بخشی از مقاله

چکیده

سبک زندگی داراي سه بعد رفتاري، نگرشی و ترجیحات، انگیزه مصرف است. بعد رفتاري سبک زندگی جوانان در پیمایشی از 402 جوان ساکن شهر تنکابن با هشت شاخص شامل: مصرف فرهنگی،مدیریت بدن، رفتار سیاسی، رفتار انحرافی، توجه به آرایش و خودآرایی، مصرف لباس و کفش، مصرف خوراك و دینداري با ابزار پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت وبا توجه به اینکه مساله اصلی مقاله حاضر سنجش رابطه سبک زندگی و سرمایه فرهنگی و اقتصادي والدین بود، این رابطه مورد تایید قرار گرفت لازم به ذکر است که بیشترین تمایز سبک زندگی بین قشر بالا - هم سرمایه فرهنگی و هم سرمایه اقتصادي زیاد - و قشر پایین - سرمایه فرهنگی و اقتصادي کم - مشاهده شد. 

مقدمه

سبک زندگی یکی از مفاهیمی است که در نیمه دوم قرن بیستم مورد توجه جدي واقبال جامعه شناسان قرار گرفت. با طرح مباحث مربوط به مدرنیته، هویت، مصرف و انگیزه هاي مصرف کنندگان از سوي جامعه شناسان بستر مناسبی جهت رشد مطالعات و تحقیقات تجربی در این زمینه فراهم شد. این گسترش با محوریت نظریات و آراي جامعه شناسانی همچون ماکس وبر1، گیدنز2، وبلن3، بوردیو4، پیترسون5 و... انجام گرفت.

بررسی پیشینه هاي تجربی در زمینه سبک زندگی در ایران نشان می دهد که سابقه پژوهش دراین زمینه به کمتر از بیست سال می رسد البته از سال 1380 تاکنون اقبال محققان به سوي این موضوع بیشتر شده است. به گفته فاضلی - - 1382 گستردگی ابعاد و پیچیدگی موضوع موجب شده است که مرزهاي محدود کننده این موضوع لغزنده و مبهم باشد و لذا برداشتهاي متفاوتی از این موضوع وقلمرو آن به وجود آید که در بررسیها قابل مشاهده است.

سبک زندگی

مفهوم سبک زندگی اولین بار در سال 1929 توسط آلفرد آدلر6، روانشناس اجتماعی، مطرح شد. وپس از یک دوره افول، مجدداً از سال 1961 مورد اقبال اندیشمندان به خصوص جامعه شناسان قرار گرفت. درادبیات جامعه شناسی از مفهوم سبک زندگی دو برداشت ومفهوم سازي وجود دارد، یکی مربوط به دهه 1920، که سبک زندگی معرف ثروت و موقعیت اجتماعی افراد و غالباً به عنوان شاخص تعیین طبقه اجتماعی به کار رفته است - چاپین1995 7؛ چاپمن - 1935 8 و دوم به عنوان شکل اجتماعی نوینی که تنها در متن تغییرات مدرنیته و رشد فرهنگ مصرف گرایی معنا می یابد - گیدنز 1991؛ بوردیو 1984؛ فدرستون1987 9 و1991؛ لش و یوري - 1987 10 و در این معنا سبک زندگی راهی است براي تعریف ارزشها و نگرشها و رفتارهاي افراد که اهمیت آن براي تحلیلهاي اجتماعی روزبه روزافزایش می یابد - اباذري، . - 1381

جنسن - 2007 - 11 معتقد است که بیشتر اوقات این مفهوم بدون آنکه به طور دقیق معناي روش زندگی را بدهد، مورد استفاده قرار می گیرد و در ادبیات این واژه، به روشهاي مختلف تعریف شده و اینکه در چهار سطح جهانی، ملی، منطقه اي و فردي قابل اندازه گیري است. فرهنگ علوم اجتماعی سبک زندگی را به نوع زندگی یا نوع معیشت ترجمه کرده که منظور چگونگی جریان حیات و شیوه زندگی انسآنها به صورت فردي و گروهی است و چگونگی استفاده از درآمد، طول زمان کار، شیوه لباس پوشیدن، تغذیه، نحوه آرایش، محل سکونت، رفتارهاي دینی و فرهنگی و... را شامل می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید