دانلود مقاله روان‎شناسی صنعتی

word قابل ویرایش
54 صفحه
6700 تومان

روان‎شناسی صنعتی

فهرست مطالب:
۱- روان‎شناسی در صنعت
۲- تاریخچه‎ی روان‎شناسی صنعتی
۳- روان‎شناسی اجتماعی صنعتی
۴- عامل انسانی و رابطه‎ی آن با تولید
۵- فلسفه و روان‎شناسی کار
۶- کار و استراحت

۷- روابط انسانی در صنعت
۸- سنجش شایستگی
۹- رضایت حرفه‎ای و روحیه‎ی صنعتی
۱۰- زنان در کارخانجات
۱۱- ارزیابی مشاغل
۱۲- آموزش در صنعت

۱۳- آزمونهای روانی
۱۴- سوانح و ایمنی در کارخانجات

۱- روان‎شناسی در صنعت
روان‎شناسان بیش از آنچه ما تصور می‎کنیم می‎توانند در کارخانجات مثمرثمر واقع شوند. فعالیت و راهنماییهای آن فقط به تست و آزمون‎های روانی منتهی نمی‎شود بلکه در موارد روابط، روحیه و طرز فکر، عادات، شخصیت و بهبود زدگی افراد نیز اظهارنظر می‎نمایند. شغل روان‎شناسان صنعتی بیشتر جنبه‎ی مشورتی دارد و علاوه بر حل مشکلات فری از فکر و تجربه‎ی او در موارد مختلف صنعتی، برنامه‎های آموزشی و پیش‎گیری سوانح استفاده می‎نمایند.

۲- تاریخچه‎ی روان‎شناسی صنعتی
اولین روان‎شناس صنعتی توماس ک بالمر است. تاریخچه‎ی روان‎شناسی صنعتی به قرار زیر است: روان‎شناسی در جنگ جهانی اول،‌ دوره‎ی روان‎شناسی صنعتی اجتماعی،‌ روان شناسی در عصر جدید، روان‎شناسی در جنگ دوم جهانی، روان‎شناسی در زمان حال.

۳- روان‎شناسی اجتماعی صنعتی
عبارت از پژوهش و مطالعه روابط انسانی در کارخانجات و محیط‎های صنعتی بوده و وضع کارگران را از نظر سازش به محیط، سازش به کار و سازش به همکاران مورد بررسی قرار می‎دهد.
۴- عامل انسانی و رابطه‎ی آن با تولید
استفاده از عامل انسانی در محیط‎های صنعتی و اداری بستگی به علاقه‎ی فردی و رضایت حرفه‎ای کارگران دارد، اگرچه دو شرط تأمین شود شاید م دیران به موفقیت بزرگی نایل یند و اجتماعی را از دگرگونی رهایی بخشند. روان‎شناسان ارضای انگیزه‎های فردی و برقراری روابط انسانی را عامل مؤثر رشد دستگاهها و رمز موفقیت کارخانجات می‎دانند.

۵- فلسفه و روان‎شناسی کار
رشد انسانی بزرگترین عاملی است که انسان را به کار واداشته و انگیزه‎ی تحرک را در نهاد بشر به وجود می‎آورد. اگر باور کنیم که عوامل شکست در مراحل مختلف زندگی ما بیشتر متوجه نابسامانی‎ها بوده است اغراق نگفته‎ایم چون شرایط رشد طبیعی را که عقلی، جسمی، عاطفی، اجتماعی و معنوی می‎باشد و فعالیتهای بشری بر آن استوار است را رعایت ننموده و خود را با اکتشافات و اختراعات مفید همزمان نکرده‎ایم و در پذیرش راهنمایی‎ها قصور ورزیده‎ایم.

۶- کار و استراحت
کار نکردن، از کار فرار کردن و غیبت زیاد، نتیجه‎ی نارضایتی مداوم است. از جمله مسائلی که نارضایتی را در افراد بوجود می‎آورد و کارگران را کار دلسرد می‎کند،‌ مشکل خستگی و نداشتن استراحت کافی می‎باشد. انجام هر کار تقاضای استراحت را می‎طلبد. خستگی نتیجه‎ی فعالیت مداومی است که تنوع در پی داشته است.

۷- روابط انسانی در صنعت
هر یک از افراد بشر که نقطه نظر مدیریت وسیله‎ای برای نیل به هدف اداری تلقی می‎شوند برای خود شخصیتی متمایز بوده و دارای صفاتی موروثی و اکتسابی هستند و به خصوص در ا میال و آرزوها، بیم و امیدها و خشم و شفقتها با هم متفاوتند. هر فردی در هر شغلی که هست قسمتی از وقت و نیرو و توجه خود را صرف آن می‎کند. علایق خارجی متعدد و گوناگونی در طرز فکر و اعمال افراد مؤثرند.

۸- سنجش شایستگی
معمولاً هر کارفرما روی کارمندان یا کارگر خود به طرزی قضاوت می‎کند و علاقمند است که قضاوت او بر مبنای صحیح علمی استوار باشد. اغلب سنجش شایستگی را براساس ارزشی که کارمزد ما برای کارمند یا کارگر خود جهت تکمیل پرونده و یا گزارش خود قائل است انجام می‎دهند. ارزش یک فرد بستگی به استعداد، مهارت، میزان غیبت و یا طرز رفتار و علاقمندی او نسبت به کار و همکارانش دارد.

۹- رضایت حرفه‎ای و روحیه‎ی صنعتی
احتیاج کارگر سیری‎ناپذیرو عواطفش تسکین‎ناپذیر است. کارگر احتیاج مبرم به ایمنی،‌تضمین شغلی و حس تعلق دارد. می‎خواهد که مورد پذیرش کارخانه بوده و قادر به بیان و آزادی کلام خود باشد و به طوری که محسوس است هیچ‎یک از عوامل گفته شده به خودی خود جلب رضایت او را نمی‎کند.

۱۰- زنان در کارخانجات
ازدیاد زنان کارگر اعم از مجردو متأهل تحصیل کرده و بیسواد در کارخانجات و دستگاه‎های اداری هم تسهیلاتی را فراهم کرده است. به تحقیق ثابت شده است که زنان مسن بعد از آنکه مسئولیت خانوادگی آنها کمتر شد و اطفال آنها به سن رشد رسیدند بیشتر به کارخانجات روی می‎آورند.

۱۱- ارزیابی مشاغل
ارزیابی مشاغل بستگی مستقیم با مسئولیتها، شرایط مؤسسه‎ها و مهارتهای شغلی دارد. ارزیابی مشاغل سنجش یک شغل نسبت به شغل دیگر است و معمولاً شامل تمام مشاغل کارمندان و کارگران کارخانه می‎شود. اصولاً ارزیابی مشاغل عبارت است از تجزیه و تحلیل وظایف که آن هم از تنظیم مشاغل گروه‎بندی آنها و شرایط احراز آن بدست می‎آید.
۱۲- آموزش در صنعت

با جهش عظیمی که کشورها از نظر صنعتی شدن در پیش دارند ایجاب می‎کند که برای پیشبرد مقاصد علمی خود افراد ورزیده و متخصص تربیت نموده و از خود آنان در سطوح مختلف استفاده نمایند و این کار میسر نمی‎شود مگر با آموزش و تجهیز افراد مجرب و کاردان.

۱۳- آزمونهای روانی
معمولاً مدیران به دو روش به استعداد و مهارت کارگران و کارمندان خود پی می‎برند یکی آنکه کسانی را که درخواست شغل کرده‎اند استخدام می‎کنند و ماهها و سالها منتظر می‎شوند تا چگونگی و میزان استعداد و مهارت آنان مشخص شود و بعد آنها را به جای مناسب خود بگذارند که در این فاصله بعضی شغل خود را رها کرده و تعدادی نیز در شغل خود باقی می‎مانند روش دوم انتخاب افراد از طریق آزمایشهای روانی و نظارت بر مهارت و استعداد کارگران است که از روی آن تا اندازه‎ای می‎توان پی به تجربه، مهارت و نیروی انسانی افراد برد.

۱۴- سوانح و ایمنی در کارخانجات
بی‎شک هیچ علتی بدون معلول نیست و سوانح نیز خود به خود به وجود نمی‎آیند بلکه زاییده‎ی عللی هستند که آن علل ممکن است خود انسان و یا ابزار و آلات ساخته شده‎ی دست انسان باشند. مراقبتهای صنعتی و مراعات اصول اولیه آن بی‎نهایت حایز اهمیت است چون به طوری که بررسی شده با هر حادثه چه بسا افرادی طعمه‎ی مرگ شده و یا یکی از اعضای بدن آنها ناقص شده است. سوانح بیشتر به علل بی‎تجربه‎گی‎ها،

نابسامانیها و ناایمنی‎های محیطی و اشتباه‎کاریها به وقوع می‎پیوندند و می‎توان بی‎تربیتی ماشین‎آلات، فقدان وسایل کار، نور ضعیف، عدم توجه به ماشینهایی که اطراف آن‎ها باز هستند، عدم توجه به زمینهایی که آلوده به روغن و گریس هستند و بالاتر از همه ناراحتی‎های روانی افراد و نداشتن تضمین زندگی را به آنها اضافه نمود.

روان‎کاوی و دین
اثر: اریک فروم
ترجمه‎ی: آرسن نظریان

فهرست مطالب:
فصل اول: طرح مسأله
فصل دوم: تجزیه و تحلیل برخی از انواع تجربه‎ی دینی

فصل سوم: روان‎کاوی به مثابه «پزشکی روح»
فصل چهارم: آیا روان‎کاوی تهدیدی برای دین به شمار می‎آید؟

طرح مسأله
انسان هرگز مثل امروز به متحقق ساختن امیدها و آرزوهای خویش نزدیک نشده است و با ملاحظه‎ی آفریده‎ی خویش به راستی می‎تواند آن را مطلوب قلمداد کند. آنهایی که می‎کوشند از طریق بازگشت به ادیان سنتی راه‎حلی بیابند تحت تأثیر نظری قرار گرفته‎اند که اغلب از طرف مذهبیون ابراز می‎شود بر طبق این نظرها ناگزیر از انتخاب بین دین و یک طریق زندگی هستیم که فقط ارضای نیازهای غریزی‎ ما و آسایش عادی مورد توجه آن است و چنانچه به خدا اعتقاد نداشته باشیم هیچ دلیلی و هیچ حقی نداریم که به روح و نیازهایآن معتقد باشیم.

تجزیه و تحلیل برخی از انواع تجربه‎ی دینی
هر بحث درباره دین با توجه به دشواریهای جدی اصطلاحی عقیم خواهد ماند. درحالیکه می‎دانیم در خ ارج از قلمرو یکتاپرستی ادیان و مذاهب بی‎شماری وجود داشته و دارند. مفهوم دین را با نظامی که خدا و نیروهای ماوراء طبیعی در کانون آن قرار دارند تداعی می‎کنیم و میل داریم که ادیان توحیدی را معیار رجوعی شناخت و ارزیابی سایر ادیان قرار دهیم. یکی از بهترین نمونه‎های ادیان نوع‎دوست بوداییسم اولیه است. بودا معلمی بزرگ و فردی «بیدار» است

که حقیقت مربوط به هستی انسان را دریافته است. زن بودائیسم که شعبه‎ای جدید از بوداییسم است یک طرز فکر خودکامه‎ی بسیار انقلابی‎تری را ادامه می‎دهد. زن معتقد است که هیچ دانشی ارزش و اعتبار ندارد مگر اینکه منشأ آن در خود ما باشد هیچ مرجع و معلمی به درستی نمی‎تواند چیزی غیر از آنچه در م ا شک و تردید ایجاد می‎کند به ما تعلیم دهد ک ه موضوع مسیحیت خود دینی بشردوست و غیرخودکامه بوده است از روح کلیه‎ی تعلیماته مسیح و نیز متن آن هویداست حکم مسیح دایر بر اینکه «بهشت خدا در خود شماست» بیان ساده و روشنی از طرز فکر غیرخودکامه است.

روان‎کاوی به مثابه «پزشکی روح»
امروز مکاتب مختلفی در روان‎کاوی به وجود آمده است که از پیروان کمابیش استوار نظریه‎ی فروید تا «تجدیدنظر طلبانی» که همه از نظر میزان دگرگون ساختن مفاهیم او با هم اختلاف دارند توسعه دارد معذلک این اختلافها با توجه به منظوری که ما داریم بسیار کم‎اهمیت‎تر از اختلافی است که بین دو نوع روان‎کاوی وجود دارد: یعنی روان‎کاوی‎ای که هدفش اساساً همسازی اجتماعی است و روان‎کاوی‎ای که هدفش درمان روح است، روان‎کاوی در آغاز توسعه، خود شعبه‎ای از طب به شمار می‎رفت.

آیا روان‎کاوی تهدیدی برای دین به شمار می‎آید؟
تا اینجا من کوشیده‎ام این نکته را روشن سازم که تنها در صورتی که بین ادیان خودکامه و ادیان نوع‎خواهانه و همچنین «توسعه‎های همسازی» و «مداوای روح» فرق قایل شویم می‎توانیم به این سوال پاسخ دهیم. لیکن هنوز به بحث درباره‎ی جنبه‎های متعدد دین نپرداخته‎ایم. برای اینکه معلوم شود که کدامیک از این جنبه‎ها در معرض تهدید روان‎کاوی و سایر عوامل فرهنگ نو قرار دا رد و کدامیک از چنین خطری مصون است. لازم است

این جنبه‎ها را از هم تغییر داد. جنبه‎های ویژه‎ای که بایستی از این دیدگاه تحت بررسی قرار گیرند عبارتند از: جنبه‎ی عملی، جنبه‎ی علمی‎- جادویی، جنبه‎ی آیینی و شعایری و جنبه‎ی معنی‎شناسی. مقصود من از جنبه‎ی علمی احساس و ایمان دینی است. اصول مشترک در تعالیم بنیادگذاران کلیه‎ی ادیان بزرگ شرق و غرب اصلی است که در کانون آن عالی‎ترین هدف زندگی، علاقه به روح انسان و گشایش نیروی عشق و خود قرار دارد.

روان‎شناسی اضطراب
اثر: روبرت هندلی و پالین نف
مترجم: مهدی قراچه‎داغی

فصل ۱- بهای گزاف اضطراب
فصل ۲- مشکل من چیست؟
فصل ۳- نظریه‎ی بشکه‎ی آب باران
فصل ۴- اصل اساسی اول: رئیس شما

فصل ۵- چگونه برای رئیس خود پیام می‎فرستیم
فصل ۶- اصل اساسی دوم: استفاده از تلقین و تصویر ذهنی
فصل ۷- اصل اساسی سوم: به تلقین آقای منفی جواب ندهید
فصل ۸- اصل اساسی چهارم: نقش قربانی
فصل ۹- اصل اساسی پنجم: نقشه‎ی گنج

فصل ۱۰- هدف تندرستی
فصل ۱۱- هدفهای جسمانی: غذای مناسب و کنترل وزن
فصل ۱۲- هدفهای جسمانی: کاستن اضطراب در شرایط بیماریهای جدی
فصل ۱۳- هدفهای ذهنی: ترک سیگار، الکل و مواد مخدر
فصل ۱۴- هدف معنوی: نیرویی که از آن بی‎خبرید
فصل ۱۵- هدف ذهنی و معنوی: مناسبات بهتر
فصل ۱۶- زندگی به علاوه

فصل ۱- بهای گزاف اضطراب
با خود می‎گوید: چقدر دلم شور می‎زند، چقدر مشوش هستم، حواسم جمع نیست، اگر نوبت به صحبت من برسد آبرویم می‎رود، چه باید بگویم، همه چیز از یادم رفته است، چقدر معده‎ایم درد می‎کند.

و یا دانشجویی که سرجلسه برگه سؤالات را که چند لحظه قبل گرفته با عصبانیت زیر و رو می‎کند. ابداً سر در نمی‎آورم، من که مطالعه کردم، خوب هم خواندم، اما حالا حتی به یک سوال هم نمی‎توانم جواب دهم.
فصل ۲- مشکل من چیست؟
اضطاب شما می‎تواند به همان شدت اضطراب من یا خفیف‎تر باشد.
با ج واب به سؤالات می‎تواند از اضطراب داشتن یا نداشتن خود مطمئن شوید:
۱- با آنکه شب را خوب می‎خوابم اغلب احساس خستگی می‎کنم.
۲- گاهی اوقات قلبم بی‎اختیار تپش پیدا می‎کند و پزشک معتقد است که من ناراحتی قلبی دارم.
۳- اغلب شبها بی‎خواب می‎شوم.

۴- بدون دلیل کمردرد پیدا می‎کنم.
۵- به خاطر سوء هاضمه،‌ اسهال، یا سردرد اغلب نمی‎توانم کارهایم را آن طور که مایلم انجام دهم.
۶- می‎توانم بدون اینکه نفسهای عمیق بکشم یا تنگی نفس پیدا کنم با یک قرص آرام‎بخش یا مصرف الکل با موقعیتهای دشوار روبرو شوم.

۷- گاهی اوقات به خاطر روابطم با دیگران احساس عصبیت می‎کنم.
۸- اغلب بیش از همکارانم کار می‎کنم و بعضی از کارهای اداره را در منزل انجام می‎دهم.
۹- دست کم یک عادت بد دارم که نتوانسته‎ام آن را رفع کنم.
۱۰- معتقدم که در حد و اندازه‎ی دیگران نیستم.

اگر به اغلب عبادات فوق جواب آری داده‎اید ممکن است در مرحله‎ی آغازین اختلال اضطراب باشید به عنوان نخستین قدم برای رهانیدن خود باید ن یاز به تغییر را باور کنید.

فصل ۳- نظریه‎ی شبکه‎ی آب باران
در جریان برانگیختگی، رگهای سطح بدن تنگ و منقبض می‎شوند تا خون بیشتری به عمق بدن و به عضلات رسید، آنها را تقویت کند. قلب با سرعت بیشتری کار می‎کند تا خون اکسیژن بیشتری را به سلولها برساند غدد بزاقی خشک می‎شوند تا آب بیشتری برای تنفس که سریع می‎شود فراهم باشد. سایر فعالیتهای بدن و از جمله هضم غذا که در «جنگ یا گریز» شرکت ندارند متوقف می‎شود تا انرژی بیشتری ذخیره گردد.

فصل ۴- اصل اساسی اول: رئیس شما
اگر ذهن ناهوشیار تا این حد قدرت دارد،‌چرا آن را در جهت مصالح و راحتی خود به کار نگیریم؟ چرا می‎گذاریم که بر ضد منافع ما کار کند؟ و این دقیقاً موضوع اولین اصل اساسی من است:
اصل اساسی اول: از قدرتهای خلاق ذهن ناهوشیار خود کمک بگیرد و تغییر کنید.
فصل ۵- چگونه برای رئیس خود پیام می‎فرستیم
وقتی جسم و ذهن خود را در حالت آرام قرار می‎دهید از قدرت خارق‎العاده‎یا برخوردار می‎شود تا به کارهایی بپردازید که در غیر اینصورت انجام آنرا غیرممکن می‎پنداشتید. قرن‎هاست که از این مهم اطلاع داریم.

فصل ۶- اصل اساسی دوم: استفاده از تلقین و تصویر ذهنی
دو ابزار مهم این فصل یعنی تصویرسازی (تجسم فکری) و تلقین (به مفهوم ثبت)
اصل دوم اساسی: از تصویرسازی و تلقین برای تغییر تصویر ذهنی خود و رسیدن از هراس به احساس اطمینان استفاده کنید. حالا در موقعیتی هستید که می‎توانید صحنه‎هایی را که تا این زمان تجربه نکرده‎اید را تجربه کنید و به خود تلقین کنید که با آنچه حالا هستید فرق دارید.
فصل ۷- اصل اساسی سوم: به تلفن آیا منفی جواب ندهید

اگر از تزریق احساسی برای رسیدن به آرامش در شرایطی که قبلاً شما را مضطرب می‎کرد استفاده کرده باید، از قدرت ناهوشیار آگاهی دارید. متأسفانه همانطور که در فصل ۶ گفته شد اغلب ما احساسات منفی را نیز با تلقین‎های منفی و تصویرهای نگران‎کننده به ناهوشیار خود انتقال می‎دهیم.
اصلی اساسی سوم: با اندیشه‎ی مثبت و منطقی به استقبال حوادث بروید و آنها را آنگونه که می‎خواهید باشند تصویر کنید به کمک اندیشیدن درست و تعریف نشده، تصویر ذهنی منفی را از خود دور می‎کنید در موقعیتی قرار می‎گیرد که آزادانه به آنچه مایلید برسید.

فصل ۸- اصل اساسی چهارم: نقش قربانی
اصل چهارم اساسی: طوری عمل کنید که انگار همان که می‎خواهید هستید. در واقع به شکلی که می‎خواهید و قصد زندگی دارید رفتار می‎کنید. برنامه‎ای برای تغییر رفتارهای موجب اضطراب تهیه می‎بینید و بعد انگار که برنامه به تحقیق پیوسته است رفتار می‎کنید.

فصل ۹- اصل اساسی پنجم: نقشه‎ی گنج
به کمک اصل اساسی پنجم می‎توانید راهی برای ا نجام این نیتهای خوب خود بیابید.
اصل اساسی: برای رسیدن به شخصیت دلخواه خود هدفهایی در نظر بگیرید.
می‎توانم به جرأت بگویم این فصل از کتاب یعنی فصل هدف‎گذاری مهمترین فصل کتاب است. می‎توانید به کمک تصویرسازی و تلقین راه برنامه‎ریزی ذهن خود را بیاموزید. می‎توانید درباره‎ی تفکر منطقی آنقدر کتاب بخوانید تا یک متخصص شوید. اما تا زمانی که خود را به انجام عمل متعهد نکرده‎اید، صرفاً در رویا به سر می‎برید، باید هدف‎گذاری کنید و این کار را به درستی انجام دهید و بعد روی آن کار کنید در غیر این صورت راه به جایی نمی‎برید.

فصل ۱۰- هدف تندرستی
راه غلبه بر اضطراب جاده‎ی دوطرفه‎ای است هم جسم و هم ذهن هر دو به یک اندازه نقش دارند تندرستی شامل سلامتی مجموعه‎ی جسم و ذهن است. می‎توان از این هد نیز فراتر رفت و گفت تندرستی یعنی آنکه متناسب با سن و سال خود در حد مطلوب عمل کند هدف شما باید این باشد که احساس خوبی داشته باشید، از زندگی لذت ببرید و تا حد امکان از توان و انرژی برخوردار باشید، معنایش این است که به محیط خود علاقمند باشید.

فصل ۱۱- هدفهای جسمانی: غذای مناسب و کنترل وزن
اگر می‎خواهید از وزن خود بکاهید، اگر می‎خواهید از خود احساس بهتری داشته باشید و از اضطراب خود کم کنید، دفع‎الوقت نکنید و تن به طفره ندهید. خود را به کاستن از وزن متعهد کنید. برگه‎ی هدف خود را بنویسید. رعایت برنامه غذایی برای کم کردن وزن و ورزش کردن با هیچ مانعی روبرو نیست و برای رعایت آنها بهای کمی می‎پردازید. با رعایت پنج اصل اساسی پیشنهادی من، می‎توانید سبک زندگی بهتری اختیار کنید،‌ می‎توانید به حال و احساس عالی برسید.

فصل ۱۲- هدفهای جسمانی:‌ک استن اضطراب در شرایط بیماریهای جدی
با توجه به دانش پزشکی می‎دانیم که همه‎ی افراد گاه و بیگاه در معرض تهاجم سلولهای سرطانی قرار می‎گیرند که در اغلب موارد سیسیتم ایمنی بدن این سلولها را نابود می‎کند. از تجسم فکری استفاده کنید، جزئیات امر را در ذهن خود تصویر کنید. فکر بیمار بودن را از سر بیرون کنید. برای خود برنامه‎های بلندمدت بنویسید.

فصل ۱۳- هدفهای ذهنی: ترک سیگار، الکل و مواد مخدر
با آشنایی با پنج اصل اساسی: می‎توانید به عنوان یک هدف ذهنی، شکستن عادت خود را قرار دهید این عادت می‎تواند جویدن ناخن‎ها باشد البته در این فصل ترک سیگار،‌ الکل و مواد مخدر ذکر شده است. این موارد اگر هیچ کاری نکنند، اضطراب شما را بیشتر می‎کنند و در مواقعی جانتان را می‎گیرند.
پنج راهنمایی مقدماتی

برای شکستن عادتها
– بدانید که ممکن است از عادات بد خود برای فرار از اثرات اندیشه‎ی منفی استفاده می‎کنید.
– بدانید که عادت شما مسئله‎ساز شده است.
– از ادامه دادن به عادت منفی خودداری کنید.
– عادت خود را با هر چیز بهتری عوض کنید.

– در حالت آرام قرار گیرید و از ناهوشیار خود استفاده کنید.
فصل ۱۴- هدف معنوی: نیرویی که از آن بی‎خبرید
اگر با حمله‎ی اضطراب روبرو باشید خود به خود میل وافری دارید که برای رسیدن به آرامش، هدفهایی ذهنی و جسمی در نظر بگیرید. لطف ت ماس با خویش معنوی در این است که می‎توانید از منبعی واقع در درون خود که حتی از آن آگاه نیستید استفاده کنید وقتی خویش روحانی خود را می‎یابید، توصیف او برای دیگران احتمالاً دشوار است. خیلی ساده احساس می‎کنید که با گذشته خود تفاوت دارید. احساس می‎کنید از قدرت جدیدی برای تغییر خود و دیگران برخوردار هستید.

فصل ۱۵- هدف ذهنی و معنوی: مناسبات بهتر
روش ذهنی و معنوی برای رسیدن به مناسبات بهتر، فرد را از اندیشه‎ی «باید از هر که مسئله‎ساز است خلاص شویم» دور کرد و چون اضطراب او نقصان گرفت، بازدهی واحدش افزایش یافت. با آگاهی شناختی و معنویت بیشتر، در موقعیتی قرار می‎گیرید که بدون توجه به رفتار دیگران خود را دوست بدارید. در موقعیتی قرار می‎گیرد که از مارپیچ روابط بد بازیگران نجات یابید.

فصل ۱۶- زندگی به علاوه
شش فصل گذشته در نهایت نمونه هدفهایی بودند که می‎توانید برای خود در نظر بگیرید. می‎توانید با استفاده از آگاهی شناختی هدفها را متناسب با نیاز خود و به گونه‎ای که شما را از موقعیت استرس‎زا نجات دهد انتخاب نمائید. از این آگاهی برای تعیین هدفهایی که به سود شما تماممی‎شود استفاده کنید.اگر هر کدام از ما با استفاده از پنج اصل اساسی راه تغییر دادن خود را بیاموزیم می‎توانیم دنیا را تغییر دهیم. اگر ندانید اذهان ما هر کدام به طریقی با هم در ارتباط هستند

نمی‎توانید روی یک هدف معنوی کار کنید. می‎توانید با برنامه‎ریزی ناهوشیار خود، نوارهای منفی گذشته‎ها را با نوارهای جدید تعویض کنید. می‎توانید از خود فیلمی بسازید که برای شما و دیگران اسباب شادی باشد. می‎توانید به انسان جدیدی با زندگی به علاوه تغییر شکل دهید. بدانید که مانند من موفق خواهید شد هر چیز به شما ارتباط دارد.

روان‎شناسی کودک
اثر: ستوکوا و آلیس کرار
مترجم: مشفق همدانی
فهرست مطالب:
علم مطالعه‎ی کودک

پرورش تشریحی و جسمانی
پرورش نیروهای جنبش و حرکت
پرورش فن ارتباط و انتقال متقابل
پرورش نیروی ذهنی و هوش
پرورش رفتار عاطفه‎ای
پرورش نیروی ادراک و تفاهم
فعالیت خلاقه و بازی کودکان
پرورش خوی و رفتار اجتماعی
پرورش خوی انضباطی

پرورش شخصیت
بهداشت روانی و پرورش کودک

علم مطالعه‎ی کودک
روان‎شناسی کودک عبارت از مطالعه‎ی علمی دوران پرورش کودک از آغاز بسته شدن نطفه تا اوایل بلوغ است و مشتمل بر مباحث زیر: ۱- مراحل رشد و بلوغ، ۲- تأثیر شرایط محیط در پرورش کودک،۳- ارتباط متقابل کودک با سایر اعضای جامعه‎ای که در آن بوجود آمده و در آن پرورش می‎یابد از لحاظ روانی و اجتماعی.
آغاز زندگی پرورشی هر کودکی تابع دو رشته عوامل است:
۱- به ارث بردن خصوصیات جسمانی و تشریحی و عوامل مؤثر در خوی و شخصیت بوسیله‎ی سلولهای نطفه‎ای که پدرو مادر بوجود می‎آورند.
۲- اثرات عوامل بی‎شماری که کودک را احاطه کرده است.

پرورش تشریحی و جسمانی
کودک از پدر و مادر خود یک ساختمان بدنی خاصی به ارث می‎برد که واجد شرایط رشد و پرورش است. از آغاز تولد تا دوران بلوغ بدن وی دستخوش تغییرات گوناگونی می‎گردد که در صورت عدم وقوع عارضه‎ای، شخص را برای یک زندگی سالم و موفقیت‎آمیز آماده می‎کنند.

پرورش نیروهای جنبش و حرکت
خصوصیات کلی نیروهای حرکت به دو دسته‎ی بزرگ تقسیم می‎شود:
۱- فعالیتهای شدید مستلزم حرکت دادن تمام بدن یا قسمت اعظم آن است مانند راه رفتن، دویدن و ‎…
۲- فعالیتهای محرک آرام‎تر که مستلزم همکاری عضلات کوچکتر است از قبیل محکم گرفتن، نقاشی کردن و به کار بردن ابزارهای مختلف.

پرورش فن ارتباط و انتقال متقابل
فن ارتباط و انتقال متقابل که معمولاً فن مکالمه نامیده می‎شود شامل برخی از واکنش‎های حسی مانند نگاه کردن وگوش دادن و واکنشهای حسی و تحریکی به ویژه صحبت کردن و نوشتن و نقاشی کردن است.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
wordقابل ویرایش - قیمت 6700 تومان در 54 صفحه
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد