بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
مقدمه
دوره ای که با نام رنسانس بررسی شد تا قرون 17و18ام ادامه یافت هنر دوره اخیر را باروک نام نهادند
منشا این واژه بر کسی به طور دقیق روشن نیست احتمال داردکه از واژه پرتغالی باروکو به معنی مروارید نا منظم مشتق شده باشد
اسلاید 2 :
پیشینه ی تاریخی
باروک عمدتا در کشورهای لاتین گسترش یافت ولی دامنه اش به اروپای شرقی کشیده و به طور عمده در مستعمرات اسپانیا و پرتغال در جنوب امریکا ریشه دواند جائیکه شکل به هم آمیخته وبا اهمیتی از هنر باروک سر بر آورد
اسلاید 3 :
مفهوم باروک
به طوری که اشاره گردید باروک مشتق از کلمه ی پرتغالی باروکو است باروک نوعی هنر است که در ان قواعد تناسب رعایت نمیشود و همه چیز بنا به حواس هنرمند نمایانده میشود
اسلاید 4 :
معماری
بسیاری بر این عقیده اند که معماری باروک از ایتالیا اغاز گردید و بخش بزرگی از اروپا را زیر پوششوگستره ی خود در اورد.این معماری پویایی خاصی دارد.
ویژگی معماری این سبک این است که یک فضای کلی در مرکز ساخته میشد و فضاهای فرعی به ان الحاق میشد
اسلاید 5 :
درباره ی باروک ایتالیاباید گفت باروک رومی ،نمایانگریک ارمان مذهبی و سیاسی است که نماینده این معماری گنبد کلیسای سان پیترو در روم است باروک ایتالیایی اشکارا بسیاری از عناصر باستانی را منسوخ کرد
اسلاید 6 :
برخی مورخان باروک را ادامه رنسانس پیشرفته میدانند و برخی سبکی جدا میدانند همانطور که اشاره گردید باروک در ایتالیا متولد شد وبه کشور های دیگر راه یافت از جمله این کشورها کشور فرانسه است
اسلاید 7 :
یکی از با شکوه ترین بناهای فرانسه که گنبد آن توسط ژول اردئن مانسار بر یک ساقه ی گنبد دو قلو استقرار دارد با نوعی تکروی شاهانه بر فراز نمای سطحی سر می افرازد
اسلاید 8 :
گنبد کلیسا ی مزبور بر بنای عالی گسترده ای قرار دارد که با گنبد چنان مفصل بندی اندکی دارد که شالوده استوانه ای را ضروری میسازد این گنبد بیشتر یک نماد است ،تا یک تصور ذهنی از قدرت
اسلاید 9 :
باروک در هلند
معماری باروک هلند که پیرو پروتستان بود شیوه کلاسیک معماران ایتالیایی را اختیار نمود و بعضی ویژگی های محلی را به آن افزود نمونه ای از سبک باروک هلند ،همان ساختمان شهرداری شهر آمستر دام را میتوان نام برد
اسلاید 10 :
پیکر تراشی باروک
هنر پیکر تراشی هنری است که هم نمادین است و هم بی پروا یکی از دلایل پیدایش پیکر تراشی در دوره باروک نقش مقابل بین باروک و کلاسیک گرایی.در این دوره پیکره در نمای قصرها بر دیوار اتاقهای پذیرایی در خیابان بندهایی که به پارکها منتهی میشد وشکل دهی به استخر ها جلوگر میساخت