بخشی از مقاله

چکیده

این گزارش در مورد شناخت رابطه ي فرم و رنگ در معماري و روان بیماران - با ناراحتی روان - انجام شده است .انسان همواره در تماس با محیط هاي ساخته شده و معماري می باشد و قسمت زیادي از زمان خود را در فضاهاي معماري می گذراند، این فضاها تاثیر بسیاري بر روان آدمی می گذارند. یکی از مشکل ترین وظایفی که معماران با آن مواجه اند پیش بینی صحیح درك فضا توسط استفاده کنندگان و نحوه رفتار آن ها در برخورد با فضا می باشد .

امروزه ایجاد فضاهاي معماري با دقت کمی بر مباحث روانشناسی فضاها و تاثیرشان بر تعالی انسان صورت می گیرد. هدف این پژوهش شناخت روان، و شناخت فرم و رنگ در معماري، و شناخت رابطه ي فرم و رنگ درمعماري با روان بیماران - با ناراحتی روان - است . پرسشی که در راستاي این اهداف مطرح شده آن است که آیا عدم تامین نیازهاي روانی بیماران - با ناراحتی روان - با فاکتورهاي فرم ورنگ در معماري سبب ایجاد نا آرامی ویا اندوه در آنها می شود؟ فرضیه اي که در این گزارش مطرح شده آن است که عدم تامین نیازهاي روان با فاکتورهاي فرم ورنگ در معماري سبب ایجاد نا آرامی و یا اندوه دربیماران - با ناراحتی روان - می شود. نگرش این تحقیق روانشناسی و معماري ونیز فرهنگی و اجتماعی می باشد.

روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی و روش گرد آوري اطلاعات ، اسنادي و میدانی می باشد.جامعه آماري ساختمان هاي آموزشی- درمانی - مشاوره و روان درمانی - شهرکرج وبیماران - با ناراحتی روان - آنها، و به روش تصادفی نمونه برداري شده است. گروه نمونه، نمونه10تایی از ساختمان هاي آموزشی- درمانی - مشاوره و روان درمانی - شهرکرج و نمونه 100 تایی از بیماران آنها و ابزار گردآوري اطلاعات مشاهده ، پرسش نامه ، مصاحبه ، بانکهاي اطلاعاتی و شبکه هاي کامپیوتري می باشد. نتایج نظر سنجی از بیماران و مطالعات اسنادي بیان گر آن است که عدم تامین نیازهاي روانی بیماران - با ناراحتی روان - با فاکتورهاي فرم ورنگ در معماري سبب ایجاد نا آرامی ویا اندوه در آنها می شود و همچنین فرم ورنگ مناسب بر میزان بهبودي بیماران - با ناراحتی روان - تاثیر گذار است.

مقدمه

این گزارش در مورد شناخت رابطه ي فرم ورنگ در معماري با روان بیماران - با ناراحتی روان - انجام شده است و به بیان ارتباط روان و معماري، و تاثیرات فرم و رنگ فضاها بر روان بیماران - با ناراحتی روان - می پردازد . ما زندگی می کنیم در حالی که با فرم احاطه شده ایم. چشم انداز، تصویر انسان ،رویا، افسانه و اساطیر ، ترکیبات طبیعی،و... همه فرمهایی هستند که ما را احاطه کرده اند. انسان همواره در تماس با محیط هاي ساخته شده و معماري می باشد و قسمت زیادي از زمان خود را در فضاهاي معماري می گذراند این فضاها تاثیر بسیاري بر روان آدمی و نیز تعالی روح او می گذارند.

یکی از مشکل ترین وظایفی که معماران با آن مواجه اند پیش بینی صحیح درك فضا توسط استفاده کنندگان و نحوه رفتار آن ها در برخورد با فضا می باشد . امروزه ساخت فضاهاي معماري با دقت کمی بر مباحث روانشناسی وبررسی تاثیرشان بر تعالی انسان صورت می گیرد. از جمله فضاهاي معماري که به این مهم توجه چندانی نکرده است مراکز آموزشی درمانی - مشاوره و روان درمانی - میباشد . هدف این پژوهش شناخت رابطه ي فرم و رنگ در معماري با روان بیماران - با ناراحتی روان - می باشد.

از جمله تحقیق هاي انجام شده در مورد رابطه فرم ورنگ در معماري با روان افراد می توان به مطالعات تجربی - David Levi - 1974 و مطالعات تجربی Alan Isaac - 1971 - و مطالعات تجربی - Michotte - 1944 و مطالعات تجربی - Heider and Simmel - 1968  تحلیل - 1977،1965،Rudolf Arnheim - 1949 اشاره کرد. متقاعد کننده ترین تحلیل گشتالتی محتواي بیانی معماري ،تحلیل رودولف آرنهایم است . این تحلیل در حوزه مکتب فرم گراي زیبایی شناسی جاي می گیرد. آرنهایم براي استنتاج تجربه ي زیبا شناختی از تحقیق تجربی در تحلیل تفسیري و منطق استقرایی استفاده کرده است.

حال در این پژوهش پرسش مطرح شده این است که آیا عدم تامین نیازهاي روانی بیماران - با ناراحتی روان - با فاکتورهاي فرم ورنگ در معماري سبب ایجاد نا آرامی ویا اندوه در آنها می شود ؟و فرضیه مطرح شده آن است که عدم تامین نیازهاي روان با فاکتورهاي فرم ورنگ در معماري سبب ایجاد نا آرامی و یا اندوه دربیماران - با ناراحتی روان - می شود. نگرش این تحقیق روانشناسی و معماري ونیز فرهنگی و اجتماعی می باشد.

روش تحقیق این پژوهش توصیفی-تحلیلی و روش گرد آوري اطلاعات ، اسنادي و میدانی و پرسش نامه می باشد.جامعه آماري ساختمان هاي آموزشی- درمانی - مشاوره و روان درمانی - شهرکرج وبیماران - با ناراحتی روان - آنها، و به روش تصادفی نمونه برداري شده است . گروه نمونه، نمونه10 تایی از ساختمان هاي آموزشی- درمانی - مشاوره و روان درمانی - شهرکرج و نمونه 100 تایی از بیماران آنها و ابزار گردآوري اطلاعات مشاهده ، پرسش نامه، مصاحبه ، بانکهاي اطلاعاتی و شبکه هاي کامپیوتري می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید