بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

اینترنت و طریقه ی دستیابی به آناینترنت یک شبکه ی جهانی است که صدها هزار شبکه ی کوچکتر را در سراسر دنیا به هم مرتبط می کند. تعداد شبکه های موجود در اینترنت همواره در حال افزایش است به طوری که نمی توانید حجم داده ها و اطلاعات موجود در اینترنت را تصور کنید. هر روز بالغ بر صدها میلیون کاربر از کشورهای مختلف دنیا از اینترنت استفاده می کنند.
زمانی که رایانه ی خود را به اینترنت وصل می نمایید رایانه ی شما بخش کوچکی از یک رایانه ی بسیار بزرگ به نظر می رسد. رایانه ای که گستره ی آن سراسر جهان است. روش های مختلفی برای دستیابی به اینترنت وجود دارد. یکی از راه های متداول دسیابی از طریق یک مرکز ارائه دهنده ی خدمات اینترنت (ISP)است. این مراکز شبکه های کوچکی هستند که به خطوط اصلی و سریع اینترنت وصل می باشند و امکان دستیابی به اینترنت را برای مشترکان خود فراهم می کنند. مرکز ارائه دهنده ی خدمات اینترنت پس از عضویت کاربر اطلاعات لازم برای استفاده از خدمات را در اختیار او قرار می دهند. این اطلاعات عبارتند از:
_شماره ی تلفن ارتباط با رایانه ی سرویس دهنده
_شناسه و کلمه ی عبور
_ نحوه ی انجام تنظیمات لازم در نرم افزار مورد استفاده ی مشترک
 

اسلاید 2 :


مراکز ارائه دهنده ی خدمات اینترنت از روش های مختلفی برای برقراری ارتباط کاربر با اینترنت استفاده می کنند دو روش متداول برای ارتباط با اینترنت یکی اتصال dial up و دیگری خطوط ADSL است در اتصال dial up از خط تلفن معمولی برای اتصال به اینترنت استفاده می شود و سرعت آن به سرعت سرویس دهنده ی ISP بستگی دارد. این نوع ارتباط از نوع نیمه دوطرفه است.
خطوط ADSL نیز از همان خطوط تلفن معمولی استفاده می کند در این روش کاربر و مرکزISP باید از مودم های ADSL  استفاده کنند. استفاده از این خطوط به کاربران این امکان را می دهد که همزمان هم از اینترنت استفاده کنند و هم با تلفن صحبت کنند این نوع ارتباط از نوع تمام دوطرفه است.

                                               سرویس های اینترنت

آیا تاکنون اطلاعاتی را در مورد یک موضوع  در انترنت جست و جو کرده اید؟
آیا با پست الکترنیکی اشنا هستید؟
اینترنت سرویس های مختلفی رادراختیار کاربران قرار می دهد این سرویس ها در واقع برنامه هایی هستند که در رایانه های متصل به اینترنت اجرا می شوند. مهممترین سرویس های اینترنت عبارتند از: پست الکترونیکی، وب، دسیابی از راه دور (TELNET) و انتقال پرونده (FTP).

اسلاید 3 :

پست الکترونیکی
اگر بخواهید از طریق تلفن با فدی در خارج از کشور ارتباط برقرار کنید، هزینه ی زیادی را باید بپردازید و ارسال نامه از طریق پست نیز مدت زیادی طول می کشد. اگر هردو امکانات مورد نیاز برای استفاده از پست الکترونیکی را در اختیار داشته باشید،کافی است که با داشتن آدرس های پست الکترونیکی یکدیگر برای هم نامه ی الکترونیکی ارسال کنید. برای مکاتبه از طریق پست الکترونیکی، علاوه بر امکان دسیابی به اینترنت یک برمانه ی پست الکترونیکی لازم است.
در اینترنت برای آدرس دهی به افراد و رایانه ها  از اسامی و اعداد استفاده می شود این روش ادرس دهی سیستم نام گذاری محدوده (DNS) نام دارد. در این سیستم یک آدرس پست الکترونیکی از سه قسمت تشکیل شده است: نام کاربر، نام محدوده و نوع محدوده. به مثال زیر توجه کنید:
                                                                
                                           mhesabi @  sharif  . Edu 

               


اسلاید 4 :


فرستنده ی نامه می تواند متن نامه را بنویسد و هر نوع پرونده ای (صوتی ، تصویری،...) را ضمیمه ی آن کرده و ارسال کند. صندوق پستی گیرنده در رایانه ی سرویس دهنده یپست الکترونیکی قرار دارد. برای استفاده از این صندوق پستی داشتن «شناسه » و « کلمه ی عبور» اختصاصی لازم است.

دستیابی از راه دور (Telnet)
بسیاری از رایانه ها در اینترنت به شما اجازه می دهند که از طریق سرویس telnet با آن ها ارتباط برقرار کنید وبرخی ازبرنامه هایشان را اجرا نمایید، طوری که تصورمی کنید برنامه ی مورد نظر در رایانه ی خودتان قرار دارد.
برای مثال حسابدار یک سازمان می تواند از منزل با رایانه یخود با رایانه ی مرکزی سازمان وصل شده و فعالیت های مربوط به امور مالی سازمان را انجام دهد. یکی دیگر از کاربرد های این سرویس دستیابی به بانک های اطلاعاتی در دانشگاه ها وکتابخانه هاست. البته تمام ارتباط های telnet رایگان نیستند.

انتقال پرونده
 (FTP)
بااستفاده ازاین سرویس می توانید به رایانه ای که سرویس دهنده ی FTP است وممکن است درفاصله ی دوری از شما قرار داشته باشد وصل شوید و پرونده ی به اشتراک گذاشته شده را به رایانه ی خود انتقال دهید.

اسلاید 5 :

وبلاگ: نوعی وب سایت است که حاوی اطلاعاتی مانند: گزارش روزانه ،اخبار،یادداشت های شخصی ویا مقالات علمی مورد نظرطراح آن است.وبلاگ ترکیبی از دوکلمه ی « web» و « log» به معنای ثبت وقایع روزانه است.
مرورگر وب: نرم افزاری که امکان مشاهده ی صفحات وب را برای کاربر فراهم می کند مرور گر وب نامیده می شود در واقع مرورگر وب با ترجمه ی دستورات HTML (زبان برنامه نویسی صفحات وب)، محتوای صفحات وب را برای کاربر نمایش می دهد و به عملیاتی مانند فعال کردن اتصال ها پاسخ می دهد.
آدرس صفحات وب: هر صفحه ی وب دارای یک آدرس منحصر به فرد (URL) است که آن را از صفحات دیگر متمایز می کند؛ برای مثال به آدرس زیر توجه کنید:

                    
                                              http:/ / www. Roshd. ir

اسلاید 6 :

این آدرس که متعلق به وب سایت شبکه ی ملی مدارس است درواقع آدرس صفحه ی آغازین آن است. در این آدرس قسمت اول (http)، نام پروتکلی است که برای دستیابی به صفحه ی وب مورد استفاده قرار می گیرد. نام پروتکل به وسیله ی دو علامت(/) از قسمت بعد جدا می شود. سه حرف www نشان می دهند که سرویس مورد استفاده، از نوع وب است. عبارت roshd نام محدوده است و قسمت آخر(ir)، نشان دهنده ی مکان محدوده ای از اینترنت است که سرویس دهنده متعلق به آن است.
جست و جو در وب: وب مجموعه ی بسیار بزرگی از اطلاعات مرتبط به هم است. بنابراین، پیدا کردن اطلاعات خاصی که مورد نظر شماست، کار بسیار مشکلی است. خوشبختانه روش هایی برای جست و جو در وب وجود دارند تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند. دو روش متداول عبارت اند از:
1.موتورجست وجو: اگر به دنبال اطلاعات خاص هستید ویا می خواهید درباره ی یک کلمه ی کلیدی و یا یک عبارت به جست و جو بپردازید از موتور های جست وجو استفاده کنید. موتورهای جست وجو برنامه هایی هستند که کلمات کلیدی را در سایت های مختلف جست و جو می کنند و فهرستی از صفحات وب در اختیار شما قرار می دهند. 

اسلاید 7 :

2.فهرست: در فهرست ها اطلاعات برحسب موضوع و ترتیب الفبا دسته بندی شده اند. هر دسته به چندین زیر دسته تقسیم می شود و دسته ها در کل، یک شبکه ی درختی را تشکیل می دهند. طبقه بندی اطلاعات در دسته ها و زیر دسته ها، توسط افراد متخصص صورت می گیرد.
چنانچه به دنبال اطلاعات درباره ی یک موضوع کلی می گردید بهتر است از فهرست استفاده کنید. برای این کار یک دسته را انتخاب کنید و آنقدر به انتخاب زیردسته ها ادامه دهید تا به دسته ای برسید که کاملاً مرتبط با موضوع مورد نظر شما باشد.
امروزه سازمان ها دریافته اند که برای مدیریت اطلاعات و ارائه ی خدمات به مشتریان خود می توانند از فناوری اینترنت در درون و بیرون سازمان استفاده کنند. 

اسلاید 8 :

اینترانت
اینترانت یک شبکه ی خصوصی درون یک سازمان است که مبتنی بر پروتکل های اینترنتی است و شبیه به اینترنت عمل می کند. سازمان ها با استفاده از اینترانت می توانند خدماتی از قبیل توزیع داده ها و نرم افزارها و دستیابی به بانک های اطلاعاتی و اجرای دوره های آموزشی را در اختیار کارمندانشان قرار دهند. به عنوان مثال، شبکه ی مربوط به یک بانک که شعبه های مختلف آن در سراسر کشور به یکدیگر متصل می کند، یک اینترانت است. 

اسلاید 9 :

اکسترانت
 اکسترانت یک شبکه ی خصوصی است که بیش از یک سازمان را به هم ارتباط می دهد. بسیاری از سازمان ها با به کارگیری اینترنت به سازمان های خاصی که با آنها ارتباط دارند، اجازه می دهند تا به صورت محدود به اینترنت آن ها دسترسی داشته باشند. هدف اصلی از این عمل افزایش کارایی و کاهش هزینه است؛ مثلاً شبکه ی بین بانکی که از ارتباط بین شبکه های بانک های مختلف تشکیل می شود، یک اکسترانت است.

حفاظت از شبکه های سازمانی
سازمان ها باید به دقت از سیستم های اطلاعاتی خود دفاع نمایند. دیوار آتش یک سیستم امنیتی است که برای حفاظت شبکه ی سازمان از تهدید های خارجی طراحی شده است. دیوار آتش معمولاً ترکیبی از سخت افزار و نرم افزاری است که از ارتباط مستقیم رایانه های موجود در شبکه ی سازمان با رایانه های خارج از شبکه جلوگیری می کند. دیوار آتش می تواند یک رایانه با نام سرویس دهنده ی پراکسی باشد. این رایانه درواقع دربان و نگهبان شبکه ی داخلی است. تمامی ارتباطات بین شبکه داخلی سازمان و اینترنت باید از این رایانه عبورکنند. برخی از سیستم عامل ها، دارای نوعی دیوار آتش نرم افزاری هستند که می توان آن را فعال کرد. همچنین می توان دیوار آتش نرو افزاری را به طور مستقل تهیه  کرده و روی سیستم نصب کرد.             

اسلاید 10 :

_ اینترنت بزرگترین شبکه ی جهانی است.
_ یکی از روش های متداول برای دستیابی به اینترنت از طریق یک مرکز ارائه دهنده ی خدمات اینترنت (ISP) است.
_ ارائه دهندگان خدمات اینترنت عموماً شبکه های کوچکی هستند که به خطوط اصلی و سریع اینترنت وصل هستند.
_ در اینترنت برای آدرس دهی پست الکترونیکی از سیستم نام گذاری محدوده (DNS) استفاده می شود.
_ Telnet یکی از سرویس های اینترنت است که اجازه ی دستیابی و اجرای برنامه ها در رایانه های دیگر را می دهد.
_ سرویس ftp اجازه ی دریافت و یاارسال پرونده ها را بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده می دهد.
_وب مجموعه ای بسیار عظیم از انواع اطلاعات است که در قالب صفحات وب در رایانه های سرویس دهنده ی وب نگهداری می شوند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید