بخشی از مقاله

چکیده

با پیشرفت ابزارهای الکترونیکی شاهد تغییرات و پیشرفتهای چشمگیری در عرصه ورزش، از جمله در ورزش های رزمی بوده ایم ؟از جمله ی آن ها می توان به لباس های دارای حسگرهای الکترونیکی در ورزش تکواندو اشاره کرد که به کاهش خطاهای داوری کمک شایانی  کرده اند ؟با این حال، نبود سیستم های هوشمند مربیگری در این ورزشها به طوری که بتواند پارامترهای مهم و تاثیرگذار در هر ورزش را  مورد ارزیابی قرار داده و بر اساس آن تواناییهای ورزشکار را ارتقا دهد، همچنان احساس می شود ؟هدف پژوهش حاضر، طراحی یک سیستم  هوشمند مربیگری الکترونیکی در ورزشهای رزمی است که با ارزیابی پارامترهای شدت، جهت و سرعت ضربات، توصیه هایی برای بهبود  عملکرد ورزشکار ارائه کند . به علاوه سیستم طراحی شده قادر به شبیه سازی واکنش های حریف در میدان مسابقه واقعی می باشد

در  واقع هدف از طراحی این سیستم هوشمند، استفاده از آن به عنوان یک مربی الکترونیکی برای آموزش ورزشکاران مبتدی،  تمرینات آماده سازی  قبل از اعزام  به  مسابقات  و  نیز  گروه بندی  ورزشکاران  در  مسابقات  درون  اردویی بر اساس  مهارت های  آنها می باشد . از دیگر   کاربردهای این سیستم نشان دادن تاثیر انجام یک تمرین خاص در ارتقای توانایی های ورزشکاران رزمی و یا مقایسه ی سیستم های  تمرینی مختلف با یکدیگر، به صورت کمّی،  دقیق و مستند می باشد

-1 مقدمه

با پیشرفت تجهیزات و ابزارهای الکترونیکی شاهد تغییرات و پیشرفت های چشمگیری در عرصه ورزش، از جمله در ورزش های رزمی بوده ایم ؟از جمله ی این پیشرفت ها می توان به لباسهای دارای حسگرهای الکترونیکی در ورزش تکواندو اشاره کرد که با تعریف و یکسان سازی سیستم امتیازدهی در  مسابقات و کاهش خطاهای داوری باعث شدند این ورزش به عنوان یکی از ورزش های حاضر در مسابقات المپیک پذیرفته شود ؟مطالعات زیادی بر روی  استفاده از تجهیزات الکترونیکی در ورزش های رزمی از جمله در ”دسروسیس و ونکیاه،2006   - و ”جاستین فورسل و دیوید پیسدن، - 2011  انجام شده  است که بیشتر آنها به علت نیاز به پوشیدن کاور و روش حس کردن نیرو، محدود به کاربرد در ورزش تکواندو یا کاربرد در داوری مسابقات می شوند

”یانگروک سانگ وهمکاران، - 2010 سعی در معرفی طرحی به منظور ارتقای سیستم تمرینی ورزشکاران در ورزش تکواندو داشته اند و با استفاده از  حسگرهای نیرو و تحلیل و بررسی ضربات ورزشکاران در این ورزش توانستند تاثیر به کارگیری این تجهیزات را در بهبود شدت ضربات ورزشکاران نشان  دهند ؟با این حال، نبود سیستم های هوشمند مربیگری در این ورزشها به طوری که بتواند پارامترهای مهم و تاثیر گذار در هر ورزش از جمله شدت،  جهت و سرعت اعمال ضربه را بهبود ببخشید همچنان احساس می شود

از سوی دیگر شبیه سازی حملات حریف می تواند به آمادگی جسمی و ذهنی ورزشکار کمک شایانی بنماید ؟به عنوان مثال ”محسن کاظمی و همکاران،   - 2010 پس از بررسی امتیازاتی که ورزشکاران در طول مسابقات تکواندو المپیک ًًٍّ کسب کردند، به این نتیجه رسیدند که امتیازاتی که در گارد  دفاعی و موقع حمله حریف به دست آمده است، پیشرفت معناداری داشته و ورزشکاران توجه به تمرینات دفاعی را در دستور کار خود قرار داده اند ؟ طبق یک اصل در ورزش های رزمی، بهترین زمان برای حمله وقتی است که حریف در اندیشه حمله به شماست؛ زیرا در آن لحظه تمرکزی بر روی  دفاع از خود ندارد.بنابراین، این سیستم هوشمند باید قادر به شبیه سازی کنش واکنش های تصادفی یک حریف در میدان مسابقه واقعی نیز باشد

طراحی این سیستم ها را می توان بر روی یک بدنه ی تمرینی، صفحات تخت پیرامونی در اتاقک تمرین و حتی کاور مخصوص تمرین که توسط یک  دستیار تمرین پوشیده می شود، انجام داد ؟استفاده از نظرات و تجربیات ارزشمند اساتید و مربیان و همچنین ورزشکاران رزمی کار، چه ورزشکاران  مبتدی و چه قهرمانی، نشان می دهد طراحی  هر سیستم تمرینی و مربیگری بر روی یک بدنه ی تمرینی علاوه بر کارایی ساده تر و شبیه سازی واقعی  تر، به اجرای صحیح تر و دقیق تر فنون رزمی نیز کمک می کند.

بدنه های تمرینی که در بین ورزشکاران با آدمک تمرینی هم معروف است، به منظور نیاز به شبیه سازی و  تصور یک حریف  فرضی در تمرینات به کار  گرفته شدند ؟مدل های اولیه این بدنه ها به صورت کاملا صلب و ثابت بودند و بیشتر از چوب ساخته می شدند ”شکل. - 1  بعدها به علت لزوم اجرای  فنون رزمی در زوایا و جهات مختلف و همچنین در برگرفتن و پرتاب حریف در برخی از این ورزش ها مانند کشتی و جودو، این بدنه ها از حالت ثابت  درآمده و علاوه بر تغییر شکل ظاهری که این بدنه ها را به انسان شبیه تر می کند، از نظر جنس و عناصر تشکیل دهنده نیز تغییر یافته و نرم تر و قابل  انعطاف شدند 

جنس آنها می تواند از چرم طبیعی یا مصنوعی، فوم یا پلیمرهای پلاستیکی باشد ؟طراحی یک بدنه تمرینی که  علاوه بر زیبایی و شباهت ظاهری به یک حریف واقعی، بتواند شدت، جهت و سرعت اعمال ضربه را به طورکمّی  اندازه گیری کرده و واکنش های  تصادفی یک حریف در میدان مسابقه واقعی را به خوبی شبیه سازی کند، قادر به شناسایی نقاط ضعف و قدرت ورزشکار، افزایش سرعت عمل وی و  آموزش اصولی و صحیح فنون رزمی  در کمترین زمان ممکن بوده و به علاوه ورزشکار را علاوه بر آمادگی جسمانی، از نظر ذهنی نیز به آمادگی مطلوب  خواهد رساند که یکی از اهداف اکثر ورزش های رزمی از جمله جودو است

هدف پژوهش حاضر، طراحی یک سیستم هوشمند مربیگری الکترونیکی در ورزش های رزمی است که با ارزیابی پارامترهای شدت، جهت و سرعت  ضربات، توصیه هایی برای بهبود عملکرد ورزشکار ارائه کند ؟به علاوه سیستم طراحی شده قادر به شبیه سازی واکنش های حریف در میدان مسابقه  واقعی می باشد ؟از این سیستم می توان به عنوان یک مربی الکترونیکی برای آموزش ورزشکاران مبتدی، تمرینات آماده سازی قبل از اعزام به مسابقات  و نیز گروه بندی ورزشکاران در مسابقات درون اردویی بر اساس مهارت های آنها استفاده کرد

شکل : - 1 - بدنه های چوبی کاربردی در ورزشهای رزمی

-2 روش تحقیق :

بررسی مقالات علمی و استفاده از دیدگاه های کارشناسان و مربیان ورزش های رزمی نشان می دهد اندازه گیری شدت، جهت و سرعت اعمال ضربات  در ورزش های رزمی اهمیت به سزایی داشته و اکثر روش های تمرینی و فنون رزمی بر پایه  این مهارت ها بنا شده اند ؟همانطور که قبلا اشاره  شد،  طراحی یک بدنه تمرینی هوشمند که علاوه بر شباهت ظاهری به شمایل یک  انسان و انعطاف پذیری  مناسب بتواند با استفاده از حسگرها و لامپ های  الکترونیکی، تمرینات ورزشکار را به طور کنترل شده و هدفمند اداره  کند؛ قادر خواهد بود توانایی های جسمی و ذهنی ورزشکار را به میزان قابل  توجهی افزایش دهد

بدنه ی تمرینی پیشنهادی در این مطالعه شامل حسگرهای نیرو به منظور اندازه گیری شدت، جهت و سرعت ضربه وارده توسط  ورزشکار است ؟همچنین لامپ هایی روی این بدنه نصب شده است که با اعلام هشدار به صورت تصادفی یا براساس مدل عملکرد حریف واقعی و با  سرعت قابل تنظیم، ورزشکار  را وادار به تشخیص و ضربه زدن با شدت و جهت مناسب در کوتاه ترین زمان ممکن می نماید

این بدنه ی تمرینی با  توجه به نوع ورزش رزمی می تواند به طور ثابت، برای ورزش هایی مانند تکواندو و کاراته، یا قابل حمل، برای ورزش هایی که نیاز به دربرگیری حریف و  بلند کردن وی می باشد مانند کشتی و جودو ”میشل بروس و دیوید ماتسوموتو، - 1384، و یا ترکیبی از هردو طراحی، برای ورزشهایی مانند بوکس یا  کیک بوکسینگ باشد ؟اساس هر دو طراحی در استفاده از حسگرها و طراحی سیستم مکاترونیکی یکسان است؛ با این تفاوت که در بدنه قابل حمل باید  از وسایل و حسگرهای بدون سیم برای دریافت و ارسال اطلاعات استفاده کرد

سیستم پیشنهادی شامل دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری بوده و  برای هر دو هدف ارتقای عملکرد ورزشکار و شبیه سازی حریف طراحی شده است ؟در هنگام تمرکز بر روی ارتقای عملکرد ورزشکار با اندازه گیری  پارامترهای مورد نظر و ارسال اطلاعات دریافتی به بخش نرم افزاری سیستم،  وضعیت ورزشکار تحلیل می شود و در هنگام شبیه سازی حریف اطلاعات  از بخش نرم افزاری به بخش سخت افزاری ارسال شده و لامپ های راهنما را کنترل می کند

بخش سخت افزاری سیستم که نمونه ای از مدل نوعی آن در ”شکل - 6 نشان داده شده است، شامل حسگرهای نیرو برای اندازه گیری هر سه پارامتر  شدت، جهت و سرعت ضربه وارده توسط ورزشکار است.این حسگرها قادرند دقیقا میزان و شدت نیروی وارده را محاسبه کنند و نیز جهت اعمال ضربه  را با تقریب خوبی به دست دهند که این مورد در تحلیل ضربات اعمالی ورزشکاران بسیار حیاتی است . در اکثر ورزشهای رزمی، مربی و ورزشکار زمان  زیادی را صرف آموزش و یادگیری نحوه اعمال یک ضربه اصولی و صحیح با توجه به شدت و جهت ضربه وارده می کنند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید