بخشی از مقاله

چکیده:

متدلوژی اجایل یا چابکسازی، برای جلوگیری از شکست در روند تولید محصول ابداع شد. این متدلوژی جلب رضایت مشتری از طریق مشارکت وی در روند تولید محصول را مد نظر دارد. این متدلوژی اصولی دارد که با بهره از آنها از شکست، تعطیل و تأخیر در تولید محصول جلوگیری میکند و مسیر را به سمتی تغییر میدهد که محصول نهایی رضایت مشتری را در برداشته باشد.اصول این تفکر به طور خاص برای تولید نرم افزار و به طور عام برای تولید هر محصول دیگری کارایی دارد. برای اجرای این اصول روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها اسکرام است.روش کلیدی اجایل تحویل مرحله به مرحله و تکاملی محصول و ارتباط تنگاتنگ با مشتری جهت جلب رضایت وی میباشد.بررسی نیاز به این متدلوژی، دلایل استفاده شرکتهای عظیم از این متدلوژی و کمکی که این متدلوژی به این حل مشکل این شرکتها کرده موضوع این مقاله است.

کلمات کلیدی:چابکسازی، Agile ، ابزارها و قالبهای اجایل، قالب SCRUM ، حقوق مشتری، تولید محصول، محصول نهایی، ذینفعان محصول، زمانبندی تولید، پشتیبانی نرمافزار، مهندسی نرمافزار.

مقدمه

متدولوژی Agile مجموعه روشهایی است که در تولید نرم افزار دارای فاکتورهای ذیل است:تطابق با نیازهای مشتریان، ارائه محصول به مشتری به صورت فاز بندی، و ارتباط تنگاتنگ مشتری با تیم پروژه یکی از روش هایAgile ، اسکرام می باشد که در آن تیم توسعه در بازه های زمانی مختلف با مشتری ملاقات کرده و یک خروجی از نرم افزار را به آنها تحویل داده و بازخورد را مشاهده میکند. - محمد حسین نادی، متدولوژی اجایل چیست؟ -

دو دلیل عمده برای استفاده از اجایل:

پروژه ای که در آن تجربه ندارید و وقت تلف میشود و خطاهای تکراری و غیر قابل پیش بینی است. محصولی که نیاز به تغییر و اصلاح و ارتباط با مشتری باشد در هر دو مورد کسب رضایت مشتری با تحویل نسخه کارآمد و ایجاد انگیزه در تیم توسعهاجایل در سال 2001 توسط 17 مدیر1 از مدیران شرکتهای نرم افزاری به وجود آمد و برای رفع و برطرف کردن شکستهای ایجاد شده در تحویل نرم افزار مشتری مدار به وجود آمد.از دلایل شکست پروژه ها بر اساس تحقیق IEEE چنین است:

.1 زمانبندی نا مناسب، .

2 کیفیت پائین در تولید نرم افزار ،

. 3 ارتباط نداشتن با مشتری،

. 4 تحلیل نادرست نیازمندی ها،

. 5 کمبود در تست کردن نرم افزار.

در سال 2005 موسسه IEEE برآورد زده است که بیش از 60 بیلیون دلار صرف پروژه های نرم افزاری شکست خورده شده است.یکی از عوامل شکست در پروژه ها، نداشتن تجربه در مورد آنها است.
مشتری یکی از مهمترین افراد پروژه است. نیازمندی های نرم افزار توسط مشتری بیان میشود. خصوصا در پروژههایی که شرکت نرم افزاری - سازنده نرم افزار - در آنها هیچ تجربه ندارند، یا در آنها نیاز به تغییر و ارتباط مداوم با مشتری است که اجایل راه حل خوبی برای چنین پروژه هایی است.وجود مستندات در متدلوژی اجایل ضروری است. البته مختصر و مفید. این مستندات شامل هر دو جنبه نیاز مشتری و توضیحات کد میشود.نیازهای مشتری نیز باید به صورت مستند ثبت گردد. در صورت تغییر در نیازهای مشتری در طول مدت زمان توسعه نرم افزار، مستندات باید همراه با تغییر کد به روز شوند.از طرفی دیگر برخی عادتهای غلط سازمانها و شرکتها در مسیر اجرای اجایل باید تغییر کند.

شش دلیل اصلی شکست پروژه های نرم افزاری

وقتی از مدیران و کارکنان سوال میشود که چرا پروژه های نرم افزاری با شکست مواجه میشوند، آنها به موضوعات گسترده ای اشاره میکنند. اما شش دلیل بارها و بارها تکرار شده و به عنوان دلایل اصلی شکست نرم افزار معرفی میشوند:

-1درگیر نشدن مشتری

-2عدم درک درست نیازمندی ها

-3   زمان بندی غیر واقعی

-4   عدم پذیریش و مدیریت تغییرات

-5   کمبود تست نرم افزار

-6   فرآیندهای غیر منعطف - مهرناز توکلی، - 1393 محمد حسین نادی، - 1395

بیانیه ی توسعه نرم افزار چابک - اجایل -

توسعه چابک نرم افزار - اجایل - بیانیه مختصری دارد که عینا از بخش فارسی سایت اجایل آورده می شود:

اصول اجایل

متدلوژی اجایل دارای 12 اصل است. این اصول که در سال 2001 توسط مدیران شرکت های نرم افزاری جهت مقابله با شکست در پروژه های نرم افزاری تدوین شده اند عبارتند از:

.1 بالاترین اولویت در این متدولوژی جلب رضایت مشتری با تحویل زود هنگام نرم افزاری توانمند است .

. 2 استقبال از تغییر نیازمندی ها، حتی در اواخر فرآیند توسعه .

. 3 تحویل نرمافزار قابل استفاده با فاصله زمانی سه هفته یک بار و یا سه ماه یک بار.

. 4 ذی نفعان و توسعه دهنده ها می بایست به صورت روزانه در طول پروژه با هم کار کنند.

. 5 پروژه ها به دست افراد با انگیزه سپرده شود ، فضای لازم به آنها داده شود تا کارها را به درستی انجام دهند.

. 6 کارآمدترین و موثرترین روش انتقال اطلاعات به تیم توسعه و تبادل آن در میان اعضای تیم ، گفتگوی چهره به چهره است.

. 7 نرم افزار قابل استفاده اصلی ترین معیار سنجش پیشرفت است.

. 8 فرآیند های Agile توسعه پایدار را ترویج می دهند. حامیان مالی، توسعه دهندگان و کاربران باید بتوانند سرعت پیشرفت ثابتی را برای مدت نامحدودی حفظ کنند.

. 9 توجه مداوم به برتری فنی و طراحی خوب باعث افزایش کیفیت تولید می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید