بخشی از مقاله

چکیده:

این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین آمادگی قلبی تنفسی، اندازه ی بدنی دور کمر و افسردگی دانش آموزان دختر دبیرستانی کرج انجام شده است.این پژوهش از جمله پژوهش های توصیفی است که به شکل میدانی انجام گرفته است.جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان دخترورزشکار دبیرستانی کرج تشکیل میدهند،که از بین آنها تعداد 60 نفر با روش خوشه ای هدفدار انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. متغیر های تحقیق شامل آمادگی قلبی تنفسی، اندازه ی بدنی دور کمر - WC - ومیزان افسردگی می باشد.آمادگی قلبی تنفسی از طریق آزمون پله هودکین و اسکوبیک، و میزان افسردگی از طریق پرسشنامه افسردگی بک محاسبه شد. با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون یافته های تحقیق نشان داد که بین دور کمر - WC - و میزان افسردگی رابطه معنی داری وجود دارد.اما بین آمادگی قلبی تنفسی و میزان افسردگی دانش آموزان رابطه معنی داری مشاهده نگردید.

واژه های کلیدی :آمادگی قلبی تنفسی، دور کمر - WC - ،افسردگی، دانش آموزان دختر

مقدمه

آمادگی هوازی تا اندازه زیادی به توانایی بدن برای توزیع اکسیژن در عضله های در حال کار وابسته و محدود است.ششها،قلب،خون،دستگاه گردش خون و عضله های در حال کار تمام عواملی هستند که در برآورد آمادگی هوازی فرد به کار برده می شوند .آمادگی که از طریق اکسیژن مصرفی بیشینه - - VO2max اندازه گیری می شود VO2max ، برای توصیه بر نامه های تمرینی انفرادی دقیق از نظر علمی ،برای نشان دادن پیشرفت و برای متناسب کردن برنامه تمرینی به کار بر ده می شود.زندگی غیر فعال با بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر ارتباط دارد.تمرین هوازی سودمند ترین روش تمرینی برای افزایش آمادگی هوازی وسوزاندن مقادیر کافی انرژی برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی به شمار می رود .

فواید آماده سازی قلبی عروقی عبارتند از :کاهش چربی های بدن،افزایش اکسیژن دریافتی ،کاهش احتمال بیماری شریان کرونری و افزایش عملکرد بدنی . - 7 - به دلیل مزایایی که بهبود کارایی قلبی تنفسی دارد - توانایی تقلیل خطر امراض قلب و عروق،بهبود ظرفیت کار ،مقاومت بیشتر در مقابل خستگی - اگر عناصر آمادگی بدرستی توسعه یابندنقش بسیار ارزنده ای در رشد فرد خواهند داشت - . - 14 برخی مطالعات در مورد افراد چاق نشان می دهددرصد زیادی از چاقی ناشی از عوامل درونی است. عوامل رفتاری و محیطی مانند انتخاب و علاقه به غذاهای خاص،وعده های غذایی،وضعیت اقتصادی می تواند بر چاقی اثر گذار باشد . بنابراین چنین استنباط می شود یکی از روش های پیشگیری در چاقی و احتمالاً درمان آن ،رفتار درمانی است . - 14 - بررسی های هروا ،2006

نشان داد که بین چاقی شکم و افسردگی رابطه معنی داری وجود دارد . - 28 - افسردگی حالت روحی است که تقریبا هر فردی آن را تجربه نموده است - . - 9 حالتی روانی که با احساس غمگینی ،تنهایی،نا امیدی ،ضعف وسرزنش خود مشخص می شود .علایم آن شامل کندی روانی حرکتی یا گاهی تهییج ،کناره گیری از تماس با دیگران ،بی خوابی و بی اشتهایی است . - 7 - در دهه های اخیر میزان بروزبیماری افسردگی افزایش یافته و طبق آمار موجود میزان ابتلا به افسردگی شدید در 50 سال اخیر حدود ده برابر بیشتر از 50 سال گذشته بوده است.ضمن اینکه گروه سنی بیماران نیز دستخوش تغییر شده است. بدین شکل که سابقاًافراد بالای 50 سال بیشترین مبتلایان به افسردگی را تشکیل می دادند در حالیکه امروزه این بیماری جوانان و نوجوانان را هم تهدید می کند - . - 12

برای بسیاری از افراد ،زندگی امروز توام با استرس های فراوان است و می تواند عامل افسردگی باشد .مطالعات نشان می دهد افرادی که در شهر ها زندگی می کنند دو برابر بیشتر به بیماری افسردگی دچار می شوند تا کسانی که در جوامع آرام تر مثلاً روستا ها و شهر های کوچک به سر می برند.تعداد زنان مبتلا به افسردگی دو برابر مردان است - . - 12این مساله در دوران بلو غ یعنی زمانیکه انتظارات و نقش های اجتماعی افراد بطور چشمگیری تغییر نموده و به ظهور می رسد ،بشکل ملموس تری دیده می شود . - 3 - دکتر وندرلی در نظریات خود اظهار می نماید:»وقتی در جامعه فرد گرایی تقویت گردد و» ما« تبدیل به »من« شود ،افراد مانند درختی که از ریشه در آورده شده باشند ،بی ریشه،سست بنیان و تنها شده و خود را در معرض ناامنی و تزلزل احساس می نمایند « وهمین امر زمینه را برای بروز افسردگی مهیا می سازد. - . - 12

یکی از معضلات جوانان بویژه دختران مساله کم تحرکی است .پژوهش ها نشان داده اند که تمرینات هوازی باعث کاهش سطح افسردگی در دختران نوجوان چاق می شود . - 23 - همچنین در کل، تمریناتهوازی باعث کاهش سطح افسردگی می شود - 10و23و26و27و. - 29از فواید فعالیت های ورزشی در مبارزه با افسردگی آزاد سازی آندروفین ها می باشد. آندروفین ها را مواد شیمیایی با "احساس خوب در بدن " می شناسند. تحقیقات نشان داده که فعالیت ورزشی موجب افزایش سطح آندروفین پلاسما ی خون می شود - . - 9تحقیقات پژوهشگران متعددی نشان می دهد که بین فعالیت هوازی و ترکیبات بدنی رابطه معنی داری وجود دارد - 2و5و10و11و19و20و24و. - 25تحقیقات جامعی در ایالات متحده امریکا انجام گرفت که ارتباط بین الگوهای فعالیت جسمانی و تندرستی را در چند هزار خانوار امریکایی و کانادایی مورد بررسی قرار داد.

نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که تمرین منظم با روحیه مثبت،تندرستی عمومی و کاهش افسردگی واسترس همراه است . - 14 - بررسی های پژوهشگران نشان می دهد که بین افسردگی و درصد چربی و توده بدن رابطه معنی دار و معکوسی وجود دارد 13 - و - 21،همچنین بین افسردگی وچاقی شکمی مردان هم رابطه وجود دارد - . - 28 یافته های تحقیقات پزوهشگران نشان داد که در زنان چاقی نوجوانی با افسردگی دوران بزرگسالی و بالعکس افسردگی دوران نوجوانی با چاقی بزرگسالی ارتباط معنی داری وجود دارد - 21و. - 28 همچنین بررسی ها نشان داد که بین اندازه های بدنی مثل دور کمرWC و نسبت قد به کمر WSRبا آمادگی قلبی تنفسی رابطه معنی داری وجود دارد - 20 و . - 29یک زندگی بی تحرک، با افزایش خطر ابتلا به دو عارضه سوخت و سازی و ترشحات داخلی یعنی چاقی و بیماری دیابت همراه است.

ورزش ضمن حفظ سلامتی و ایجاد ورزیدگی جسمانی سبب پرورش روان و رشد شخصیت و تقویت روحی و افزایش شهامت،استقامت و تعدیل عواطف می گرددو نیز باعث رفع انزوا طلبی،ترس،افسردگی و دستیابی به شادابی،نشاط و ظهور امکانات درونی انسان و بهره مندی از آن می شود - . - 1با توجه به اهمیت سلامت دختران نوجوان و نبود اطلاعات کافی در مورد وضعیت آمادگی هوازی ،اندازه های بدنی وارتباط آنها باافسردگی در گروه های سنی مختلف و کمبود پژو هش در بخش زنان بویژه دختران زیر 18 سال ،افزایش افسردگی درمیان نوجوانان ونتایج ضد و نقیض تحقیقات محققان ،محقق در نظر دارد تا به این سوال پاسخ دهد که آیا ارتباطی بین آمادگی قلبی تنفسی ، اندازه ی بدنی دور کمر و افسردگی دانش آموزان دختر ورزشکار این رده سنی وجود دارد یا خیر؟ با این امید که از نتایج تحقیق در جهت بهبود و حفظ سلامت دانش آموزان استفاده شود.

روش شناسی پژوهش

الف - جامعه آماری: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر ورزشکار دبیرستانهای کرج می باشد.

ب - نمونه آماری: به منظور انتخاب نمونه ها ابتدا موضوع تحقیق ،هدف و روش اجرای آن به آگاهی دانش آموزان رسید سپس برای نمونه گیری با روش خوشه ای هدفدار از نواحی چهارگانه کرج ،چهار دبیرستان و از هر دبیرستان 15 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند که جمعا 60 نفر با میانگین سنی 15/8+1/28 سال ، قد160/44+6/38 سانتیمتر و وزن 55/75+11/31 کیلوگرم در این پژوهش شرکت کردند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید