بخشی از مقاله

بهداشت ورزشی مدارس


صدای زنگ ورزش درمدارس کمتربه گوش می رسد .
خبرگزاری مهر- سکوت حیاط مدرسه ، با صدای شاد دانش آموزان می شکند . سیل جمعیت 45 نفری کلاس درس که به حیاط می ریزد ، ناخودآگاه ابروهای ناظم مدرسه درهم گره می خورد . زنگ ورزش که فرا می رسد ، خانم ناظم یک لحظه آسایش ندارد ، سروصدای بچه ها هنگام بازی اعتراض معلمان دیگررا به همراه دارد ، بچه ها هم ازامرونهی های مکرربه ستوه آمده اند ، آخردریک حیاط کوچک که نمی توان ورزش کرد .


درست ازهمان روزهای اولی که هرکودکی پا به مدرسه می گذارد ویا شاید خیلی زودتر ازآن ، یعنی ازهمان زمانی که مفهوم کلمات را می فهمد باشعار« عقل سالم دربدن سالم است » آشنا می شود . شعاری که سال های سال است که فقط تکرارمی شود ودرهمان حد شعارنیزباقی می ماند . تحقیقات نشان می دهد که برای رسیدن به اهداف تعلیم وتربیت ، توجه به سلامت روحی وجسمی دانش آموزان ازضروریات است واین درحالی است که آمارنگران کننده فقرحرکتی دانش آموزان ، خصوصا دختران هرروز روبه افزایش است اما مدارس ابتدایی فاقد متخصص ورزش هستند .
ورزش یابازی !
معلم ورزش کمال الملک می گوید : زنگ ورزش یعنی زنگ شادی وهیجان ، یعنی ساعتی که دانش آموزان بتوانند انرژی ذخیره شده روحی وجسمی خودرا درآن تخلیه کنند ، اما مدارس نمی توانند چنین موقعیتی رابرای دانش آموزان به وجود آورند .


مریم کاکاوند می افزاید :مدرسه ماحیاطی کوچکی دارد ، زنگ ورزش بیشتر ازصدای سوت ، دانش آموزان صدای ساکت ، ساکت گفتن من رامی شنوند . دانش آموزان به دلیل کوچکی حیاط مدرسه باید ساکت باشند تا مبادا صدای آنها مزاحم کلاس های درس شود .
معلم ورزش دبیرستان هلال احمر تهران نیز می گوید : امکان ورزش درمدارس دخترانه بسیارمحدود است . دانش آموزان به سختی می توانند بامانتو ومقنعه بدوند وورزش کنند . هیچ مکان ورزشی برای آنها وجود ندارد ، تابستان وزمستان درسرما وگرما مجبورند درحیاط مدرسه ورزش ورزش کنند .
سمیه حسین زاده می افزاید : مدتی پیش برای راخت ترنرمش کردن ازدانش آموزان خواستم تا ازاین پس با کتانی درکلاس حاضرشوند اما ازهرکلاس 35 نفره فقط 10 نفرشان باکتانی آمدند وبقیه توانایی خرید کتانی را نداشتند .


عدم تخصص معلمان ورزش به سلامت جامعه لطمه می زند .
معلم ورزش دبیرستان حکمت تهران می گوید : علم تدریس ورزش هم مثل سایر علوم هرسال درحال تغییروتحول است واین درحالی است که معلمان کشور سال ها بعد درجریان این تحولات قرارمی گیرند .


حمیرا پاک طینت می افزاید : بسیاری ازحرکات ورزشی پس ازتحقیقات فراوان مضر اعلام شده اند درحالی که این حرکات هنوز درمدارس کشور آموزش داده می شوند ، این حرکات شاید درسنین نوجوانی وجوانی تاثیرمنفی بردانش آموزان نگذارد ولی وقتی سن کمی بالاتررفت تاثیرات منفی آن به وضوح قابل رویت است . عدم تخصص معلمان ورزش به سلامت جسمی افراد جامعه لطمه می زند چرا که دانش آموزان امروز مردان وزنان فردا هستند .


مهدی صادقی دانش آموزسال سوم دبیرستان شهید فهمیده می گوید : درمدرسه ما زنگ ورزش ، یعنی زنگ درس های عقب مانده درطول هفته . تا اعتراض می کنیم می گوین امسال سال حساسی است وشما فقط باید به فکردرس هایتان باشید ، درطول هفته با آن حجم بالای درس ها حتی یک زنگ تفریح و استراحت درست و حسابی نداریم.


درس ورزش در مدارس اهمیتی ندارد
معلم ورزش مدرسه راهنمایی آزادی تهران می گوید : درس ورزش در مدارس اهمیتی ندارد و برای آن اندازه سایر درس ها ارزش قایل نیستند، در بسیاری از موارد خود مدیر مدرسه کلاس ورزش را برای جبران کمبود ساعات درسی سایر درش ها می گیرد و به معلم درس هایی همچون ریاضی و زبان و ... می دهد.


ماندانا پور کاشوند می افزاید : هنوز فرهنگ ورزش کردن در جامعه ما جا نیفتاده است، حتی به نظر مدیران مدارس هم زنگ ورزش یعنی زنگ بیکاری و به قولی علافی دانش آموزان. آنها فکر می کنند این زنگ در مدارس دارد به هدر می رود و حتماً باید برایش برنامه ریزی کرد.
نظارتی بر عملکرد معلمان ورزش وجود ندارد


معلم ورزش دبیرستان علامه طباطبایی می گوید: هرچند که گاهی برای معلمان ورزش، کلاس های ضمن خدمت می گذارند اما با وجود آموزش های خوبی که ارایه می شود، هیچ تضمینی برای اجرای آنها در مدارس وجود ندارد و اجرا کردن یا نکردن دروس ارایه شده در این کلاس ها ارزشیابی نمود.
سعید هاتف می افزاید : آموزش هایی که در این کلاس ها ارایه می شود نیازمند امکاناتی است که در بسیاری از مدارس وجود ندارد، وقتی امکانات معمولی همچون توپ و طناب وجود نداشته باشد چگونه می توان برای دانش آموزی از والیبال گفت .


پدر نوجوانی دبیرستانی می گوید : بچه های ما همیشه چوب ندانم کاری معلمان و مسئولین مدرسه را می خورند، پسرم ناراحتی قلبی دارد و نباید فعالیت های شدید جسمی داشته باشد ولی هرچه به معلم ورزش مدرسه اش گفته این موضوع را نپذیرفته و خواسته حتماً من را ببیند، من هم به دلیل مشغله های فراوانی که دارم نتوانستم در این مدت به مدرسه بروم، روز گذشته وقتی به خانه رسیدم دیدم حال پسرم خیلی بد است بعد از رساندش به بیمارستان و بهتر شدنش فهمیدم آن روز معلم ورزش از او خواسته 5 بار دور حیاط مدرسه بدود.


سید حامد آزموده می افزاید : معلمان ورزش باید با اصول کمک های اولیه آشنا باشند، معلمی که نتواند تشخیص دهد دانش آموزی با رنگ پریده و نفس هایی بریده نمی تواند بدود چگونه قابل اعتماد است. اگر اتفاق ناگواری برای پسرم پیش می آمد چه کسی پاسخگو بود.


یک کارشناس علوم تربیتی می گوید : دانش آموزان تمام ساعات آموزش را پشت نیمکت های کلاس می گذرانند، نیمکت ها، فضای بسته، محدود و کسالت آور مدرسه، استرس هایی که معلمان برای بالا بردن معدل نمرات کلاس به آنها وارد می کنند، ضوابط دست و پاگیر همه و همه دست به دست همه می دهند تا از مدرسه محیطی نامناسب از نظر روحی و جسمی برای دانش آموزان به وجود آید.


محمد عامری می افزاید : زنگ ورزش بهترین زمان برای فرار از کسالت های حاصل شده است. در این زنگ می تواند فارق از محدودیت زمانی به دانش آموزان نزدیک شود و نه تنها بسیاری از مسایل و مشکلات روحی آنها را برطرف سازد چه بسا مشکلات جسم که ناشی از نشستن پشت نیمکت های غیر استاندارد است را با حرکات ورزشی برطرف کند.
80 درصد دانش آموزان کشور از فقر حرکتی رنج می برند
معاون پرورشی و تربیتی آموزش و پرورش ضمن تأکید بر این که 80 درصد دانش آموزان کشور از فقر حرکتی رنج می برند می گوید: فقر حرکتی عوارض دراز مدتی را برای دانش آموزان در بردارد، عوارضی که سالیان سال با آنها خواهد ماند. آپارتمان نشینی تحرک بسیاری از دانش آموزان را گرفته است و در عین حال در مدارس کشور فضای مناسب برای تحرک و ورزش دانش آموزان، طبق استانداردهای جهانی وجود ندارد.
مجید زندیه می افزاید : بر اساس استانداردهای جهانی فضای حرکتی هر دانش آموز 5/2 متر است که متأسفانه این رقم در کشور ما به دلیل کمبود فضای مناسب، برای دختران 17 و پسران 26 سانت متر استو
کمبود بیش از 26 هزار معلم ورزش در مدارس
مدیر کل دفتر تحقیقات و توسعه معاونت تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش می گوید : در حال حاضر آموزش و پرورش با بیش از 26 هزار معلم ورزش رو به روست

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید