بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

ریشه های علم سازمان در مطالعه نهادهاست ولی بعدها این علم از اصل خود دور شده و به سمت رفتارگرایی و انتخاب عقلایی گراییده است .
هرچند که تکوین نهادگرایی در نظریه سازمان را نمی توان از نهادگرایی در علوم اجتماعی ( اقتصاد ، علوم سیاسی ، جامعه شناسی ، و غیره) جدا دانست ولی در اینجا تأکید بر نظریه نهادی سازمان است .

اسلاید 2 :

همنطور که قبلا گفته شد ، سازمان ها و مدیریت در سه سطح مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند .
سازمان ها در خلاء شکل نمی گیرند . آنها منعکس کننده انتظارات نهادی هستند. بنابراین شناخت و کسب معرفت پیرامون نهاد ضرورت پیدا می کند .

اسلاید 3 :

مفهومی فراتر از یک واژه و اصلاح دارد و به فراخور سابقه و ورود آن در حوزه های مختلف علم از معانی ، تعاریف و کاربردهای متفاوتی برخوردار شده است . مفهوم نهاد هم اشاره به ایجاد مکانی خاص برای فعالیت و هدفی خاص دارد هم مفهوم ذهنی ، موضوعی یا معنوی از آن استنباط می شود .

اسلاید 4 :

ساختاری انطباق پذیر با بعد ارزشی بسیار قوی که اعضای آن زندگی خود را متکی به آن دانسته و هرگونه تغییر در آن و یا از میان رفتن آن، اثراتی بر روی اعضای نهاد و کل جامعه دارد .

اسلاید 5 :

نهاد یک سازمان اجتماعی است . سازمانی که خارق العاده است و از اول بوده و از بین رفتنی نیست . مثل خانواده ، مذهب ، اجتماع ،دولت ، اقتصاد (بازار) ، آموزش و پرورش . (دکتر حسن میرزایی اهرنجانی)

اسلاید 6 :

قدیمی ترین تعریف را جامعه شناسان فرانسوی به معنای تشکیلات و سازمانهای اجتماعی-اغلب با بعد قضایی- از نهاد ارائه داده اند .
جامعه شناسان آمریکایی نیز تعاریف مختلفی شامل مجموعه ای از:الگوهای رفتاری ، الگوهای فرهنگی و نقشها برای آن برشمرده اند .
در روانکاوی جنبه ناخودآگاه شخصیت است که اساس تمام انگیزه های مهم رفتار انسان و نیروهای غریزی وی می باشد .

اسلاید 7 :

نهاد عبارت است از مجموعه ای از قواعد و دستورهای سیاسی و حقوقی که در اثر ترکیب و تألیف قواعد عرفی و قانونی به وجود آمده اند . به شرطی که این قواعد چون تار و پود در هم تندیده شوند ، با هم هماهنگ گردند و با یکدیگر ارتباط منطقی برای هدف خاصی پیدا کنند .
قانون ، رسم ، عرف و عادت ، رویه ، سازمان یا هر عنصر دیگر در زندگی سیاسی یا اجتماعی مردم . یک اصل نظام بخش یا پیمان در خدمت نیازهای یک اجتماع سازمان یافته یا هدف های کل تمدن . آنچه که در اجتماع پابرجا و مستقر شده باشد.

اسلاید 8 :

اقتصاد یک سازه اجتماعی است که هدف تخصیص کارای منابع را دنبال میکند.اقتصادنهادی ،بازار،بنگاه و دولت رابه عنوان نهادهای اصلی سیستم های باز درنظر می گیردکه ابزارهای جانشین برای تخصیص منابع اند وبایدترکیب درستی از انها انتخاب شوند .
نهادهای اجتماعی مهمترین سازمانهای اجتماعی اندکه نیازهای اساسی انسانهارادرجوامع براورده میکنند.نهادهادرهمه جوامع وجودداشته اند.علت وجودی ونقش انهادرجوامع بشری این است که نیازهای اساسی وهمیشگی هرجامع راپاسخ میدهند .

اسلاید 9 :

به عبارتی فرآیندی که ارزش بیرونی به ارزش درونی تبدیل میشود .
عبارت است از القاء و انتخاب اصول و موازین و ارزشهای حاکم محیطی و بوجود آوردن ساختار متناسب.

اسلاید 10 :

انسان از محیط خود اصول و ارزشهایی را میگیرد ، فانکسیون(کارکرد) آن را مفید تلقی می کند و برای خودش ارزش می شود. که این درونی شدن در سطح فرد می باشد . باید توجه داشت که این درونی شدن اگر بدون شناخت باشد عادت است و اگر با شناخت صورت پذیرد نهادینه شده است.
شبیه همان فرآیند درونی شدن است . با این تفاوت که درونی شدن در سطح فردی می باشد و نهادی کردن در سطح اجتماع و سازمان مطرح است.
فرآیند نهادی کردن فرآیند رشد ارگانیک است که در آن سازمان با تلاشهای گروه های درونی و ارزش های جامعه بیرونی سازگار می شود .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید