بخشی از مقاله

خلاصه

در این مقاله هدف، طراحی سیستمی بوده است که، کاربر بتواند از راه دور و از طریق گوشی تلفن همراهش، با مراجعان به درب منزل ارتباط برقرار نموده، پاسخگوی آنها باشد و بر عملکردشان نظارت نماید . به این صورت که، اطلاعات مربوط به فرد مراجعه کننده، در قالب تصویر، ویدئو و صوت، و توسط حسگرهای نصب شده در محل، از محیط دریافت میشود و برای کاربر راه دور ارسال میگردد. کاربر راه دور این اطلاعات را روی تلفن همراهش دریافت نموده، شرایط را میسنجد و متناسب با آن، تصمیم میگیرد و دستور انجام اعمال لازم را از راه دور و از طریق نرم افزار نصب شده روی تلفن همراهش صادر مینماید.

احراز هویت فرد ناشناس - با بررسی کارت شناسایی وی - ، دریافت بسته پستی از فرد - با فعال کردن عملکرد صندوق پستی که در محل نصب شده - ، باز کردن درب حیاط و اجازه دادن به مأمور گاز، برق یا آب برای ورود به حیاط - پس از احراز هویت وی - نمونههایی از تراکنشهای قابل انجام هستند. پوشش متنوعی از تعاملات کاربر با مراجعین مختلف را میتوان بهعنوان نوآوری سیستم پیشنهادی نسبت به مکانیزمهای موجود دانست.

.1 مقدمه

از آنجائیکه انسان امروزی، همواره مسئولیتهای متعددی در عرصه کار و فعالیت اجتماعی برعهده دارد، ممکن است اغلب اوقات در منزل حضور نداشته باشد. این در حالی است که، عزیزان وی - کودکان، سالمندان و معلولین - در منزل هستند و به دلیل سن کم، ناتوانی یا کهولت سن، صلاحیت رو به رو شدن و پاسخگویی به افراد ناشناسی که به دلایل مختلف به درب منزل مراجعه میکنند را ندارند. از طرف دیگر، با حرفهای شدن سارقان و افراد خاطی که قصد وارد شدن به حریم خصوصی افراد و تعرض به جان و مال خانوادهها را دارند، این نیاز احساس میشود که وقتی فرد در منزل حضور ندارد، بتواند امنیت افراد داخل منزل را تأمین نموده و در برابر مخاطرات ناشی از مراجعان بزهکار - سارق، جانی یا مزاحم - ، از آنها محافظت نماید.

بنابراین، در اختیار داشتن سیستمهای کنترل از راه دور بهمنظور نظارت و رسیدگی به مراجعان و حفاظت و پشتیبانی از افراد داخل منزل را میتوان یکی از ضروریات اجتنابناپذیر زندگی امروز بهشمار آورد. در این مقاله هدف، طراحی سیستمی بوده است تا با استفاده از آخرین دستاوردها بر محدودیتهای کاربر فائق آمده، به طوریکه، برای پاسخگویی به مراجعان، نیازی به حضور فیزیکی وی در محل نباشد. بلکه، کاربر با بهره گیری از این سیستم بتواند از راه دور، با دریافت اطلاعات از محیط عملیاتی، طیف متعددی از تعاملات را با مراجعین مختلف داشته باشد. در سیستم پیشنهادی، تراکنشهایی که کاربر راه دور قادر به انجام آنها است طیف وسیعی دارند و بسته به شرایط، میتوانند متفاوت باشند. این تعاملات عبارتند از:

·    مکالمه صوتی یا تصویری با فرد ناشناس.

·    احراز هویت فرد ناشناس - با بررسی کارت شناسایی وی -

·    دریافت بسته پستی از فرد - با فعال کردن عملکرد صندوق پستی که در محل نصب شده -

·    باز کردن درب حیاط و اجازه دادن به مأمور گاز، برق یا آب برای ورود به حیاط - پس از احراز هویت وی - و نظارت بر چگونگی عملکرد او در حیاط - با دریافت تصاویر دوربینهای نصب شده در محل -

·    باز کردن درب حیاط و درب خانه در صورت مراجعه اقوام و افراد معتمد و راهنمایی آنها به داخل منزل

·    امکان نظارت بر اعمال افراد داخل خانه و در نهایت شناسایی افراد بزهکار و ممانعت از ورود آنها و اطلاع رسانی

به پلیس یا نیروی امنیتی برای برخورد و دستگیری آنها.

در این سیستم امکان دریافت بسته از پستچی یا هر فرد موجهی نیز دیده شده است. به این صورت که، پس از تایید هویت پستچی، او به داخل حیاط آمده و بسته پستی را در صندوقی که از قبل تعبیه شده قرار میدهد و با خروج از حیاط درب را میبندد. - صندوق پستی طوری طراحی شده که، فقط امکان دریافت بسته وجود دارد و بدین ترتیب، امکان برداشتن بسته قبلی برای مراجعهکننده بعدی وجود ندارد - . در این مسأله، پارامترهای محیطی ثابت نیستند و بسته به مجاز یا غیرمجاز بودن مراجعه کننده و همچنین نوع نیازمندی وی، شرایط متفاوتی پیش میآید که از قبل قابل پیشبینی و برنامهریزی نیستند. لذا لازم است کاربر راهدور در هر مورد، شرایط را سنجیده و متناسب با آن عمل نماید.

به همین منظور، دادهها و پارامترهای لازم برای تصمیم گیری، در قالبهایی مانند تصویر، ویدئو و صوت و توسط سنسورهای مناسب که در محل نصب شدهاند، از محیط دریافت میشوند و برای وی ارسال میگردند. کاربر راه دور این دادهها را از طریق نرم افزاری که روی تلفن همراهش نصب شده، دریافت و با بررسی این پارامترها، تصمیم مناسبی اتخاذ نموده و مجددا با استفاده از نرم افزار نصب شده روی تلفن همراهش، تصمیم خود را در قالب دستوراتی برای ابزارهای مستقر در محیط عملیاتی ارسال مینماید. در ادامه پس از معرفی روش پیشنهادی در بخش2، در بخش3 با هدف نمایان ساختن نوآوری روش پیشنهادی نسبت به مکانیزمهای موجود، مقایسهای با تعدادی از سیستمهای موجود و مرتبط انجام شده است.

.2 معرفی سیستم پیشنهادی

2.1 مفاهیم و فرضیات مساله

در این قسمت ابتدا به توضیح برخی کلمات مورد استفاده در مقاله پرداخته شده و پس از آن مفروضات مساله توصیف شدهاند. همچنین، شمای کلی سیستم پیشنهادی در شکل 1 نشان داده شده است.

·    سرویسگیرنده - منظور صاحب منزل است که در منزل حضور نداشته و قصد دارد با به خدمت گرفتن سیستم پیشنهادی و استفاده از نرمافزار نصب شده بر روی تلفن همراهش، از راه دور پاسخگویی مراجعهکنندگان به درب منزل بوده و بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد.

·    سرویسدهنده - کامپیوتری است که همواره آماده پذیرش درخواستهای مراجعهکنندگان به درب منزل است. زمانی که صاحبخانه در منزل حضور ندارد، سیستم پیشنهادی فعال میشود. در این حالت، اگر فردی به درب منزل مراجعه نماید، با فشار دادن زنگ تعبیه شده در کنار درب حیاط، درخواستی به سرویسدهنده ارسال میشود، سپس سرویسدهنده، سرویسگیرنده را مطلع نموده و ارتباط بین مراجعه کننده و صاحب منزل - سرویسگیرنده - را شکل میدهد. همچنین، سرویسدهنده بازوی اجرایی سرویسگیرنده درمنزل محسوب میشود و وظیفه دارد برای عمل به دستورات سرویسگیرنده، ابزارهای مستقر در محل را به موقع فعال نماید. لازم به ذکر است مراجعه کننده به درب منزل - یا محل کار - ، نرم افزاری به همراه ندارد. بلکه امکانات لازم برای برقراری ارتباط و مکالمه وی با صاحب منزل، در محل و در کنار درب ورودی تعبیه شده است. به طوریکه در هنگام مراجعه به درب منزل و با فشردن زنگ این ارتباط برقرار میشود.

فرضیات فنی مورد نظر در سیستم پیشنهادی به قرار زیر میباشند. -1 روش کد گذاری* با توجه به ماهیت بلادرنگ ارسال و دریافت ویدئو به صورت همزمان، در انتخاب روش کدگذاری باید دقت شود که، سرعت کد کردن ویدئو با سرعت تولید آن سازگار باشد و در عین حال، داده کد شده کم ترین حجم ممکن را داشته باشد. به عبارت دیگر، ایجاد توازن بین کیفیت فیلم مشاهده شده، سایز جریان داده حاصل و زمان مورد نیاز برای تولید آن ضروری بهنظر میرسد. در سیستم پیشنهادی، با در نظر داشتن نیازمندیهای مسئله از روش کدگذاری PCM استفاده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید