بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

در قرآن کریم معمولا کلمه ی(عمل) ،با کلمه ی (صالح) همراه است. مقصود از عمل صالح چیست؟
صالح به معنای دارای صلاحیت و شایسته است. ( عمل صالح )آن عملی است که شایستگی دارد انسان را به زندگی پاک و سعادت حقیقی برساند و از به هدر دادن عمر جلو گیری کند.
 

اسلاید 2 :

ضرورت برنامه ریزی
برنامه ریزی به انسان کمک می کند که در شرایط مختلف همان عملی را انجام دهد که صالح باشدو او را به موفقیت برساند. به همین جهت است که امیر مومنان می فرماید:
قوام و استحکام زندگی با داشتن یک نقشه ی زیبا میسر است و اساس آن نقشه ی زیبا نیز یک تدبر زیباست وتاکید می کند که وقت های تو اجزای عمر تواند،پس هیچ زمانی را از دست مده، مگر برای آن چیزی که به رستگاریت کمک می کند.
برنامه،اهداف اصلی را از فرعی جدا می کند و میزان توجه و پرداختن به هر کدام را معین میسازد و راه رسیدن به اهداف را معرفی می نماید.
زمان ظرف عمل ماست.
 

اسلاید 3 :

زندگی رسول خدا و اهل بیت ایشان اسوه و الگو کاملی برای ماست.
اسوه کسی است که می توان یه راه او رفت و از او متابعت کرد
.

اسلاید 4 :

سوره ی نحل آیه 97
سوره ی احزاب آیه 21
سوره ی نحل آیه 14
سوره ی اسراء آیه 23
سوره ی لقمان آیه 17 تا 19

اسلاید 5 :

مَنْ عَمِلَ صَلِحاً مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى‏ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَوةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ‏
هر کس عملی صالح انجام دهد/چه مرد و چه زن/در حالی که مومن باشد/اورا به زندگانی پاک زنده بداریم/و مزدشان را بدهیم/بر پایه نیکو ترین کاریکه می کردند.
تفسیر
«حیات طیّبه» آن است كه انسان دلى آرام و روحى مؤمن داشته باشد، مؤمن به نور خدا مى‏بیند، مشمول دعاى فرشتگان است، مشمول تأییدات الهى است، اینگونه افراد خوف و حزنى ندارند.

اسلاید 6 :

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِى رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُواْ اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً
همانا براى شما در (سیره‏ى) رسول خدا/الگو و سرمشقى نیكوست/ (البتّه) براى كسانى كه به خدا /و روز قیامت امید دارند /و خدا را بسیار یاد مى‏كنند.
تفسیر
«اُسوة» در مورد تأسّى و پیروى كردن از دیگران در كارهاى خوب به كار مى‏رود. در قرآن دوبار این كلمه درباره‏ى دو پیامبر عظیم الشّأن آمده است: یكى درباره حضرت ابراهیم‏علیه السلام و دیگرى درباره پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله. جالب آن كه اُسوه بودن حضرت ابراهیم در برائت از شرك و مشركان است و اسوه بودن پیامبر اسلام در آیات مربوط به ایستادگى در برابر دشمن مطرح شده است. نقش پیامبر در جنگ احزاب، الگوى فرماندهان است: هدایت لشكر، امید دادن، خندق كندن، شعار حماسى دادن، به دشمن نزدیك بودن و استقامت نمودن. حضرت على‏علیه السلام فرمود: در هنگامه‏ى نبرد، خود را در پناه پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله قرار مى‏دادیم و آن حضرت از همه‏ى ما به دشمن نزدیك‏تر بود. «اتّقینا برسول اللّه‏صلى الله علیه وآله فلم یكن منّا اقرب الى العدوّ منه»

اسلاید 7 :

وَهُوَ الَّذِى سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْماً طَرِيّاً وَتَسْتَخْرِجُواْ مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَلِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ وَلَعْلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏
و اوست آنكه دریا را رام نمود /تا از آن گوشت تازه بخورید./و زیورهایى براى پوشیدن از آن بیرون آورید/ و مى‏بینى كه كشتى‏ها/ سینه دریا را شكافته (و پیش مى‏روند، چنین كرد تا از كشتى‏ها، تجارت‏ها، ماهى‏گیرى‏ها، غوّاصى‏ها وحمل‏ونقل‏ها كه همه وسیله درآمد است، استفاده كنید) وبه سراغ فضل ولطف او روید /وشاید سپاس‏گزار باشید.
تفسیر
نقش دریا در زندگى انسان بسیار است. آبِ آن مایه بخار و ابر و باران است. عمقِ آن تأمین كننده‏ى غذاى انسان با لذیذترین ماهى‏ها و سطح آن، ارزان‏ترین و گسترده‏ترین راه براى حمل ونقلِ كالا و مسافر است و همه‏ى اینها، تنها به تدبیر و قدرت الهى است و بشر هیچ نقشى در آن ندارد.

اسلاید 8 :

وَقَضَى‏ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِالْولِدَيْنِ إِحْسَناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيماً
پروردگارت مقرّر داشت /كه جز او را نپرستید /و به پدر و مادر نیكى كنید./ نزد تو به پیرى رسیدند،یکی از آن دو یا هر دو/به آنان «اُف» مگو/ و آنان را از خود مران /و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو.
تفسیر
در احادیث، در مورد احسان به والدین بسیار سفارش شده و از آزردن آنان نكوهش به عمل آمده است: پاداش نگاه رحمت به والدین، حج مقبول است. رضایت آن دو رضاى الهى و خشم آنان خشم خداست. احسان به پدر و مادر عمر را طولانى مى‏كند و سبب مى‏شود كه فرزندان نیز به ما احسان كنند. در احادیث آمده است: حتّى اگر تو را زدند، تو «اُفّ» نگو، خیره نگاه مكن، دست بلند مكن، جلوتر از آنان راه نرو، آنان را به نام صدا نزن، كارى مكن كه مردم به آنان دشنام دهند، پیش از آنان منشین و پیش از آنكه از تو چیزى بخواهند به آنان كمك كن.

اسلاید 9 :

يَا بُنَىَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اصْبِرْ عَلَى‏ مَآ أَصَابَكَ إِنَّ ذَ لِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِى الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
وَاقْصِدْ فِى مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ
فرزندم! نماز را برپا دار/و امر به معروف /و نهى از منكر كن/ و بر آنچه از سختى‏ها به تو مى‏رسد مقاومت كن/ كه این (صبر) از امور واجب و مهم است.
و روى خود را از  مردم (به تكبّر) بر مگردان،/ و در زمین مغرورانه راه مرو،/زیرا دوست ندارد خداوند/هیچ متكبّر فخر فروشى را
و در راه رفتن (و رفتارت)، میانه‏رو باش/و از صدایت بكاه،/زیرا كه ناخوش‏ترین صداها،/آواز خران است.

اسلاید 10 :

پیام آیات1
پیام آیات2
پیام آیات3
تطبیق
تطبیق2
اندیشه و تحقیق

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید