بخشی از مقاله

چکیده:

هدف تحقیق،هدف کلی این تحقیق بررسی ، عوامل جامعه شناختی موثر بر رفتارهای اجتماعی زیست محیطی درشهر عسلویه وسعی شده اهداف فرعی، بررسی رابطه بین احساس خطر زیست محیطی و رفتارهای اجتماعی زیست محیطی نیزانجام گردد.اهمیت محیط زیست چه در ابعاد منطقهای و ملی و چه در بعد بینالمللی ضرورت توجه علمی به عواملمختلف به ویژه نقش عوامل انسانی در تخریب یا حفظ محیط زیست را به همراه داشته است. در این راستا، رابطه انسانو محیط زیست به صورت خاص مورد توجه جامعهشناسان و اندیشمندان علوم اجتماعی سراسر جهان قرار گرفته است.روش تحقیق ، پزوهش بصورت پیمایشی می باشدهمچنین، بر اساس آمار موجود درسال 1391 جامعه آماری - N - مردهای شاغل درمنطقه پارس جنوبی 60850نفر است. نهایتاً، با توجه به دادههای موجودو فرمول کوکرانحجم نمونه - n - برابر با 381 نفر خواهد بود،که بصورت نمونه گیری خوشه ای انجام شده است.بااستفاده ازضریب همبستگی ورگرسیون وباکمک نرم افزار spss داده ها پرداختیم.نتایج تحقیق، نتیجه می شود که چون سطح معنی داری آزمون بزرگتر از 0.05 می باشد ، بنابراین بین احساس خطرو رفتارهای اجتماعی زیست محیطی پارس جنوبی رابطه وجود ندارد.

واژگان کلیدی: احساس خطر، زیست محیطی،رفتاراجتماعی،عسلویه

چالش های زیست محیطی شهر عسلویه - پارس جنوبی -

بیان مساله

رفتاراجتماعی زیست محیطی از مفاهیم نوینی است که امروزه در بررسیهای زیست محیطی جوامع مدرن مطرح گردیده است. طرح این مفهوم در بسیاری از رویکردهای زیست محیطی حاکی از اهمیت نقش این رفتارها در محیط طبیعی است.بشر امروز در جهانی بحران زده زندگی می کند. در دهه های اخیر، به فهرست بحران های جهانی، علاوه بر بحرانهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ارزشی، که تهدیداتی جدی محسوب می شوند، مشکلات و بحرانهای زیست محیطی را نیز باید اضافه کرد. از زمانیکه بشر پای بر روی کره خاکی گذارده است، تعامل مداوم و پایداری بین او و جهان طبیعی برقرار بوده است. اما با رشد جمعیت و دستیابی به اختراعات و کشفیات جدید علمی که او را به سوی صنعتی شدن رهنمون می کرد به موجودی غارتگر تبدیل شد، که هر روزه با افزایش تقاضا از طبیعت و تخریب منابع آن همراه بود - شبیری و پراهالادا1،. - 1:2006

به نحوی که طی 30 سال اخیر، شرایط به گو نه ای پیش رفت که به واسطه درک پیامدهای بلند مدت موضوعات زیست محیطی در زندگی انسانها، اهمیت بحث در این مورد رو به فزونی گذاشت - باداک2،. - 1:2005 یکی از راهکارهای اجتناب از آسیب رساندن به محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن، تغییر رفتار انسانها به سمت وسوی ابعاد طبیعت گرایانه است - کومبیتا3،. - 1:2005 این در حالی است که دستیابی به تغییرات رفتاری در ارتباط با موضوعی خاص، در ابتدا نیازمند ایجاد تغییر در نگرش افراد نسبت به همان موضوع است. بنابراین، درک نگرشهای زیست محیطی هدف اساسی و اولیه محققان در دستیابی به بینشهای جدید در راستای کمک به تحقیقات در زمینه رفتارهای زیست محیطی است - همان - . مطالعات سیرز - - 1985 نشان می دهد که چهار سطح تغییر در فرد وجود دارد.

ابتدا دانش فرد می باید تغییر پیدا کند - آموزش - ، این تغییر در دانش موجب تغییر نگرش و تغییر نگرش موجب تغییر رفتار فردی و تغییر رفتار فردی موجب تغییر رفتار گروهی می شود. بدین ترتیب تغییر نگرش فرد نسبت به دانش فردی وی به زمان بیشتری نیاز دارد. تغییر در نگرش فرد می تواند بر رفتار وی و در نهایت بر رفتار گروهی - اجتماعی و سازمانی - وی تأثیر گذارد - اسماعیلی،. - 12:1388مشعلهای روشن پالایشگا ها به همراه بوی تند گاز و دود ناشی از سوختن مواد هیدروکربنی اولین چیزی است که به محض ورود به عسلویه توجه را به خود جلب میکند .به تبع گسترش فازهای مختلف منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی - عسلویه - ، آلودگیهای زیست محیطی تبدیل به معضلی شده است که ساکنان محلی و کارکنان و کارگران شاغل در این منطقه بزرگ صنعتی-اقتصادی را تهدید میکند.

سالهاست که در کنار توجه به گسترش فعالیتهای صنعتی و بالا بردن ظرفیتهای تولید، از مدیران این منطقه اقتصادی خواسته شده که به مسائل زیست محیطی و سلامت مردمی که در این منطقه کار و یا زندگی میکنند نیز توجه ویژهای شود. اما غفلت از این مهم، نتایجی را به دنبال داشته که برخی از آنها کمکم خود را نشان داده و نگرانیهای زیادی را برای مردم محلی به وجود آورده است. آلودگی ها در عسلویه به حدی رسیده است که دیگر مسئولان هم بر وجود آن صحه میگذارند و حتی کارمندان و کارکان عسلویه و نخلِتقی و شهرداریهای این شهرها، حق آلودگی دریافت میکنند.به همین خاطر به علت آلودگیها و ذرات معلق در آسمان منطقه، علیرغم آنکه کارکنان بصورت منظم تحت معاینات صنعتی قرار میگیرند؛ اما اینکه کارکنان منطقه و ساکنان محلی در معرض بیماریهای تنفسی و ریوی هستند یک واقعیت انکارناپذیر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید