بخشی از مقاله

چکیده

تحقیق حاضر به منظور ارزیابی اثرات سطوح مختلف پودر دانه گیاه دارویی گلپر - - Heracleumpersicum بر عملکرد وخصوصیات لاشه، در بلدرچین ژاپنی انجام شد. تعداد 300 قطعه بلدرچین ژاپنی درقالب طرح کاملا تصادفی به 20 واحد آزمایشی 5 - تیمار در 4 تکرار - اختصاص یافتند. تیمارها شامل شاهد، ویتامین E و سه سطح پودر دانه گلپر 0/35 ، 0/75 و 1 درصد بودند.

نتایج نشان دادند استفاده از دانه گلپر تاثیر معنی داري بر مصرف خوراك، وزن بدن، افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی در دوره هاي مختلف و کل دوره داشت . - p<0/05 - سطح 1 درصد گلپر بیشترین میانگین مصرف خوراك و وزن بدن را در دوره هاي مختلف و کل دوره ایجاد نمود، این تیماربیشترین میانگین اضافه وزن روزانه در کل دوره را نیز به خود اختصاص داد.

بهترین میانگین ضریب تبدیل غذایی را سطح 0/7 درصد گلپر دارا بود. تاثیر استفاده از دانه گلپر بر اجزاء لاشه بجز وزن پانکراس معنی دار بود . - p<0/05 - بیشترین وزن قلب وکبد مربوط به تیمار 0/7 درصد گلپر بود. تیمار0/35 درصد گلپر بالاترین وزن پیش معده، سنگدان، روده کوچک وسکوم را به خود اختصاص داد. کمترین درصد چربی حفره شکمی وکمترین وزن طحال توسط تیمار 0/35 درصد گلپر ایجاد شد.

مقدمه

بهبود و افزایش پارامترهاي تولیدي در طیور گوشتی یکی از مهمترین اهداف صنعت طیور در کل دنیا می باشد. امروزه تکنیک هاي مختلف پرورشی، مواد دارویی و مکمل هاي رشد طبیعی جهت رسیدن به این اهداف ارائه گردیده است

استفاده از محرك هاي رشد طبیعی به جاي محرك هاي شیمیایی، بدلیل بهبود وضعیت سلامتی، رشد، تولید و راندمان خوراك مورد توجه قرار گرفته است و براین اساس تحقیقاتی با هدف دستیابی به جایگزینی مناسب براي آنتی بیوتیک ها به جریان افتاد که در این راستا گیاهان دارویی و مشتقات آنها ارجحیت مصرف بیشتري در جیره جوجه هاي گوشتی پیدا کردند.

گیاهان دارویی با افزایش فعالیت آنزیم هاي گوارشی و کاهش فعالیت آنزیم هاي مضر باکتریایی باعث بهبود ضریب تبدیل خوراك ونیز باعث تسریع در هضم و کوتاه شدن زمان عبور مواد گوارشی از طول دستگاه گوارش میشوند 

آنتول موجود در گیاهانی مثل گلپر داراي اثر تحریک کنندگی هضم می باشد - کابوك1 و همکاران، . - 2006 گلپر از خانواده چتریان و با نام علمی هراکلیوم پرسیکوم - HeracleumPersicum - است. این گیاه چندساله و از تیره جعفري می باشد که بیشتر در نقاط مرتفع کوهستانهاي ایران می روید.مقوي معده وسایر اندامهاي گوارش است. ضد نفخ و اشتهاآور خوبی نیز می باشد و ترشحات معده را زیاد کرده و سموم بدن را دفع می کند.مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر گلپر بر عملکردرشد و خصوصیات لاشه بلدرچین ژاپنی انجام شد.

مواد و روش ها

در این آزمایش از 300 قطعه بلدرچین یک روزه نژاد ژاپنی مخلوط از دوجنس استفاده گردید. بلدرچین ها بطورتصادفی بین 4تیمار که هر کدام شامل 5 تکرار 15 تایی بود توزیع شدند. تیمارهاي آزمایش شامل شاهد - جیره بر پایه ذرت وکنجاله سویا - ، تیمار 100 میلی گرم در کیلوگرم ویتامین E ، تیمار % 1 پودر گلپر، تیمار 0/7 % پودر گلپر، تیمار% 0/35 پودر گلپر بود. مقدار خوراك مصرفی و اضافه وزن پرندگان تا انتهاي آزمایش در35 روزگی بصورت هفتگی رکورد برداري شد.

همچنین جهت بررسی وزن لاشه واندامها درسن 35 روزگی از هرپن 2 قطعه جوجه بصورت تصادفی انتخاب وکشتار شد.پس از کشتار وزن لاشه،چربی حفره شکمی،کبد، قلب، لوزالمعده، سنگدان،پیش معده،طحال،روده کوچک وسکوم هااندازه گیري شد. داده هاي بدست آمده از آزمایش در قالب یک طرح کاملا تصادفی با استفاده از نرم افزار SAS مورد تحلیل قرار گرفتند.

نتایج و بحث

استفاده از سطح 1درصد پودر دانه گلپر درتغذیه بلدرچین ژاپنی باعث بهبود معنی دار مصرف خوراك آنها شد - جدول. - 1 بخشی از افزایش مصرف خوراك را می توان به افزایش اشتها بدلیل وجود آنتول موجود در گلپر نسبت داد .

در این رابطه برنزا و رورا - 2010 - بیان کردند گیاهان دارویی معطر با فعال نمودن گیرنده هاي حسی موجود در حفره دهان و بینی باعث تحریک اشتها و دستگاه گوارش، و ترشحات گوارشی می شوند افزون بر این عواملی از قبیل افزایش میزان الیاف خام جیره غذایی و طبعا بالا رفتن سرعت عبور محتویات گوارشی از دستگاه گوارش، خواص ضد میکروبی گیاهان دارویی و در نتیجه بهبود سطح سلامت عمومی دستگاه گوارش طیور، افزایش ترشح آنزیم هاي لوزالمعده اي و در نتیجه اشتها به مصرف خوراك بیشتر علل دیگر افزایش مصرف خوراك می باشند

اضافه وزن روزانه در تمام دوره 35 روزه تحت تاثیر تیمارهاي آزمایشی قرار گرفت - جدول. - 1 در کل دوره سطح بکار رفته 1 درصد پودر دانه گلپر بیشترین اضافه وزن روزانه را ایجاد کرد، مصرف گیاهان دارویی بواسطه خصوصیات ضد میکروبی از طریق حذف جمعیت هاي میکروبی مضر در نواحی انتهایی روده باریک توانسته سلامت پرزهاي روده را به نحو مطلوب تري حفظ کند که همین موضوع بهبود راندمان هضم وجذب مواد مغذي را در طول روده به همراه دارد که می تواند دلیل احتمالی بهبود معنی دار حاصل شده در متوسط وزن و افزایش وزن بلدرچین ژاپنی باشد

وزن بدن نیزدر تمام دوره ها تحت تاثیر تیمارهاي آزمایشی قرار گرفته است - جدول1 - ، با افزایش سطح مصرف گلپر در دوره هاي مختلف آزمایش، وزن بدن بصورت عددي بالاتر بود - به ترتیب 1، 0/75 و0/35 درصد - . ترکیبات فایتوژنیک علاوه بر تاثیر بر مصرف خوراك، بر آنزیم هاي پانکراس نیز موثر است و از این طریق باعث افزایش هضم مواد مغذي و به تبع آن افزایش وزن زنده می شود

گلپر توانست، سبب ایجاد تغییرات معنی دار در ضریب تبدیل غذایی در همه دوره هاي آزمایشی گردد - جدول. - 1 در دوره هاي اول و دوم سطح 1 درصد گلپر و در دوره هاي پایانی و کل دوره سطح 0/7 درصد گلپر بهترین ضریب تبدیل غذایی را ایجاد نمود.

موافق با یافته هاي ما حسینی و همکاران - - 1394 نشان دادند سطح 6 درصد دانه گلپر در کل دوره پرورش تفاوت هاي معنی داري را به لحاظ ضریب تبدیل غذایی در جوجه هاي گوشتی ایجاد کرد. بهبود ضریب تبدیل در هنگام استفاده از گلپر را میتوان با وجود آنتول موجود در گلپر که با از بین بردن میکروارگانیسم هاي پاتوژن دستگاه گوارش می تواند منجر به افزایش وزن بدن و بهبود ضریب تبدیل شود مرتبط دانست

همچنین گیاهان دارویی با بالابردن فعالیت آنزیم هاي گوارشی و کاهش فعالیت آنزیم هاي مضر باکتریایی منجر به بهبود ضریب تبدیل خوراك می شوند - اکتاي وهمکاران، . - 2003 وزن لاشه اختلاف معنی داري را بین تیمارهاي آزمایشی نشان داد . - p<0/05 - بالاترین میزان لاشه مفید متعلق به گروه آزمایشی شاهد و گروه دریافت کننده ویتامین E و پایین ترین میزان لاشه مفید مربوط به گروه تغذیه شده با 1درصدگلپر بود - جدول. - 2 در وزن اندامهاي گوارشی - جدول - 3 استفاده از پودر دانه گلپر تاثیر معنی داري داشت که این تاثیر به صورت کاهش در گروه هاي تیمار شده دیده شد

جورگنسن و همکاران - 1996 - بیان کردند که افزایش سایز قسمت هاي دستگاه گوارش با افزایش نیاز به انرژي ارتباط دارد. افزایش فیبر در جیره به دلیل کاربرد گلپر باعث افزایش خاصیت فضا پرکن در دستگاه گوارش می شود که در نتیجه ارگان هاي بدن واکنش نشان داده و ظرفیت دستگاه گوارش را افزایش می دهند که با نتایج تحقیق حاضر مطابقت دارد.

میتوان نتیجه گیري کرد که درکل دوره بیشترین مصرف خوراك،وزن بدن واضافه وزن مربوط به گلپر سطح 1 درصد وکمترین مربوط به گروه شاهد بوده است. کمترین ضریب تبدیل غذایی در کل دوره آزمایش مربوط به تیمار 0/75 درصد و1 درصد گلپر بوده وبیشترین آن مربوط به تیمار ویتامینE بود. به کار بردن پودر دانه گلپر در جیره بلدرچین باعث بهبود یافتن خصوصیات لاشه نشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید