بخشی از مقاله

چکیده

ابزارهای اطلاعات و ارتباطات - ICT - ، برنامه های کاربردی تحت وب 2,0 و تاثیر این منابع در آموزش، در حال ایجاد چالش های جدیدی برای معلمان و دانش آموزان در مواجهه با یادگیری آنلاین است. آموزش و یادگیری در یک محیط یادگیری الکترونیکی، متفاوت از آن چیزی است که کلاس درس سنتی اتفاق می افتد و به واسطه تازه بودن آن هر روزه تجربیات جدیدی را برای اساتید و دانش آموزان شرکت کننده در این محیط یادگیری بوجود می آورد.

این مقاله با هدف ارائه یک چارچوب برای تعامل بهتر معلمان با دانش آموزان نگاشته شده است. روش تحقیق بر اساس بررسی کتابخانه ای ادبیات موضوع و آماره های موجود در مقالات آموزش الکترونیکی است. نتایج این مقاله نشان داده است ادامه یادگیری و تلاش بر ایجاد روش های جدید ارتباطی، در بهبود یادگیری و ترویج احترام متقابل معلم و دانش آموز و همکاری های دوطرفه موثر است. نمونه ای از این روش های موثر ارائه محتوای دروس بصورت چهره به چهره در محیط آنلاین است که به دانش آموز برای رسیدن به سطح بالاتری از رضایت در یادگیری و درک شناختی از محتوای دوره کمک خواهد کرد.

.1 مقدمه

آموزش الکترونیکی نوعی از آموزش - از راه دور - است که بوسیله تکنولوژی کامپیوتری انجام میشود. البته محقق شدن این امر نیاز به تلاش بسیار دارد. اولین بار اصطلاح آموزش الکترونیک را کراس1 مطرح کرد و از نظر او به انواع آموزش هایی اشاره دارد که که از فناوری های اینترنت و اینترانت برای یادگیری استفاده میکند. کوپر - - Cooper,2004 آموزش الکترونیکی را مجموعه فعالیتهای آموزشی میداند که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اعم از صوتی، تصویری، رایانه ای و شبکه ای صورت می گیرد.

کلارک2 و مایر1 یادگیری الکترونیکی ترویج یادگیری با آموزش از طریق یک کامپیوتر تعریف می کنند. [1] آکسفورد مفهوم یادگیری الکترونیکی را به عنوان یک نوع " انجام آموزش و یادگیری از طریق رسانه های الکترونیکی و به طور معمول از طریق اینترنت" ارائه می کند. [2] در گزارش اخیر شورای یادگیری کانادا از یادگیری الکترونیکی بعنوان "توسعه دانش و مهارت از طریق استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات - ICT - ، به ویژه در حمایت از روابط تعاملی در یادگیری با محتوای تعاملی و سایر فعالیت های یادگیری و ابزارها" عنوان شده است. [3] مایر - 2005 - به تعریف مفهومی از آموزش الکترونیکی پرداخته است و آن را یادگیری فعال و هوشمندی میداند که ضمن تحول در فرآیند یاددهی- یادگیری در گسترش و تعمیق و پایدار ساختن فرهنگی فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش اساسی و محوری خواهد داشت.

آموزش الکترونیک به معنی کسب و انتقال دانش از طریق تکنولوژهایی مثل کامپیوتر و اینترنت در شبکهای گسترده است. در حالی که ما از کلمه " e " استفاده میکنیم به کلیه رسانهها و تکنولوژیهای انتقال دانش از سیدی گرفته تا اینترنت و ابزارهای وابسته به آن و بطور کلی وسایل الکترونیکی و همینطور شامل تکنولوژهای آینده میشود اشاره داریم. به طور خاص، آلیس - 2004 - با نویسندگانی مانند نیکولز - 2003 - مخالف است که تعریف آموزش الکترونیک را به عنوان استفاده زیاد از ابزارهای فناوری مبتنی بر وب، با توزیع وب، و یا وب سایتها میدانند و یا اعتقاد به این که آموزش الکترونیکی نه تنها محتوا و روشهای آموزشی از طریق CD-ROM، اینترنت یا اینترانت را پوشش میدهد بلکه معتقدند شامل نوار صوتی و ویدئویی، پخش ماهوارهای و تلویزیونهای تعاملی است. - بنسون و همکاران، 2002؛ کلارک، - 2002 [7] [6] [5] [4]از تعاریف مشخص است تعامل یکی از ویژگی های اصلی آموزش الکترونیکی است که نقش کلیدی را در آن ایفا می کند.

همانطور که در سال های اخیر دیده می شود، اینترنت تبدیل به راهی برای انجام کارها و حتی راهی برای یادگیری شده است. حتی شاهد علاقه فزاینده ای در یادگیری الکترونیکی، نه تنها در سازمان های تجاری بلکه در موسسات دانشگاهی بوده ایم. در سطح جهانی نیز می توان مشاهده کرد که بازار محصولات و خدمات آموزشی به سرعت در حال گسترش است. اهمیت یادگیری الکترونیکی به دلایل مختلفی مانند افزایش میزان اطلاعات، اقتصاد جهانی و ظهور فرهنگ مصرفی افزایش یافته است. دانش آموزان در قرن 21، خواستار یک ساختار انعطاف پذیر هستند که به انها اجازه مطالعه، کار و همزمان حضور در زندگی خانوادگی را بدهد. این انعطاف پذیری در روش های جایگزین مانند استفاده از اینترنت منعکس شده است. [8]

.2 یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی

با افزایش قدرت و حضور فناوری اطلاعات در دنیا، به طور فزاینده ای یادگیری الکترونیکی در فعالیت های علمی در آموزش عالی نیز نفوذ کرده است. سیستم های مدیریت دوره های آموزشی، به معلمان اجازه می دهد که به راحتی فناوری را با آموزش ادغام کنند. اینکار نیازمند ارتباط آنلاین و دسترسی به دامنه اطلاعات گسترده هر دوره در هر کجا و هر زمان که استاد و دانشجو حضور دارند خواهد بود.

ضمن آنکه نیاز به پهنای باند خوب در شبکه بعنوان یک بستر سریع و کارآمد برای به انجام رساندن این فعالیت هاست. [9] با افزایش تعداد موسسات ارائه کننده خدمات آموزش الکترونیکی، استراتژی های یادگیری نیز به همان نسبت تغییر خواهد کرد و موفقیت سازمان ها نه فقط به تکنولوژی ها بلکه به توسعه راهکارهای جدید برای ادغام فناوری و تجربه یادگیری نیار خواهد داشت اگرچه مهارت های فنی مهم تر می شوند. [10] استفاده از تکنولوژی در آموزش، معمولا به عنوان آموزش الکترونیکی در آموزش عالی تعریف شده و به یک جزء استاندارد در بسیاری از دوره ها تبدیل شده است. برنامه های کاربردی مبتنی بر فن آوری به کلاس درس محدود نمی شود، بلکه برخی از جلسات کلاس درس با جلسات مجازی جایگزین شده و یا دوره های کلاس درس با دوره های آنلاین به طور کامل جایگزین شده اند.

.2,1 مسائل کلیدی آموزش الکترونیک

امروزه برای برخی از موسساتی که روش های ارائه آموزش الکترونیکی را بر می گزینند، مسائل مهمی بوجود می آید: ·    موسسات باید زیرساخت فنی مناسب و قابل اعتماد برای پشتیبانی از فعالیت های یادگیری الکترونیکی فراهم کنند.

·    معلمان و دانش آموزان باید مهارت های تکنیکی استفاده از ابزار یادگیری الکترونیکی را کسب کنند.

·    اساتید باید دوره های آموزشی خود را برای استفاده و ترکیب در آموزش الکترونیکی به طور مؤثری طراحی مجدد نمایند. گر چه اصطلاح "آموزش الکترونیکی" معانی و اشکال بسیاری را شامل خواهد شد اما در این مطالعه، ما بر روی سه نوع از دوره های آموزش الکترونیکی تمرکز خواهیم کرد. [11] -1دوره های آموزش از راه دور آنلاین: استاد جلسات کلاس آنلاین را از طریق ایمیل و یا شماره تلفن برگزار نمی کند. معمولا این جلسات نیاز به رو در رویی چهره به چهره میان دانش آموزان و معلم هم در کلاس درس و هم از طریق ویدئو در طول دوره دارد.

-2دوره های سنتی همراه با فن آوری: مربی تمام جلسات کلاس درس را بصورت حضوری، اما با تکنولوژی در بخشی یا تمام کلاس برگزار می کند. - با استفاده از پاورپوینت، فعالیت های مبتنی بر وب، تست آنلاین و غیره - .

-3دوره های ترکیبی: استاد عناصر دوره های آموزش از راه دور در دوره های آنلاین و سنتی را ترکیب کرده و از یکدیگر بصورت جایگزین استفاده می کند.

.3 چارچوب مفهومی در عوامل بازدارنده و تسهیل کننده یادگیری الکترونیکی

با استفاده از یک چارچوب متشکل از 36 عامل فعال و غیر فعال کننده، این مقاله چالش های عمده ای را برای یادگیری الکترونیکی شناسایی کرده است. چارچوب مفهومی با استفاده از یافته های حاصل از پیشینه و ادبیات آموزش الکترونیک در عوامل بازدارنده و تسهیل کننده آموزش الکترونیکی ارائه شده است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید