بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مقدمه

.1سرعت رشد صنايع حاكي از آن است كه ايران در حال گذر از اقتصاد نيمه صنعتي به اقتصاد صنعتي است.توجه به توليد و بهره وري ميتواند ضمن سرعت بخشيدن به رشد و توسعه صنعتي آنرا در مسيري صحيح و اصولي هدايت كند.

.2بهره وري براي اولين بار در سال 1766 ميلادي توسط كوتيرني مطرح شد و در سال 1883 LITTRE بهره وري را قدرت و توانايي توليد كردن بيان كرد. در سال 1900 ارلي بهره وري را ارتباط اين بازده و وسايل به كار رفته براي توليد اين بازده عنوان كرد.

.3بنابراين، مي توان گفت درجه توسعه يافتگي صنايع به ميزان قابل توجهي به بهره گيري مطلوب و بهينه از منابع و امكانات توليد بستگي دارد. از اين رو بهره وري و افزايش مستمر آن در شركت ها از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

.4             به اين ترتيب مشخص مي شود كه براي رشد و توسعه صنايع مي بايست به بهر وري و افزايش                                 مستمر آن در شركت ها توجه و اهميت بيشتري داده شود. بررسي شركت ها نشان مي دهد كه   توجه به بهره وري در شركت هاي مختلف به شكل هاي متفاوتي صورت گرفته و مي گيرد.

اسلاید 2 :

كارآيي

کارایی به مفهوم ” درست انجام دادن کار ” است، و هدف آن کاهش هزینه و حداقل استفاده از منابع است.

 كارآيي عبارتست از نسبت از بازده واقعي بدست آمده به بازده استاندارد يا نسبت كاري كه انجام ميشود به كاري كه بايد انجام شود.

از جمله مقياس هاي بهره وري كارآيي است.

كارآيي به معناي كمترين زمان ياانرژي مصرفي براي بيشترين كاري هست كه تابحال انجام شده است.

كارآيي سازمان عبارتست از مقدار منابعي كه براي توليد يك واحد محصول به مصرف رسيده است و ميتوان برحسب نسبت مصرف به محصول محاسبه كرد.

             اكر سازماني در مقايسه با سازمان ديگر بتواند به هدفي مشخص دست پيدا كند البته با صرف     مقدار كمتري منابع ميگويند كار آيي بيشتري دارد.

اسلاید 3 :

كارآيي از نظر فردريك تيلور

  • تيلور عوامل زير را موجب كارآيي بيشتر ميداند:
  • تقسيم كار مبتني بر تخصصي كردن وظيفه ها
  • كاركنان قدرتمندي كه براي موقعيت هاي سخت استخدام شده اند
  • هماهنگي موثر ميان تمام وظيفه ها
  • اصول چهار گانه تيلور براي فرآيند سازماندهي عبارتند از:
  • 1- مدیریت باید علمی باشد. روش علمی جانشین روش تجربه و خطا گردیده وباید با مطالعه علمی کار بهترین روش انجام کاررا پیدا و به صورت دستورالعمل به کارکنان ابلاغ کرد.
    2- انتخاب کارکنان باید اساس علمی داشته باشد و بااستفاده از روشها و فنون علمی افرادی برای کارانتخاب شوند که مهارت و توانائیهای لازم برای انجام مؤثر و موفقیت آمیز آن را داشته باشند.
    3- آموزش و تربیت کارکنان باید جنبه علمی داشته باشد.
    4- روابط نزدیک و دوستانه و روحیه همکاری بین مدیریت و کارکنان و تقسیم کار و مسئولیت   به طور مساوی میان مدیران وکارکنان به طوری که برنامه ریزی و کارهای فکری را مدیران و   کارهای جسمی را کارکنان انجام دهند.

اسلاید 4 :

عوامل موثر در كارآيي

عوامل موثر بر بهره وري بر كارآيي نيز موثرست

عوامل موثر در بهره وري عبارتند از:

عوامل درون سازماني:

الف)عوامل سخت افزاري=ماشين آلات تجهيزات ابزار مواد اوليه

ب)عوامل نرم افزاري=اطلاعات دستورالعمل ها نقشه ها و فرمول ها

ج)عوامل انسان افزاري يا مغز افزاري

1-نيروي انساني

2-مديريت

  عوامل برون سازماني(كه بر بهره وري موثرند  ولي بنگاه ها قادر به كنترل آن نيستند):

  سياست هاي دولت-محيط كار-دسترسي به منابع مالي-آب-برق و...

اسلاید 5 :

راههاي افزايش كارآيي

اسلاید 6 :

آموزش

آموزش:

آموزش‌ امروزه‌ به‌عنوان‌ يكي‌ از وظايف‌ مهم‌ سازمانها و مديران‌ محسوب‌ مي‌شود. سازمانهاي‌ بزرگ‌ امروزه‌ باتلاش‌ براي‌ افزايش‌ كارايي‌ هرچه‌ بيشتر اقدام‌ به‌ تاسيس‌ نهادهاي‌ دانشگاهي‌ مي‌كنند. با آغاز انقلاب‌ صنعتي‌ كه‌ با استفاده‌ از ماشين‌ به‌ جاي‌ نيروي‌ انساني، حجم‌ توليد سازمانهاي‌ مختلف‌ به‌ ميزان‌ بي‌سابقه‌اي‌ افزايش‌ يافت، اهميت‌ تخصص‌ و لزوم‌ رعايت‌ اصل‌ تقسيم‌ كار بيش‌ از پيش‌ موردتوجه‌ قرار گرفت.

‌ ‌در تعريف‌ ديگري‌ ارتباط‌ بين‌ آموزش‌ و كارايي‌ تحت‌ عنوان‌ بهره‌وري‌ مطرح‌ مي‌گردد. توان‌ كاري‌ كاركنان‌ يكي‌ از عوامل‌ موثر در بهره‌وري‌ كاركنان‌ است. توان‌ به‌ معناي‌ آمادگي‌ كاري، دانش‌ و مهارت‌ انجام‌ كار است. دوره‌هاي‌ ضمن‌ خدمت‌ مديران‌ و كاركنان‌ از سريعترين‌ و مفيدترين‌ اقدامات‌ آموزشي‌ است‌ كه‌ عهده‌دار ارتقاي‌ سطح‌ علمي‌ كاربردي‌ و كيفي‌ آنان‌ است.
‌ ‌سازمانهاي‌ آموزشي‌ با جامعه‌ و نهادهاي‌ آن‌ در تعامل‌ هستند و براي‌ عقب‌نماندن‌ از تغيير و   تحولات‌ علمي‌ و تكنولوژيك، دانش‌ و اطلاعات‌ مديران‌ و ديگر اعضاي‌ آنها بايد به‌ روز باشد

اسلاید 7 :

چرخش شغلي

كه‌ آنها بايستي‌ با مجموعه‌اي‌ از چالشهاي‌ مداوم‌ و مستمر روبرو شوند.
‌ ‌به‌طور خلاصه‌ چرخش‌ شغلي‌ روش‌ متداولي‌ است‌ كه‌ مستلزم‌ حركت‌ كاركنان‌ از يك‌ شغل‌ به‌ شغل‌ ديگر به‌ منظور افزايش‌ تجارب‌ آنهاست. بسياري‌ از شركتهاي‌ بزرگ‌ علاقه‌مند هستند كه‌ كاركنانشان‌ قادر به‌ انجام‌ چند فعاليت‌ باشند تا نيروي‌ كار آنها داراي‌ تحرك‌ و تبادل‌پذيري‌ بيشتري‌ شود. همچنين‌ شركت‌ به‌ كاركناني‌ نيازمند

 

شركت به كاركناني نيازمند است‌ كه‌ تمايل‌ دارند مقدار بيشتري‌ از هوش‌ و درايت، خلاقيت‌ و انرژي‌ را براي‌ راه‌اندازي‌ شركت‌ دراختيار بگذارند. كارمند بايد راغب‌ باشد تا شغلش‌ را براي‌ يادگيري‌ و مهارتهاي‌ جديد عوض‌ كند. در ‌ ‌جابه‌جايي‌ و گردش‌ شغلي‌ افراد مخصوصاً‌ اگر با ترفيع‌ در مقام‌ همراه‌ باشد مي‌تواند بر رضايت‌ شغلي‌ و به‌ تبع‌ آن‌ بر كارايي‌ آنان‌ تاثير داشته‌ باشد.

اسلاید 8 :

غني سازي شغلي

  • غني‌سازي‌ شغل‌ بر اين‌ اصل‌ استوار است‌ كه‌ شغل‌ بايد غني، با معني‌ و داراي‌ اختيارات‌ كافي‌ باشد. به‌طوري‌ كه‌ شاغلان‌ بتوانند در آن‌ شغل‌ با استقلال‌ كاركرده، بر كار خود كنترل‌ داشته‌ و زمينه‌ مساعدي‌ براي‌ رشد و خلاقيت‌ داشته‌ باشند.
  • در غني‌سازي‌ شغل‌ با دادن‌ اختيارات‌ و مسئوليتهاي‌ بيشتر بدون‌ آنكه‌ وظايف‌ را اضافه‌ كنيم، شغل‌ را از جهت‌ عمق‌ توسعه‌ مي‌دهيم. در اين‌ صورت‌ است‌ كه‌ كاركنان‌ هر روز با اشتياق‌ بر سر كار مي‌آيند. آنها افزايش‌ مسئوليت‌ را بسيار ثمربخش‌ مي‌دانند. همچنين‌ روشهاي‌ جديدي‌ پديد مي‌آورند تا كارها سريعتر با هزينه‌ كمتر و كيفيت‌ بالاتر انجام‌ دهند.

اسلاید 9 :

توامند سازي كاركنان

  • يك‌ محيط‌ كار توانمند، محيطي‌ است‌ كه‌ در آن‌ گروههايي‌ از انسانها با هم‌ كار مي‌كنند و در انجام‌ كارها با يكديگر مشاركت‌ دارند. اين‌ روش‌ با سازمان‌ رقابتي‌ يعني‌ جايي‌ كه‌ هر كارمند در انجام‌ دادن‌ كارها با ديگران‌ به‌ رقابت‌ مي‌پردازد، كاملاً‌ تفاوت‌ دارد.
  • علاوه‌ بر اين، بااحساس‌ مسئوليت‌ كار مي‌كنند و منافع‌ سازمان‌ را بر منافع‌ خود ترجيح‌ مي‌دهند. مدل‌ مديريت‌ سنتي‌ كه‌ در آن‌ مدير كنترل‌ مي‌كند و كاركنان‌ تحت‌ كنترل‌ هستند ديگر كارآمد نيست. به‌منظور ايجاد محيط‌ كار توانمند، نقش‌ مدير در سازمان‌ بايستي‌ ازچارچوب‌ ذهني‌ فرماندهي‌ و كنترل‌ به‌ محيط‌ حمايتي‌ و مبتني‌ برحس‌ مسئوليت‌ تبديل‌ شود كه‌ در آن‌ كليه‌ كاركنان‌ فرصت‌ داشته‌ باشند، به‌ نحواحسن‌ همكاري‌ كنند.

اسلاید 10 :

اثر بخشي

  • اثربخشي‌ سازمان‌ عبارت‌ است‌ از درجه‌ يا ميزاني‌ كه‌ سازمان‌ به‌ هدفهاي‌ موردنظر خود نائل‌ مي‌آيد. اثربخشي‌ يك‌ مفهوم‌ كلي‌ دارد. به‌بيان‌ ساده‌تر اثربخشي‌ را مي‌توان‌ « انجام‌ كارهاي‌ درست » ناميد.
  • اثر بخشی عبارتست از درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده.
  • به بیان دیگر اثربخشی نشان می دهد که تا چه میزان از تلاش انجام شده نتایج مورد نظر حاصل شده است. در حالیکه نحوه استفاده و بهره برداری از منابع برای نیل به نتایج، مربوط به کارآیی می شود.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید