بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) واحدی است پرهزینه با رویکرد کاملاً کاربردی جهت بیماراني كه وضعیت‌های برگشت‌پذیر داشته و بدين منظور نیازمند تهویه مکانیکی و ساير خدمات ويژه می‌باشد(1).

اسلاید 2 :

منطقاً ICU بايد مکانی باشد که در آن بیمارانی بستری ‌شوند که اولاً نیاز مبرم به دریافت خدمات پزشکی و پرستاری داشته، و ثانیاً در صورت بستری در این بخش‌ها از آن بهره برده و در صورتی که این خدمات به موقع برای این بیماران مهیا نگردد، مشکلات جدی نظیر نقص عضو، افزایش میانگین مدت بستری، افزایش هزینه و مرگ را در پی داشته باشد(2).

اسلاید 3 :

مطالعات نشان داده‌ است برخی از بیماران بستری در ICU واقعاً نیازمند مراقبت ویژه نیستند بلکه فقط به پايش مداوم علایم حیاتی یا مراقبت پرستاری بیشتر از بخش عمومی احتیاج دارند.
در مطالعه‌ای بر روی 706 بیمار بستری در ICU دیده شد که جمعیت فوق از بیماران حدود 22% کل تخت‌های هر روز این بخش را به خود اختصاص می‌دهند.
در مطالعه‌ای جدیدتر مشاهده شد که 6180 از 17440 بیمار بستری در ICU کمتر از 10% نیاز به مراقبت ویژه داشتند(5).

اسلاید 4 :

ایده‌آل این است كه فقط بیمارانی در ICU بستری شوند که از مراقبت‌های ICU در جهت کاهش ریسک مرگ حقيقتاً منتفع ‌شوند. بیماران با حال خیلی خوب یا در حال مرگ کاندید پذیرش در ICU نیستند.
متأسفانه اندیکاسیون پذیرش در ICU بسیار کلی تعریف شده و تشخيص اين كه بیمار واقعاً از مراقبت ویژه سود خواهند برد، دشوار است. همین امر موجب استفاده نامناسب و غیر بهینه از تجهیزات و تخت ICU شده است (4،6).

اسلاید 5 :

تخمین تعداد تخت مورد نیاز ICU به معیارهای بستری، تریاژ، ترخیص، و طول مدت بستری در ICU بستگی دارد.
مطالعاتی در جهت تعریف این معیارها انجام شده است، لیکن راهکارهای ارائه شده به ندرت اجرا می‌گردند (4،7،8،9).

اسلاید 6 :

—در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روزانه حدود 50 بیمار در انتظار برای دریافت خدمات از بخش‌های ICU  وجود دارد، که متوسط زمان انتظار این بیماران در حدود دو روز می‌باشد.

—از آنجایی که این دسته از بیماران در شرایط بحرانی قرار دارند و بنا به نظر کارشناسان، این تعداد بیمار در انتظار و زمان انتظار آنان برای دریافت خدمات این بخش، رقم بالايي است، هر چه زودترباید  راه‌حل مناسبی اندیشیده شود. چرا كه برای بیمارانی نیازمند به دریافت مراقبت‌هاي ویژه به دلیل شرایط حاد و بحرانی‌شان، نباید زمان انتظاری وجود داشته باشد. لذا در حال حاضر اين بیماران در بخش‌هایی نظیر اورژانس، انکولوژی و ... نگهداری می‌شوند تا هنگامی که تختی برای آنها در این بخش‌ها خالی شود و آنها امکان بستری شدن پیدا کنند و تعداد اندکی نیز به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند.

اسلاید 7 :

یک راه حل سریع و آسان می‌تواند افزایش تعداد تخت‌های ICU  باشد، ولی باید توجه داشت كه در حال حاضر حدود 530 تخت ICU در كل دانشگاه وجود دارد که بنا بر نظر کارشناسان، این تعداد تخت منطقاً مي‌باید تا حد مطلوبی نیاز جمعیت تحت پوشش را مرتفع سازد. 
اما واقعیت آن است که این دانشگاه با داشتن این تعداد تخت ICU  نتوانسته است پاسخگوی نیاز جمعیت خود باشد. از طرفی با توجه به محدودیت منابع و این که راه‌اندازی و تجهیز هر تخت ICU  در سال 1387، بین 50 تا 70 میلیون تومان هزینه در بر دارد (بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به ساختمان و زمین) و از طرفي صرفاً افزایش تعداد تخت‌های ICU  یک راه‌حل موقتی بوده شواهد نشان مي‌دهدبا اين كار  مشکل مجدداً در آینده بروز خواهند کرد، از اين رو لازم است با اینگونه مسایل ریشه‌ای‌تر برخورد کرده، از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرند (1).  
 

اسلاید 8 :

كاهش تعداد افراد در انتظار تخت‌هاي ICU بيمارستان‌هاي دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي

اسلاید 9 :

مطالعه خط سير بيماران ICU و علل و عوامل دخيل در زمان مراحل مختلف قبل، حين و بعد از آن با هدف استخراج راهكارهاي مديريت زماني و مديريت ظرفيت‌ها در قالب يك كل، نياز به اتخاذ رويكردي همه‌جانبه‌ دارد كه به ابعاد مختلف توجه داشته باشد. چرا كه كمبود تخت‌هاي ICU مشكلي از نوع «پيچيده» بوده، جوانب مختلفي در آن دخيل و درگير مي‌باشند كه هر يك به نوبه خود داراي وجوه متعدداند.
 

اسلاید 10 :

چارچوب اين طرح بر اساس مفاهيم مميزي باليني طراحي شده‌است. مميّزي باليني فرآيندي چرخه‌اي است كه به شيوه‌اي نظام‌مند و ساختار يافته مشكلات موجود در بخشي از سيستم ارائه خدمات باليني را مشخص كرده و با تعيين استاندارد و ارزيابي وضعيت موجود، زمينه مناسبي را جهت طراحي و تدوين راه‌حل‌هاي مختلف، براي برنامه‌ريزان نظام سلامت مهيا مي‌كند.
مميّزي باليني مي‌تواند چارچوبي استاندارد براي رويكردهاي مختلف حل مسأله ايجاد كند كه مديران به وسيله آن راه‌حل‌هاي پيچيده مسائل پيچيده را عملياتي مي‌كنند.
 
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید