بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تاریخچه نفت به 5000 سال پسش بر میگردد. جایی که نفت از لایه های درونی زمین به بیرون نفوذ کرد. مردم از این ماده سیاه رنگ برای ساختن قایق های ضد آب، نقاشی ، روشنایی و پزشکی استفاده می کردند. استفاده از نفت روز به روز به روز بیشتر شد. با افزایش تقاضای نفت بشر به راهی برا ی پاسخ به این تقاضا افتاد. و این شد که به سمت منابع عظیم نفتی در زیر دریاها رفت. اولین ساختار نفت در یایی در خلیج مکزیک شکل گرفت. این روند سپس در دریای شمال ادامه پیدا کرد و امروزه بر روی آبهای خلیج فارس دکل های عظیم نفتی احداث شده است.

اسلاید 2 :

به هر تغییر ناگهانی در قیمت نفت شوک نفتی گفته می شود. اما امروزه از شوک نفتی در اذهان جای گرفته است شوک‌هایی است که هنوز از تعداد انگشتان یک دست فراتر نرفته است. آنها عبارتند از :

شوک نفتی اول که به دنبال تلاش اوپک در 1972ـ 1974 روی داد و ماحصل آن افزایش قیمت نفت از هر بشکه 9/1 دلار در 1972 به 41/10 دلار در 1974 بود، به عبارت دیگر طی دوره مورد نظر قیمت نفت به بیش از 5 برابر افزایش یافت

اسلاید 3 :

دومین شوک نفتی در 1978 (1357 خورشیدی) روی داد. بروز انقلاب و اعتصابات کارکنان صنعت نفت سبب قطع صادرات نفت ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت در دنیا، سبب افزایش قیمت نفت گردید. قیمت نفت در بازار تک محموله‌ای به 40 دلار در هر بشکه رسید.

اسلاید 4 :

سومین شوک نفتی برخلاف دو شوک اول و دوم سقوط قیمت نفت در 1985 را در پی داشت.

اسلاید 5 :

بر اساس هند بوک بین المللی بازار نفت 161 نوع نفت تجاری وجود دارد. این گونه ها در خصوصیات ، کیفیت و بازار متفاوت هستند. دو گونه نفتی که قیمت آن بر سایر انواع نفت تاثیرگذار است شامل : West Texas Intermediate و Brent می باشد. دو گونه دیگر که از اهمیت کمتری بر خوردار هستند: NYMEX Futures و OPEC Basket می باشند. فرق این گونه ها در کیفیت آنها می باشد

اسلاید 6 :

این گونه با کیفیت ترین گونه نفت می باشد و برای تولید بنزین بهترین گزینه است. چگالی آن حدود 39 است که جزء نفت های سبک به شمار می رود. این نفت محتوی 0.24 سولفور است که آن را در زمره نفت شیرین قرار می دهد. مجموعه این خصوصیات به علاوه محل انباشت آن ،این نفت را به عنوان بهترین گزینه برای تولید بنزین در آمریکا (بزرگترن مصرف کننده بنزین جهان) قرار می دهد. بر خلاف این که تولید WTI رو به کاهش است اما هنوز اصلی ترین نفت مصرفی آمریکا می باشد. WTI معمولا 5 الی 6 دلار از نفت اپک و 1 الی 2 دلار از نفت برنت گرانتر است.

اسلاید 7 :

این گونه نفت مخلوطی از 15 گونه نفتی در چاه های مختلف نفتی در دریای شمال است. چگالی آن حدود 38.3 است که نفت سبک به شمار می رود.(WTI سبک تر است.) این نفت محتوی 0.37 سولفور است که جزء نفت شیرین به شمار می رود. این نفت برای تولید بنزین و فراورده های نفتی متوسط که هر دو در منطقه شمال غربی اروپا پالایش و مصرف می شوند به کار می روند. تولید Brent همانند WTI در حال کاهش است اما هنوز به عنوان اصلی ترین مصرف در اروپا و افریقا است. Brent حدود 4 دلار از سبد نفت اپک گرانتر است.

اسلاید 8 :

قیمت نفت NYMEX Futures نشان دهنده قیمت 1000 بشکه نفت WTI یا هر نوع نفت سبک شیرین دیگر که در آینده در آمریکا معامله خواهد شد است. در حقیقت معاملات حقیقی NYMEX Futures به ندرت اتفاق می افتد. اما قیمت این گونه از نفت اطلاعات بسیار خوبی در باره قیمت نفت به فروشنده ها و خریدارها می دهد. معاملات NYMEX Futures 3 روز قبل از معامله WTI پایان می پذیرد.

اسلاید 9 :

OPEC(Organization of the Petroleum Exporting Countriesسازمان کشور های صادر کننده نفت) سبدی از قیمت های 14 نوع مختلف نفت را جمع آوری می کند . OPEC این سبد قیمت ها را برای مانیتور کردن بازار نفت جهانی استفاده می کند. نفت OPEC از WTI و Brent ارزانتر است.

اسلاید 10 :

قیمت نفت در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیاری شده است که این تغییرات اثرات متعددی را در اقتصاد جهان گذاشته است.در اینجا به بررسی تغییر قیمت نفت وعلل آن در 30 سال گذشته می پردازیم.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید