن مخاطبان نیست بلکه آنان را درگیر تجربه ایی خوش می کند. اندیشمندان دنیای مجازی را سکوهای تعاملاتی مجازی بی انتها میدانند که میتواند کمکی برای جذب و اعتماد مشتریان باشد - بارنز و مستون،. - 2015 تافلر3 دانشمندآمریکایی اعلام نموده که قرن بیست ویکم، قرن انفجار اطلاعات است، بستر سازی این تئوری امروزه به جایی رسیده است که دور افتاده ترین نقاط جهان را در بر می گیرد و همه انسان ها را از فواید خود بهره مند می سازد - پهلوانیان،. - 1384 فناوری اطلاعات و ارتباطات با سرعتی شتابان، حیرت انگیز و فراگیر در حال شکل گیری مجدد به ساختارها و بنیان های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع در سطوح بین المللی، ملی و محلی می باشد.

این انقلاب بشر را به وادی تازه ای که همان عصر اطلاعات است رهنمون ساخته است - صرامی و بهاری، . - 1389 امروزه از بسیاری از جهات، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از عوامل مهم توسعه پایدار به شمار - مولایی هشجین و همکاران، . - 1391 در کنار گشترس فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزه بازارهایی تحت عنوان بازارهای اینترنتی و بازارهای مجازی مورد توجه قرار گرفته اند که این نوع بازارها ماهیتی کاملا متفاوت از بازارهای فیزیکی دارند. با توجه به اینکه دانشگاه پیام نور اولین دانشگاه مجازی در سطح کشور میباشد و این دانشگاه در ارائه خدمات خود بیشترین استفاده از خدمات الکترونیکی را مینماید. لذا در این تحقیق به دنبال پاسخ  به این سوال اساسی هستیم  که بازاریابی مجازی خدمات آموزشی  بر قصد مجدد دانشجویان  در استفاده از این خدمات در دانشگاه پیام   نور مرکز ایلام چه نقشی دارد؟                

-2 مبانی نظری تحقیق

بازاریابی مجازی

همانطور که در اوایل دهه 1990 اینترنت بیشتر جنبه تجاری به خود گرفت و کاربران شروع به مشارکت در شبکه گسترده جهانی نمودند، واژههای کسب و کار الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، و بازاریابی الکترونیکی ابداع شد و کاربردهای آنها به سرعت گسترش یافت. کسب و کار الکترونیکی به استفاده از تکنولوژیهای تعاملی - محاورهای - دیجیتال و تکنولوژی اطلاعات جهت هدایت و انجام امور یک سازمان اشاره دارد . این واژه اغلب مترادف با تجارت الکترونیکی و بازاریابی الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته است ، در حالی که تجارت الکترونیکی و بازاریابی الکترونیکی تنها بخشی از کسب و کار الکترونیکی میباشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید