بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل آموزش الکترونیکی با تلفیق نظریههای رفتار برنامه ریزی شده و مدل بسط پذیرش فناوری در کارکنان شرکت مهندسی رعد گستر میباشد. و تلاش شده است به بررسی رابطه بین متغیرهای لذت ادراک شده، خودکارآمدی رایانهای، سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده ادراک شده و تمایل به استفاده از آموزش تحت وب پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر نحوهی گردآوری و تحلیل دادهها از نوع توصیفی- همبستگی میباشد.

جامعه آماری شامل300 نفر از کارکنان شرکت مهندسی رعد گستر که از این تعداد نمونه از طریق فرمول کوکران برابر 169 نفر میباشد. دادهها از طریق پرسش نامه جمع آوری شد و با نرم افزار لیزرل تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که متغیرهای خودکارآمدی رایانهای بر تمایل به استفاده از آموزش تحت وب، سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده ادراک شده و لذت ادراک شده، متغیرهای لذت ادراک شده با تمایل، سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده ادراک شده، متغیرهای سهولت استفاده ادراک شده و سودمندی ادراک شده با تمایل به استفاده از آموزش تحت وب و متغیرهای سهولت استفاده ادراک شده بر سودمندی ادراک شده اثر مثبت و معنادار دارد.

-1مقدمه

استفاده از آموزش تحت وب به عنوان یکی از انواع آموزش الکترونیکی که نوید هزینه های پایین تر برای آموزش به هنگام در هر جا و هر زمان می دهد، در جهان به سرعت در حال افزایش است. بیشتر سازمان ها این روش آموزشی را نه تنها مناسب رشد و ترقی می دانند، بلکه جهت تأمین نیازهای آموزشی مختلف در بسیاری موارد آن را در اولویت قرار می دهند. پیشرفت تکنولوژیکی اثرات عمیقی بر روش های انتقال آموزش داشته است در سالهای اخیر، رشد وب جهان گستر و تکنولوژی های مرتبط با آن علاقه به استفاده از آن را در انتقال آموزش تشدید کرده است  و آنرا به عنوان ابزار قدرتمندی جهت بهبود فرآیندهای مدیریتی و عملیاتی سازمان تبدیل کرده است

تحقیقات انجمن آموزش و توسعه آمریکا حاکی از آن است که در سال 2002 سازمان ها 15/4 درصد از آموزش های خود را با بکارگیری فناوری انتقال دادند که این رقم در سال 2001 تنها 10/5 درصد بوده است.[9] سازمان های بزرگی چون امریکن جنرال،سیسکو،شرکت بین المللی باکستر و ... به منظور ایجاد محتوا و تغییر دوره های آموزشی موجود به صورت بر خط، از آموزش سنتی به آموزش تحت وب تغییر جهت داده اند.

شرکت ام اس آی ورلد کام در راستای تعهد به آموزش تحت وب و با ارائه 20 درصد از دوره های آموزشی خود به صورت برخط هزینه های سفر، تسهیلات و نیروی انسانی را تا 3 میلیون دلار کاهش داد. دیگر سازمان ها نیز با تمرکز بر روی آموزش تحت وب و فاصله گرفتن از آموزش های سنتی بر پایه آموزش دهنده، بالغ بر 75 درصد از بودجه های آموزشی خود را پس انداز کردند.[13] یافته های پژوهشی که توسط نایت - - 2007 با شرکت 6000 کارمند در بریتانیا انجام شد نشان دادند که 60 درصد از کارمند ترجیح می دهند که مهارت خود را از طریق پایگاه ها برخط به روز در آورند.

-2تعریف آموزش تحت وب

آموزش تحت وب یک سیستم آموزشی فرارسانه محور است که ویژگی ها و منابع وب جهان گستر را برای ایجاد یک محیط یادگیی معنادار که یادگیری را ترویج و پشتیبانی نماید، بکار می برد. به جهت آنکه این نوع آموزش از رسانه های مختلفی چون متن، صدا، فیلم، تصویر و گرافیک های کامپیوتری جهت انتقال آموزش استفاده می کند، فرارسانه محور است.

آموزش تحت وب، ایجاد مفاهیم و کحتوای جدید برای هر موضوع که قابل اصلاح شدن است را در ساختار یادگیری خودآموز و آموزش خودگام ممکن می سازد. آموزش تحت وب، آموزشی غنی از رسانه است که صرف نظر از پایگاههای رایانه، به طور کامل قابل ارزیابی،سازگاری و اصلاح شدن است.

-3دلایل استفاده از آموزش تحت وب

جدول:1دلایل استفاده از آموزش تحت وب[7]

دلایل تاکتیکی :

کاهش رفت و آمد و هزینه های مرتبط

ممکن ساختن یادگیری در هر زمان و هر مکان ارائه یادگیری درست و به موقع توجیه مالی زیر ساختهای فنی امکان انتقال آموزش صرف نظر از پایگاه فراهم آوردن ابزاری برای پیگیری و نگهداری سوابق به روز آوری آسان

دلایل استراتژیکی :

پرورش نیروی کار جهانی

پاسخگویی به چرخه های پیشرفت محصول کوتاه تر اداره بهتر سازمان های تخت تطابق با نیازهای فعلی کارکنان آموزش سریع نیروی کار موقت حفظ و نگهداری کارکنان با ارزش افزایش بهره وری و سود آوری

-4مزایای آموزش تحت وب

-4-1انعطاف پذیری و زمان

آموزش تحت وب می تواند هر لحظه و هر جا که دسترسی به اینترنت ممکن است اتفاق بیفتد و محدودیت هایی از قبیل این که فراگیران کجا و چه موقع یاد می گیرند و یادگیرنده کیست را از میان می برد و بدون آنکه به دوره کارآموزی در محیط های دور بروند، می توانند در محل کار خود یا در خانه آموزش ببینند.

-4-2یادگیری و فهم

از آنجا که کارکنان در آموزش تحت وب باید برای یادگیری خودشان مسئولیت بیشتری را قبول کنند. کارکنان می توانند قبل از آنکه جوابها و نظراتشان را برای دیگر شرکت کنندگان علنی کنند، عمق بیش تری را در پاسخ به سوالات به کار گیرند.

-4-3 قابلیت دستیابی و شانس برابر برای همه

فرصت مشارکت در آموزش برای افراد ناتوان و یا کسانی که در مکان های دور زندگی می کنند را فراهم می سازد. در حقیقت ویژگی های فردی - سن، جنس، وضعیت اقتصادی، اختلافات ظاهری - برای دیگر مشارکت کنندگان ناشناخته باقی می ماند. بنابراین تعصب ها و پیش داوری ها از بین می رود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید