بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی استفاده از چند رسانهای آموزشی بر یادگیری درس فیزیک سال اول در دبیرستانهای شهرستان بهارستان - سال تحصیلی - 90-91 انجام گردید. از بین دانشآموزان پسر اول دبیرستان بهارستان به طور تصادفی یک گروه - n=30 - در معرض متغیر مستقل و گروه دیگر - n=30 - با روش سنتی سخنرانی به کار خود ادامه دادند.که نتایج گروهها در قالب دو گروه گواه و آزمایش بررسی شدند.

برای اطمینان از همسان بودن گروههای مورد مطالعه پیش آزمون معلم ساخته از تمام گروهها گرفته شد. پس از پایان تدریس توسط دبیران فیزیک، از همه دانشآموزان گروه های آزمایش و گواه آزمون پیشرفت تحصیلی - پس آزمون - گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون t دو گروه مستقل و spss 16 تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از چند رسانهای آموزشی بر یادگیری دانشآموزان در درس فیزیک اول دبیرستان تاثیر مثبت داشته است.

مقدمه

با پیدایش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات محیطهای یادگیری با قدرت بیسابقهای پدیدار شدهاند. در این محیطهای یادگیری، وسایل الکترونیکی مناسبی فراهم میشود تا فراگیران به کمک آنها و تلاش خود بتواند موقعیت مشکل خود را دریابند. در این میان نقش چندرسانهایهای آموزشی قابل تامل است. لذا تکنولوژی چندرسانهای میتواند با ترکیب روشهای مختلف متن، تصوی، انیمیشن، صدا و... و نیز بهره گیری از اصول علمی، امکان شکلدهی تجارب یادگیری دست اول، ایجاد انگیزه یادگیری، صرفه جویی در وقت و ایجاد یادگیری سریعتر، عمیقتر و پایدارتر را فراهم کند.

با توجه به این که امروزه زمان و تلاش زیادی صرف گسترش چندرسانهایهای آموزشی شده است؛ امّا توجه کمتری به اصول طراحی و ساخت آنها معطوف گردیده است. در نتیجه در مجموع درس افزارهایی که ساخته میشوند با ضعف ساختاری روبرو هستند.

با توجه به اینکه در بازار ایران چندین سال است که تولید چندرسانهایها در دستور کار وزارت آموزش و پرورش و شرکتهای خصوصی قرار گرفته است، لذا برای تولید محصولاتی با کیفیت بالا و بهرهوری بیشتر باید میزان مطابقت آنها را با اصول یادگیری، شاخصها و استانداردهای تولید چندرسانهای در نظر گرفت. از طرفی علاوه بر کیفیت، هزینه نیز مطرح میباشد؛ که وجود استانداردها و تبعیت از آنها سبب میشوند به جای تولید هزاران قطعه محتوای الکترونیکی مشابه، به تعداد بسیار محدودی از قطعات تولید شده یا در حال ساخت اکتفا و سپس از ترکیب این قطعات محتوایی، دروس یا دورههای مختلف و متنوعی ایجاد شود.

بیان مسئله

امروزه با توجه به تحول عظیمی که در آموزش فیزیک در دنیا ایجاد گشته متاسفانه هنوز در مدارس ایران از روشهای سنتی برای آموزش آن استفاده می شود. روشهایی که معلم محور و دانشآموز گریز است. در این بین رویکرد اکثر دانشآموزان نسبت به درس فیزیک آن است که این درس را درسی مشکل برای خود می پندارند و از آن هراس دارند که این ضعف بزرگی برای نظام آموزشی ما محسوب میشود؛ که خود میتواند ناشی از عوامل مختلفی همچون شیوههای نامناسب و سنتی تدریس در کلاسهای درس، انتخاب فضاهای آموزشی نامناسب برای تدریس این درس، کمبود امکانات، تجهیزات و نرمافزارهای متناسب با این درس و از همه مهمتر تاکید معلمان بر روشهای سنتی و عدم تحرک برای تطابق با روشهای نوین یادگیری میباشد.

با توجه به پایین بودن نمرات دانش آموزان در درس فیزیک نسبت به دروس دیگر بر اساس آمارهای موجود و با عنایت به اینکه نظر اکثر صاحب نظران علوم تربیتی بر این است که روشهای نوین تدریس از جمله استفاده ازچندرسانهایهای آموزشی باعث بهبود یادگیری دانشآموزان در دروس مختلف میشود و اینکه در کشور ما مطالعه دقیقی در خصوص تاثیر چندرسانهایهای آموزشی بر یادگیری فیزیک اول دبیرستان صورت نگرفته است؛ بنابراین، مساله مورد نظر این تحقیق، بررسی تاثیر لوح فشرده کمک آموزشی بر یادگیری درس فیزیک سال اول دبیرستان است و برای این منظور از نرم افزار چندرسانهای به صورت لوح فشرده استفاده شده است.

اهداف تحقیق

هدف کلی: بررسی تاثیر نرمافزار چندرسانهای آموزشی بر یادگیری دانشآموزان در درس فیزیک اول دبیرستان

اهداف فرعی

-    بررسی میزان تفاوت بین میانگین نمرات دانشآموزان گروه کنترل و آزمایش در پیش آزمون

-    بررسی میزان تفاوت بین آموزش به روش چندرسانهای و روش سنتی در پس آزمون

پیشینه تحقیق در ایران

-    رضوی، سید عباس، - 1383 - به بررسی تاثیر ترتیب ارائه مثال و تعمیم از طریق چندرسانهای آموزشی بر یادگیری و یادداری مفاهیم علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی مدارس پسرانه شهر دلیجان پرداخته است. در این پژوهش نتایج نشان داده است که بین دو گروه در یادگیری مفاهیم تفاوت معناداری وجود ندارد ولی تفاوت بین میانگین دو گروه در یادداری مفاهیم در سطح 99 درصد اطمینان معنادار است و همچنین نتایج این پژوهش نشان میدهد که چنانچه هدف از آموزش ماندگاری آموختهها برای مدت طولانی در ذهن یادگیرنده است از روش مثالی برای آموزش مفاهیم استفاده شود، یعنی ابتدا مثال و سپس تعمیم ارائه گردد.

-    کرمی، زهره - 1382 - به مطالعه تاثیر ساخت چندرسانهای توسط دانشآموزان بر میزان یادگیری آنها در درس علوم تجربی پایه پنجم مدارس دخترانه منطقه 16 در شهر تهران پرداخته است. در این پژوهش از روش ساخت چندرسانهای توسط دانشآموزان برای گروه آزمایش و روش تدریس سنتی برای گروه کنترل به کار گرفته شده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید