بخشی از مقاله

با كمر درد چه كنيم؟

تقريباً همه ي افراد ، كم و بيش در نقاطي از كمر خود احساس درد دارند. اغلب ما هنگام انجام فعاليت هايي نظير نصب دستگاه تهويه، جابجا كردن جعبه هاي بزرگ و بلند كردن كودكان، كمردرد خود را جدي نمي گيريم. ما به اين مسئله توجه نداريم كه كمردردها در نتيجه صدماتي است كه با رفتارهاي روزانه ما تشديد مي شود. اكثر ما هنگام ايستادن، نشستن و خم شدن ، وضعيت هاي نامناسبي در بدن خود ايجاد مي كنيم. ما هنگام بلند كردن اشياء به جاي خم كردن زانو، كمر خود را خم مي كنيم. انجام كارهايي كه براي سلامتي ما مضر است و پدر و مادر ما را از آن منع مي كردند، بعد از سالها موجب مي شود كمردرد ما شروع شود. وارد آمدن فشار زياد به عضلات كمر و به اصطلاح رگ به رگ شدن رباط هاي كمري كه نگه دارنده مهره ها هستند باعث كمردرد مي شود. عضلات كمر براي مقابله با اين فشار دچار گرفتگي و انقباض مي شوند تا بتوانند كمر را از صدمه بيشتر محافظت كنند و اين حالت ، خود باعث تشديد درد كمر است. در واقع اين سيكل درد، سفتي و انقباض عضلاني درمان نمي شود مگر اين كه شما فعاليت خود را كم كنيد ، به كمر خود استراحت دهيد و به تدريج ازعضلات خود استفاده نماييد.

در گذشته ، پزشكان استراحت طولاني مدت در بستر را توصيه مي كردند اما اكنون به اين نتيجه رسيده اند كه استراحت بيش از حد باعث طولاني شدن درمان كمردرد است. اين مسئله در مورد رگ به رگ شدن عضلات هم صدق مي كند. به همين دليل امروزه شما كمتر مشاهده مي كنيد كه از گردن بندهاي مخصوص درد گردن استفاده شود.

در حال حاضر كمردردهاي شديد، حداكثر با چند روز استراحت و پس از آن با شروع فعاليت هاي سبك و كشش آرام عضلات درمان مي شوند، اين طريقه درمان باعث افزايش قدرت خم شدن بدن و توان حركت خواهد شد.
ساير علل كمردرد در بروز آرتروز و فتق ديسك كمر (غضروف بين مهره ها) مشاهده مي شود. فتق ديسك در بين عوامل كمردرد شيوع كمتري دارد ولي بهتر شناخته شده است. ديسك بين مهره ها ، فضاي نرمي را بين مهره ها ايجاد مي كند، گاه اين ديسك متورم شده و به اعصاب ناحيه فشار وارد مي آورد. اغلب اعصابي كه از ران و بازو مي گذرند تحت فشار قرار گرفته و گاه بي حسي، ضعف و مشكلاتي در كنترل ادرار ايجاد مي كنند.
فتق ديسك مانند ساير علل كمردرد، خود به خود بر طرف مي شود و اغلب نيازي به عمل جراحي نيست. در حقيقت سي درصد مردم مبتلا به فتق ديسك هستند و هرگز برايشان مشكل جدي ايجاد نمي شود.

درمان
براي برطرف كردن كمردرد، به پشت بخوابيد، يك بالش زير زانوهايتان قرار دهيد. (در حالي كه زانوهايتان را جمع كرده ايد). اين طريقه خوابيدن فشار را از كمر شما بر مي دارد. درمان اصلي همه كمردردها كم كردن فعاليت است. البته اين كاهش فعاليت همان طور كه قبلاً گفته شد فقط براي چند روز پيشنهاد مي شود و پس از آن با نرمش هاي مخصوص پايين كمر و «عضله چهار سر ران» مي توان كمردرد را درمان كرد.
در اولين روزها براي كاهش التهاب مي توان از يخ در موضع درد استفاده كرد و بعد از چند روز مي توانيد از گرماي موضعي كمك بگيريد تا انقباض مقاوم عضلات را برطرف كنيد. همچنين داروهاي ضد التهاب مثل ايبوبروفن، كتو بروفن و ناپروكسن در بر طرف كردن درد و التهاب مؤثر هستند. اگر يك دارو اثر نكرد، نوع ديگري از دارو را مصرف كنيد؛ زيرا افراد مختلف نسبت به داروها عكس العمل متفاوتي دارند. به خاطر داشته باشيد كه داروهاي ضد التهاب را حتماً همراه غذا ميل كنيد تا باعث ايجاد زخم معده شما نشوند.

داروهاي جديد و گران قيمت « ويوكس» و « سليركس» بهتر از داروهاي قديمي عمل نمي كنند ولي تحريكات معده در آنها كمتر است و به طور كلي براي درمان دردهاي طولاني مدت و در افرادي با سابقه زخم معده مصرف مي شوند.

استامينوفن نمي تواند كمك به رفع التهاب كند. ولي مي تواند درد را بر طرف سازد. هم چنين بر روي معده نيز اثري ندارد. استامينوفن بي خطرترين دارو در درمان هاي طولاني مدت است ولي نبايد بيش از 2 تا 3 هزار ميلي گرم در روز مصرف شود؛ زيرا مصرف زياد دارو ، كبد را تحت تأثير قرار مي دهد.
داروهاي شل كننده عضلات توصيه نمي شوند؛ زيرا بر كاهش درد كمر تأثيري ندارند.

يوگا تمرين كنيد
بعضي از پزشكان معتقدند يوگا بهترين درمان دردهاي مزمن كمر است؛ زيرا حالت مناسب را در بدن ايجاد مي كند و با تنفس مناسب، كشش و فشار روي عضله را كم مي كند. خيلي از بيماراني كه از درمانهاي ديگر نتيجه نگرفته اند مي گويند يوگا در درمان آنها مؤثر بوده است.بعد از بهبود كمردرد، تمرينات نرمشي را ادامه دهيد، وزن خود را كم كنيد و به اصلاح حالت و كشش عضلات اهميت دهيد. نرمش عضلات مربوط به شكم را انجام دهيد تا از كمردردهاي آينده پيشگيري شود.اگر در قسمت بالاي كمر خود احساس ناراحتي مي كنيد، تمرينات خم شدن به سمت پايين و تمرينات نرمشي شانه ها را انجام دهيد (شانه ها را به طرف يكديگر كشيده و چند ثانيه نگه داريد سپس بر عكس عمل كنيد).

بهترين تمرين براي اصلاح حالت كمر اين است كه با فاصله 30 سانتيمتر از ديوار و در مقابل آن تكيه دهيد شكم خود را به داخل بكشيد، سينه را بيرون دهيد بعد از چسباندن كمر به ديوار، سر، شانه ها و پشت و لگن همه در يك رديف قرار مي گيرند و به اين طريق گودي كمر از بين مي رود. اين حالت شبيه حالت ايستادن سربازان است. صدها سال قبل اين طور گفته مي شد كه سربازان مي توانند ساعت ها بدون احساس كمردرد روي پا بايستند مشروط به اينكه حالت ايستادن آنها درست باشد. آيا شما طور ديگري فكر مي كنيد؟ البته همه پدر و مادرها به نحوه صحيح ايستادن و نشستن فرزندان تأكيد دارند ولي آنها نمي توانند تمام اوقات همراه فرزندان خود باشند و آنها را كنترل كنند! درست ايستادن و درست نشستن بايد براي ما به صورت عادت درآيد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید