بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

سبك باروك

از اوايل قرن هفدهم تا اواسط قرن هجدهم، انديشه‌ها و سليقه نو ـ معماري ـ هنر اروپا را دگرگوني بخشيد كه محققان اين دوره را باروك نام نهاده‌اند. باروک از نظرلغوي ازواژه پرتقالي باروكو به مروارید نامنظم است.

هنر باروك بيش از آنكه در ادبيات بكار رود، در هنر معماري رخ نمود و به تدريج در هنرهاي تجسمي و موسيقي آشكار شد. سبك باروك تركيب‌بندي‌هاي دقيق و اكيد رنسانس را گرفت. معماران ايتاليايي زبان كاملاً جديدي در معماري بوجود آوردند كه آن را هم در پلان و هم در نما مي‌توان ديد. خم‌ها و اخم‌ها، سطوح محدب و مقعر، پيش‌آمدگي‌ها و فرورفتگي‌ِها و فضاهاي بسيار بزرك به معماري آنها جلوه‌ي ويژه‌اي بخشيد.

اسلاید 2 :

باروك نوعي هنر است كه در آن قواعد تناسب رعايت نمي‌شود و همه‌ چيز بنا به حواس هنرمند نمايانده مي‌شود. باروك يك تداوم فرهنگي است كه در سرتاسر تاريخ هنر بارها تكرار شده است. باروك چيز پيچيده‌اي است كه پيچيدگي‌اش به غناي آن مي‌افزايد. باروك هنر جنبش ضد تجدد ديني است. هنرمندان در دوره‌ي باروك با احساس خود حركت مي‌كردند و احساس را مقدم بر عقل مي‌دانستند.

واژه‌ها و اصطلاحاتي كه به هنر باروك مربوط مي‌شوند:

سرزندگي، تجمل، شكل‌هاي اغراق شده، پرهيز از خطوط مستقيم، شكل‌هاي كشف شده، تحرك اعضاي بدن، شكل‌هاي پرواز كننده، فضا در حالت انفجار، نامتوازن، بي‌قرينگي، پويايي مورب، هنر زياده‌روي.

اسلاید 3 :

معماري باروك از ايتاليا آغاز گرديد و بخش بزرگي از اروپا را زير پوشش خود درآورد. از ويژگي‌هاي معماري و هنرهاي ديگر،‌ حفظ تعادل و وحدت آفريني در ميان عناصري متراكم و گوناگون است.

معماری باروک بامایه گرفتن از انسانگرایئ بساط «شیوه گری» را برچید و  حق اولویت را از عقل گرفت وبه احساس سپرد. در معماری به جاي ديوارهاي ساده و روشن ميكل آنژ پالاديو حالتي پر رمز و راز برقرار بود. جاي ديوار واقعي را حايل‌هايي متشكل از ستون‌هاي بسيار نزديك به هم يا نيم ستون‌هاي پس و پيش گرفته بود. طرح قرنيزها پيچيده شد و به شكل چنگ خرچنگي درآمد. طاق‌ها هم گنبدهاي ساده رنسانس را كنار مي‌گذارند و به سطوح مواجي كه عمدتاً بيضي‌هاي خانگي‌هاي تو در تو بود روي آوردند.

اسلاید 4 :

كليساي ايل جزو

نخستین اثر معماری این دوره، کلیسای ایل جزو بود. معمار آن دوره «جاکومودا وینیولا» آن را طراحی کرد و ساخت.

معمار دیگری به نام «جاکومو دادلاپورتا» مسئولیت تکمیل نمای آن را به عهده گرفت.

اسلاید 5 :

 

اسلاید 6 :

نمای این کلیسا به عنوان مدلی برای نمای کلیساهای باروک مردمی تا 2 قرن قابل توجه بود.

البته اصل نما در اين سبك، تازگي ندارد. سابقه‌ي اتصال طبقات بالا و پايين به كمك ديوارهاي پشت‌بند توماري، به كليساي سانتاماريا باز مي‌گردد و نمونه‌ي سنتور كلاسيك آن در آثار آلبرتي و پالاديو ديده مي‌شود. ستون‌هاي مزدوج متصل به بدنه آن نيز در طرح ميكل آنژ براي كليساي سان پيترو ظاهر شده‌اند،‌ ولي كل نماي مزبور تركيب ماهرانه‌اي از موضوعات پيشين است. دو طبقه‌ي اول و دوم به خوبي با يكديگر وحدت دارند و حركات افقي ستون‌هاي متصل به بدنه و ستون‌هاي آزاد در بلوك مركزي به اوج مي‌رسد و بلوك‌هاي نما بي‌هيچ تبايني با شبكه‌ي صحن و نمازخانه‌ي پشت سر جور درمي‌آيد.

اسلاید 7 :

کاخ «کارینیانو»

یکی از بناهای باروک ایتالیاست، که توسط «گوارینو گوراینی» طراحی شده است.گورايني در اين كاخ اصل نماهاي مواج را بكار مي‌بندد. او نماي طولاني را به سه بخش تقسيم مي‌كند.

اين گونه تقسيم‌بندي جانبي و سه بخش نماي ساختمان‌ها از ويژگي‌هاي بيشتر كاخ‌هاي دوره‌ي باروك است.

اسلاید 8 :

ويلاي بادئر

نمونه‌اي از خانه‌هاي اشرافي در روستاها در اين دوره ساخته شده است كه كاملاً جمع و جور مركب از اتاق‌هايي است كه براي تفريح و ميهماني، سرداب‌ها، انبارهاي فوقاني و بناهاي خارج از خانه به منظور تامين عملكردهاي كشاورزي در مزارع شكل گرفته است. همانند ويلاي بادثر كه كار را با تفريح و لذت آْميخت.

اسلاید 9 :

باروک رومی، نمایانگر یک آرمان مذهبی و سیاسی است که نماینده این معماری گنبد کلیسای سان پیترو در روم است. باروک ایتالیایی آشکارا بسیاری از عناصر باستانی را منسوخ کرد. این گنبد با پیچ و تاب تمثیلی گسترده ای که بوسیله برنینی با پیروی از سلیقه معمارش میکل آنژ و با تصور هنری خود از ستون بندی‌های جانبی میدان سان پیترو یافته است، قرار بود که تجمسی باشد، از تمامیت کلیسایی، تصویری از سروری مسیحیت و گنبد فلک که از لحاظ ارمانی تمام جهان را زیر پر می‌گیرد.

اسلاید 10 :

از بناهای باروک در فرانسه:

خیمه« اورلئان»، گنبد سنت لوئی، موزه لوور و کاخ «ورسای».

مهمتری این بناها،  کاخ ورسای است که نماینده واقعی باروک فرانسوی است.در معماری باروک فرانسه به تزیینات داخلی کاخ بسیار اهمیت داده شده است

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید