بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
چكيده
آینه، وسیلهای است که به علت صافی و بازتاب بالایش، بر رویهٔ خود، تصویر اجسام را نشان میدهد. پرتوهای نور بازتابیده از رویهٔ یک آینه در نقطهای به نام نقطه کانونی آینه به هم میرسد. بسته به دوری جسم تا آینه و نوع آینه، فاصله نقطه کانونی آینه از آن متفاوت است.
اسلاید 2 :
تاریخچه
کهنترین نشانههای آینه مربوط به ۶۰۰۰ پیش از میلاد است که در آناتولی (در ترکیه) یافت شدهاست. پس از آن در ۴۰۰۰ پ.م. میتوان تمدنهای میانرودان را نام برد. در مصر باستان کهنترین نشانه از آینه به حدود ۳۰۰۰ پ.م. باز میگردد. نمونهای دیگر از وجود آینه به حدود ۳۰۰۰ سال پیش در ایران میرسد که یعنی در زمان هخامنشیان که آنها با صیقل دادن سنگها و فلزات، آنها را به آینههایی شفاف تبدیل میکردند که آثار آن در تالار آینهٔ تخت جمشید باقی مانده است. آینههای صیقلشده در آمریکای جنوبی و مرکزی به ۲۰۰۰ پیش از میلاد باز میگردد. در چین آینههای برنجی به ۲۰۰۰ پیش از میلاد باز میگردد. آینههای روکش شده از فلز در صیدای لبنان در سدهٔ یکم پس از میلاد یافت شدهاست. آینههای شیشهای با روکشی از ورقهٔ طلا در نوشتههای پلینی مهتر در کتاب «تاریخ طبیعی (پلینی)» در سال ۷۷ پس از میلاد نوشته شدهاست.
اسلاید 3 :
اسلاید 4 :
در سدهٔ ۱۲ میلادی شیشه در فراوری آینه، به شکل گسترده به کار گرفته شد و نخستین آینههای شیشهای که با ورقههایی پوشیده از سرب به بازار عرضه میشدند بوجود آمدند. زمانی بعد ماهیت سمی بودن سرب آشکار گردید و به همین دلیل استفاده از مخلوط جیوه و قلع بجای سرب آغاز شد. این تغییر و دگرشها باعث شدند که ونیز که در آن زمان محل تولید اینگونه آینهها بود به یک قطب اقتصادی تبدیل شود. با وجود این، اختراع و فراوری آینه را نباید جزو نیازهای نخست و تنها در حد یک ابزار شخصی پنداشت، امروزه کاربردهای دانشی آینهها بسیار بیشتر از کاربردهای نخستین و نمایی آنها هستند.
داشنمندان از مدتها پیش ویژگیهای آینههای تخت و کوژ و کاو (محدب و مقعر) را میشناختند و حتا با بهره از آنها برای متمرکز کردن نور آفتاب وسایلی را برای به آتش کشیدن اجسام اختراع کرده بودند. حتا در این مورد افسانهای وجود دارد که میگویند ارشمیدس دانشمند نامدار سدهٔ سوم پیش از میلاد بوسیله شبکهای از اینگونه آینهها، کشتیهای بادبانی مهاجمان رومی را به آتش میکشیدهاست، تا اینکه فرمانروای روم سرانجام در شب موفق به تسخیر شهر «سیراکوز» میگردد.
اسلاید 5 :
ساخت بسیاری از آینهها با افزودن روکش بازتابنده به یک لایهٔ مناسب ساخته میشوند. در بیشتر آینهها این لایه به شَوَند(دلیل) آسانی ساخت، سختی، و توانایی داشتن رویهٔ صاف، شیشه است. روکش بازتابنده بیشتر به رویهٔ پشت آینه افزوده میشود تا از فرسایش و آسیبهای ناگهانی در پناه بماند.
این لایه شکل داده میشود، صیقل داده میشود و پاک میشود تا سپس روکش شود. آینههای شیشهای بیشتر با نقره یا آلومنیوم به همراه مجموعهای از دیگر روکشها، روکش میشوند
اسلاید 6 :
در برخی کاربردها، به ویژه آنها که هزینه اهمیت دارد و یا به دیرپایی بسیار نیازمندند، آینهها از یک مادهٔ توپر مانند فلز صیقلزده، ساخته میشوند.
برای کاربردهای فنی مانند آینههای لیزری، روکش بازتابنده بیشتر به روش نشست مکنده به روی رویهٔ بیرونی لایه روکش میشود. این کار از بازتاب دوباره و از جذب نور در آینه جلوگیری میکند. آینههای فنی ارزانتر، از روکش نقره، آلومنیوم یا طلا بهره میبرند (طلا بیشتر برای آینههای فروسرخ) و بازتابهای ۹۰-۹۵٪ را تا هنگامی که نو هستند، بدست میآورند. یک روکش محافظ ممکن است برای جلوگیری از اکسید شدن لایهٔ بازتابنده افزوده شود. کاربردهایی که به بازتاب بیشتر و یا ماندگاری بیشتر نیازمندند، از روکش ترابرقی بهره میبرند، که میتواند بازتابهایی به اندازهٔ ۹۹.۹۹۹٪ را در یک بازهٔ کوچک از طولموجها بدست آورد.
اسلاید 7 :
عکسی نایاب از بنای کاخ آیینه خانه-۱۲۷۰شمسی :
«بنده ی شاه ولایت طهماسب»-این جمله ای بود که بر سر در تالار آیینه باغ سعادت آباد یا کاخ آیینه خانه نوشته شده بود.شاه صفی این کاخ را به یاد جد خود شاه طهماسب بین سالهای ۱۰۰۶-۱۰۲۱زمانی که از اصفهان به رتق و فتق امور ممالک محروسه مشغول بود ساخت.
مکان آن در جنوب زاینده رودحد فاصل پل خواجو و پل جویی بود.با ایوان و حوضی همانند چهل ستون بمساحت۵۰هزار مترمربع با ارتفاع ۴۱متر با این تفاوت که تعداد ستونهای ایوان ۱۶ عدد و با فاصله ی ۶۲ متر از زاینده رود بوده است.از ویژگیهای این بنا نصب آیینه هایی به ابعاد ۵/۲متر و بزرگتر بوده و در کنار کاخهایی از جمله هفت دست و نمکدان مکانی برای تفریح و سرگرمی بشمار میرفته است.
اسلاید 8 :
تاریخچه آینه کاری:
معماران ایرانی همواره به شیوه های گوناگون و متناسب با مصالح و مکان که مایه اصلی آن خاک است به آمود برون بناپرداخته و شاهکارهایی در حد جهانی پدید آوردند.آجر و کاشی دو نمونه برجسته از این گروه مصالح است و بناهای تاریخی پر شکوهی بر جای مانده در سراسر محدوده ایران کنونی و ایران بزرگ گذشته و سرزمینهای تأثیر پذیرفته ازفرهنگ ایران ، گواهی گویا بر این امر که آنان در کار خود هنرمندانی بی همتا بوده اند، هر چند نام و نشان شمار اندکی از آنها بر جاست . این هنرمندان از در آمیختن خاک و آب و به یاری رنگ و قلم و آتش و مدد ذوق اندیشه، شاهکارهایی بر پا داشته اند که پس از گذشت سدهای پی درپی همچنان شکوهمند و پر جلال پا بر جایند .
اسلاید 9 :
آنان همان گونه که در آمود برون نما مهارتی کم مانند داشتند ،در آراستن درون بنا نیز چیره دستی شگفت انگیزاز خود نشان داده اند . دیوارنگاره ها و گچبریهای که بر دیوارها وطاقها و قوس ایوانها(نیم کاره) در بناهای یاد شده بر جای مانده هر بیننده صاحب ذوق و زیبا پسندی را نه تنها مجذوب زیبایی بنا می کند که به ستایش از توان والای هنرمندان سازنده ان نیز برمی انگیزد . آینه کاری را باید واپسین ابتکار هنرمندان ایرانی در این گروه هنر های زیبا دانست که ایرانیان در معماری داخلی و تزیین درون بنا به کار گرفته اند . اجرا کنندگان این شاخه از هنر که به دقت ،ظرافت و حوصله بسیار در کار نیازمند است از زمان پیدایش تا کنون همواره هنرمندان ایرانی بوده و هستند .
آینه کاری با ایجاد اشکال و طرح های تزینی منظم و بیشتر هندسی از قطعات کوچک و بزرگ آینه در سطوح داخلی بنا فضایی درخشان پر تلألو پدید می آورد که حاصل آن باز تاب پی در پی نور در قطعات بی شمار آینه و ایجاد فضایی پر نور دل انگیز و رویایی است .
اسلاید 10 :
پس از انتقال پایتخت از قزوین به ِاصفهان به سال ۱۰۰۷ق. آیینه کاری در کاخ اشرف (بهشهر) گسترش یافت در تزیین بسیار از کاخهای سلطنتی ِاصفهان که به نوشته شاردن شمار آنها از ۱۳۷ فزونتر بود از آینه استفاده شد . از میان آنها کاخ معروف به " آیینه خانه" که به سبب کار برد بسیار آینه در آن بدین نام شهرت داشت از همه زیباتر بود .
"آیینه خانه " چون چهلستون ایوانی با ۱۸ ستون آینه کاری شده داشت و تالار و سقف ایوان و دیوار های آن را آینه های یک پارچه "جام آینه " به ازای ۵/۱ تا ۲ متر و پهنای یک متر آراسته بودند . ( عکس آن که نایاب است در سایت اینه کاری دات کام گذاشته ام "عبدی" ) .
باز تاب تصویر زاینده رود و بیشه های ساحل شمالی آن در آینه های این بنا منظره ای دلپذیری به وجود میآورد .
میرزا مظفر ترکه به سال ۱۰۷۶ق. درردۀ منشیان دربار شاه عباس دوم صفوی بوده اشعاری در وصف " آینه خانه " سروده و آن را " عشرت سرای " شاه صفی می خواند.