بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

تعریف امنیت

  • سلبی، فراغت از تهدید است
  • ایجابی، احساس ایمنی در عمل به ارزش های مورد علاقه و نیز در معرض تهدید نبودن آنها.

اسلاید 2 :

مفهوم امنيت

امنيت در لغت عبارت از حالت فراغت از هرگونه تهديد يا حمله و يا آمادگی برای رويارويي با هرتهديد و حمله می باشد.

«والترلیپمن»:
 
«یک ملت وقتی دارای امنیت است که در صورت اجتناب از جنگ بتواند ارزش های اساسی خود را حفظ کند و در صورت اقدام به جنگ، بتواند آن را به پیش ببرد.»

امنيت يک پديده دووجهی می باشد که از يک سو به معنی "ايمنی در مقابل حمله،استواری ونفوذناپذيری،قابليت اعتمادواطمينان از عدم شکست و يا تسليم واز سوی ديگر به معنای عدم اضطراب از تشويش و خطر اشاره دارد.

 «امنیت در معنای عینی یعنی فقدان تهدید نسبت به ارزش های کسب شده و در معنای ذهنی یعنی فقدان هراس از اینکه ارزش های مزبور مورد حمله قرار گیرد».

اسلاید 3 :

مفهوم امنیت از نگاه تاریخی

واژه ی امنیت، ابتدا در ادبیات سیاسی آمریکا شدیدا متداول شد. بعد از تغییرات مهمی که پس از جنگ جهانی دوم در سیاست بین الملل پدید آمد، باعث شد تا این مفهوم نیز هر چه بیشتر کارآیی پیدا کند

1- قبل از 1945 : دراین دوران امنیت جنبه ی نظامی دارد و توصیه ی سیاستمداران و نظامیان در آن دوره این است که دولت ها با داشتن توان نظامی برتر ، امنیت بیشتری به دست آورند. یعنی آمادگی نظامی هدف ایده آل امنیت به حساب می آمده است.

2- از 1945 تا 1990 : گسترده ترشدن مفهوم امنیت و دیگر محدود به مسائل نظامی نماند . معنی قدرت از شکل نظامی آن به اشکال اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی نیز تعمیم یافت.

3- از 1990 به بعد : در این دوران جهان به مثابه یک دهکده است. به دلیل یکدست شدن جامعه ی جهانی همه ی مسائل به یکدیگر مرتبط و نزدیک می شود که یکی از این مسائل امنیت است. به عبارت دیگر در چنین جهانی ، امنیت یک کشور مساوی با امنیت همه است و برعکس.. یعنی مفهوم امنیت یک مفهوم متقابل مساوی و یکسان برای همه ی دولت ها است .

اسلاید 4 :

سیر تحول در مقوله امنیت

انسان های اولیه

انسان های متمدن

جوامع سنتی

جوامع مدرن

اسلاید 5 :

جایگاه و نقش امنیت

امنیت در سلسله مراتب نیازها، در زمره اولویت ها و از جمله نیازهای اولیه است.

هدف اصلی تشکیل دولت = تأمین امنیت در جوامع انسانی

ایجاد امنیت وظیفه دولت ها + هم حق ملت  بر گردن دولت

احساس نیاز به امنیت = هم در سطح و هم در عمق

ثبات اداری = امیدواری عمومی به  امنیت و نظم

عادلانه قوانین = موثرترین گام در راستای ایجاد امنیت

 امنیت یك پروژه مورد هدف نیست بلكه زمینه ساز برای اهداف دیگر یك كشور است كه این اهداف تطبیق قانون، تامین عدالت، رشد تعلیم و تربیت، رشد اقتصادی را در بر می‌گیرد.

اسلاید 6 :

تولید امنیت

امنیت یک تولید جمعی است و حاصل تعامل و مشارکت آحاد جامعه است؛ هر فرد و نهاد اجتماعی باید به سهم خود در این راستا واقف و متعهد باشد

 هر نهاد اجتماعی وظایف واقعی خود را به درستی انجام دهد، خواسته یا ناخواسته، در حال تولید امنیت است

به میزان ناقص کاری و خلاف کاری کردن، به همان نسبت به تولید نا امنی پرداخته است.

هر فرد جامعه نیز اگر مطابق ارزش ها، هنجارها و قوانین و مقررات حاکم بر جامعه عمل کند و قانون پذیر و ضابطه مند باشد، در حال تولید امنیت نیز هست و به هر میزان که از این اصول عدول کند، به ایجاد نا امنی در جامعه کمک کرده است

اسلاید 7 :

تأمین امنیت به روش سنتی یا سخت

برای تأمین امنیت می شود به روش سنتی و سخت افزاری عمل کرد. وادار کردن مردم به رعایت ارزش ها و هنجارها، قوانین و مقررات در نگاه سنتی، از تهدید، ارعاب، تنبیه و استفاده از قدرت = امنیت ترد و شکننده

 تکیه بر کنترل رسمی است = بسیار پر هزینه و کم تأثیر

اصطکاک حاکمیت با زندگی روزمره مردم

وارد نمودن ضربه های بنیادی به روابط دولت ـ ملت

کاهش اعتماد مردم به حاکمیت = حداقلی شدن مشارکت مردمی

اسلاید 8 :

تأمین امنیت به روش نوین

در نگاه جدید و علمی به امنیت، روش نرم افزاری آن در اولویت قرار گرفته و دولت در کنار تمامی نهادها و سازمان ها، و حتی میکروارگانیسم های جامعه (یعنی تک تک مردم)، هم مولد امنیت است و هم حافظ امنیت تولید شده توسط تمامی ارکان جامعه. تشویق، ترغیب، درک متقابل، باور کردن، خود کنترلی و کنترل خود به خودی، جایگزین کنترل رسمی می شود که بسیار پر تأثیر و کم هزینه = امنیت مطلوب پایدار

نهادینه نمودن و درونی ساختن آن ارزش ها و رفتارها

اسلاید 9 :

عامل بازدارنده درونی در هر فرد، قادر است با قوت و قدرت، در خلوت و آشکار او را از تخلف و هنجار باز دارد.

(در فرهنگ دینی ما یعنی تقوی )

 همچنین در فرآیند کنترل غیر رسمی، همه آحاد جامعه خود رادر سرنوشت یک دیگر سهیم دانسته؛ لذا نسبت به رفتار یک دیگر بی تفاوت نیستند و حتی در تمامی امور، به انتظار حکومت نیز نمی مانند؛ از این رو در صورت مشاهده هر گونه تخلف و تعرض به حریم ارزش ها و قانون گریزی، با احساس اجتماعی و روحیه تعاملی و نیز به قصد دخالت در سرنوشت مشترک خود و جامعه، از جمله آن فرد هنجار شکن به مقابله برخاسته و به شیوه های منطقی و مناسب، با فساد، تباهی و آلودگی در جامعه مقابله می کند. (این یعنی امر به معروف و نهی از منکر)

 در چنین جامعه ای، احساس بی مسئولیتی و واژه ای مانند «به من چه» مطرود، بیگانه و نا آشناست.

اسلاید 10 :

جایگاه امنیت در اسلام

آيه 126 سوره مبارکه بقره :

«و به يادآور هنگامي که ابراهيم عرض کرد: پروردگارا! اين سرزمين را شهرامني قرار داده و اهل آن را،آنها که ايمان به خدا و روز بازپسين آورده اند از ثمرات (گوناگون) روزي ده...»

سوره مبارکه قصص آيه 57 :

آنها گفتند: ما اگر هدايت را همراه تو پذيرا شويم ما را از سرزمينمان مي ربايند! آيا ما حرم امني در اختيارآنها قرارنداديم که ثمرات هرچيزي (ازهرشهر ودياري) به سوي آن آورده مي شود؛ولي اکثرآنها نمي دانند!

آیه 12نحل:

خداوند (براي آنان که کفران نعمت مي کند) مثلي زده است؛منطقه اي را که امن و آرام و مطمئن بوده و همواره روزيش بطور وافر ازهر مکاني فرا مي رسيده است..

آيه 99 سوره یوسف:

هنگامي که بر يوسف وارد شدند او پدر ومادرخود را درآغوش گرفت و گفت همگي داخل مصرشويد أن شاءالله درامن و امان خواهيد بود.

 آيه 37 از سوره مبارکه سبأ :

اموال و فرزندان شما هرگز شما را نزد ما مقرب و نزديک نمي سازد و به جز کساني که ايمان بياورند و عمل صالح انجام دهند که براي آنان پاداش مضاعف در برابر اعمالي است که انجام داده اند و آنها درغرفه هاي (بهشتي) در(نهايت) امنيت خواهند بود.

آيه 18 از سوره مبارکه سبأ:

«ميان آنها و سرزمين هايي که برکت داده بوديم شهرها و آبادي هاي آشکار قرار داريم و فاصله هاي متناسب و نزديک مقررداشتيم (و به آنها گفتيم) شب ها و روزها در اين آبادي ها درامنيت کامل مسافرت کنيد».

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید