بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تعریف حسابداری سنجش مسئولیت

سنجش مسئوليت  يا سيستم حسابداري بر اساس مسئوليت بر اين

اصل تكيه دارد كه هر شخص مسئول عملكرد خود و زير دستانش ميباشد.اين مفهوم حسابداران را در انجام و ارائه گزارش نتايج

عمليات از نقطه نظر مسئوليت رهنمون ميسازد.

حسابداري بر اساس مسئوليت به نوعي سيستم حسابداري اطلاق ميگردد كه عملكرد سازماني را طبق خطوط مسئوليت ،برنامه ريزي ،اندازه گيري وارزيابي  ميكند ودرآمدها وهزينه ها بر مبناي  مراكز مسئوليت تجميع وگزارش ميگردند.

اسلاید 2 :


تعریف حسابداری سنجش مسئولیت

حسابداري سنجش مسئوليت به مفاهيم و  ابزارهاي مختلفي اشاره دارد كه حسابداران مديريت را قادر مي سازد تا عملكرد بخشها و افراد مربوط را ارزيابي و از هماهنگي هدفها اطمينان حاصل كنند.

 

اسلاید 3 :


تعاریف مسئولیت:

مسئوليت را ميتوان جوابگويي فرد يا گروه براي يك عمل در نظر گرفت وقتي اين عمل نتايج وپيامدهاي مشخصي نسبت به سازمان ويا شغل مشخصي داشته باشد.

 الزام به پاسخگويي ،امكان مورد بازخواست گرفتن ،پاسخگويي وتوانايي به پاسخگويي در قبال اعمال يا تعهدات .

 تعهد منطقي در قبال اختيارات تفويض شده به يك فرد يا گروهي از افراد كه در تصميم گيريها وفعاليتهاي سازماني شركت دارند.

 

اسلاید 4 :


عناصرسیستم های حسابداری سنجش مسئولیت

حسابداری سنجش مسئولیت یک سیستم گزارشگری اطلاعات است که داده های مالی را بر مبنای حوزه های مسئولیت در یک سازمان طبقه بندی میکند.و درآمد و هزینه ی هر یک از حوزه های عملیاتی را که جهت کنترل به مدیر واگذار میشود‚دسته بندی و گزارش میکند.همچنین آن را حسابداری سود آوری نیزمی گویند.

سیستم حسابداری سنجش مسئولیت گزارشهای حسابداری را تخصصی میکند.چنین سیستمی بر مراکز مسئولیت تاکید دارد.مرکز هزینه یک واحد سازمانی است که در حسابداری سنجش مسئولیت برای آن گزارشهایی تهیه میشود.

مراکز هزینه مراکز سود و مراکز سرمایه گذاری همگی از مراکز مسئولیت به شمار می آیند.

اسلاید 5 :

 

اهداف و فواید حسابداری سنجش مسئولیت:

در بحث اهداف حاكميت شركتي دستيابي به مواردي همچون پاسخگويي ،شفافيت ،عدالت (انصاف ) ورعايت حقوق ذينفعان  به عنوان اهداف اصلي مطرح ميگردد.حاكميت شركتي قوانين ،مقررات ،ساختارها ،فرايند ها فرهنگها وسيستمهايي است كه موجب دستيابي به اهداف فوق ميشود. از لحاظ حاكميت اين فرايندها وقوانين يا به عبارتي ديگر سيستمهاي حاكم بر روابط شركت به دو طبقه سيستمهاي درون سازماني وبرون سازماني طبقه بندي شده اند.نقش مكانيزمهاي داخلي  وتعيين حوزه هاي مسئوليت مديران اجرايي از محورهاي تحولات اخير در مبحث حاكميت شركتي است كه حسابداري سنجش مسئوليت  از جمله سيستمها وفرايند هاي مرتبط با اين موضوع ميباشد.

 

اسلاید 6 :

 

اهداف و فواید حسابداری سنجش مسئولیت:

به دليل مشاركت در تصميم گيري روحيه كاركنان وميزان ارضاي

شغلي آنان بالا خواهد بود .

 تصميمات در مواقع لزوم اتخاذ شده وزمانبندي صحيح تصميم گيريها رعايت ميشود.

باعث افزايش انگيزش مديران و كاركنان براي فعاليت در راستاي هدفهاي سازمان ميگردد.

امكان سنجش و ارزيابي عملكرد واحدهاي تابعه ، مديران و سايركاركنان سازمان وجود خواهد داشست.

 تصميمات در سطوحي گرفته ميشود كه در آن سطوح مسئولان با مشكلات قسمت واطلاعات مربوط به تصميم گيري آشنايي نزديك دارند.

بدليل استفاده از تجارب ومهارتهاي مسئولين سطح توانمندي  منابع انساني  ارتقاء يافته ودر نهايت سطح مهارت مديريت افزايش خواهد يافت.

 

اسلاید 7 :

مراکز مسئولیت:

بدليل ضرورت پيگيري مسئوليت وضرورت شناسايي قسمتهاي ضعيف در سازمان اطلاع از اينكه هزينه به كدام قسمت مربوط ميشود اهميت دارد .بر اين اساس سيستم حسابداريي لازم است تا بتواند هزينه ها را بر حسب مبدا هزينه جمع آوري كرده و از اين طريق حسابداري سنجش مسئوليت را اعمال كند .لذا اساس سيستم حسابداري سنجش  مسئوليت  اين  است كه  هر يك از بخش هاي تابعه  واحد انتفاعي را نوعي  مركز مسئوليت محسوب ومتناسب با وظايف محوله سازماندهي   گردد.مدير هر بخش  نيز ،، مسئول حسابدهي در قبال نتايج مالي فعاليتهاي آن بخش مي باشد .به عبارت ديگر مركز مسئوليت كوچكترين واحد در يافت سازماني تشكيلات اداري است .گروه مسئوليت شامل يك رئيس واحد و واحدهاي كوچك تحت سرپرستي  او ميباشد.

 

اسلاید 8 :

 

مزایای عمده حسابداری سنجش مسئولیت

تفویض اختیار تصمیم گیری را سهولت می بخشد.

 مدیریت را در به کارگیری مفهوم مدیریت بر مبنای هدف یاری می دهد (در مدیریت بر مبنای هدف مدیران بر یک سلسله از اهداف توافق می کنند و سپس عملکرد هر مدیر در قیاس با میزان تحقق این اهداف ارزیابی می شود).

 مدیریت را در برپایی استاندارهای عملکرد، یاری می دهد. این استانداردها مبنای ارزیابی عملکرد واقعی مدیران قرار می گیرد و از خنثی نمودن تاثیر بخشهای سود ده توسط بخشهای زیانده جلوگیری می نماید و منجر به تشویق مدیران با عملکرد مطلوب می شود.

 به کارگیری موثر مدیریت بر مبنای استثناء را تسهیل می بخشد که در آن، توجه مدیران بر انحرافهای مهم از استانداردها و بودجه ، معطوف و متمرکز می گردد.

اسلاید 9 :

 

مراحل اجرای نظام حسابداری سنجش مسئولیت

 تعریف مراکز مسئولیت

بودجه بندی و پیش بینی مخارج و درآمدهای مراکز مسئولیت تعریف شده

تهیه نمودار سازمانی و تعیین اختیارات و قلمرو هر یک از مراکز مسئولیت

مشخص کردن هزینه های قابل کنترل و غیرقابل کنترل

تهیه گزارش عملکرد برای هر مرکز توسط مدیر مسئول آن

 

اسلاید 10 :


1- تعریف مراکز مسئولیت

فرایند شناخت واحدها و بخشهای فرعی در یک سازمان، تخصیص مسئولیتها به مدیران این بخشها و ارزیابی عملکرد این مدیران می باشد. این واحدها، مراکز مسئولیت نامیده می شود.

اساس سیستم حسابداری سنجش مسئولیت این است که هر یک از بخشهای تابعه واحد انتفاعی را نوعی مرکز مسئولیت محسوب و متناسب با وظایف محوله سازماندهی کنند و لذا نظام حسابداری سنجش مسئولیتی ، به خوبی طراحی شده باشد که مراکز مسئولیت را در درون سازمان شناسایی و تعیین کند. مرکز مسئولیت معمولاً به بخشی از واحد انتفاعی اطلاق می شود که مدیر آن، مسئول حسابدهی در قبال نتایج مالی فعالیتهای آن بخش می باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید