بخشی از مقاله

چکیده

بستهبندي بهعنوان یک شاخص مهم در بازاریابی و تبلیغات به حدي اهمیت دارد که میتوان آن را عاملی در رقابت بازارهاي جهانی دانست چراکه با بستهبندي مطلوب میتوان توان رقابت در بازارهاي داخلی و خارجی را بالا برد. باوجود اهمیت بستهبندي، در صنایعدستی ایران، بستهبندي، هنوز کلیدواژه ناشناختهاي است و علیرغم اقدامات صورت گرفته درزمینه◌ٔبستهبندي، بسیاري از صنایعدستی بهویژه سفال و سرامیک میبد تاکنون نتوانسته است براي بسیاري از محصولات خود بستهبندي مناسب ارائه دهد. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف توسعه این هنر در جهت افزایش بازار فروش به شناسایی عوامل مؤثر بر سر راه بستهبندي سفالینههاي میبد می پردازد.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی – تحلیلی و روش گردآوري اطلاعات میدانی - کتابخانهاي بوده جامعه آماري این تحقیق 20 کارگاه تولید سفال و سرامیک و 3کارگاه به عنوان نمونه انتخاب شده است. نتیجهها نشان میدهد،روش تولید و شیوه پخت چالش اصلی بستهبندي سفال و سرامیک میبد است.

کلیدواژه: بستهبندي، بازاریابی، تبلیغات، سفال، میبد

مقدمه

صنایعدستی ایران به لحاظ زیبایی و ارزش فرهنگی- هنري مبتنی بر فرهنگ سنتی ایرانی- اسلامی، تنوع محصولات و کاربردي بودن آنها، جایگاه ویژهاي درمجموعه صنایعدستی ملل و اقوام مختلف جهان دارد ولی باوجود تنوع، زیبایی و ارزشهاي هنري صنایعدستی ایران، جایگاه و سهم ایران در بازار جهانی صنایعدستی در حد توانمنديهاي موجود در این بخش نیست؛ که یکی از دلایل آن را میتوان در عدم بستهبندي مناسب براي این محصولات دانست. چراکه بستهبندي از ابزارهاي مهم بازاریابی در بعد ملی و بینالمللی است که نقش کلیدي خود را در افزایش فروش، کاهش موجودي انبار و با حداکثر رساندن سود بنگاههاي تولیدي نشان داده است. بنگاههاي اقتصادي براي تقویت رقابت خود در بازارهاي داخلی و خارجی، سالهاست که به موضوع بستهبندي توجه دارند و از طراحی گرافیک، رنگها و به کار بردن مواد بستهبندي مناسب براي افزایش سهم خود در بازارهاي رقابتی بهره میگیرند.

ولی باوجود ضرورت و اهمیت بستهبندي در صنایعدستی و اقداماتی که از سوي دولت در جهت گسترش بستهبندي صنایعدستی صورت گرفته، بسیاري از صنایعدستی بهویژه سفال و سرامیک میبد تاکنون نتوانسته است بستهبندي مناسبی را براي بسیاري از محصولات خود ارائه دهد. چراکه به نظر میرسد بعضی از این اقدامات به دلایل گوناگونی درزمینهٔ◌ سفال میبد قابلیت اجرا ندارد.در این راستا، پژوهش حاضر، باهدف توسعه این هنر در جهت افزایش بازار فروش، عوامل مؤثر بر سر راه بستهبندي سفال و سرامیک میبد را شناسایی کرده و در پی آن بوده است تا راهکارهایی را در جهت حل آن ارائه دهد.

روش تحقیق

در این پژوهش، جامعه بررسیشده کارگاههاي سفال و سرامیک میبد بودهاند. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی و روش گردآوري اطلاعات، میدانی - مشاهده و مصاحبه - - کتابخانهاي بوده و بهصورت تصادفی فرایند تولید سه کارگاه از میان 20 کارگاه تولیدکننده سفال و سرامیک میبد مورد بررسی قرار گرفت. پس از نتایج بهدستآمده از مقایسه روش تولید این سه کارگاه مشکلات بستهبندي در این حوزه شناسایی شد و در ادامه با بررسی کلیات طرح جامع گسترش بستهبندي در صنایعدستی و اقدامات حمایتی صورت گرفته در جهت گسترش بستهبندي سفال و سرامیک میبد، راهکارهایی در حل معضل بستهبندي سفال و سرامیک میبد ارائه شد.

اهداف تحقیق

بررسی چالشهاي سر راه بستهبندي سفال و سرامیک میبد و توسعه این هنر در جهت افزایش بازار فروش هدف اصلی پژوهش میباشد.

فرضیههاي تحقیق

-1تنوع محصولات سفال و سرامیک، بستهبندي این محصولات را با مشکل روبرو ساخته است.
-2روش تولید و شیوه پخت محصولات سفال و سرامیک، بستهبندي این محصولات را با مشکل روبرو ساختهاست.

پیشینه تحقیق

بر طبق مطالعات انجامگرفته درزمینهٔ◌ بستهبندي صنایعدستی فقط فاطمیان - 1381 - در پروژهاي تحت عنوان »بررسی نقش و اهمیت بستهبندي مناسب در معرفی و عرضه محصولات صنایعدستی« هدف خود را رسیدن به را ه حل مناسب و قابلقبول و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید