بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تزئینات در معماری اسلامی

شکوه و زیبایی معماری ایرانی به خصوص در دوره اسلامی به تزئینات ان بستگی دارد.این تزئینات در تمامی ادوار اسلامی رواج داشته و در هر دوره ای با امکانات ان روزگاران پیشرفت نموده است.بناهای با قیمانده از دوران اسلامی دارای تزئینات گوناگون است که معرف اهمیت این هنر در ادوار مختلف است.تزئینات معماری توسط ایرانیان تکامل هنری عمده ای یافته است و در بسیاری از کشورهای اسلامی توسط هنرمندان ایرانی بناهایی با تزئینات مختلف انجام گرفته است.

اسلاید 2 :

 مقدمه

خشت و آجر در معماري ايران نه بعنوان ذره اي در مقابل کلان معماري نمود دارد، بلكه چون واحدي است كه در معماري مي نشيند، كاملتر بگوييم همچون نت است در ساختمان يك موسيقي سمفونيك، يا همچون كلمه است در شعر، غرض مقايسه شعرو موسيقي با معماري نيست بلكه هدف، نماياندن اهميت يك عنصر است در معماري.

بناهاي عهد سلجوقي نيز روشنگر اين موضوع است كه برآورد كليه مسائل سازه اي، از قبيل نيروهاي كششي، فشاري و حتي برشي با چنان دقتي انجام گرفته كه انتقال نيرو در آجرها توانسته موجب ايستايي بنا كه نزديك به ده قرن از ساخت آن مي گذرد گردد.

اسلاید 3 :

كاربرد تزئيني آجر

آجر به عنوان يك عنصر تزئيني، كارايي آنرا دارد كه با تمامي عناصر تشكيل دهنده يك معماري بياميزد و يا بشكل يك عنصر مجرد تزئيني جلوه گري كند.

در حالتي كه صرفاً جنبه تزئيني دارد بار اضافي است كه به سازه اصلي ساختمان متصل ميشود مانند مقرنسهاي معلق، در حالت ديگر عامل انتقال دهنده نيروهاي کششي و فشاري است با حفظ جنبه هاي تزئيني آن كه شامل گنبدها- انواع پوششها- ديوارها-ستونها و طاق نماها     مي شود. مقرنسها كه غالباً بخشي از گوشواره ها مي باشد در دوره سلجوقي و قبل از آن آجري بودند ولي در دوره هاي متأخر تركيبشان با گچ و كاشيكاري لعاب دار رنگ تازه اي به سير تحول و تكامل آن داد كه نمونه هاي كامل آنرا در دوره صفويه مشاهده مي كنيم.

اسلاید 4 :

كاربرد آجر در معماری دوره سلجوقی بسیار رواج پیدا كرد و از انواع طرح‌های هندسی در آجر استفاده می‌شد.

 هنر آجرتراشی و تزیینی بنا باآجرهای تراشیده، از قرن پنجم در ایران معمول بوده ‌است. در كناراین تزیینات بسیار زیبای آجری،كتیبه‌هاوخطوط تزئيني با استفاده ‌از آجرتراشیده،یكی از ویژگی‌های معماری سلجوقیان است.

اسلاید 5 :

چون در بكار گيري اين نوع تزيينات گاه از طاقنما و نغول نيز استفاده مي شود، لازم است كه شرح مختصري به اين مكتوب افزوده شود.

طاقنما

طاقنما همانطور كه از نامش پيداست نمايي است كه حالت قوسي طاق را مي نماياند و در حقيقت نشاني از آن است، ولي مي تواند به صورت واقعي و يا نمايشي باشد. يعني مي تواند براي جا دادن پنجره يا برجسته نشان دادن آن، يا در برگرفتن يك مشبك باشد و صرفاً جنبه تزئيني داشته باشد و براي خوش نمايي و زيبايي سطح ديوار بكار مي رود.

نغول

نغول كه جمع نغل بمعني گودي، به كار مي رود، همانند طاق نما، جنبه تزييني- در نماي ساختمانها- دارد واغلب داراي شكل هندسي مستطيل و يا مربع مي باشد كه در بالاي سردرها و در حاشيه زير گنبد ها و گاه به صورت تركيبي همراه با طاق نما ساخته مي شود، مانند ايوان شمالي مسجد جامع گناباد(قرن7 هجري) كه با نغول مربع در بالاي هر طاق مشخص شده و گنبد سرخ مراغه( قرن6 هجري) كه در بين نماهاي آن از طاقنما و نغول استفاده شده است. گنبد سرخ مراغه از اعتبار ويژه اي برخوردار است، تا جايي كه «اريك شرودر» يكي از معتبر ترين هنر شناسان آن را بهترين نمونه آجر كاري در ايران و بنابراين شايد بهترين آجر كاري در دنيادانسته است.

اسلاید 6 :

آجر پيش بر

استفاده از آجرهاي با شكل هاي مختلف به جز چهار گوش و مستطيل براي كار در محل هاي معيين نمايانند: ستونها، ستونچه ها، دورها، نغول ها و مانند آن در معماري ايران سابقه اي طولاني دارد و در آثار دوران  بعد از اسلام از تنوع بيشتري برخوردار مي گردد.

.

اسلاید 7 :

آجرمهري

آجرهاي پيش بر از نظر سطح در دو نوع ساده و «مهري» يا نقش دار تهيه ميشوند. نقش اندازي روي آجر چه به صورت برجسته و چه فرورفته جز در مواردي محدود و خاص كه به گونه پيش بر و دست كار صورت مي گرفته. با هم چنين آجرهاي تزييني در دو گونه نقش برجسته و مشبك، با نقش هاي هندسي و كارگره در چند طرح مختلف در مسجد گناباد از دوران سلجوقي در شكل هاي مربع و مستطيل نيز شناخته شده است كه از اهميت خاصي برخوردارند.

اسلاید 8 :

آجر آبساب-

آجر آبساب آجري است كه پس از تراش آن را در آب مي خيسانند و «زنجاب» مي كنند و كناره آن را به وسيله ماسه بادي يا گرد آجر وگاه با گل رس يا اخرا مي سايند نمونه اين كار در گنبد سلطانيه سراغ داريم ولي رونق اين شيوه مربوط به دوران صفويه به بعد است با وجود اينكه آجر آبساب به نماي بنا جلوه مي دهد، با اين حال توان آجر را از بين مي برد و نما را آسيب پذير مي سازد.

اسلاید 9 :

آجرواكوب و آبمال

براي ساختن آجرهاي صاف جهت كار در نماي ساختمان، خشت را پس از بيرون آوردن از قالبي چوبي مانند ماله واكوب مي كردند و با دست آغشته به آب رويه  آ نرا صاف مي کردند و سپس به كوره مي بردند. نمونه قديمي اين شيوه را در نماي گنبد قابوس شاهد هستيم.

اسلاید 10 :

کاشیکاری
از کاشی بعناوین زیر بهره گرفته شده :
 

 1- کاشی یکرنگ

2- کاشی معرق

3- کاشی هفت رنگ

4- کاشی طلائی

5- کاشی با تلفیق آجر 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید