بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله مسائل، چالشها و ملاحظات مربوط به مراقبت و نگهداري از کفپوش دو و میدانی - تارتان - مورد بررسی قرار میگی رد و در خصوص مواردي مانند نگهداري عمومی، نگهداري منظم، آب باقیمانده بر روي کفپوش، آمادهسازي براي فصل سرما، رنگآمیزي مجدد، تعمیرات مستمر و ایمنی بحث خواهد شد. مهمترین گام در نگهداري همه انواع سطوح کفپوش تمیز کردن منظم آن است. باید توجه داشت که حتی با نگهداري منظم در طول زمان، هر کفپوشی حتی بهترین نوع آن، به برخی تعمیرات نیاز خواهد داشت و در نهایت هر کفپوشی لازمست تعویض شود.

.1 مقدمه

مراقبت و نگهداري از سطوح ورزشی مصنوعی از اهمیت زیادي برخوردارست. کفپوشی که به خوبی طراحی، ساخته و نگهداري شده، میتواند سالها مورد استفاده قرار گیرد. براي به حداکثر رساندن عمر مفید کفپوش صرفنظر از نوع سطح، بهرهبردار باید براي نگهداري آن یک برنامه منظم تنظیم کرده و اجرا کند. با وجود هزینه بر بودن نگهداري سطوح، یک بازبینی منظم از کفپوش و تعمیر جزئی آن مقرون به صرفه تر از زمانی است که کفپوش کیفیت خود را از دست بدهد به طوري که نیازمند تعمیر یا بازسازي عمده باشد، یا شرایطی رخ دهد که استفاده از آن خطرناك بوده یا حتی غیر قابل استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که حتی با نگهداري منظم در طول زمان، هر کفپوشی حتی بهترین نوع آن، به برخی تعمیرات نیاز خواهد داشت و در نهایت هر کفپوشی لازمست تعویض شود.

.2 نگهداري عمومی

مهمترین گام در نگهداري همه انواع سطوح ورزشی تمیز کردن منظم آن است. تمیز نگه داشتن سطح شامل برداشتن سریع آشغال و ضایعات و تمیز کردن مایعات به محض ریختن آن میباشد. نگهداري پیشگیرانه را با ممنوع کردن صرف غذا و آشامیدنی - به جز آب - روي سطح کفپوش، مصرف آدامس و دخانیات و سیگار کشیدن یا فراهم کردن مناطقی محدود براي سیگار کشیدن، میتوان انجام داد. با قراردادن سطلهاي زباله درپوشدار، ورزشکاران و تماشاگران جهت تمیز نگه داشتن محیط تشویق خواهند شد.

باید توجه داشت که استوكهاي کفش دو و میدانی با طول اضافی میتواند فرسودگی سطح را تسریع کند. طول استوكها نباید از 5 میلیمتر بیشتر بوده و باید مخروطی یا هرمی شکل باشند. استوكهاي بلندتر و یا به اشکال سوزنی یا درخت کریسمس ممکن است سبب تسریع سایش و فرسودگی کفپوش شود و نباید از آنها براي این سطوح استفاده کرد. گرد و خاك، گل و لاي، آشغال و ضایعات و باقیمانده هر چیزي باید از سطح زدوده شود. مواد ساینده مانند شن یا خاك میتواند موجب سایش زود هنگام سطح گردند.

دوره معمول براي مراقبت و نگهداري از کفپوش با توجه به ضخامت سطح، شرایط آب و هوایی، میزان استفاده از پیست مقدار و نوع استفاده و کاربردهاي آن و نیز هزینه مراقبت و نگهداري متفاوت خواهد بود. مراقبت و نگهداري بویژه پس از یک دوره عدم استفاده از کفپوش مهم است. در هر صورت، بهرهبردار باید یک برنامه نگهداري مناسب را تنظیم کند و مطمئن باشد که نگهداري در بازههاي زمانی انجام شده و تداوم یابند، فرآیند نگهداري بصورت مکتوب ثبت شده و شرایط و مشکلات یادداشت شود. نیاز به نگهداري بیش از حد نمایانگر وجود مشکلی جدي در کفپوش است.

.3 تجهیزات نظافت

میتوان از یک جاروي دسته بلند بزرگ با برسهاي نرم یا یک دمنده برقی براي زدودن برگها و آشغال و ضایعات دیگر استفاده نمود. جاروبرقیهاي خشک/مرطوب، ماشینهاي تمیزکنندههاي افشانهاي - که به عنوان جاروي آبی شناخته میشوند - و ماشینهاي شوینده برقی نیز میتوانند براي تمیز کردن و حذف لکهها مورد استفاده قرار گیرند. هنگام استفاده از شوینده فشاري باید دقت زیادي نمود؛ چراکه فشار زیاد میتواند موجب آسیب سطح کفپوش گردد. هر تجهیزاتی که براي نظافت یا نگهداري استفاده میشوند باید از نظر نشت مایع بررسی شوند. نشت نفت، مایع روغنی، بنزین و غیره، به سطح کفپوش آسیب میرساند. وقتی که تجهیزات بر روي سطح کفپوش قرار دارند، جهت جلوگیري از ریختن یا سرریز شدن، نباید سوخت و روغن در آنها ریخته شود.[1-5]

.4 محل عبور

یک ناحیه عبور محافظت شده جهت مواردي که لازمست عبور و مرور زیاد صورت گیرد و نیز براي رفت و آمد کارکنان بخش نگهداري و همچنین تجهیزاتی که نیاز به عبور از کفپوش به داخل محوطه بازي دارند، باید تعیین شود. این ناحیه از سطح کفپوش را با قرار دادن پوشش لاستیکی، چمن مصنوعی، فرش و ... میتوان محافظت نمود. هم چنین محصولات جدیدي در بازار وجود دارند که از پارچههاي تاري-پودي تهیه شده و به طور خاص براي حفاظت ناحیه عبور کفپوش طراحی شدهاند.

در صورت عدم استفاده از ای ن ناحیه، پوششهاي محافظ باید برداشته شوند. بهترین محصولات براي این مورد آنهایی هستند که به راحتی قابل جابجایی بوده و جذب رطوبت آنها حداقل است. براي حفاظت از کفپوش در برابر وسایل نقلیه و تجهیزات سنگینی که باید بر روي کفپوش قرار گیرند، توصیه میشود از تخته چند لایه یا روکش فولادي بر روي محصولات محافظ استفاده شود تا بار نقطهاي لاستیکها یا پایهها توزیع گردد. در صورت عدم لزوم استفاده از این تختهها، باید برداشته شوند؛ چراکه باد و طوفان میتواند تخته چند لایه را از جا کنده و پرت کند و به سطح کفپوش آسیب برساند.[6]

.5 لکهها

اگر برگها، شاخهها، چمن یا آشغال و ضایعات دیگر بر روي سطح کفپوش بماند، ممکن است لکه ایجاد شود. براي از بین بردن لکهها، باید در آغاز از ملایمترین فرآیند استفاده نمود. براي این منظور یک برس نرم و محلول شوینده با آب سرد میتواند لکه را از بین ببرد. مقدار کمی از محلول تمیزکننده را بر روي یک لکه بسیار کوچک و دور از ناحیه مسابقه جهت آزمون سازگاري با سطح کفپوش امتحان کنید. اگر استفاده از یک محلول ساده آب و صابون در از بین بردن لکه موفقیتآمیز نبود، لازمست با نصاب کفپوش یا سازنده آن مشورت نمود.

استفاده از نفت یا محلولهاي تمیز کننده بر پایه حلال مجاز نیست. شیره درختها، میوهها، حشرات مرده و مدفوع پرندگان نیز میتواند سطح را لکهدار کند. چنین لکههایی باید بسرعت از بین بروند . اگر چنین آلودگیهایی سفت شوند، میتوان مانند فرآیند از بین بردن لکهها عمل کرد اما به احتمال زیاد اثر نخواهد کرد. پیشگیري بهترین گزینه است. همچنین نباید اجازه داده شود که درختان بر روي کفپوش یا ناحیه زمین مسابقه آویزان شوند. هرس منظم درختان باید یکی از برنامههاي نگهداري باشد.[6]

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید