بخشی از مقاله

چکیده :

هدف از ارائه این مقاله بکارگیری رویکردهای حفاظت از محیط زیست با تاکید بر عوامل زیست محیطی است ، چرا که نظریات را می توان از دیدگاه کلی مورد توجه قرار داد به نحوی که بتوان از ماحصل کار، استنباط عمومی نموده و نتایج را به حوزه راهبردی مختلفی گسترش داد.

این مطالب راهکاری برای تضمین موفقیت در برنامه ریزی کاربردی در چرخه کامل آب می باشد .برنامه ها و راهکارهایی اختصاصی که برای هر مرحله بطور مجزا در روند کار بیان می شود. با تحلیل مواد معدنی موجود در آب رودخانه اوین در منطقه 2 تهران ، اقدام به پیش بینی وضع آینده حوزه آبخیز حریم رودخانه نموده و پیشنهاداتی برای اصلاح وضع موجود خواهیم داشت .

-1 مقدمه :

می بایست توسعه پایدار اکولوژیکی مورد حمایت قرار گیرد تا رشد کیفی زندگی را بوجود آورد، هم در زمان حال و هم در آینده، پروسه های اکولوژیکی بر آنچه که زندگی بر آنها تکیه دارد وابسته می باشد. هسته مرکزی اهداف استراتژی ملی برای توسعه پایدار اکولوژیکی به منظور ایجاد مساوات بین نسلها می باشد.

اداره محیط زیست با ارائه استراتژی ملی برای حفاظت از تنوع بیولوژیکی ایران که با هدف حفاظت از تنوع زیستی و تداوم پروسه و سیستم های مربوطه می باشد را به امصا رسانیدند. تداوم و نگهداری تنوع زیستی، نه فقط در بر گیرنده ی محا فظت از گیاهان و جانوران در منابع حفاظتی طبیعی آنها می باشد بلکه در مورد استفاده ی هوشمندانه از منابع بیولوژیکی و در خارج از محل ذخائر آنها و مراقبت و حفظ زندگی سیستمها بر روی کره ی زمین است.

پروسه های اکولوژیکی دارای در هم تنیدگی با سیستم های فیزیکی و بیولوژیکی، شبکه های غذایی و سیکلهای طبیعی می باشند. این در هم تنیدگی و ارتباط درونی نیازمند درک و ارزیابی تاثیر و یا مدیریت یک بخش از محیط زیست که امکان دارد یک قسمت و یا قسمتهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهد، می باشد. این تحقیق نشان داده است که این سیستم های همبستگی و وابستگی متقابل قادرند که در نهایت تمر با یکدیگر به صورت متوازن درآیند.
اساس پیشگیرانه به معنی درک اثرات زیست محیطی و تصمیم سازی ها به منظور در اختیار داشتن یک روند محتاطانه می باشد، در جایی که یک عامل ارزشمندی از محیط زیست ممکن است تحت تاثیر واقع شده و به علت فقدان دانش لازم یا نقص اطلاعاتی و یا اطمینان از ظرفیت اثرات و مدیریت تاثیرات، مورد اثر پذیری قرار گیرد.

مسئولیت اولیه مشاور تدوین دستورالعمل هایی به منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست بوده و لذا تغییرات زیست محیطی موجب خسارت غیر قابل انتظار و تباهی اثرات مفید از محیط زیست نخواهد شد.

این گزارش یک ارزیابی معمولی برای اجرای قانونی شرایط آب و هوایی نیست بلکه در جمع آوری این گزارش، اطلاعات موجود در طرح پیش نویس و توصیه کارشناسان محیط زیست و اطلاعات بدست آمده از نمایندگی های دولتی را مورد توجه قرار داده است. این در حالی است که میزان ارزیابی زیست محیطی بر روی پیکره هدف سازی های بعدی مد نظر قرار خواهد گرفت. از نظر ویژگی، این گزارش تعدادی از دستورالعمل هایی را که در آغاز و در طرح زیر بنایی نهایی شده و مورد بازبینی قرار گرفته اند،تدوین خواهد نمود.

-2دورنما و زمینه

پیش نویس طرح اراضی حواشی رودخانه ها به منظور ایجاد راهنمایی و هدایت به سوی پیشرفت آینده در یک منطقه تهیه می شود . طرح پیش نویس زیر بنایی به منظور مشخص کردن مناطق دارای توسعه آشکار، شبکه های جاده ای عظیم، امکانات ارتباطی وسیع وساختار همجواری است. - دپارتمان حفظ محیط زیست - از طریق عضویت در کمیته راهبری در رابطه با فراخوان وزارت نیرو با طرح پیش نویس برنامه زیر بنایی مرتبط بوده است.

برنامه پیش نویس طرح زیر بنایی نشان دهنده تعداد بسیاری از محدودیتهای مهم زیست محیطی و فرصتهایی است که در این موقعیت اتفاق می افتند. پیش نویس طرح زیر بنایی در جستجوی همکاری و توسعه طرح مناطقی است که دارای محدودیتهایی زیست محیطی، حفاظتی، ساختار فیزیکی و اجتماعی، تجمع و اهداف همجواری می باشند. هنگامی که طرح زیر بنایی نهایی شود اقدام به تشکیل پایه هایی جهت تصحیح برنامه های منطقه شهری بزرگ، طراحی شهرهای محلی ، و بخشهای فرعی می نماید.

-3ملاحظات زیست محیطی

-1-3نگاه اجمالی

این بخش بیانگر موضوعات زیست محیطی در رابطه با پیش نویس طرح زیر بنایی بوده و نشان دهنده عکس العمل مشاورین و توصیه های مربوط به این موضوعات می باشند . مشاورین اعتقاد دارند که طراحی کاربرد اراضی به صورت منطقه ای می تواند نقش عظیمی در رابطه با مدیریت منابع طبیعی و مراقبت از مواد ارزشمند زیست محیطی داشته باشد . پس نیاز برنامه ریزی ساختاری در منطقه را حمایت نموده و شرح موضوعات کافی و راه حل های زیست محیطی را ارائه می دهد، بنابر این اعتماد کافی به منظور حفاظت از محیط زیست و توسعه مورد نظر را بوجود می آورد.

برنامه ریزی استراژیک بایستی براساس اطلاعات قابل اعتماد زیست محیطی باشد.یک شرح توام با جزئیات از تاثیرات - اعم از محلی،منطقه ای و یا تراکم - ، انسجام در روشهای بکارگرفته شده و در صورت لزوم مورد نیاز،معیارهای مدیریتی مورد نظر به صورت جز به جز که اهداف محیط زیستی را به طور نسبی برآورده می نماید به همراه ثبت اهداف مورد اعتماد، قابل برآورده شدن می باشند.برنامه ها بایستی به گونه ای باشند که حساسیت به محدودیت ها و فرصتها را آشکار نمایند.

این پروسه بایستی به گونه ای در یک چارچوب یکپارچه و به هم پیوسته به عهده گرفته شود که قبل از پیکره بندی برنامه ریزی و وقایع مربوط به توسعه، مشخص شده باشد . مشاور این مطلب را درک کرده است که دست یابی به این ایده آل کار سختی است.

در واقع همیشه فشارهایی برای توسعه وجود داشته و مالکان در جستجوی راهی می باشند که بتوانند اراضی شان را در هر زمان که بخواهند به قطعات کوچکتر تقسیم کنند و همانگونه که منطقه بندی، پیش از این در بافت قدیم شهرها و روستاها و قبل از توجه به جزئیات موضوعات زیست محیطی اتفاق افتاده، آنها نیز این کار را در حواشی رودخانه ها انجام می دهند. باید به این امر توجه داشت که پاره ای از مطالب زیست محیطی در رابطه با اهداف کاربری از اراضی در پیش نویس طرح ساختار زیربنائی مشخص شده است.چرا که نیازمند توجه بیشتر و مرتب نمودن جزئیات مدیریت دست یابی ها به منظور نهایی کردن برنامه های ساخت و یا به کارگیری آن از طریق برنامه ریزی قانونی می باشد. این موضوعات شامل موارد زیر است:

-1    آبیاری، مواد معدنی و مدیریت سیلاب

-2    حفاظت از اراضی مرطوب - باتلاقی -

-3    بوته زارهای منطقه

-4    موانع بین مغایرتهای استفاده از اراضی

-5    بهداشت و امنیت عمومی

-2-3 آبیاری، مواد معدنی و مدیریت سیلاب

مشاور باید مراقب باشد که مواد غذایی و مدیریت آبیاری تاثیرات قابل توجه آنها بر روی باتلاق ها، اراضی مرطوب ، موضوعاتی قابل بررسی بوده که نیازمند توجه قابل ملاحظه ای به منظور ایجاد تغییرات در اراضی مورد استفاده در این منطقه می باشند. این امر سرنوشت ساز که تغییرات در اراضی مورد استفاده در این منطقه می باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید