بخشی از مقاله

چکیده

در شهرهای امروزی، به دلیل کاهش محیط طبیعی و باز، از یک طرف و رواج سریع و همه گیر رسانه های جمعی از طرف دیگر ، میزان زیادی از اوقات فراغت افراد به خصوص جوانان را به صورت یکسویه در اورده است. با توجه به پی آمدهای این پدیده، یکی از اهداف برنامه ریزی فراغت و استعداد یابی این است که با گسترش فراغت فعال و ایجاد فضای پرتحرک، تعادل مطلوبی را میان فعالیت های ایستا و پویا بوجود آورد و مانع رشد روحیه انفعالی و غیر خلاق شد بنا بر این ایده آل هر جامه انسانی تربیت و شکوفا کردن نیروها و استعداد های نسل جوان آن می باشد.پس باید سازمان یا نهادی باشد که سیستم برنامه ریزی آن بر پایه پرورش استعداد و خلاقیت های کودکان و نوجوانان باشد

در طراحی سرای فرهنگی جوانان در حقیقت طراحی خانه و بنایی است که نه تنها محلی برای تفریحات سالم جوانان باشد بلکه پایه گذار ساختار فرهنگ و غنابخشی به هویت فرهنگی جوانان و شکوفایی و همچنین تأمین سلامت جسمی و روانی جوانان در راستای تقویت روح اندیشه و آزادسازی هدفدار انرژی جوان نیز گردد که شاید طراحی چنین سرا و خانه ای را بتوان به عنوان خانه سوم فرد دانست.

امروزه فرهنگسرای جوانان از جمله موسساتی است که در خدمت رسانی ان ها و سعی در برآورده ساختن نیازهای هنری ، فکری ، فرهنگی و ورزشی دارد. این مراکز بخش عمده ای از تاثیر گذاری بر رفتار ، نگرش و گسترش خلاقیت کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص می دهند به همین دلیل گسترش و غنی سازی آن می تواند در رشد فردی ،تعامل های اجتماعی،تقویت حس تعاون و غیره موثر باشد با توجه به ویژگیهای خاص رشد، سلامت و امنیت کودکان، این موسسات می توانند به گونه ای طراحی گردند که تاثیر بسزایی در بهینه سازی این فعالیتها ایجاد کنند ، آماده سازی این محیط ها با تناسب روحیات کودکان و نوجوانان در مقاطع سنی مختلف سعی در هماهنگ نمودن محیط با رفتار فردی دارد .

مقدمه

فضاهای آموزشی باید بتوانند جوابگوی نیازهای بر اساس تغییرات الگوهای آموزشی باشند، با پیشرفت تکنولوژی و فن، هر روز تقاضای کودکو معلم تغییر میکند. پس فضاهای آموزشی باید بتوانند امکان این انعطافپذیری را فراهم آورده، جوابگوی پایداری در طول زمان باشند. نیاز بهانعطافپذیری در فضاهای آموزشی را میتوان به گروههای کارکردی، اجتماعی، روانی واقتصادی دستهبندی کرد. بنابراین نیاز به تطابق با مسائل روان-شناسختی و اجتماعی، فضاهای آموزشی را نیازمند انعطافپذیری بیشتری مینماید.

الگوی انعطافپذیر یک فضای آموزشی هم روند آموزش و هر فرم فضای آموزش، هم وص فضایی زنده است و هم وص روندی که فضا در آن ایجاد شود. چند عملکردی دیدن یک فضا، همچنین امکان تلفیق،تفکیک و گسترش آن از مهمترین عواملی هستند که در طراحی یک الگوی منعط باید به آن پرداخت. بررسی الگوهای انعطافپذیر در ابعاد مختلفی امکانپذیر است،

در مقیاس کلان، در همجواری و تلفیق با عناصر و عملکردهای دیگر و در ایجاد سیمای مطلوب شهری که در دانشآموز حس تعلق،هویت، اعتماد به نفس و افتخار را قوت میبخشد. در مقیاس میانی در سازماندهی اجزاء، تعداد طبقات و نوع ارتباطات فضاهای آموزشی به گونهای کهجوابگوی آموزش جدید و پویای امروز و پیشرفت تکنولوژی و سرعت آن در سالهای اخیر باشد و در مقیاسخُرد، در دقت عمل منوط به انتخاب شکلو فرم اجزای آموزشی، مبلمان، مقیاس و جزئیات آنها به طوری که ادراکات حسی مثبت را در تطابق با استفادههای متفاوتی که در طول زمان ممکن. - 7 ، است داشته باشند، به وجود آورد

پرسش ها و فرضیه ها

پرسش اصلی این تحقیق آن است که طراحی فرهنگ سرا بر اساس اصول طراحی در جهت شکوفایی استعداد چه تاثیری در جهت ارتقا این امر میشود ؟

آیا می توان این مجموعه ها را به گونه ای طراحی نمود که در فرآیند شکوفا سازی خلاقیت کودکان بهره برداری نمود؟

فرضیه ی این تحقیق بر این اساس قرار میگیرد که این گونه طراحی تاثیر گذار باشد .

این فرضیه در واقع ثابت میکند که کیفیت طراحی و ایجاد فضاهای اموزشی خلاق باعث رسیدن به هدف مذکور می شود

روش تحقیق:

مطالعات و تبیین موضوع از روش تحلیل و استدلال بهره گیری شده که نتیجه کلی آن در این ارائه می شود.

در این راستا به نقش جوانان و پرورش فکری اانان درمحیط های گسترده می پردازیم :

از آن جا که انجام هر کاری مبتنی بر خلاقیت نتیجه ارزشمندی خواهد داشت ، شناخت خلاقیت ، تعریف ویژگی ها و تعریف شاخصه هایش پیش رامد مناسبی برای هر اقدامی هست اما نکته اینجاست که تاکنون درباره خلاقیت تعاریف و تدابیر متعددی ارایه شده است که البته هیچ کدام به تنهایی گویا و کامل نیستند باید به هر کدام از این تعریف یا توزیحاتی را افزود تا تمامی ابعاد مطرح در مفهومی به نام خلاقیت را در بر گیرد .

می توان از نظر کارشناسی خلاقیت به 2 دسته تقسیم می شود :

-خلاقیت مترادف حل مساله یا افرینش

-خلاقیت ابزاری است برای حل مساله یا افرینش

نقش خلاقیت در طراحی معماری :

داشتن خلاقیت بالا و ذهنی کنش پذیر از جایگاه ویژهای در روند افرینش اثار هنری برخوردار است از این رو هر هنرمندی به گونه ای متناسب با خصوصیات شخصیت هنری خویش ، تحریک و باروری ان را بسیار مهم می شمارد .خلاقیت و افرینندگی در هنر و معماری نوعی فعالیت جهت یافته است به این معنا که هنرمند یا معمار در جهت ایجاد طرح به صورت سازماندهی شده و هدفمند تلاش می کتد . بی شک واضح است که این فعالیت با همه سازمان یافتگی اش به تنهایی طرح و ایده محسوب نخواهد شد مگر این که معمار یا هنرمندابتکار را به عنوان یک چالش قوی مد نظر داشته باشد .

طراحی فضای اموزشی جدید در حقیقت خلق محیط فیزیکی برای حمایت از امر یادگیری ،اموزش و روح تحقیق می باشد ، نه فقط برای اینده نزدیک بلکه برای نسل های بعدی کاربران ، معماری یعنی هنر خلق فضا و به بیانی دیگر معماری نوعی عمل خلاقانه اس که مقصود ان شکل دادن به فضای زیست انسان در طبیعت است .

قدمت معماری به عنوان به عنوان یک فن برای ایجاد یک سر پناه به قدمت تاریخ بشر می رسد اما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان دسازی به علاوه هنر ،هنر فلسفه ، جامعه شناسی و توسعه اقتصادی و محیط زیست است .

به عبارتی دیگر خلاقیت توانایی پیدا کردن راه حل غیر مشهود و جدیدی است که بهتر است از راه حا های گذشته می تواند پاسخگوی نیاز ها و کاستی ها ی مساله باشد .

فرایند طراحی خلاق در فضاهای معماری نیازمند تلاش و مشارکت تمامی معماران و اگاهان اموزش معماری برای برای تدوین نظام نامه ای جامع برای طراحی است تا با اشنا شدن به مبانی اموزش و فرایندهای طراحی خلاقانه زمینه را برای پیدایش فضاهای کارامد و پایدار فراهم سازد .

پیشنهاد برنامه های کمی:

- مراکز فرهنگسرایی فوق ، باید از هر نظر ایمن ساخته شده و با کف سازی های مناسب همراه گردیده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید