بخشی از مقاله

چکیده

هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین خلاقیت تحصیلی، انگیزه تحصیلی و توانش تحصیلی با بهبود خودشکوفایی تحصیلی بوده است. روش تحقیق حاضر توصبفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه اساتید دانشگاه شریعتی بوده که تعداد آنها530 نفر می باشد. بر اساس جدول مورگان تعداد 317 نفر بطور تصادفی برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق سه دسته پرسشنامه محقق ساخته بوده است: .1 پرسشنامه محقق ساخته عوامل سه گانه مؤثر بر بهبود خودشکوفایی تحصیلی - خلاقیت تحصیلی، انگیزه تحصیلی، توانش تحصیلی - - .2 - =0/92 پرسشنامه محقق ساخته نگرش تحصیلی - - =0/93 و .3 پرسشنامه محقق ساخته بهبود خودشکوفایی تحصیلی - . - =0/94 برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آمار استنباطی استفاده شده است.

برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS بهره گرفته شده است. بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، رابطه ی بین دو متغیر خلاقیت تحصیلی با بهبود خود شکوفایی تحصیلی ، در سطح 0/01 معنادار بوده است. 0/01 -     p ، 0/473    . - r نیز بین دو متغیر انگیزه تحصیلی با بهبود خود شکوفایی تحصیلی در سطح 0/01 رابطه مثبتی وجود دارد 0/01 -     p ،0/439    . - r رابطه بین توانش تحصیلی با بهبود خود شکوفایی تحصیلی دانشجویان در درس ریاضیات در دانشگاه فنی و حرفه ای رابطه وجود دارد p   0/01 - ،. - r   0/522 و بالاخره نتایج تحقیق نشان داد، نگرش تحصیلی دانشجویان با بهبود خودشکوفایی تحصیلی در درس ریاضیات در دانشگاه فنی و حرفه ای رابطه معنادار و مثبتی دارد. 

مقدمه

خودشکوفایی از نظر گولد اشتاین در واقع همان انگیزه تشخیص استعدادها در فرد است. با خودشکوفایی، فرد به تحقیق خویشتن و آنچه که ظرفیت آن را دارد، می رسد. خود شکوفایی1 میل به بهتر و بهتر شدن نسبت به آنچه که یک فرد هست و آن چیزی شدن که یک فرد ظرفیت شدن آن را دارد.« در تئوری نیازهای مزلو2 اینگونه بیان شده که خودشکوفاییاساساً برابر است با اهداف برای تحصیل و خلاقیت که توسط مدرسان و روانشناسان حمایت شده است - بارلسون1، . - 2005 منظور از خودشکوفایی تحصیلی در درس ریاضی عبارت است از تلاشی که دانشجویان در خصوص یادگیری درس ریاضی می کنند تا برای حل مسئله تا سر حد تسلط دست یابند.

انگیزه تحصیلی موجب خودشکوفایی تحصیلی می شود. انگیزه عالی ترین شاهراه یادگیری و خلاقیت در دانشجویان می باشد.بدین معنی که هرچه انگیزه فرد برای آموختن بیشتر باشد،فعالیت و رنج و زحمت بیشتری را برای رسیدن به هدف نهایی متحمل خواهد شد - کانو،. - 2003 خلاقیت به خودی خود ایجاد نمی شود - شریفی،. - 1380 از نظر سانتراک - 2004 - جدیت تحصیلی باعث خلاقیت توانایی اندیشیدن درباره امور به راه های تازه و غیرمعمول و رسیدن به راه حل های منحصر به فرد برای مسائل است که این در نتیجه رشد فردی فراهم می شود - لین2،. - 2007 نتایج پژوهش شفیع پور مطلق و همکاران - - 2013 نشان داد، پژوهش نشان داد، بین بازدهی و یادگیری برنامه درسی با انگیزه تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.

نتایج پژوهش لواسانی و همکاران - 1386 - ، نشان داد که بین فعالیت تحصیلی با انگیزه پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی رابطه معناداری ملاحظه می شود. نتایج پژوهش لطیفیان وهمکاران - - 1380، نشان داد که بین انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.مطالعات منوچهری اردستانی و همکاران - - 1390 نشان داد، بسیاری از مشکلات یادگیری و انتقال به دانش آموزان ناشی از فقدان مهارتهای شناختی و فراشناختی در آنهاست.

وندرول و ترنر - - 2005، درگیری فعال فراگیران در کنترل فرایند های یادگیری می توا ند به فراگیران کمک کند تا توا نایی خود را در کاربرد منا بع ورا هبرد ها به طور اثربخشی بهبود ببخشند نتایج پژوهش کوه - 2007 - نشان داد که ویژگی ضروری یک نظام آموزشی ایجاد رقابت برای آموختن و ایجاد فرصت تمرین برای کسب مهارت ها تخصصی است تا در موقعیت های وخیم محصلین بتوانند نظر خودشان و راه حل های مناسب را اجرا نمایند.

وندرول و ترنر - - 2005، درگیری فعال فراگیران در کنترل فرایند های یادگیری می توا ند به فراگیران کمک کند تا توا نایی خود را در کاربرد منا بع ورا هبرد ها به طور ا ثربخشی بهبود ببخشند. یادگیری درس ریاضی موجب تقویت تفکر منطقی و خلاق می شود - رهنما،. - 1388 آموزش ریاضی، مهارت های شناختی اندیشیدن، ستدلال نمودن، تفکر خلاق و جستجوگری را بهبود می بخشد - آندرمن3،. - 2008 مطالعات - دسی4، - 2000، نشان داد، دانشجویان ترجیح میدهند به جای حفظ کردن، در سطح عمل و حل مسئله به یادگیری بپردازند. مسئله اصلی تحقیق حاضر عبارت است از اینکه رابطه بین خلاقیت تحصیلی، انگیزه تحصیلی و توانش تحصیلی با بهبود خود شکوفایی تحصیلی در درس ریاضیات چگونه است؟

پیشینه پژوهش

مطالعات پاشا شریفی - - 1389نشان داد، پیش بینی پیشرفت تحصیلی از روی خودکارآمدی، خودتنظیمی و خلاقیت دانشجویان ممکن پذیر است. مطالعات منوچهری اردستانی و همکاران - - 1390 نشان داد، بسیاری از مشکلات یادگیری و انتقال به دانش آموزان ناشی از فقدان مهارتهای شناختی و فراشناختی در آنهاست. مطالعات سلیمانی و رکابدار - - 1389 نشان داد، بین کمال گرایی در معیارهای شخصی با مهارتهای مقدماتی ریاضی و ارتباط منفی بین کمال گرایی در تردیددرباره اقدامات با مهارتهای مقدماتی ریاضی، رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق رهنما - - 1388 نشان داد که بین هوش هیجانی و خلاقیت دانشجویان دختر و پسر در پیش بینی پیشرفت تحصیلی آنان تفاوت معناداری وجود ندارد.

مطالعات عبدالملکی - - 1387 نشان داد، افراد خلاق مهارت های به خصوصی دارند. هر شخص می تواند این مهارت ها را یاد بگیرد و فرایند خلاقیت را سرعت بخشیده و هدایت نماید.  مطالعات مولوی - - 1383 نشان داد که پایین بودن میزان متغیر های امید به آینده، عزت نفس،کیفیت عوامل آموزشی، در آمد خانواده و تأهل دانشجویان از عوامل عمده کاهش انگیزه تحصیلی به شمار می آید. نتایج پژوهش لواسانی و همکاران - 1386 - ، نشان داد که بین فعالیت تحصیلی با انگیزه پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی رابطه معناداری ملاحظه می شود.

مطالعات شیخ الاسلامی و رضویه - 1384 - نشان داد، بین نگرش به ریاضی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول دوره متوسطه در ریاضی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق شکرکن و همکاران - - 1381 نشان داد، میانگین نمرات پسران در آزمون های کارآفرینی،خلاقیت و عزت نفس بیشتر از دختران بود اما میانگین نمره انگیزه پیشرفت دختران بالاتر بود.همچنین بین خلاقیت و کارآفرینی رابطه معنادار برقرار است. نتایج پژوهش لطیفیان و همکاران - - 1380، نشان داد که بین انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.

نتایج پژوهش شفیع پور مطلق و همکاران - - 2013 نشان داد، بین بازدهی و یادگیری برنامه درسی با انگیزه تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش کوه - - 2007 نشان داد که ویژگی ضروری یک نظام آموزشی ایجاد رقابت برای آموختن و ایجاد فرصت تمرین برای کسب مهارت ها تخصصی است تا در موقعیت های وخیم محصلین بتوانند نظر خودشان و راه حل های مناسب را اجرا نمایند.  نتایج تحقیق دیویدویچ و میلگرام - 2006 - نتایج نشان داد، بین تفکر خلاق و توانش تحصیلی در اثربخشی اساتید رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یافته های سومین مطالعه جهانی ریاضی تیمز - 2003 - 1 نشان داد، میزان افت تحصیلی در درس ریاضی از مشکلات رایج دانشجویان و دانش آموزان ایرانی در همه پایه های تحصیلی می باشد.

نتایج تحقیق کانوگارسیا و هوکس - - 2000 نشان داد که موفقیت تحصیلی دانشجویان بیشتر مربوط به انگیزه تحصیلی دانشجویان بود. مطالعات بسانت - 1995 - 2 نشان داد،از عوامل عاطفی مرتبط با پیشرفت ریاضی در پژوهش ها می توان به اضطراب ریاضی و نگرش به ریاضی اشاره کرد.  مطالعات رینولدا و والبرگ - 1992 - 3 نشان دادند که نگرش به ریاضی متغیری است که بوسیله آن می توان پیشرفت تحصیلی در ریاضیات را پیش بینی کرد. مکلود - 1992 - 4 در حوزه آموزش ریاضیات اعتقاد دارد که تلاش ها برای اصلاح برنامه آموزشی ریاضیات اهمیت ویژه ای را باید به نقش علاقه اختصاص دهد.

مطالعات براون5 و همکاران - - 1990 نشان داد، بین کمال گرایی با عملکرد تحصیلی رابطه معنادای وجود دارد. نیز نتایج آنها نشان داد، خرده مقیاس معیارهای شخصی با معدل کلی دانشجویان رابطه معنادار و مثبت دارد. فراست 6و همکاران - - 1990 کمال گرایی را قرار دادن معیارهای بالا در عملکرد همراه با تمایلات انتقادی بیش از حد در ارزیابی تعریف کرده اند که منجر به خودشکوفایی منجر می شود. 

فرضیه های پژوهش

1.    بین خلاقیت تحصیلی با بهبود خود شکوفایی تحصیلی دانشجویان در درس ریاضیات در دانشگاه فنی و حرفه ای رابطه وجود دارد.

2.    بین انگیزه تحصیلی با بهبود خود شکوفایی تحصیلی دانشجویان در درس ریاضیات در دانشگاه فنی و حرفه ای رابطه وجود دارد.

3.    بین توانش تحصیلی با بهبود خود شکوفایی تحصیلی دانشجویان در درس ریاضیات در دانشگاه فنی و حرفه ای رابطه وجود دارد.

4.    نگرش تحصیلی دانشجویان ، رابطه بین عوامل سه گانه - خلاقیت تحصیلی، انگیزه تحصیلی، توانش تحصیلی - را با بهبود خودشکوفایی تحصیلی در درس ریاضیات در دانشگاه فنی و حرفه ای را واسطه گری می کند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید