بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :
 

توصيف عمومي

چگونه از آن اجتناب كنيم؟

در چه جاهايي يافت مي‌شود؟

(پلي برومو دي فنيل اتر)

پلي برومو دي فنيل اترها اگرچه مواد ضد حريق خوبي هستند، اما در بدن به سرعت ذخيره مي شوند. آزمايشات بر روي حيوانات ازمايشگاهي نشان مي دهد كه اين دسته از مواد باعث ايجاد اختلالات زيادي در بدن مي شوند. هرچند استفاده از اين مواد در توليدات خانگي تا حدود زيادي كاهش يافته اما هنوز هم حجم قابل ملاحظه اي از وسايل ما حاوي اين مواد هستند.

در واقع غير ممكن است. آنها در بسياري از وسائل خانگي وجود دارند.

آشپزخانه/غذاخوري: مخلوط كن، اجاق هاي مايكرو ويو،‌ توستر و ...

اتاق خواب/ سرويسها: ملحفه و بالش هاي با الياف مصنوعي،‌ فرش مصنوعي، كوسنها، سشوار، تلفن.

اتاق نشيمن: وسايل الكترونيك

( تلويزيون،‌ كامپيوتر)، فرش، كوسن و...

فتالاتها

اين تركيبات كاربردهاي زيادي دارند. از انعطاف بخشي به مواد وينيلي گرفته تا تامين غلظت مناسب براي لوسيون ها و محلولهاي مختلف در خانه.  در حيوانات آزمايشگاهي اختلالاتي رد سيستم توليد مثل حيوانات نر ايجاد مي كند.  در تحقيقات اخير، امكان پيش آمدن چنين اختلالاتي را در نوزادهاي پسر تائيد مي كند.

تعداد كمي از شركتهاي توليد مواد بهداشتي_ آرايشي،‌از به كار بردن اين مواد اجتناب مي‌كنند. اما هنوز هزاران منبع استفاده كننده از آنها وجود دارد.

آشپزخانه/غذاخوري: ظرفها و بطريهاي پلاستيكي، برخي  پلاستيك هاي نگهدارنده غذا، ظرفهاي وينيلي.

اتاق خواب/ سرويسها: پرده حمام، لاك ناخن،‌شامپو،‌عطر، صابون، لوسيونها، اسپري هاي حالت دهنده مو،  خميردندان،‌ برخي داروها، اسباب بازيهاي وينيلي و پلايتيكي.

اتاق نشيمن: كاغذ ديواري و پرده هاي وينيلي،‌ خطوط داخلي برق.

نام ماده

توصيف عمومي

چگونه از آن اجتناب كنيم؟

در چه جاهايي يافت مي‌شود؟

حشره كشها

برخي از انواع آن نظير DDT به كلي ممنوع شده اند. در حاليكه بعضي‌ها مثل اترازين، به شدت كنترل و محدود مي شوند. اما هنوز ليست بلندي از حشره كش هاي معمولي وجود دارد كه براي كشتن هر چيزي، از سوسكهاي خانگي گرفته تا قارچهاي شگفت انگيز، استفاده مي شوند. محققين آنها را با آسم، بيماريهاي عصبي و مشكلات پيشرفته در سيستم ايمني بدن، مرتبط مي‌دانند.

در صورت تماس،‌ به خوبي محل تماس را با آب بشوئيد. در محوطه هاي كشاورزي، محوطه خانه را با تميز كردن مداوم و تهويه مناسب، ‌سالم نگه داريد.

صابونهاي ضد باكتري، گلهايي كه از باغ آورده مي شوند. خود محيط باغ يا باغچه.

PFA 

در تهيه پوشش هاي ضد خراش و ضد لكه استفاده مي شود. سالها در بدن باقي مي مانند. شركت 3M  ، يكي از انواع آن به نام پرفلورواكتان سولفونات (PFOS ) را كه در سرتاسر محيط جهان پراكنده شده بود،‌از محصولات خود خارج كرد. يكي ديگر از تركيبات آن، اسيد پر فلورو اكتان است. (PFOA ) كه هنوز در پارچه ها و تهيه ظروف نچسب استفاده مي‌شود. در غلظت زياد باعث بروز سرطان در حيوانات شده است.

نمي توان از آنها اجتناب كرد. در هوا،‌ آب، غذا وجود دارند.

آشپزخانه/ غذاخوري: ظروف نچسب.

اتاق نشيمن: پارچه هاي لوازم منزل( مبل و...)

اسلاید 2 :
 

توصيف عمومي

چگونه از آن اجتناب كنيم؟

در چه جاهايي يافت مي‌شود؟

PCB

زماني پلي كلرو بي فنيل ها، مواد شگفت انگيز به حساب مي‌آمدند. آنها در سرد كننده هاي معمولي و به عنوان عايق در سيستم هاي الكتريكي كاربرد دارند. خاصيت دوست داشتني آنها يك وجه تاريك هم دارد: آنها در طبيعت خيلي كند تجزيه مي‌شوند و در بدن انباشته مي‌گردند. باعث تخريب كبد و ايجاد سرطان در حيوانات ازمايشگاهي مي شود.

امروزه استفاده از آنها ممنوع،‌ اما هنوز رايج است. ماهي يا گوشت شكار از مناطق آلوده را مصرف نكنيد!

آشپزخانه: ماهي و گوشت شكار آلوده.

دي اكسين

مشابه PCB ها، دي اكسين ها هم حاصل فعاليتهاي صنعتي هستند.  آنها در نواحي آلوده، وارد زنجيره غذايي مي‌شوند و در گياهان و چربي حيوانات، جمع مي‌شوند. سرطان و نقص عضوهاي مادرزادي از تاثيرات اين ماده است.

از گوشت چرب و نواحي آلوده ‌ي شناخته شده، پرهيز كنيد.

آشپزخانه: گوشت چرب، محصولات لبني، ماهي.

اسلاید 3 :

توصيف عمومي

چگونه از آن اجتناب كنيم؟

در چه جاهايي يافت مي‌شود؟

بيس فنولها

پلاستيك پلي كربناته، در برخي از بطري هاي پلاستيكي سخت از بيس‌فنول A استفاده شده: يك استروژن سنتزي كه ممكن است به مرور زمان در اثر تجزيه‌ي پلاستيك،‌ به مايع داخل بطري نفوذ كند. محققين شواهدي يافته اند كه نشان مي‌دهد اين استروژنها در حيوانات ازمايشگاهي، سبب اختلالات تناسلي در جنين هاي نر و ماده مي‌شود.

از شيشه هاي پلاستيكي سخت استفاده نكنيد.حتي همين حالا هم ممكن است دير شده باشد. برخي از محققين معتقدند كه ميزان پيشينه‌ي اين ماده به قدر كافي زياد است كه باعث ضرر رساندن به ما شود.

آشپزخانه: ظروف پلاستيكي، پوشش داخلي قوطي‌هاي كنسرو.

اتاق نشيمن: شيشه هاي پلاستيكي نوزادان.

فلزات

فلزات سمي يكي از رايج ترين سموم صنعتي در خانه ها هستند. رنگ‌هاي قديمي،‌ شامل رنگ هستند. ماهي‌هايي نظير تن، حاوي جيوه اند، دستگاه فشار خون شما، مي‌تواند خانواده را به ارسنيك و كروم الوده كند. تاثير بر بچه هاي كوچك مي‌تواند چشمگير باشد. از توسعه‌ي نامحسوس سستي تا مرگ.

نقاشي‌ها ورنگهاي قديمي را مهر وموم كنيد.  خانم هاي باردار و بچه ها در خوردن برخي از انواع ماهي‌ها ، مراقب باشند.

آشپزخانه: ماهي‌هاي آلوده به جيوه.

اتاق خواب/ نشيمن/ سرويسها: نقاشي ها و رنگهاي قديمي.

اسلاید 4 :


 عايق بندي خيلي زياد باعث ميشود تا اگر به نوعي، مواد سمي و خطرناك وارد خانه شوند ، ديگر نتوانند خارج شوند و در خانه محبوس مي شوند به تدريج غلظت اين مواد افزايش مييابد .

   فراوانترين آنها دود و مونواكسيد كربن ( حاصل از اجاقهاي خوراك پزي ، سيستم گرماساز ، وسايل گاز سوز و سيگار ) انواع تركيبات فرار آلي (نظير رنگ و محلولهاي شوينده ، حلالهاي بد بو) و گاز رادون است. رادون گازي است بي رنگ ، بي بو ، بي مزه كه راديواكتيو نيز دارد. اين گاز به مقدار جزئي در طبيعت از وا پاشي عناصر اورانيم و توريم حاصل مي شود. وقتي رادون در اتمسفر آزاد قرار بگيرد ، غلظت آن خيلي كم است اما وقتي در يك ساختمان محبوس باشد سطح راديواكتيويته آن افزايش مي يابد . خانه هايي كه تهويه مناسب ندارند ميزان رادون آنها بالاتر از سطحي است كه در معادن اورانيم يافت مي شود! چگونه اين رادون وارد خانه ميشود ؟ اورانيم و توريم در اكثر سنگها و خاكهايي كه مواد ساختماني از آنها ساخته ميشوند ، وجود دارد نظير آهك و گچ ، چون رادن به صورت گاز است مي تواند از منافذ ريز ديوارها عبور كند و وارد فضاي خانه شود. رادون علاوه بر ساطح شدن از مصالح ساختماني ، مي تواند به داخل آب هاي زير زميني ، نشت كند از طريق سنگهايي كه آب را عبور ميدهدو سپس بوسيله لوله كشي درباره به ساختمان را يابند . ميزان رادون كه از طريق سنگها و خاك وارد خانه ها مي شود ، بستگي به زمين شناسي منطقه دارد. بعضي از انواع گرانيت هاو شيل ها  غني از اورانيم است و در نتيجه ميزان فراواني رادون ايجاد ميكنند .

اسلاید 5 :


خطر مواد راديواكتيو_ گاز رادون

 خطرات ناشي از افزايش رادون ها در خانه ها ، هنوز مورد بحث و اختلاف است . از آنجا كه رادون از لحاظ شيميايي يك گاز بي اثر است در ريه ها باقي نمي ماند شخص آن را با دم وارد و با بازدم خارج ميكند. اما اگر يك اتم رادون زماني كه در ريه قرار دارد فرو پاشيده شود به ايزوتوپ هاي راديو اكتيو سرب ، بيسموت و سايز فلزات ، ممكن است در ريه باقي بمانند و همينطور آنها به نوبه خود ، فرو پاشيده شوند اين امر باعث افزايش ريسك سرطان مي شود. هر چند تا كنون رابطه اي بين غلظت رادون در خانه ها و افزايش وقوع سرطان ريه ، بررسي نشده است .

اسلاید 6 :


 عايق بندي مناسب به منظور جلوگيري از اتلاف انرژي،

 تهويه مناسب هوا بدون از دست دادن حرارت آن،

  تا جايي كه مي‌توانيد از مواد طبيعي استفاده كنيد،

 براي كم كردن اثرات منفي مواد مضر_ كه خواسته و نخواسته در اطراف ما فراوانند_ به خصوص مواد سرطان زا، تغذيه مناسب را رعايت كنيد. به خصوص از مواد آنتي اكسيدان نظير ويتامين ث  حتما استفاده نمائيد.

 اگر در شهرهاي شلوغ زندگي‌مي‌كنيد، حتما براي استفاده از هواي پاك و غيرآلوده مرتب به خارج از شهر سر بزنيد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید