بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
تمایز علوم ، بالذات و ناشی از سنخیت ذاتی قضایای یک علم است متن عبارت :
« کما أنّ منشأ الوحدة فی العلوم هو سنخیة قضایاها المتشتّتة ، و منشأ امتیازها هو اختلاف ذاتها و سنخ قضایاها»
اسلاید 2 :
قضایای علوم مرکب از سه چیز است :
«موضوع، محمول و نسبت» که «غرضی» را دنبال می کنند.
پس تسانخ یا موضوع است یا به محمول یا به غرض و فرض دیگری نداریم
جواب :
آقای فاضل جوابی داده اند که از آن بر می آید گویی علاوه بر موضوع و محمول و نسبت، شئ چهارمی هم به نام «مجموع القضیه» داریم!
نقدِ جواب :
قضیه واحد اعتباری است ؛ واحد اعتباری هویتی جز اجزاء خود ندارد
= چیزی به نام «مجموع القضیه» نداریم
اسلاید 3 :
خلاصه نظر حضرت امام :
سنخیتی که در ذات قضایا وجود دارد
(که ناشی از ذات موضوع یا قید موضوع یا محمول و یا .. است)
باعث چینش قضایا در کنار هم شده و غرض واحدی را تأمین می کنند.
اسلاید 4 :
1. برخی سنخیت را ناشی از غرض واحد برشمرده اند
نقد : غرض، معلول سنخیت است و سنخیت نمی تواند ناشی از وحدت غرض باشد. 2. غرض، در کلام امام واحد سنخی است
لذا تک تک مسائل باید آن را تأمین کنند.
اسلاید 5 :
غرض، واحد شخصی است بنابراین : تمایز علوم به سنخیت قضایای موجود در یک علم است ولی لازم نیست هر مسأله آن غرض را تأمین کند.
اسلاید 6 :
پیدایش علوم، تابع غرض های متفاوتی است که اعتبار کنندگان دارند. غرض ها : عامل پیدایش علوم مختلف ، نه عامل تمایز بین علوم
اینکه علوم می توانند، غرض های اعتبار کنندگان را تأمین کنند، ناشی از خصوصیاتی است که در قضایای آن علوم وجود دارد
اسلاید 7 :
(با توجه واحد اعتباری صناعی بودنِ علوم) این خصوصیات گاهی مختلف و گاهی خصوصیت واحدی است که در همه قضایا به نحو یکسان وجود دارد. در هر دو صورت ، خصوصیت نمی تواند مربوط به امری خارج از اجزای قضیه باشد.
در مواردی که خصوصیت واحد است ، وحدت خصوصیت ممکن است : ناشی از وحدت ذات موضوع، وحدت حیثیت موضوع و یا وحدت شرط و یا وحدت اجزاء دیگر باشد.
اسلاید 8 :
تمایز در علوم، ناشی از تمایز در محصّل غرض است
تفاوت سخن ما با مرحوم آخوند : مرحوم آخوند : تمایز علوم را به اختلاف اغراض می دانستند ما : تمایز علوم را به اختلاف خصوصیاتی که محصل غرض هستند می دانیم.
اسلاید 9 :
تفاوت سخن ما با حضرت امام خمینی : حضرت امام : غرض از علوم را واحد سنخی بر می شمارند
( در نتیجه : با حصول هر قضیه، غرض به تمامه تأمین می شوند) ما : غرض از علوم را واحد شخصی می دانیم
علت مردود شدن مبنای مشهور (تمایز به جامع موضوعات) : 1. علوم نیازی به موضوع ندارند.
2. تمایز در همه علوم جاری نیست.
اسلاید 10 :
علت مردود شدن مبنای مرحوم بروجردی (تمایز به جامع محمولات) و مرحوم نائینی (تمایز به حیثیات) : این ملاک ها در همه علوم جاری نیست
در مواردی که تمام خصوصیات (موضوع، محمول، حیثیت و غرض) واحد است
و تمایز به روش های آنها می باشد باید بگوییم : این دو، حقیقتاً یک علم می باشند و دو اجتهاد درون یک علم می باشند. (مانند مکتب مشائین و اشراقیون در فلسفه)