بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله برآنیم که در مورد انواع رویکردها در کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی نوپدید بحث کنیم. آسیب های اجتماعی یکی از مسائل مورد توجه جامعه بشری تا به امروز بوده است و توجه همگان را به خود جلب کرده است. آسیب های اجتماعی نوپدید آسیب های حاصل از شبکه های مجازی هستند که در هر دوره ای روح لطیف نوجوانان، جوانان و حتی کودکان را با خود همراه ساخته و تمام شور دینی و احساس مسئولیت به جامعه بشری را از چهره پرلطافت آنان برداشته است . فضای مجازی و آسیبهای اجتماعی تغییرات و تحولات عظیم و گسترده ای اعم از روانی و اجتماعی در افراد جامعه بشری به وجود آورده است . هدف این مقاله بررسی فضای مجازی از دید جوانان دانشجو در دانشگاه های مختلف است. براین اساس در یک جامعه 500نفری از دانشجو براساس جدول مورگان 140 نفر انتخاب گردید. از یافته های مقاله این نکته به دست آمد که بعضی از دانشجویان دید مثبت و بعضی دید منفی نسبت به فضای مجازی دارند . دانشجویانی که دید مثبت به فضای مجازی دارند آن را مایه آرامش خود و دانشجویانی که دید منفی به فضای مجازی دارند آن را مایه سرافکندگی خود می دانند از یافته های مقاله این نتیجه حاصل شد که رویکردهای وسیع و گستردهای باید در سطح ملی توسط بخشهای مختلف جامعه اعم از خانواده، پلیس و... انجام گیرد تا بتواند این آسیب ها را ریشهکن کند.

واژگان کلیدی: پیشگیری، آسیبهای اجتماعی، شبکههای مجازی، دانشجویان.

مقدمه

دوران نوجوانی و جوانی یکی از حساس ترین دوره ها در غوطهور شدن به آسیبهای اجتماعی میباشد. پس از انقلاب صنعتی وگسترش نیازمندیهای انسان، افرادجامعه دچار رفتارهای پرخطر زیادی شدند وسعادت و سلامت نسل خود را تباه نمودند. به دنبال این آسیبها افراد بیماریها و رفتارهایی نظیر خشونت را تجربه کردند و بخشی از روند زندگی خود را تباه ساختند.

یکی از این آسیبها، آسیبهای اجتماعی نوپدید می باشد که حاصل شبکههای اجتماعی می باشد وافراد جامعه ساعت های متوالی را درآن سپری می کنند و اضطراب زیادی را باخود همراه می سازند. عواقب این آسیبها به حدی زیاد است که زندگی یک نوجوان را مختل ساخته و فکر وذهن اورا در چگونگی مطلوب ساختن این شبکهها در نظر دیگران مشغول ساخته است . با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی وگذر ازجامعه سنتی افرادجامعه با آسیب های اجتماعی روبرو شدند که آگاهی چندانی از این آسیبها نداشته و آن را مطلوب زندگی خود می دانستهاند. این آسیب ها حاصل از ماهواره، اینرنت و شبکههای مجازی میباشد که افرادجامعه به ظن استفاده مثبت در استفاده منفی از آنها فرورفتهاند و دچار آسیبهایی چون تزلزل بنیان خانواده، مصرف مشروبات الکلی، شیطانپرستی وهمچنین فرقههای انحرافی شدهاند.

طبق گزارشهای خبرگزاری مهر در سال - 1391 - آخرین بررسیها از وضعیت شبکه مخابراتی کشور نشان میدهد که بالغ بر 28/5 میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارد و 334 دانشگاه نیز از طریق فیبر نوری به اینترنت دسترسی دارند. همچنین در زمینهی ارائه خدمات اینترنتی باید گفت که 1154 شهر متصل به شبکه دیتا شده و تعداد کاربران اینترنت نیز با محاسبه کاربران اینترنت کمسرعت دایلآپ و پرسرعت حدود 28/5 میلیون نفر تخمین زده میشود - خبرگزاری مهر . - 91/2/18 همچنین در آمار متناقض دیگری از سازمان دادهها و آمار اینترنت ذکر شده است که ایران با داشتن 33 میلیون و 200 هزار کاربر که معادل 43 درصد جمعیت 77 میلیونی ایران هستند مقام سیزدهم تعداد کاربران اینترنتی در جهان را به خود اختصاص داتده است و جزو بیست کشوری است که کاربران اینترنتی زیادی دارند - مرادی، 1390 به نقل از - نوابخش، خادم وآرام،. - 1392

به نظر می رسد که گسترش فناوریهای اطلاعاتی ارتباطی و شبکههای ماهوارهای، گسترش راههای ارتباطی و رشد کافینتها و کلوپهای مختلف در منطقه و رشد شهرنشینی از پدیدههای اخیری هستند که به تغییرات عمدهای در ارزشها و نگرشها و شیوههای زندگی افراد منجر گشته و تغییرات هویتی، به ویژه جوانان شهرنشین این منطقه ایجاد کرده باشد - نوابخش، خادم وآرام،. - 1392

آسیب های اجتماعی نوپدید چیست؟

آسیب های اجتماعی نوپدید هرگونه آسیب مرتبط با ماهواره، اینترنت ، تلفن همراه و شبکههای مجازی را دربرمیگیرد. این آسیبها در گذشته سابقه و پیشینهای نداشته و افراد جامعه از آسیبهای آن آگاهی ندارند . به همین دلیل به آنها آسیب های اجتماعی نوپدید میگویند.

این آسیبها درجامعه ما روز به روز درحال گسترش است و افراد زیادی را به خود مشغول ساخته است. اکثرافراد جامعه آسیب های تلفن همراه، ماهواره و شبکههای مجازی را مفید تلقی کرده و آن را بخشی از زندگی اجتماعی خود می دانند..

در این فصل درصدد آنیم که هرکدام از مواردی که در آسیب های اجتماعی دخالت دارند را به طور مفصل شرح دهیم:

-1انواع آسیب های اجتماعی نوپدید

:1-1اینترنت

اینترنت بزرگترین سامانهای است که تاکنون طراحی و اجرا شده است.این شبکه عظیم جهانی در اواخر سال 1960 با انگیزه همکاری و دسترسی چندسویه به منابع و مهارتهای محاسباتی و امکان تعامل میان رشتههای علوم و مهندسی ایجاد گردید.از اواسط دهه 90 اینترنت به صورت شبکهای همگانی و جهان شمول درآمد. اینترنت شبکهی گستردهای از اتصال میلیونها رایانه به یکدیگر است که با اشتراک صفحات پردازشگر خود تحت عنوان تارنما، با یکدیگر در ارتباط هستند - فرهمند، . - 1387

بنابراین اینترنت یک فناوری عظیم است که بیشتر افراد جامعه را به خود مشغول ساخته است و درحال حاضر این فناوری در حال گسترش است و سعی دارد با شیوههای گوناگون خود را به سطح بالاتر برساند.

رشد و توسعه فناوری، به ویژه شبکه های بی سیم، زندگی ما و نحوه ارتباط با محیط زیست ما را تغییر داده است .تمایل به کنترل اشیاء اطراف ما روز به روز در حال افزایش است .در گذشته تنها کامپیوترها می توانستند به یکدیگر متصل شوند، اما در حال حاضر تقریبا تمام دستگاه های الکترونیکی و دیجیتال می توانند متصل شوند .اینترنت امروز بسیار متفاوت از اینترنت اولیه است - قیاسی مقدم و ایمانی، .1 - 2018

بدون شک اینترنت فکر آدمی را به سمت کامپیوتر می برد که در عرصه پژوهش و جستجو جایگاه بالایی در جامعه امروزی ایجاد کرده است . اینترنت در کنار هزاران فایده از قبیل پژوهش، مطالب مفید، نکات منفی بسیاری دارد که از آن نمی توان چشم پوشید . آسیبهایی از قبیل تهاجم فرهنگی ، تضعیف باورها و گرایشهای معنوی ، تخریب هویت ملی و مذهبی ،گسترش ناامیدی و هم چنین از بین بردن روحیه مسئولیت پذیری نسبت به جامعه را می توان در بسیاری از افراد جامعه مشاهده کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید