بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مولانا جلال‌الدين محمدمولوي و مثنوي

جلال الدين محمد مشهور به مولوي فرزند سلطان‌العلما بهاء‌الدين بلخي در ششم ربيع‌الاول سال 604 ه.ق / 1207 ميلادي در بلخ زاده است. پدر او بهاء‌الدين ظاهراً در حدود سال 610 با خانواده خود از بلخ خارج شد و به نيشابور، بغداد، مكه و شام سفر كرد،

اسلاید 2 :

سپس راه آسياي صغير را در پيش گرفت و مدتي در ملطيه و لارنده مقيم شد و جلال‌الدين در شهر اخير با گوهر خاتون دختر خواجه لالاي سمرقندي ازدواج كرد.

در سال 628 ه.ق/1231 ميلادي پس از وفات بهاء‌الدين مولانا به جاي پدر بر مسند تدريس نشست. او ابتدا در محضر پدر و بعد، از حضور سيد برهان‌الدين محقق ترمذي آموزش ديده و سپس براي تحصيل به شام و حلب رفته بود.

اسلاید 3 :

سال 642 ق كه مولانه سي و هشت سال داشت، عارفي به نام شمس‌الدين تبريزي به قونيه آمد و وارد زندگاني مولانا شد و هستي او را زيروزبر كرد. پس از قريب شانزده ماه اقامت در قونيه، آن شهر را ترك گفت و بار ديگر در سال 645 ه. به قونيه بازگشت و به نحو اسرار آميزي به شهادت رسيد.

اسلاید 4 :

پس از ملاقات مولانا با شمس‌الدين تبريزي تحولي عظيم درحيات مولانا پيدا شد و پس از ناپيدايي شمس هم مولانا صلاح‌الدين فريدون زركوب قونيوي را كه مردي وارسته بود به ارشاد برگزيد و پس از وفات صلاح‌الدين در سال 657 ه. حسام‌الدين چلبي را به جاي صلاح‌الدين انتخاب كرد.

اسلاید 5 :

حسام‌الدين از ياران گزيده مولاناست و همين حسام‌الدين چلبي است كه از مولانا درخواست كه براي تعليم مريدان كتابي چون حديقه سنايي يا منطق‌الطير عطار تدوين كند، و مولانا مثنوي را به خواهش وي به نظم كشيد.

اسلاید 6 :

مثنوي حاوي شش دفتر و بالغ بر 25632 بيت است. تاريخ قطعي براي آغاز وانجام نظم مثنوي نمي‌توان تعيين كرد، احتمالاً آغاز آن بين سالهاي 657-660 هجري قمري است و احتمال داده‌اند كه بين سال وفات مولوي (672 ه/1273م) و به پايان رسيدن مثنوي فاصله زيادي نبوده است.

اسلاید 7 :

از مولانا آثار ديگري هم بر جاي مانده است كه عبارتند از:

ديوان كبير، يا كليات شمس كه به نام مرشد خود شمس‌الدين تبريزي ساخته است.

مجالس سبعه كه حاوي هفت مجلس سخنراني اوست.

فيه‌ما‌فيه، از تحرير سخنان مولانا فراهم آمده است.

مكتوبات، مجموعه ناه‌هاي مولاناست كه به رجال معاصر خود نوشته شده است.

اسلاید 8 :

از ميان آثار مولانا، مثنوي و ديوان كبير به شعر است و مي‌توان از جهاتي آن دو كتاب را كنار هم گذاشت و با هم سنجيد. آثار مولانا با هم كلي منسجم تشكيل مي‌دهند، اما در عين حال با هم تفاوتهايي دارند.

اسلاید 9 :

مولانا در غزليات شمس فردي ناهشيار است، و در مثنوي هوشيار، در غزليات فردي به معراج رفته است كه با خود سخن مي‌گويد، اما در مثنوي فقيه، مفسر و محدثي است كه با مريدان حرف مي‌زند.

اسلاید 10 :

در ديوان كبير در حالت خلسه است و چيزي مي‌گويد كه در وهم نمي‌گنجد، اما درمثنوي به حال تعقل است و مي‌خواهد مطلبي را بيان كند. او در غزليات و مثنوي دنبال آرايه‌هاي لفظي نمي‌گردد و به قافيه نمي‌انديشد، نمي‌خواهد شعر بگويد، شعر به سراغ او آمده است. مثنوي حاوي قصص و حكايات است،

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید