دانلود فایل پاورپوینت بررسی عرفان های کاذب نوپدید

PowerPoint قابل ویرایش
58 صفحه
8900 تومان

لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت بررسی عرفان های کاذب نوپدید توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود فایل پاورپوینت بررسی عرفان های کاذب نوپدید قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

4-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —-

اسلاید ۱ :

تعریف عرفان

عرفان از ریشه معرفت و شناخت است و تعریف آن در حوزه اسلامی شناخت هستی با محوریت الله است؛

در شناخت هستی، دو روش کلی داریم که یک روش آن فلسفی وعقلانی محض است و روش دیگر شهودی است که در حقیقت از راه قلب و تهذیب نفس انجام می شود.

ازنظر محتوا محوریت خداوند برای شناخت هستی، مهم ترین شاخصه و عنصر اساسی در عرفان اسلامی است، برخلاف دیگر عرفان ها که ممکن است بیشتر به شناخت انسان توجه داشته باشد

ازنظر روش نیز شریعت مداری از شاخصه های اصلی عرفان اسلامی است؛ زیرا دست یابی به حقیقت، تنها از راه شریعت، شدنی است.

اسلاید ۲ :

تعریف معنویت:

«معنویت» از جهت اصطلاحی-انتزاعی عبارت است از:

«حالتی نفسانی و ذومراتب است که در ارتباط با خدا یا امر متعالی در روان خودآگاه و ناخودآگاه آدمی از طریق تعقل، جوشش درونی و عمل بیرونی آگاهانه و یا ناآگاهانه پدید آمده و بر شیوه نظر و عمل او تأثیر می‌گذارد».

معنویت در لغت لاتین ( (Spirtuality است و به تقدس زندگى اشاره دارد. به این معنا که قلب خود را بگشاییم و ظرفیت تجربه عظمت، تقدّس و سپاسگزارى را در خود پرورش دهیم ، شور و شوق وجود را بشناسیم و خود را تسلیم حقیقتى کنیم که والاتر از ماست که این حقیقت می تواند خداوند ویا غیرخداوند باشد.

 

اسلاید ۳ :

عرفان حقیقی: شناخت شهودی خدای متعال، اسماء، صفات و افعال او؛

عرفان کاذب: هر نوع عرفانی که هدف آن چیزی غیر از قرب الهی باشد و راه سلوکی آن نیز مورد تأیید دین نباشد؛

معنویت: (spiratuality) اصطلاحی جدید است؛ معانی بسیار متفاوت و حتی متعارض دارد. از دیدگاه غربیان، معنویت هر چیزی است که «شادی، آرامش و امید به زندگی» را به ارمغان بیاورد.

اسلاید ۴ :

تفاو تهاى معنویت نوین و معنویت دینی
 

امروزه معنویت به لحاظ نقش بازدارنده‌اش از خطر و به لحاظ نقش انگیزاننده که در جهت سودرسانی به انسان‌های دیگر دارد، بیش از گذشته موردتوجه واقع شده است. 

در معنویت نوین، بحث «حقیقت» در میان نیست، هرگونه تجربه عاطفى یا هیجانى شدید نسبت به هر موضوعى مى‏تواند معنویت به حساب آید.

معنویت دینی

احساسی نفسانی ،توجهی عمیق و ارتباط قلبی آگاهانه‏اى است که انسان نسبت به حقایق متعالی وبالاتر از عالم ماده پیدا مى‏کند،که دررأس آنها مبدأوخالق ومدبرهستی«خدا» قراردارد . این حالت در چارچوب ضوابط معین بر شیوه نظر وعمل  انسان تأثیرمی گذارد وانگیزش  وجوشش درونی وتکلیف ایجاد می کند وبایدها ونبایدهایی را درابعادفردی واجتماعی برای اومطرح می سازد. درنتیجه این حالت، انسان دروجودخویش نسبت به خدا،خود،دیگران وطبیعت احساس مسئولیت  می کند و عقاید،اخلاق واعمالش را با انگیزه ها ومعیارهای الهی تطبیق می دهد.

اسلاید ۵ :

تقسیم عرفان

عرفان اصیل : این عرفان چیزی در عرض دین نیست، بلکه عرفان داخل دین و وجه باطنی و درونی دین می باشد.

 

عرفان بدلی و کاذب  : غیر دینی ( بشری ) اغلب منکر الهی بودن ادیان اند و یا تنها ابعادی از دین را می پذیرند.

 

شریعت گریزی؛ از ویژگیهای عرفان بدلی و کاذب است.

غایت عرفان اصیل  :  قرب الهی ، رسیدن به خداست.   

   ابزار: قلب و شناخت شهودی

اسلاید ۶ :

چیستی عرفان و اقسام آن از دیدگاه استاد شهید مطهری

به اعتقاد استاد مطهری ، عرفان با تصوّف فرق دارد و اوّلی را مقوله‏ای فرهنگی و دومی را اجتماعی می‏داند

 

عرفانی که شهید مطهری از آن سخن می‏گوید در بطن و متن آموزه‏های قرآنی و حدیثی و سنّت و سیره علمی وعملی معصومان‏علیهم السلام ریشه دارد و هماره فطرت انسان به چالش کشیده می‏شود.

 

پس در عرفان از دو مقوله «خدا» «و انسان کامل» یعنی توحید و موحِّد سخن به میان می‏آید که «شهود توحید» یا «توحید شهودی» و راه‏رسیدن به مقام منیع توحید ناب و عرفانی در منازل و مقامات تعریف‏پذیر و تحقّق بردار است که سالک باید لزوماً درسیر و سلوک به آن دست یابد

 

«توحید عارف یعنی طیّ طریق کردن و رسیدن به مرحله‏جز خدا هیچ ندیدن». عرفان از منظر استاد، به دو بخش عرفان علمی و عرفان عملی ‏تقسیم‏پذیر است

اسلاید ۷ :

محال و بی‏معنا بودن عرفان منهای مذهب‏

استاد مطهری به ممتنع بودن و بی‏معنا بودن عرفان منهای مذهب اشاراتی دارد:

 

اخیراً به عرفان توجّه پیدا کرده‏اند از باب این‏که آن را فرهنگ انسانگرا می‏دانند که اساس عرفان، خدا آگاهی و تسلیم به خدا است‏می‏خواهند عرفان را از خدا جدا کنند و عرفانی هم باشند. خیلی عجیب است! من در نوشته‏های امروز ایرانی‏ها می‏بینم به عرفان گرایش‏پیدا کرده‏اند. عرفان منهای خدا و مذهب! این خیلی عجیب است! امکان ندارد.

 

امام باقرعلیهالسلام فرمود: «غَّرَبوا و شَرّقوا» (مجلسی،۳۳/۴۶ :۱۳۷۲) به غرب عالم بروید، به شرق عالم بروید آخرش باید بیایید این‏جا. زانو بزنید تا حقیقت را بفهمید.

اسلاید ۸ :

استعمار و عرفانهای نوپدید و معنویتهای بدلی

استعمار در طول تاریخ خود همواره یکی از راهبردهایی را که برای مقابله با فرهنگ ها و ملتهای جهان بکار گرفته است، راهبرد انحراف روحیه معنویت خواهی در قالب نحله های مختلف عرفانی بوده است.

 

بشر غربی در جستجوی راهی بود که بتواند به پرسش های اساسی زندگی اش پاسخ بگوید و عالم را برایش معنادار کند، اما آنچه که این مکاتب عرفانی به او دادند، تنها یک نوع معنویت گرایی زمینی است که به هیچ غایت بالاتری ختم نمی شود.

 

 

اسلاید ۹ :

همفر جاسوس معروف انگلیس می نویسد:

آنچه وزارت مستعمرات انگلیس به هنگام اعزام به شرق به من توصیه نمود عبارت بوده از:

  • گسترش همه جانبه مراکز درویش پروری همانند خانقاه‌ها و تکثیر و انتشار رساله ها و کتابهایی که مردم عوام را به روی گرداندن از دنیا و مافیها، گوشه گیری و مردم گریزی سوق می دهد؛ مانند کتاب احیاء العلوم غزالی، مثنوی مولوی، و کتابهای محی الدین عربی.

دستهای ناپیدا- خاطرات مستر همفر صفحه ۶۴ نشر گلستان کوثر

 

اسلاید ۱۰ :

دلایل رجعت غرب به معنویت وعرفان

۱ – سرخوردگی انسان از مدرنیته و عقل ابزاری مدرن

۲ – اثبات نادرستی فلسفه های معنویت ستیز همچون پوزیتویسم در نیمه دوم قرن بیستم

۳ – فروپاشی نظام های سیاسی معنویت ستیزمثل شورو ی

۴- ارائه عرفان ومعنویت ناب اسلام به دنیا در پرتو انقلاب اسلامی و احساس خطر غرب

مطالب فوق فقط متون اسلاید های ابتدایی پاورپوینت بوده اند . جهت دریافت کل ان ، لطفا خریداری نمایید .
PowerPointقابل ویرایش - قیمت 8900 تومان در 58 صفحه
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد