بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


بيابان ها بخشي از مناطق خشك محسوب مي شوند و ويژگي عمده آنها كمبود بارش و تبخير شديد مي باشد.

ویژگی های آب و هوایی مناطق خشک :

- بارندگی در مناطق خشک کم و نا منظم است

- میزان بارش در سال های مختلف متفاوت است و ممکن است حتی چندین سال هیچگونه بارشی در آجا صورت نگیرد

- بارش اغلب شدید و به صورت رگبار است

-  به علت گرما ، خشکی هوا و وزش باد های شدید ، میزان تبخیر و تعرق بیشتر از بارندگی سالانه است

اسلاید 2 :


دانشمندان برای تقسیم بندی مناطق خشک از معیار های مختلفی مانند میزان بارش ، تبخیر ، درجه حرارت و پوشش گیاهی و غیره استفاده کرده اند و ینابراین تقسیم  بندی های مختلفی برای مناطق خشک وجود دارد . در جدول زیر یکی از این تقسیم بندی ها ذکر می شود.

                                  جدول 3-3 – تقسیم بندی مناطق خشک از نظر میزان بارش و تاثیر آن در پوشش گیاهی

اسلاید 3 :


جواب فعالیت :

1- بیشتر بیابان ها تقریبا در مدار 23 درجه شمالی و 23 درجه جنوبی واقع شده است .

2- در همه قاره ها به جز اروپا بیابان وجود دارد. 

3- وسیع ترین بیابان جهان در قاره ی آفریقا و صحرای بزرگ آفرقا نام دارد .

4- در شکل مشخص شده است

اسلاید 4 :


همانطور که در نقشه مشاهده کردید در سطح زمین چند کمربند عمده بیابانی وجود دارد که مهم ترین انها در نیم کره ی شمالی از مجاورت اقیانوس اطلس تا حدود چین کشیده شده است که شامل صحرای بزرگ آفریقا ، بیابان عربستان ، ایران ، ترکستان ، گبی و تار است .

اسلاید 5 :


بهتر است بدانید

بیابانهای ایران
          کلیه بیابانهای داخلی در منطقه فلات مرکزی ایران قرار گرفته اند که این منطقه نیمی از مساحت ایران را شامل می شود . این منطقه که در میان رشته کوههای البرز و خراسان و زاگرس واقع گریده است کبیه مناطق کویری و بیابانی ایران را در بر گرفته است .

اسلاید 6 :


         مجموعه بیابانهای داخلی مذکور توسط یک رشته ارتفاعات که از شمال طبس شروع شده و تا یزد ادامه پیدا می کند به دو حوضه بزرگ جداگانه تقسیم می شوند و حوضه شمال دشت کویر و حوضه جنوبی دشت لوت نام دارد . بیابانها در مرکز و مشرق ایران به صورت حوضه های بسته مستقل و یا نیمه مستقل پراکنده شده اند .
          چون تعدادی از این چا له ها حد اقل از اواسط دوران سوم به صورت حوضه هایی مستقل شکل گرفته اند لذا تمام بیابانها سرنوشت زمین شناسی مشابهی نداشته اند . بلکه هر حوضه بر اساس شرایط حاکم به نحوی  در حال تحول بوده است .
         آنچه مسلم است تمام این چاله ها در اواخر دوران سوم به صورت حوضه های رسوب گذاری محلی یا منطقه ای محل تمرکز رسوبات تخریبی و اغلب تبخیری بوده اند.بلوک نیمه سخت لوت که زیر بنای بیابانهای طبس ، لوت و جازموریان را تشکیل می دهد مانع انعکاس این حرکات در رسوبات سطحی خود شده است و دشت های هموار وساختمانی را بوجود آورده است.

اسلاید 7 :


توپوگرافی هموار و وسعت قابل توجه و بالاخره ارتفاع کم بعضی از این حوضه ها (دشت کویر– دشت لوت-جازموریان و... ) در تشکیل وتقویت سلول های پرفشار مجاور حاره ای بسیار موثر بوده است. از آنجا که منشا ء جریانهای مرطوب از شمال غربی و غرب فلات ایران ناچار در حرکت به سمت مشرق وجنوب شرقی توده های مرطوب قسمت اعظم رطوبت خود را از دست می دهند .

به عبارت دیگر هر اندازه که به مشرق ایران نزدیک شویم درجه بری بودن هوا افزایش یافته ونقش آن در بیابان زایی حوضه ها ظاهر می شود . ارتفاعات شمالی - جنوبی کرمان در مغرب حوضه لوت و امتداد شرقی - غربی البرز در جنوب دریای خزر به صورت دیواره ها ی عظیمی مانع ورود جریان های مرطوب به حوضه های مجاور خود می شوند . در نتیجه این کوهستانها در برابر جریانهای مرطوب به شکل عامل تشدید کننده دیگری نقش خود را به حوضه های مجاور ش تحمیل می نماید .

اسلاید 8 :

 

مشخصات اقلیم بیابانهای ایران :

1- باران : متوسط بارندگی در نواحی مرکزی کمتر از 100 میلی متر و در حواش و پیرامون 100 تا 200 میلیمتر که بیشتر به سه ماهه زمستان واوایل بهار مربوط است .
2- درجه حرارت : متوسط درجه حرارت در طول سال 25-20
3- تبخیر ورطوبت : با 250 روز صد در صد آفتابی ، درجه خشکی به حدی است که رقم معدل رطوبت نسبی در تابستان صفر و در زمستان در ساعات صبح 50 درصد است .
4- اختلاف درجه حرارت  شب وروز شدید است تا 15 درجه گزارش شده است .
5- بادها و طوفانهای غبارآلود

اسلاید 9 :


 علل ایجاد بیابان ها

عوامل مختلفی موجب پیدایش مناطق خشک و بیابانی می شود . که  عوامل مهم و موثر در ایجاد آنها  عبارتند از :

1-گرم شدن زیاد منطقه به دلیل تابش شدید خورشید : نقاط مختلف کره زمین یکسان از نور خورشید گرم نمى شوند زیرا اولاً جنس ز مین و جهت ناهموارى ها در مقدار انعکاس انرژى گرمایى خورشید موثر است .

اسلاید 10 :


ثانیاً علت اصلى نامساوى گرم شدن زمین اختلاف در زاویه تابش خورشید در نقاط مختلف به دلیل کروى بودن زمین است . زاویه اشعه هاى خورشید در مناطق استوایى عمودى وبه عبارت دیگر۹۰ درجه است .و منطقه بین المدارین یعنى بین مدار راس السرطان و راس الجدى به علت اینکه سالى دو بار خورشید عمود مى تابد بیشترین گرما را دریافت مى کنند واین از مهمترین دلایل واقع شدن بیابانهاى بزرگ کره زمین در منطقه بین المدارین است.مانند صحراى آفریقا – بیابان عربستان- دشت لوت ایران و بیابان کالاهارى 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید