بخشی از مقاله

چکیده

بازاریابی توریستی همانند طرح های استراتژی یا بازاریابی نیازمند استفاده از ابزارهای اطلاعاتی کامپیوتری است که این ابزارها قابلیت مدلسازی از تحقیقات بازار و استفاده از دانش تحلیلی را فراهم می سازد. سیستم های مبتنی بر اطلاعات قادر به ذخیره سازی و آماده سازی اطلاعات، با کیفیت بالا، متکی بر تعبیر و توانایی های تصمیم گیری هستند.

در این تحقیق با ترکیبی از روش های تحلیل داده و شبکه های عصبی، فاکتورها، نگرش ها و به طور کلی الگوهای مختص با رفتار مشتری را یافته و به وسیله آنها در امر تصمیم گیری و بهبود در زمینه بازاریابی، تبلیغات و... پیشنهاد های لازم را ارائه می دهد. استفاده از سیستم پشتیبان تصمیم گیری بازاریابی این امکان را به مدیران بازاریابی می دهد تا تصمیماتی مبتنی بر شواهد در شرایط پیچیده و غامض بگیرند.

مقدمه

امروزه دانش یکی از مهمترین و اساسی ترین عوامل رقابت است و می تواند یک منبع منحصر به فرد و مزیت رقابتی باشد - وظیفه دوست و دیگران، 1392، ص . - 162 با توجه به توسعه جهانی شبکه اینترنت و وب سرورها و ابزارها، در نحوه پشتیبانی تصمیم سازان تغییرات اساسی ایجاد شده است - توربان، 1388،ص.. - 19 در حقیقت یکی از مهمترین مواردی که در سازمان های امروزی به خوبی قابل رویت است، فراوانی و حجم بالای داده ها و اطلاعاتی است که در سازمان های تولید می شوند.

این حجم وسیع از داده و اطلاعات در عین اینکه سازمان ها را با مسائلی در رابطه با چگونگی نگهداری، جمع آوری و طبقه بندی داده ها رو به رو می سازد، دانشی را درون خود نهفته دارند - فدایی نژاد و دیگران، 1390، ص. . - 89 استخراج و بهره برداری از داده های موجود در سیستم های اطلاعاتی از طریق وب، به منظور انجام دادن بازاریابی براساس شواهد و مدارک، از اهمیت زیادی برخوردار شده است.

واژه هایی مانند داده کاوی، تحلیل داده، مدلسازی... نقطه عطفی برای تکنولوژی هایی دارد که به سرعت در حال رشد و تحول هستند و به ابزارهایی تبدیل شده اند که در بازاریابی مدرن و در بسیاری از کسب و کار های دیگر نقش بسزایی ایفا می کنند - Bouset، . - 2007 استفاده همه جانبه از توان بالقوه صنعت فناوری اطلاعات یک کشور در جهت توسعه زیرساخت صنعت گردشگری موجب افزایش درآمد ملی و توسعه رشد ناخالص ملی می شود که در کمتر صنعتی می توان سراغ داشت.

فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از عناصر اساسی در صنعت گردشگری است که موجب نوآوری هایی در این صنعت شده است - روزنامه دنیای اقتصاد،. - 1392 البته پر واضح است که موفقیت در این عرصه و دست یابی به منافع مادی و غیر مادی حاصل از آن مستلزم درک پدیده گردشکری است. مدیریتی که با جدید ترین دستاوردهای علمی هماهنگ باشد - کاظمی، . - 1386

استراتژی های در نظر گرفته شده برای صنعت توریسم1 می تواند به گونه ای باشد که تصورات مشتری را اندازه گیری نماید و میزان رضایت او از ویژگی های محصول نسبت به خواسته هایش را مشخص نماید - . - Etchner , C and Ritchie, B., 1993 از طرفی تصمیم گیری آگاهانه و هوشمندانه در مدیریت مقاصد توریست به یک زمینه چالشی تبدیل شده است، زیرا تعداد عوامل زیادی از جمله فرهنگ، نام تجاری، ارتباطات ... دخیل هستند . - Kavoura & Bitsani, 2013, Chatzithomas , et al, 2014 - مدیریت مقاصد توریست، محصول گردشگری، تمام کالاهای منفرد و خط محصول موجود در ناحیه گردشگری را در بر می گیرد.

خط محصول گردشگری، گروهی از محصلات گردشگری است که رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند، یا به علت اینکه سود یکسانی می رسانند و یا اینکه در بازارهای هدف یکسانی قرار می گیرند. برای مثال محصولات فرهنگی - بناهای تاریخی، موزه ها، آثار تاریخی ... - محصولات مربوط به فضای آزاد - ماهیگیری، غواصی، کوهنوردی،... - . - نشریه بین المللی تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری، . - 1388 البته تلاش های قابل توجهی در زمینه توسعه سیستم های پشتیبان تصمیم برای مدیریت صنعت توریسم از جمله مدیریت اطلاعات، مدیریت سیستم های دانش، پیش بینی آماری ...گزارش شده است.

روش تحقیق

مطالعه حاضر یک تحقیق مروری و کاربردی است زیرا به بررسی کاربرد سیستم های پشتیبان تصمیم و همچنین مزایای آن در صنعت توریسم پرداخته شده است. برای بررسی ابتدا دو مقاله به عنوان مقاله اصلی انتخاب شده و به جست و جو مقالاتی دیگر براساس کلید واژه هایی چون""Decision Support System و Marketing Decision Support" و Tourist Destination "Marketing پرداخته و مورد بررسی قرار گرفته است.

سیستم پشتیبان تصمیم

در اوایل 1970، اسکات مورتون بند بند اول مفاهیم عمده از DSS 1را ایجاد کرد. او DSSرا به عنوان سیستم های تعاملی مبتنی بر رایانه، که به تصمیم گیران اجازه استفاده از داده ها و مدل ها، جهت حل مشکلات و مسائل غیر ساخت یافته - غیر عادی - می دهد یک مشکل کامل ساخت یافته، مشکلی است که در آن سه فاز تصمیم گیری، هوشمندی، طراحی و انتخاب ساختار یافته هستند .

- Gorry, Scott Morton, 1971 - یکی دیگر از تعاریف کلاسیک DSS، ارائه شده توسط Keen و Scott Mortonتعریف زیر است: سیستم های پشتیبان تصمیم گیری، زوجی از منابع فکری افراد با توانایی ها کامپیوتری برای بهبود کیفیت تصمیم گیری هستند. این یک سیستم پشتیبان مبتنی بر رایانه است که برای تصمیم گیری مدیریت در برخورد با مسائل نیمه ساخت یافته بکار می رود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید