بخشی از مقاله

چکیده

مفهوم میراث مشترک بشریت زمانی به عرصه حقوق بین المللی وارد شد که نگرانی در خصوص انحصاری شدن احتمالی منابع اعماق دریا توسط کشورهای توسعه یافته برای کشورهای در حال توسعه ایجاد شد. استخراج این منابع نیاز به تکنولوژی توانمندی داشت که از عهده کشورهای اخیر خارج بود. وضعیت ژنوم انسان از این جهت مشابه است. تحقیق و تجزیه روی ساختار و عملکرد ژنوم انسان نیازمند تکنولوژی پیشرفته و بودجه زیاد است. جدا ازبحث های بین المللی درباره این موضوع واکنش های مذهبی و اخلاقی نیز نسبت به این موضوع صورت گرفته که در این مقاله مختصر اشاره ای به آن پرداخته شده است.

مقدمه

حقوق بین الملل در دوره ما چنان گ سترده شده ا ست که میتوان گفت کمتر عر صه یا شأنی از زندگی ب شر امروز از احاطه یا ورود حقوق بین الملل بیرون مانده است. یکی از مسایل نوپدید سالهای اخیر که در حیطه حقوق بین الملل مطرح شد، شبیه سازی انسان است. پس از تولد نخستین گوسفند شبیه سازی شده و قوت یافتن همین امکان در مورد انسان یعنی شبیه سازی انسان، علاوه برواکنشهای علمی، نظری یا ابراز نگرانیهای اخلاقی و حقوقی، در شماری از کشورها مقرراتی درباره منع یا اعمال محدودیت بر آن وضع شد. تصویب مقرراتی برای ممنوعیت و یا اعمال کنترل بر این پدیده در این کشورها، نشانه ضرورت قانونمند کردن این پدیده بود .

مفهوم میراث م شترک ب شریت زمانی به عر صه حقوق بین المللی وارد شد که نگرانی در خ صوص انح صاری شدن احتمالی منابع اعماق دریا توسط کشورهای توسعه یافته برای کشورهای در حال توسعه ایجاد شد. استخراج این منابع  نیاز به تکنولوژی توانمندی دا شت که از عهده ک شورهای اخیر خارج بود. و ضعیت ژنوم ان سان از این جهت م شابه است. تحقیق و تجزیه روی ساختار و عملکرد ژنوم انسان نیازمند تکنولوژی پیشرفته و بودجه زیاد است. جدا ازبحث های بین المللی درباره این موضوع واکنش های مذهبی و اخلاقی نیز نسبت به این موضوع صورت گرفته که در این مقاله مختصر اشاره ای به آن پرداخته شده است.

ژنوم انسانی

ژنوم انسان1 شامل اطلاعات ژنتیکی و هر آنچه مربوط به ژن است میباشد. امروزه منابع مثل خدمات، اطلاعات و غیره دیگر ملموس و محسوس نیستند، ژنوم انسان از یک طرف منبع است؛ و از طرف دیگر مکانی است که اطلاعات ژنتیکی در آن ذخیره می شود. از این رو ژنوم انسانی هم منابع - اطلاعات - و هم مکان - ژن - را به عنوان میراث مشترک ب شریت در بر میگیرد. اهمیت ژنوم به این دلیل ا ست که ژنوم کل محتوای DNA یک موجود ا ست که ژن هایش را نیز در بر می گیرد. ژن ها اطلاعات لازم برای ساخت همه ی پروتئین های ضروری موجودات را حمل می کند. این پروتئین ها تعیین می کنند که موجود چه طور به نظر برسد، متابولیسم بدنش یا دفاع در مقابل عفونت و حتی رفتارش چه گونه باشد. به طور کلی سه نوع و روش برای شبیهسازی وجود دارد:

الف- شبیهسازی رویانی

در این روش یک سلول را قبل از رسیدن به مرحله تقسیمات جنینی با ایجاد تحریکات… به دو سلول تقسیم مینمایند که هر دو سلول از حیث نقشه ژنتیکی - D.N.A - ،کاملاً مثل هم هستند. دوقلوها در عالم زیست نتیجه چنین فرایندیاند.

ب- شبیهسازی درمانی

شبیهسازی درمانی کهعمدتاً برای درمان امراض لاعلاج … از آن استفاده مینمایند؛مثلاً سلولهای خونی انسانی تولید پادزهر نمیکند و یا ع ضوی ناقص دارد. از طریق نق شه ژنتیکی سلولهای سالم به تولید ع ضو سالم و یا سلولهای خونیای میپردازد که سالم است و قدرت تولید پادزهر را دارد.

ج- شبیهسازی تولیدی یا تولیدمثلی

1 ژنوم انسانی همه ماده ژنتیکی یک فرد است. ژنوم دستورالعمل های ارثی برای ساخت، پیشبرد و نگهداری یک موجود زنده است. ژن ها از والدین به ارث برده می شوند - ژنوتیپ - و صفات آنها را تعیین می کنند - فنوتیپ - . کلمه ژنوم از ترکیب دو کلمه به وجود آمده است. یکی ژن «gen » که از کلمه آلمانی genom به معنی ژن گرفته شده و دیگری «ome» که از کلمه کروموزوم به دست آمده. از این روش در تولید ان سانها و حیوانات همانند ا ستفاده می شود که مورد بحث در این نو شتار ا ست و چالشهای مبتنی بر آن را میسازد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید