بخشی از مقاله

گام اول: فیکسچر توپک را به بدنه ی زیرین فیکس کرده و می¬چرخانیم.
گام دوم: سیم را به مدار الکتریکی متصل می¬کنیم.
گام سوم: فرمان غلتنده را به مدار الکتریکی متصل می¬کنیم.
گام چهارم: مدار الکتریکی را در بدنه زیرین جاسازی می¬کنیم
گام پنجم:چرخ دنده ی 1 در بدنه ی زیرین قرار می¬گیرد.
گام ششم : چرخ دنده ی 2 را به حالت عمود بر چرخ دنده ی 1 در بدنه ی زیرین قرار می¬دهیم.
گام هفتم:توپک را در محل اتصال فیکسچر توپک و بدنه¬ی زیرین قرار می-دهیم.
گام هشتم: قاب داخلی را در بدنه¬ی رویین قرار داده و فیکس می¬کنیم.
گام نهم:قاب رویی را روی بدنه¬ی زیرین قرار می¬دهم.
گام دهم:پیچ موس را می¬بندیم.

نمودار مونتاژ:


شکل 2


طرحی از ایستگاه های کاری و میز کار برای انجام عملیات مونتاژ:













دست چپ دست راست






سطح لغزنده
نیاز به هل
دادن به سمت
عقب





شکل 3




ابتدا با توجه به اصول اقتصادی حرکت تمام صندلی میزهای A B C D چرخان انتخاب شده است، تا در صورت لزوم به سمت قطعه مورد نظر بچرخد. مکان میز A B را طوری قرار داده ایم که هنگام انتقال قسمتهای اولیه موس به میز C هر کدام در ظروف A B طوری قرار گیرند که در ناحیه در دسترس اپراتور میز C باشد به طوری که به راحتی با توجه به اصول اقتصادی حرکت، هر دو دست راست و چپ هماهنگ با هم و متقارن به سمت ظروف A B حرکت کند و عمل مونتاژ را انجام داده با دست راست به سمت پشت سر خود روی سطحی لغزنده به میز E بفرستد. همزمان با آن میز D هم مونتاژ لازم را انجام داده و به سمت میز E می¬فرستد. به طوری که ظرف C باز هم در سمت راست اپراتور E قرار گیرد و ظرف D نیز در سمت چپ اپراتور تا اپراتور E با حرکاتی هماهنگ با دست چپ و راست به راحتی مونتاژ را انجام داده و روی نقاله قرار می¬دهد تا برای بسته بندی منتقل شود.که در قسمتهای بسته بندی برای ساخت جعبه های مخصوص موس از ماشینهای اتومات استفاده خواهد شد تا هم دقت و هم سرعت آن بالا رود و برای چک کردن در آزمایش نیز می¬توان برای این دستگاهها تعدادی کم و مناسب اپراتور انتخاب کرد.

حرکات بدن در چهار ایستگاه کاری:
جدول 2- ایستگاه های کاری

زمان سنجی به روش MTM1:
جدول 3- تحلیل MTM1 مونتاژ موس


زمانسنجی به روش BASIC MOST:
ابتدا اپراتور سیم را از ظرف محتوی سیم و مدار را همزمان از ظرف محتوی مدار برداشته و سیم را به مدار متصل می¬کند و سپس مدار وسیم را برای جایگذاری می¬چرخاند.
A1B0G1A0B0P3F1A0B0P0A0
(1+1+3+1)*10=60 TMU
فرمان غلتنده را برداشته و به مدار الکتریکی مونتاژ کرده و مدار را روی سطح شیبدار قرار می¬دهد.
A1B0G1A0B0P3A1
(1+1+3+1)*10=60 TMU

60+60=120 TMU


گزارش 3

بخاري مدل شومينه از كارخانه آدنيس


 تاريخچه- تعداد پرسنل- معرفي سيستم و فرايند توليد-فناوري هاي قابل ذكر- چارت سازماني-محصولات توليدي:


تاريخچه و محصولات توليدي:
فعاليت شرکت آدنيس از سال 1354 تحت عنوان حافظ با توليد آبگرمکن نفتی با هدف خودکفايي اقتصادی در زمينه توليد لوازم خانگی شروع به کار کرد و در سال 1357 نام اين کارخانه به مشهد کولر و در سال 1373 بنام آدنيس تغيير يافت . گروه صنعتی آدنيس با کاردانی مديرانی موفق و پشتکار پرسنل زحمتکش خود توليد آبگرمکن و بخاری را با ماشين آلات اوليه آغاز نمود و روز به روز کامل گرديد . در حال حاضر توليدات گروه صنعتی آدنيس عبارتند از : انواع بخاری گازی ، انواع آبگرمکن ايستاده و ديواری ، شومينه گازی ، انواع کولر آبی و اجاق گاز .

تعداد پرسنل:
اين مجموعه همکنون بيش از 400 نفر پرسنل دارد و دارای گواهينامه استاندارد ملی ايران ميباشد ، آدنيس با گذاردن قدم در راه تامين رضايت مشتريان و افزايش توان رقابتی خود در بازارهای داخلی و بين المللی همواره تلاش مينمايد .


معرفي سيستم و فرايند توليد:

 واحد برشکاری
ماده خام اصلی جهت توليد محصولات مختلف مانند بخاری ، کولر ، آبگرمکن و اجاق گاز ورق فولاد ميباشد . در سالن برشکاری ماده خام که به صورت رول و يا شيت ميباشند با توجه به ابعاد و ضخامت تعيين شده طبق نقشه و با کمترين دور ريز به قطعات بزرگ و پس از طی مراحل مختلف فرآيند برشکاری به قطعات کوچکتر و در پايان به اندازه قطعه مربوطه برش خورده و سپس به واحد پرسکاری ارسال ميشوند .

 واحد پرسکاری و پيش مونتاژ
ورق خام برش خورده در اين مرحله به سالن پرسکاری منتقل ميگردد . در اين مرحله انواع فرآيندهای برش تکميلی ، انواع پانچ و سوراخکاری ، آرايش و فرم دهی قطعات صورت ميگيرد تا قطعه شکل نهايي را به خود بگيرد . در اين واحد بيش از 50 دستگاه پرس ضربه ای و هيدرليک در انواع دروازه ای و فکی با ظرفيت 3 تا 400 تن و انواع مختلف نقطه جوش و گيوتين موجود ميباشد . نيز پيش مونتاژ قطعاتی مانند قاب و يا ديگ بخاری که لازم است قبل از ارسال به مرحله بعدی صورت پذيرد در اين واحد انجام ميگيرد .

 جوشکاری :
در اين واحد ورقهای برش خوره پس از شکل دهی جهت ساخت منبع انواع آبگرمکن ايستاده و ديواری مخزن دار به يکديگر جوش داده ميشوند . اين منبع ها پس از گذراندن مراحل تست مانند تست لوله و نشتی منبع و غيره به قسمت مونتاژ منتقل ميگردند .

 واحد لعاب کاری
در محصولات حرارتی مانند بخاری و آبگرمکن قطعاتی که در معرض شديد حرارت قرار دارند جهت مقاوم سازی با لعاب پوشش داده ميشوند . اين قطعات ابتدا در حوضچه های مخصوص با مواد اسيدی و پاک کننده های شيميايي جهت زنگ زدايي و چربی زدايي کاملا شستشو داده شده و سپس به قسمت پاشش منتقل ميشوند . در قسمت پاشش ابتدا قطعات با لعاب آستر پوشش داده شده و سپس بسته به نوع قطعه لعابکاری رويه تکميلی و يا برچسب زنی گرافيکی انجام ميپذيرد . پخت لعاب قطعات در دمای 840 درجه سانتيگراد و توسط کوره های مختلف باکسی و کانتينيوس صورت ميگيرد .


 واحد رنگ
قطعاتی که نياز به تحمل دمای بالايي ندارند با رنگ پوشش داده ميشوند . اين قطعات پس از عبور از خط خودکار شستشو و خشک کن آماده پاشش رنگ ميشوند . استفاده از انواع رنگ پودری الکترواستاتيک در اين مرحله باعث افزايش عمر قطعه و کيفيت بالای رنگ آن ميباشد . اين قطعات پس از پاشش رنگ توسط دستگاه مخصوص وارد کوره شده و در دمای بيش از 220 درجه سانتيگراد پخت ميشود .

 واحد مونتاژ
در اين سالن قطعات بخاری که مراحل رنگ و لعابکاری را طی کرده اند جهت توليد محصول نهايي بر روی هم مونتاژ ميگردند . از آنجا که انجام فرآيند مونتاژ ظرافت و دقت بالايي را ميطلبد تا محصولات توليدی از زيبايي و کيفيت مطلوب برخوردار باشند ، لذا حضور نيروی انسانی با تجربه و ماهر در اين بخش در ايجاد کيفيت بالای محصولات تاثير فراوانی دارد . اين خط با ظرفيت بالای توليد در روز و به صورت پيوسته مشغول به کار ميباشد .

کنترل دقيق و 100% محصولات توسط واحد کنترل کيفيت در خط مونتاژ و انتخاب نمونه های تصادفی پس از مونتاژ نهايي جهت تست های تکميلی در آزمايشگاه نقش اساسی اين واحد را در حساس ترين بخش توليد کاملا نمايان ميسازد . محصولات پس از گذراندن اين مراحل به دقت بسته بندی شده و به انبار محصول منتقل ميگردند .
 مونتاژ کولر
قطعات کولر که از ورقهای گالوانيزه ساخته ميشوند پس از گذراندن مراحل پرس کاری و رنگ به سالن مونتاژ منتقل شده و بر روی خط مونتاژ به يکديگر متصل ميشوند .
 مونتاژ آبگرمکن
در اين سالن منبع و قاب آبگرمکن که مراحل قبل را طی کرده اند جهت توليد محصول نهايي بر روی هم مونتاژ ميگردند . مونتاژ اين محصولات به صورت دستی و توسط افراد با تجربه و ماهر صورت ميپذيرد .
 مونتاژ اجاق گاز
قطعات تشکيل دهنده فر اجاق گاز و قسمتهای بدنه پس از طی مراحل پرس کاری ، لعاب کاری و رنگ به سالن مونتاژ اجاق گاز منتقل ميشوند . در اجاق گاز قسمتهايي که مستقيما در معرض حرارت قرار دارند مانند فر و سينی بالا لعاب داده ميشوند و ساير قسمتها مانند بغل ها با رنگ پوشش داده ميشوند .


فناوري هاي قابل ذكر
 نسبی صيفی
شرکت نسبی صيفی در سال 1362 با استفاده از تکنولوژی روز آن زمان و به علت نياز های داخلی اقدام به توليد دستگاههای پرس صنعتی نمود . پس از شروع به کار دوره های تکميلی توسط کارشناسان اين شرکت در کشورهای ايتاليا ، آلمان و روسيه گذرانده شد و سپس با خريد امتياز ويژه پرسهای هيدرليکی از شرکت سيو ايتاليا ، توليد دستگاههای پرس هيدرليک آغاز شد و به مرحله انبوه سازی رسيد .
در حال حاضر ساخت انواع پرسهای هيدرليک و ضربه ای با ظرفيت 20 تا 800 تن و نيز ساخت انواع قالب فلزی از جمله توليدات اين شرکت ميباشد .

چارت سازماني:


معرفي واحدي كه مسئوليت ارزيابي كار و زمان را در اين شركت به عهده دارد-جايگاه اين واحد در چارت سازماني و شرح وظايف:
مهندس صنايع در اين كارخانه تحت نظر مستقيم مدير صنايع و برنامه ريزي كار مي كند. البته مهندس صنايع مي تواند به عنوان مدير تحقيق و توسعه نيز به انجام فعاليت بپردازد. يا به عنوان مسئول در جايگاه ايزو قرار گيرد. مهندس صنايع مي تواند كارشناس برنامه ريزي و توليد و مدير كيفيت مدير كنترل موجودي ومدير عامل باشد. در اين كارخانه 1 مهندس صنايع وجود دارد. مسئوليت مهندس صنايع در آدنيس: برنامه هاي بهبود عملكرد كوتاه مدت شامل بررسي مداوم خط توليد نيروي انساني و ماشين الات به منظور بهينه سازي و ارتقاي سطح كيفيت محصولات است.مهندس صنايع سعي مي كند كه ضايعات را تا حد ممكن كاهش داده و وروديها را ماكزيمم مي سازد.
از برنامه هاي بلند مدت مهندس صنايع گسترش خط توليد و اضافه نمودن محصولات جديد است. مهندس صنايع در جهت گسترش فضاي فيزيكي كارخانه و حركت به سوي اتوماسين است.
محصول منتخب جهت انجام پروژه:
محصول انتخابي ما بخاري است. دلايل اين انتخاب مي توان به نكات ذيل اشاره نمود:
1. اهميت محصول از جهت كاربرد وسيع آن در جامعه
2. توانايي پياده سازي نقشه ها و نمودار هاي مختلف براي اين محصول
3. تعدد قطعات تشكيل شده بخاري
4. استاندادرهاي لازم در محصول از جهات مختلف
5. بخاري از طريق ساخت و مونتاژ حاصل شده است.

معرفي محصول:
با استفاده از عكس


با استفاده از نقشه انفجاري

(Part list) ليست قطعات

رديف نام قطعه
نام
محصول مشخصات فني تعداد در
محصول
1
شير كنترل گازو
متعلقات بخاری طبق نمونه 1
2 ميله سر شيلنگي بخاری 1.5*1.25*L (طبق جدول MF_TO2/1) 1
3 مغزي نازل خور بخاری برنجي به ابعاد 1.5*1.25*2.5 1
4 مهره سر شيلنگي بخاری 1.25*2.9 1
5 مهره برنجي 8 بخاری 1.25*1.5 1
6 شيشه سكوريت نما بخاری MF – T02/1طبق جدول 1
7 شيشه داخل ديگ بخاری MF – T02/1طبق جدول ------------
8 لوازم مسي شومينه بخاری طبق نمونه 5 pice
9 ژيگلور بخاری MF – T02/1طبق جدول 1
10 پلاستيك بخاری MF – T02/1طبق جدول 1
11 كارتن بخاری MF – T02/1طبق جدول 1
12 سراميك بخاری MF – T02/1طبق جدول 1
13 فنر درب شومينه بخاری به قطر =8/1 ميلي متر 1
14 دستگيره بخاری طبق نمونه 1
15 كفشك بخاری طبق نمونه 4
16 دفترچه راهنما بخاری طبق نمونه 1
17 پلاك بخاری طبق نمونه 1
18 لوله آلومينيومي 8 بخاری قطر داخلي= 8 قطر خارجي= 9 22.5 cm
19 لوله آلومينيومي 6 بخاری قطر= داخلي 6 قطر خارجي=7 27 cm
20 مواد لعاب بخاری ------------
21 رنگ پودر بخاری رنگ اپوكسي ------------
22 ورق بخاری روغني كششي طبق جدول( MF – T03/0 ) --------------
23 تسمه طوق بندي بخاری 1.2 cm به عرض 4/3 m
24 سيم مسوار بخاری 2.5mm قطر 25 cm
25 لاستيك سر شيلنگي بخاری طبق نمونه 1
26 در پوش سر شيلنگي بخاری طبق نمونه 1
27 ميخ پرچ مارك بخاری 5*12 mm 2
28 پيچ بخاری 25
29 برنر بخاری طبق نمونه 1

ليست قطعات توليدي كارخانه:
رديف نام قطعه مدل
1 براكت بخاری H 09
2 بغل بخاری H 09
3 پايه بخاري بخاری H 09
4 پشت بخاری H 09
5 سر مخزن بخاری H 09
6 پشت مخزن بخاری H 09
7 تعديل 1 بخاری H 09
8 تعديل 2 بخاری H 09
9 جا لوله بخاری H 09
10 حرارتگير بخاری H 09
11 درب بخاري بخاری H 09
12 ديگ بخاری H 09
13 ناودونی کفی بخاری H 09
14 زه شيشه بخاری H 09
15 سپري ديگ بخاری H 09
16 سر بخاری H 09

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید