بخشی از مقاله

روابط فرهنگی ایران و ونزوئلا


گسترش روابط ایران و ونزوئلا با تاسیس بانک مشترک
اکونیوز: معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تاسیس بانک مشترک ایران و ونزوئلا را موجب توسعه روابط بین دو کشور دانست و گفت: برای تاسیس این بانک نیازی به اخذ مصوبه مجلس نبود.


به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ( econews.ir )، "سید حمید پورمحمدی" تاسیس بانک مشترک ایران و ونزوئلا را در جهت گسترش صادرات و جذب منابع مفید ارزیابی کرد.


معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلایل تاسیس بانک مشترک ایران و ونزوئلا گفت: سیستم بانکی همواره خود را ملزم و مکلف به رعایت قوانین و مقررات دانسته و با توجه به تحریمهای جهانی و تحریم بانک توسعه صادرات ایران به طور خاص و در راستای ماموریت ذاتی این بانک که گسترش صادرات کشور و جذب منابع و سرمایه است و به منظور اشتغالزایی و صدور خدمات فنی و مهندسی با استفاده از ابزارها و امکانات مربوطه، پس از سالها کار کارشناسی و بررسی کلیه جوانب موضوع، از جمله روابط بسیار خوب و دوستانه دو کشور و لزوم توسعه این روابط، تاسیس چنین بانکی ضروری است.


وی تصریح کرد: قرارداد اولیه آن مابین دو دولت در سال 83 منعقد شد؛ ولی درمراحل اجرایی و در حوزه‌های کارشناسی مقرر شد به جای تاسیس بانک توسط دولتهای دو طرف، از طرف جمهوری اسلامی ایران، بانک توسعه صادرات ایران و از طرف ونزوئلا بانک دلسترو به نمایندگی از آن کشور مشارکت کند.


پور محمدی افزود: تاسیس بانک مذکور به صورت مشترک توسط بانک توسعه صادرات ایران که غیر از دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و از طرف کشور ونزوئلا بانک دلسترو جمهوری بولیواری ونزوئلا و برابر استعلام‌های به عمل آمده و نظرات ارائه شده توسط مراجعی از قبیل معاون حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری و با لحاظ نظریه تفسیری مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با رعایت سایر قوانین و مقررات ذی ربط از جمله ماده 4 قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی مصوب 1381 انجام پذیرفته است.

 

وی افزود: مدارک و مستندات ثبت شده در سوابق تاسیس بانک یاد شده که حکایت از رعایت کلیه قوانین و مقررات دارد و نیز با تاکید بر نظریه تفسیری شورای نگهبان و نیز ماده 2 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی مقرر شد بانک توسعه صادرات ایران کماکان دولتی باقی بماند و نیز براساس ماده 13 همین قانون سرمایه‌گذاری و مشارکت بانکها را از محدودیتها و ممنوعیتهای قانون مذکور استثناء کرده است.


معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: همچنین با امعان نظر به اینکه از طرف کشور ونزوئلا بانک دلسترو و از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران بانک توسعه صادرات به عنوان شخص حقوقی که به صورت شرکت دولتی اداره می‌شود، مشارکت نموده‌اند، لذا مشمول اصل 77 قانون اساسی نبوده و ملزم به اخذ مصوبه از مجلس شورای اسلامی نیست.


سناريوي تهديد نرم امريکا عليه ايران و ونزوئلا مشابه است/اجراي بيش از 80 پروژه مشترک توسط ايران و ونزوئلا
سفير ونزوئلا در تهران با بيان اينکه تاکنون 280 قرارداد ميان ايران و ونزوئلا امضاء شده است، تصريح کرد: تهران و کاراکاس بيش از 80پروژه مشترک را اجرايي کرده اند.

داويد بلاسکز کارابايو سفير ونزوئلا در تهران در گفتگوي اختصاصي با ايرنا تاکيد کرد: همکاري هاي تهران و کاراکاس نشان داده است که جدا از مدل کاپيتاليسم نيز مي توان پروژه هاي اقتصادي را پيش برد و اجرا کرد. اين نوع از روابط مي توانند براي ملت ها در جهاني چند قطبي فوايدي را به همراه داشته باشند.
دکتر محمود احمدي نژاد صبح امروز چهارشنبه در راس يک هيات بلندپايه سياسي - اقتصادي وارد کاراکاس شد.


سفير ونزوئلا در تهران در رابطه با مسائلي که قرار است در سفر رييس جمهوري کشورمان به کاراکاس مورد بررسي قرار بگيرد، گفت: در اين سفر در مورد موضوع همکاري، قراردادهاي جديدي که بايد اجرا شوند و همچنين در مورد نحوه کار شوراي پيگيري قرار دادها که چگونه به فعاليت هاي خود ادامه دهد و در واقع در مورد پروژه هايي که در حال پيشرفت از سوي ايران در ونزوئلا هستند، گفتگو خواهد شد.


وي اضافه کرد: در سفر آقاي احمدي نژاد به کاراکاس جنبه هاي مختلف همکاري در زمينه هاي مواد غذايي، مسکن و صنعت بررسي خواهد شد تا ببينيم که چه کارهايي را مي توان انجام داد. جنبه ديگري که اين ديدار خواهد داشت بررسي روابط سياسي ميان دو کشور خواهد بود.
تعدادي از قراردادها بين دو کشور سياسي است


داويد بلاسکز کارابايو در پاسخ به سوالي در رابطه با اينکه چه تعداد از قراردادهاي منعقد شده ميان تهران و کاراکاس اجرايي شده اند، گفت: بيشتر از 80 پروژه در زمينه هاي کشاورزي، انرژي و صنعت تاکنون انجام گرفته است.


سفير ونزوئلا در تهران اظهار داشت: بعضي از اين توافقنامه ها نيز در زمينه اقتصادي نيست مانند قرارداد همکاري هاي کنسولي که به امضا رسيده است به عنوان مثال اتباع ايراني و ونزوئلايي مي توانند بدون ويزا يک اقامت 15 روزه اي را به عنوان توريست در کشورهاي همديگر داشته باشند و رواديد آنها در فرودگاه صادر خواهد شد. اين موضوع زمينه رفت و آمد اتباع دو کشور را راحت مي کند.


اين ديپلمات بلندپايه ونزوئلايي تاکيد کرد: بعضي از توافقنامه هاي امضا شده نيز در زمينه نظرات مشترک سياسي دو کشور است به عنوان مثال در ماه سپتامبر به اين نتيجه رسيديم که يک شوراي عالي پيگيري را تدوين کنيم.


وي اضافه کرد: وظيفه اين شورا پيگيري و پيش بردن پروژه هايي است که تاکنون ميان دو کشور به امضا رسيده است. اين شورا بايد تمهيداتي بيانديشد تا قرار دادهايي که در حال حاضر نيز قرار است که به امضا برسند، به سرانجام برسند و نيز بايد زمينه هاي مشارکت جديد را در دو طرف پيدا کرده و به پيش ببرند.
فرستاده کاراکاس به تهران گفت: اين شوراي پيگيري موظف است هر دو ماه يکبار گزارشي را به هر دو رييس جمهور بدهد که توافقنامه هاي بين دو کشور تا چه ميزان به پيش رفته اند. اين ديپلمات بلندپايه ونزوئلايي خاطرنشان ساخت: يکي از موضوعاتي که بسيار براي ما اهميت دارد، روابط بين جوانان است. قرار است بين سازمان ملي جوانان ايران و موسسه جوانان ونزوئلا قراردادي به امضاء برسد. يکسري قراردادهايي نيز در زمينه توريسم، فرهنگ و آموزش وجود دارد که قرار است به صورت دقيق پيگيري شود تا ببينيم که به چه شکل پيش مي رود.


داويد بلاسکز کارابايو ادامه داد: ما مي توانيم بگوييم در تمام مواردي که به امضاء رسيده اند، و نياز بوده است تا به پيش بروند، بيشتر از 70 درصدشان تبديل به پروژه شده اند ولي هدف ما انجام شدن صد در صدي تمام قراردادهايي است که بين دو کشور به امضا رسيده است.
***حمايت ونزوئلا از برنامه هاي هسته اي ايران
اين ديپلمات بلندپايه ونزوئلايي در رابطه با موضوع هسته اي کشورمان گفت: ما حمايت خود را با برنامه هسته اي ايران اعلام کرده و نشان داده ايم. کاراکاس نشان داده است که مخالف سياست هاي مداخله گرانه و سياستي است که مخالف ايران در حال پيشرفت است.
وي افزود: آمريکا بدنبال راه هايي براي مقابله با ايران است زيرا اعتقاد دارد ايران تهديدي براي دموکراسي و آزادي در منطقه است. ولي ما مي دانيم که علاقه آمريکا براي استفاده از منابعي است که در اين منطقه وجود دارد.
وي خاطرنشان ساخت: همچنين ما مواضع اسراييل را در مورد روابط ايران و ونزوئلا نفي مي کنيم. اين را هم در نظر مي گيريم که آمريکا يک سري از سياست هاي منفي را در رابطه با کشورهاي آمريکاي لاتين در پيش گرفته است
داويد بلاسکز کارابايو اظهار داشت: آقاي چاوز گفته اند که در برابر تهديدات آمريکا بايد آماده باشيم. به اين جهت که آنها ما را متهم کرده اند که بدنبال جنگ هستيم ولي شما در بايد در نظر بگيريد کسي که در حال ايجاد پايگاه نظامي در کلمبياست، آمريکاست.
اين ديپلمات بلندپايه ونزوئلايي با اشاره به فضا سازي هاي رسانه اي غرب در مورد روابط ايران با کشورهاي آمريکاي لاتين گفت: کشوري که ونزوئلا، اکوادور و بوليوي را متهم مي کند که مي خواهند اورانيوم به ايران منتقل کرده و جنگ راه بياندازد نيز آمريکاست. پس مي توانيم تصور کنيم که عليرغم فاصله اي که ميان دو کشور وجود دارد، آنها يک سياست را پيش مي برند و موضوعات مشابهي دارند.


وي تاکيد کرد: ما آماده هستيم تا از وحدت و يکپارچگي ونزوئلا در برابر تمام تهديدات دفاع کنيم و معتقد هستيم پايگاه هاي نظامي آمريکا در کلمبيا تنها به دليل قصد آنها براي نفوذ در منطقه است.


فرستاده کاراکاس به تهران با اشاره به کودتاي نظامي در هندوراس اظهار داشت: يکي از اين نمونه هاي مداخله آمريکا در منطقه، کودتاي نظامي در هندوراس است. ما مي دانيم آمريکا موجب شده که يک کودتاي نظامي در هندوراس اتفاق بيفتد.
اين ديپلمات ونزوئلايي تصريح کرد: آمريکا با توجه به نفوذ و افراد نظامي که در هندوراس داشت، در پايگاه نظامي خودشانکودتاگران را حمايت کردند. اين کودتا برنامه آمريکايي ها بود که بعد از آن آقاي زلايا از کشور هندوراس خارج شدند. ما در طول تاريخ آمريکاي لاتين تجربه دخالت هاي اين کشور را در مسائل داخلي مان داريم.


ادعاي همکاري هسته اي ايران و ونزوئلا کذب است
داويد بلاسکز کارابايو در پاسخ به سوالي در رابطه با جوسازي هاي رسانه هاي غربي در مورد همکاري هاي هسته اي ميان ايران و ونزوئلا با توجه به اظهارات هوگو چاوز، تاکيد کرد: نه، آن چيزي را که آقاي چاوز اعلام کرده اند، حمايتشان از برنامه هاي هسته اي صلح آميز ايران بوده است. در هيچ کدام از قراردادها و جنبه هاي همکاري که بين ايران و ونزوئلا وجود دارد، همکاري هسته اي نيست.


اين ديپلمات ونزوئلايي تصيح کرد: البته من اين موضوع را تکذيب نمي کنم که در آينده امکان دارد که چنين روابطي مانند ساير روابطي که داريم ايجاد شود در حال حاضر اما ايران و ونزوئلا در زمينه زمين شناسي و معدن با يکديگر قراردادي دارند.


اين ديپلمات بلندپايه ونزوئلايي خاطرنشان ساخت: در تحقيقات به اين نتيجه رسيدند که يکسري از منابع اورانيوم در ونزوئلا وجود دارد. ما در حال برنامه ريزي هستيم تا بتوانيم استفاده از منابع مختلف در معادنمان را گسترش و افزايش دهيم.


فرستاده کاراکاس به تهران اضافه کرد: ما اورانيوم را توليد نکرده ايم، و به صورت مخفيانه هم اورانيوم را به تهران نمي فروشيم. بلکه براساس گفته رييس جمهورمان تنها در حال بررسي راه هايي هستيم که براساس آن مي توانيم به کشورمان خدمت کنيم.

نظر ونزوئلا در رابطه با گفتگوهاي ايران و 1+5
سفير ونزوئلا در تهران در رابطه با گفتگوهاي ايران و 1+5 در وين و ژنو گفت: در واقع ما معتقد هستيم که گفتگوهاي ايران با گروه کشورهاي 1+5 نشانه اي بود که ايران شفافيت خود را به جامعه بين المللي نشان داد. همان طور که بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي آمدند و ديدن کردند، ايران مي خواست نشان دهد که مايل به همکاري در سطح گسترده اي است.


اين ديپلمات بلندپايه ونزوئلايي تصريح کرد: ايران به دنيا نشان داد قصد ندارد از برنامه هاي هسته اي خود استفاده منفي کند. ايران يک توانايي غني سازي در حد 5 تا 6 درصد دارد و مي خواهد در زمينه سوخت هسته اي با غناي بيست درصد همکاري کند.


وي خاطرنشان ساخت: ايران تلاش مي کند تا اين سوخت هسته اي را از کشورهايي که توانايي غني سازي تا بيست درصد را دارند، خريداري کند. اين احتمال وجود دارد که ايران اورانيوم خود را به کشورهايي که مي توانند تا اورانيوم ايران را تا خلوص بالاتري غني سازي کنند بدهد و دوباره پس بگيرد.
داويد بلاسکز کارابايو افزود: هر تصميمي که ايران در جهت اهداف صلح آميزي که دارد، اتخاذ کند و تکنولوژي خود را گسترش دهد، ما موافق آن هستيم. حالا مي تواند اين مساله در زمينه مواد دارويي باشد يا راکتور تهران يا در زمينه توليد الکتريسيته باشد.


اين ديپلمات بلندپايه ونزوئلايي تاکيد کرد: هرگونه تحريمي عليه ايران را که در واقع بدنبال راه هايي براي پيشرفت خود است، ما محکوم مي کنيم.
حضور حزب الله و ايران در جزيره مارگاريتا دروغ است


داويد بلاسکز کارابايو در پاسخ به سوالي در رابطه با ادعاي حضور ايران و حزب الله لبنان درجزيره مارگاريتا در شمال ونزوئلا با خنده گفت: اين يکي از دروغ هاي ديگري است که آنها در دنيا مطرح مي کنند. من فکر مي کنم نه ايران و نه ونزوئلا ايجاد کننده و يا تحريک کننده تروريسم نيستند.
فرستاده کاراکاس به تهران تاکيد کرد: مي توانيم بگوييم که در مورد موضوع فلسطين و لبنان، مردمشان از روش هاي خود براي مبارزه عليه آن اتفاقاتي که برايشان مي افتد استفاده مي کنند و اتحاد خود را حفظ مي کنند.


اين ديپلمات بلندپايه ونزوئلايي اظهار داشت: در ونزوئلا بسياري از افراد اصالت عرب دارند و از سوريه، لبنان و فلسطين و ساير کشورهاي عربي به ونزوئلا آمده اند و در حال حاضر بخشي از اتباع ونزوئلا هستند و رسانه هاي غربي با اينکه مي دانند قسمت عظيمي از اين جامعه در ونزوئلا زندگي مي کنند، اين موضوعات را مطرح مي کنند. وي تصريح کرد: رسانه هاي غربي مدعي هستند جنبش هاي حماس و حزب الله در جزيره مارگاريتا حضور دارند يا اينکه ما از فارک حمايت مي کنيم که همه آن دروغ است. هدف آنها توجيه هر حمله و يا هر اتفاقي است که براي ونزوئلا قصد دارند ايجاد کنند.
شعار تغيير اوباما تاکنون فقط در حد شعار بوده است


داويد بلاسکز کارابايو در پاسخ به سوالي در رابطه با شعار تغيير باراک اوباما رييس جمهور آمريکا گفت: تا الان شعار آقاي اوباما به صورت شعار باقي مانده است. در واقع يک شيوه جديد و يک نحوه صحبت کردن جديد است که در آمريکا به وجود آمده ولي در عمل همان سياست هاي قبلي دنبال مي شود، پايگاه هاي نظامي در کلمبيا، کودتاي هندوراس، جنگ هاي عراق و افغانستان که همچنان ادامه دارد، تهديدهايي که عليه ايران و ونزوئلا وجود دارد، همين اواخر نيز آقاي لولا اعلام کردند که تغييرات زيادي را در سياست هاي آقاي اوباما نمي بينند.


سفير کاراکاس در جمهوري اسلامي ايران افزود: آقاي چاوز از همان ابتدا اعلام کردند که ما حواسمان است و توجه مي کنيم به اينکه آيا تغييري در سياست هاي آمريکا ايجاد مي شود يا نه. به عنوان نمونه ما مي بينيم در وضعيت کوبا و تحريم هاي اعمالي عليه آن هيچ گونه تغييري ايجاد نشده است. اين ديپلمات بلندپاه ونزوئلايي تاکيد کرد: ما فکر مي کنيم که آقاي اوباما به صورت يک فرد نمي تواند اين سيستمي را که در آمريکا وجود دارد، عوض کند. فاکتورهاي زيادي از قدرت و منافع در آنجا مطرح است. اوباما مي تواند اين فرصت را داشته باشد تا تغييرات مختلفي را ايجاد کند ولي در اين مدت زماني که در کاخ سفيد حضور داشته ما تغييري را مشاهد نکرده ايم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید