بخشی از مقاله

*** این فایل شامل تعدادی فرمول می باشد و در سایت قابل نمایش نیست ***

بررسي اثر الگوي سفارش دهي X+Y بر کاهش اثر شلاقي در زنجيره تامين


چکيده
اثر شلاقي يکي از آثار نامطلوب در زنجيره تامين است ، اين اثر خصوصا در زنجيره هاي تـامين بـا تعـداد سـطوح زيـاد مشکلات فراواني ايجاد و منجر به تحميل هزينه هاي هنگفتي به کليه اجزاي زنجيره مي شود. تـاثير مثبـت مکـانيزم هـاي سفارش دهي در کاستن از اين اثر همواره مورد توجه محققان بوده است . در اين مقاله الگوي سفارش دهـي X+Y معرفـي شده و کاربردهاي آن در سه مدل سفارش دهي يک به يک ، مدل ژنتيکي و مدل سفارش دهي RLOM بررسي شده است .
تاثير اين الگوي سفارش دهي بر روي اثر شلاقي با پياده سازي آن در قالب مدل هاي سفارش دهي مـذکور سـنجيده شـده و در نهايت نشان داده شده است که الگوي سفارش دهي X+Y که بيان کننده ميزان انحراف لازم در ميـزان سـفارش صـادر شده توسط يک سطح زنجيره تامين نسبت به سفارش رسيده توسط سطح پايين دست است ، يک الگوي سـفارش دهـي بـا توان بالقوه بسيار بالا در جهت کاستن از اثر شلاقي است .
کلمات کليدي : زنجيره تامين - اثر شلاقي - الگوي X+Y- سفارش دهي
۱- مقدمه
افزايش روز افزون رقابت پذيري و گسترش حوزه فعاليت سازمان ها به بازارهاي جهاني شرايطي را به وجود آورده است کـه در آن شرط بقاي سازمان ها محور قرار دادن نياز مشتري و عکس العمـل سـريع در مقابـل تغييـرات بـازار مـي باشـد. از ايـن رو هماهنگي در زنجيره تامين کالاها مساله اي اجتناب ناپذير به نظر مي رسد. يک زنجيره تامين شامل تمامي شرکايي است که به طور مستقيم يا غيرمسـتقيم در تـامين نيـاز مشـتري دخيـل هسـتند. يـک زنجيـره تـامين نـه تنهـا شـامل توليدکننـدگان و تامين کنندگان است ، بلکه حمل و نقل ، انبارها، خرده فروشان و خود مشتريان را نيز شامل مي شود.[۱] زنجيره تامين عـلاوه بـر سيستم هاي توليدي ، سيستم هاي خدماتي را نيز شامل مي گردد. اگر چه پيچيدگي زنجيره ممکن است از يک صنعت تا صنعت


ديگر و از سازماني به سازمان ديگر بسيار متفاوت باشد، با اين حال هدف کلي مديريت زنجيره تامين در موارد مختلف تا حدود زيادي مشابه يکديگر است .
هدف مديريت زنجيره تامين و خصوصا مديريت موجودي ها در زنجيره تامين کاهش هزينه کلـي زنجيـره بـوده و همـين مطلب باعث شده است که زنجيره نيازمند همکاري متقابل اجـزاي آن باشـد. همـاهنگي در زنجيـره تـامين در صـورتي بهبـود مي يابد که تمامي اجزاي زنجيره تامين اقداماتي هماهنگ انجام دهند و در نتيجه کل زنجيره به عنوان يـک کـل سـود نمايـد.
هماهنگي در زنجيره تامين نيازمند اين است که هر جزء از زنجيره اين واقعيت را مد نظر قرار دهد که فعاليت هـايش بـر ديگـر اجزاي زنجيره تامين نيز تاثير مي گذارد.
يکي از دلايل عدم هماهنگي در زنجيره تامين به اين خاطر است که اعضاي زنجيره تامين داراي اهدافي هستند که گاهـا با اهداف ديگر اجزاي زنجيره در تضاد است . در صورتي که هر جزء از زنجيره تامين بخواهد به تنهايي اهداف خود بهينه نمـوده و در نتيجه سود خود را حداکثر نمايد، منجر به کاهش سود کلي زنجيره خواهد شد. يکي ديگر از دلايل عـدم همـاهنگي ايـن است که اطلاعاتي که در بين اجزا رد و بدل مي شود داراي تاخير بوده و يا تحريف مي شـوند. از آنجـا کـه تمـامي اطلاعـات در زنجيره تامين به اشتراک گذاشته نمي شود ممکن است اطلاعات در عبور از مراحل مختلف زنجيره تـامين تحريـف شـوند. ايـن تحريف اطلاعات با توجه به افزايش تنوع محصولات در زنجيره هاي تامين بيشتر شده است . امـروزه دغدغـه اصـلي در زنجيـره تامين دستيابي به هماهنگي در زنجيره تامين با وجود تنوع محصولات و مالکيت هاي مختلف اجزاي زنجيره است .
يکي از پديده هاي که هماهنگي در زنجيره تامين را با چالش مواجه مي سازد پديده اي به نام اثر شلاقي است . اثر شلاقي به پديده اي اطلاق مي گردد که در آن نوسانات در سفارشات در عبور از مراحل مختلف زنجيره تامين افزايش مي يابد. اين افـزايش مي تواند باعث بي ثباتي در زنجيره تامين گردد و در نتيجه افزايش هزينه هاي کلي زنجيره را باعث شود[۲]. يکي از عوامل مـوثر بر ميزان اثر شلاقي در زنجيره تامين سياست هاي سفارش دهي است که توسط اعضاي زنجيره اتخاذ مي گردد[۳]. اين مقاله اثر الگوي سفارش دهي X+Y را بر کاهش اثر شلاقي در زنجيره تامين مورد بررسي قرار مي دهد.
۲- مرور ادبيات
۲-۱- زنجيره تامين
با ظهور بازار رقابتي جهاني همراه با گسترش تنوع نياز مشتريان و افزايش قدرت چانه زني آن هـا، سـازمان هـا در صـورتي مي توانند به بقاي خود ادامه دهند که نياز مشتري را محور فعاليت هايشان قرار داده و بتوانند عکـس العمـل سـريعي در مقابـل تغييرات نيازهاي مشتريان داشته باشند. در اين شرايط سازمان ها براي ادامه حضور در اين بـازار رقـابتي چـاره اي جـز داشـتن هماهنگي و همکاري مناسب با شرکاي تامين منابع و توزيع کالا و به طور خلاصه با کل زنجيره تامينشـان ندارنـد. بـه منظـور هماهنگ نمودن و مديريت همکاري ها در زنجيره تامين مفهوم مديريت زنجيره تامين متولد شـد کـه وظيفـه يکپارچـه سـازي فعاليت هاي درون زنجيره را از طريق بهبود روابط درون زنجيره تامين به منظور دست يابي به يک موقعيت رقـابتي قابـل اتکـا و ادامه دار به عهده دارد.
تعاريف متعددي از زنجيره تامين و مديريت زنجيره تامين توسط محققان ارائه شده است ؛ لي و بيلينگتون ١ زنجيره تـامين را اين طور تعريف مي کنند : يک زنجيره تامين شبکه اي از تسهيلات ٢ مختلف است که کار تدارکات مـواد اوليـه ، تبـديل مـواد اوليه به محصول نيمه ساخته و نهايي و توزيع محصول نهايي به مشـتريان را انجـام مـي دهـد. آنهـا مـديريت زنجيـره تـامين را هماهنگي جريان اطلاعات ، مواد و جريان مالي در بين اجزاي مختلف زنجيره تامين مي دانند[۴]. تعريفي کـه دانشـگاه MIT از مديريت زنجيره تامين دارد بيان مي دارد که « مديريت زنجيره تامين عبارتست از يک رويکرد يکپارچه فرآيندگرا بـراي تـامين مواد اوليه و اقلام مورد نياز ، توليد و تحويل محصولات و خدمات به مشتريان ».
با وجود تعاريف متفاوتي که از زنجيره تامين و مديريت آن وجود دارد، هدف مشترکي در آنها ديـده مـي شـود کـه همانـا افزايش سودآوري سازمان ها و دست يابي به موقعيت رقابتي قابل اتکا از طريق بهبود روابط درون زنجيره تامين است .

شکل ۱- مدل عمومي زنجيره تامين
در هر زنجيره تامين شرکت ها مي بايست در مورد پنج زمينه زير تصميم گيري نمايند[۵]:
۱- توليد: بازار چه محصولي را نياز دارد؟ چه مقدار و چه زماني بايد از هر محصول توليد شود؟ اين فعاليت شـامل ايجـاد برنامه توليد جامع ١ (MPS ) مي باشد که ظرفيت هاي کارخانه ، بالانس بار کاري ، کنترل کيفيت و نگهداري و تعميرات را در بر دارد.
۲- موجودي ٢: چه موجودي و در کدام انبار زنجيره تامين مي بايست ذخيره شود؟ چه مقدار از اين موجودي را مي بايست مواد اوليه ، مواد نيمه ساخته و محصول نهايي شامل شود؟ هدف اوليه موجودي جهت مقابله با عدم اطمينان در زنجيـره تـامين مي باشد؛ در عين حال نگهداري موجودي ممکن است هزينه بالايي داشته باشد؛ پس سطح بهينـه موجـودي و نقطـه سـفارش چقدر است ؟
۳- مکان يابي : تسهيلات توليدي و انبار موجودي ها کجا بايد مستقر شوند؟ مکان هـاي بهينـه بـا کمتـرين هزينـه بـراي تسهيلات توليدي و انبار موجودي کجاها هستند؟ آيا مي بايست از تسهيلات موجود استفاده شود يا تسهيلات جديد مي بايسـت اضافه گردد؟ در کنار تعيين مکان تسهيلات مي بايست مسيرهاي مختلف جهـت رسـاندن محصـولات بـه مشـتري نهـايي نيـز مشخص گردد.
۴- حمل و نقل : مواد و محصولات چگونه بايد از يک مکان در زنجيره تامين به يک نقطه ديگـر زنجيـره منتقـل شـوند؟ باربري هوايي و حمل با کاميون عموما سريع و مطمئن مي باشد، ولي در عين حال بسيار پر هزينه است . حمل از طريق دريـا يـا راه آهن بسيار کم هزينه تر است ، ولي عموما داراي زمان حمل بالا و عدم اطمينان بالاتر است . ايـن عـدم اطمينـان مـي بايسـت توسط نگهداري بيشتر موجودي در انبار جبران شود. در هر مورد مي بايست از کداميک از اين وسايل حمل و نقل استفاده شود؛ سوالي است که بايد با توجه به کل زنجيره تامين و ظرفيت ها پاسخ داده شود.
۵- اطلاعات : چه داده هايي نمي بايست به اشتراک گذاشته شود و چه مقدار از اطلاعات مي بايست در زنجيره تامين بـين شرکا به اشتراک گذاشته شود؟ داشتن اطلاعـات درسـت و بـه موقـع باعـث همکـاري مناسـب تـر در بـين شـرکاي زنجيـره و تصميم گيري بهتر مي شود. با استفاده از اطلاعات مناسب و به موقع اجزاي زنجيره مي توانند تصميمات موثري را در مـورد ايـن که چه محصولي و چه مقدار توليد از هر کدام توليد شود، موجودي ها کجا انبار شوند و بهترين روش براي حمل و نقل چيست ، گرفته شود.
۲-۲- اثر شلاقي
خيلي از شرکت ها ردپاي شرکت دل ، کرايسلر و والمارت در بهبود زنجيره تامين خود و کـاهش هزينـه هـاي عمليـاتي را دنبال کرده اند. مديريت زنجيره تامين با يکپارچه سازي و هماهنگ سازي فعاليت هاي زنجيره تامين توجه بسياري از محققـان را به خود جلب نموده است . يکي از حوزه هاي فعال تحقيقات در زنجيره تامين اثر شلاقي اسـت کـه توسـط فعاليـت هـاي لـي و همکاران در سال ۱۹۹۷ به صورت گسترده اي مطرح شد[۶،۷]. اثر شلاقي عبارتست از افزايش نوسانات در سفارشات در عبور از مراحل مختلف زنجيره تامين که باعث بي ثباتي در زنجيره تامين و افزايش هزينه هاي زنجيره مي شود.
فعاليت هاي انجام شده توسط فورستر٢ در زمينه اثر شلاقي باعـث شـد تـا بسـياري از محققـان بـازي هـاي کسـب و کـار مختلفي ٣ را جهت نشان دادن اثر شلاقي توسعه دهند. بازي شناخته شده نوشابه ٤ که توسط استرمن ٥ در سال ۱۹۸۹ معرفـي شد اين اثر را به خوبي نشان مي دهد[۸]. سپس نسخه کامپيوتري بازي نوشابه در سال هاي ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ ارائه شد[۹]. البتـه نمونه هاي عملي از اثر شلاقي در جهان واقعي نيز به سادگي قابل مشاهده است . شکل (۲) اثر شلاقي مشاهده شـده در دنيـاي واقعي را نشان مي دهد. لي و همکاران در سال ۱۹۹۷ پنج منبع بالقوه ايجاد اثر شـلاقي را معرفـي نمودنـد: پـردازش سـيگنال
تقاضا، زمان هاي تحويل غير صفر، سفارشات دسته اي ، سهميه بندي در مواقع کمبود، و نوسانات و افزايش قيمت [۶،۷].

شکل ۲- پديده شلاقي در زنجيره تامين
دو اثر پردازش سيگنال تقاضا و زمان هاي تحويل غير صفر متفقا « تقويت تقاضا» يا « اثر فورستر» ناميده شـده انـد[۱۰].
دسته بندي سفارشات که به اثر بوربريج ٦ نيز معروف است در ارتباط با تعيين اندازه اقتصادي سفارش است [۱۱]. سهميه بندي يا اثرهولي هان ٧ نيز يکي ديگر از عوامل ايجاد اثر شلاقي است [۱۲]. ناپايداري قيمت نيـز کـه يکـي از عوامـل ايجـاد اثـر شـلاقي شناخته شده است ، به اثر پيشروي معروف است [۱۳].
تحقيقات جديد در زمينه هاي کمي اثر شلاقي متمرکز شده است . ميتر١ در سال ۱۹۹۷ نتايجي را ارائه داد که اثر شـلاقي را بر روي سودآوري زنجيره تامين بررسي مي نمايد. فرانسو و ووتر٢ در سال ۲۰۰۰ در مورد اندازه گيري اثر شـلاقي بـه صـورت کمي بحث نمودند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته اثر شلاقي در زنجيره تامين مي تواند بر اساس مقادير نسبي ضريب تغييرات سفارشـات و ضريب تغييرات تقاضا به سفارشات رسيده به زنجيره اندازه گيري گردد. چن ٣ و همکاران در سال ۱۹۸۸ مدل هاي کمي در مورد اندازه گيري اثر تکنيک هاي پيش بيني و سياست متمرکزسازي اطلاعات بر روي اثر شلاقي را ارائه نمودند.
کيم ٤ و همکاران در سال ۲۰۰۵ اثر شلاقي را در حالتي که زمان هاي تحويل به صورت احتمالي باشند، محاسـبه نمودنـد.

آنها براي اين منظور از مدل هاي آماري استفاده کردند که در آن تقاضاها در مراحـل مختلـف زنجيـره تـامين بـه صـورت iid مي باشند[۱۴].
جديدا اکثر مولفان از معادله زير به منظور اندازه گيري اثر شلاقي استفاده نموده اند[۱۵]. در اين رابطه ORATE اشاره بـه سفارشات روي داده و CONSE اشاره به ميزان مصرف دارد. اگر چه اين معيار يک معيار اندازه گيري سودمند است لـيکن تنهـا واريانس خروجي را نسبت به واريانس ورودي به صورت عددي بيان مي کند و به ساختاري کـه علـت افـزايش واريـانس اسـت ، نمـي پـردازد[۱۶]. بـراي يـک سـيگنال تصـادفي بـدون تغييـر در طـول يـک زمـان طـولاني در صـورتي کـه سيسـتم خطـي باشد، μCONμORATE است و داريم :


اين معيار نسبت واريانس ها مي تواند به منظور عددي نمودن نوسانات موجودي واقعي (AINV) همانطور که در معادله زير نشان داده شده است نيز به کار رود[۱۶]:

مي توان استنباط نمود که پيچيدگي اطلاعات تقاضا مي تواند به عنوان فاکتور اصلي در تشکيل اثر شلاقي باشد و دليل آن نيز سه پديده است : اول آنکه اطلاعات تقاضاي اريب ٦ از طرف جزء پايين دست زنجيره تامين ، دوم تاخير در انتقال اطلاعـات و سوم عمليات لجستيکي نامناسب در پاسخ دهي به تقاضاي جزء پايين دسـت . اطلاعـات تقاضـاي اريـب مـي توانـد نتيجـه اي از نوسانات تقاضا در مشتري نهايي يا خطاي تخمين تقاضاي جزء پايين دست زنجيره باشد. تاخير در انتقال اطلاعات بر کارايي به اشتراک گذاري اطلاعات در بين اجزاي زنجيره تاثير گذاشته و به شدت اثرات تحريکي افزايش دهنده انحرافات تقاضاي تخمين زده شده به وسيله تامين کنندگان در مورد افزايش تقاضاي مشتري نهايي را بالا مي برد. علاوه بر اين ، استراتژي هاي نادرست در مورد عمليات لجستيکي شامل پيش بيني تقاضا، روند افزايش اثر شلاقي را شدت مي بخشد.
مي توان اثرات وجود اثر شلاقي در زنجيره تامين را به صورت زير بيان نمود[۱]:
. افزايش هزينه هاي توليدي
. افزايش هزينه هاي موجودي و انبار
. افزايش زمانهاي تحويل سفارشات
1 Metter
2 Fransoo & Wouter
3 Chen
4 Kim
5 Identical Independent Distribution
6 Bias


. افزايش هزينه هاي حمل و نقل
. افزايش هزينه هاي نيروي انساني دريافت و ارسال محصولات
. کاهش سطح در دسترس بودن محصولات
. کاهش روابط نزديک بين اجزاء در زنجيره تامين
آشنايي مديران با اثر شلاقي باعث يافتن استراتژي هاي مناسب جهت مقابله با آن مي شود. اقدامات زيادي جهـت کـاهش اين پديده انجام گرفته است . از جمله اين اقدامات مي توان به تسهيم اطلاعات , کارايي عملياتي و تنظيم کانال ها١ اشاره کرد. با طبقه بندي کردن صحيح اطلاعات , اطلاعات تقاضا از پايين زنجيره کاملاً به موقع به بالاي زنجيره انتقال پيدا مي کند.
همچنين منظور از تنظيم کانال ها هماهنگي بين فروش , حمل و نقل , برنامه ريزي موجودي و ايجاد همکاري صحيح بين بالا و پايين زنجيره است . کارايي عملياتي نيز فعاليت هايي را که باعث بهبود عملکرد سيستم مي شوند مانند کاستن هزينه هـا و زمان هاي تأخير را شامل مي شود[۱۷].
با توجه به موارد ذکر شده چهار راه اساسي کاستن اثر شلاقي به شرح زير مي باشد[۶، ۱۹،۱۸]:
* هماهنگ سازي پيش بيني تقاضا در زنجيره :
مد نظر قرار دادن يک منبع واحد جهت پيش بيني تقاضا در طول زنجيره .
* شکستن دسته هاي سفارش :
شکستن دسته هاي سفارش و زياد کردن دفعات سفارش باعث کاهش اثر شلاقي مي شود.
* تثبيت قيمت ها :
با استحکام بخشيدن به قيمت هاي محصول و کاهش بالا رفتن نرخ ها نيز مي توان اثر شلاقي را کنترل کرد.
* ازبين بردن ريسک در کسري :
در شرايطي که تأمين کننده با کسري مواجه مي شود به جاي توجه به سفارشات دريافتي از مشتريان بهتر است براساس آمارهاي قبلي فروش به درخواست کنندگان نياز آنها را برطرف سازد. اين راه باعث مي شـود تـا مشـتريان از مبالغه کردن در هنگام سفارش خودداري کنند. شرکت هاي بزرگي چون HP و GM از اين روش استفاده مي کنند.
يکي از مهمترين عواملي که مي تواند در کاهش اثر شلاقي موثر باشد انتخاب صحيح سياست سفارش دهـي اسـت ، کـه در بخش بعد به آن پرداخته مي شود.
۲-۳- الگوي X+Y
انبار به عنوان منبع سريع تامين محصولات براي مشتريان و به عنوان بافر در سيستم هـاي توليـدي بـه کـار مـي رود، امـا محققين نشان داده اند که با وجود اثر شلاقي اغلب اين مزايا از وجود موجودي در انبار بدست نمـي آينـد[۲۰]. مـديران بخـش
1 Channel Alignment
2 Avoid Multiple Forecast Updates
3 Break Order Batches
4 Stabilize Prices
5 Eliminate Gaming in Shortage


توليد و بازاريابي شديدا علاقه مند به وجود موجودي در انبار هستند. بخش بازاريـابي تمايـل دارد تـا سـطح موجـودي در انبـار درحدي باشد تا بتواند سطح خدمت دهي مناسبي را براي مشتريان فراهم سازد. عـلاوه بـر آن مـديران بخـش توليـدي جهـت کاهش فشارهاي وارد شده به سيستم توليدي ناشي از عدم قطعيت در تقاضا تمايل به ذخيـره موجـودي در انبـار دارنـد. ايـن فشارها خود را به شکل ظرفيت از دست رفته ١، افزايش هزينه هاي حمل و نقل و قراردادهاي جنبي ، اضـافه کـاري و کـم کـاري نيروي کار٢، آموزش و مشکلات کيفي در سيستم هاي توليدي نشان مي دهند. اغلب تعيين اثرات ايـن مشـکلات بسـيار مشـکل است ، با اين حال مديران و محققان طي تحقيقات بسياري مزاياي طراحي سياست هاي سـفارش دهـي را جهـت کنتـرل سـطح موجودي انبار، ارائه سطح خدمت دهي مناسب به مشتري و تعيين برنامه هـاي توليـدي ، نشـان داده انـد[۲۱،۲۲،۲۳]. در عمـل قضاوت هاي کيفي توسط مديران جهت برقراري تناسب ٣ بين اثر شلاقي ، هزينه هاي انبارداري و هزينه هاي کمبود از يک طرف و سطح خدمت رساني به مشتري از طرف ديگر گرفته مي شود. سياست هاي سفارش دهي در تعيين سـطح موجـودي انبـار و نـرخ توليد يک محصول نقش اساسي دارد. عامل کليدي در طراحي يک سياست سفارش دهي مناسب ايجاد تعادل بين هزينـه هـاي توليدي و موجودي از يک طرف و سطح خدمت به مشتري از طرف ديگر است . به عبارت ساده تر مي توان با استفاده از موجودي در انبار به يک سطح خدمت رساني و سطح توليد کم نوسان ٤ دست يافت . مديران مي بايست به اين نکته توجه داشته باشند کـه نمي توان راهکار کلي جهت تعيين سياست سفارش دهي ارائه نمود که در تمامي محيط ها و شـرايط بهينـه باشـد و بايسـتي بـا توجه به شرايط محصولات و الگوي تقاضا بهترين سياست اتخاذ گردد[۲۴].
با اين حال الگوهاي سفارش دهي مناسبي توسط محققان مختلف ارايه شده است که مي تواند پايه مکانيزم سـفارش دهـي در مدل هاي تعيين اندازه سفارش قرار گيرد. يکي از ايـن الگوهـاي سـفارش دهـي الگـوي X+Y مـي باشـد[۲۵] . ايـن الگـوي سفارش دهي يکي از الگوهاي مناسب در جهت کاهش اثـر شـلاقي شـناخته شـده اسـت کـه مـي توانـد بـر روي مـدل هـاي و مکانيزم هاي مختلف سفارش دهي به منظور تعيين يک سياست سفارش دهي نزديک بهينه بکـار بـرده شـود. تـاثير مثبـت ايـن الگوي سفارش دهي بر روي اثر شلاقي نشان داده شده است [۲۵].
در حقيقت الگوي سفارش دهي X+Y را به زبان ساده مي توان به اين صورت تعريف نمود که در هريک از سـطوح زنجيـره تامين در صورتيکه سفارش رسيده از جزء پايين دست به اندازه X واحد باشد، جزء مـذکور بـه انـدازه X+Y بـه جـزء بالادسـت سفارش صادر نمايد که مقدار Y مي تواند مثبت ، منفي يا صفر باشد. به عبارت ديگر الگوي X+Y بيانگر ايجاد تغيير به اندازه Y در سفارش رسيده از جزء پايين دست مي باشد.
بنابر تعريف انجام شده مشخص است که مدل هاي سفارش دهي که از ايـن الگـوي سـفارش دهـي اسـتفاده مـي کننـد در حقيقت تعيين کننده مقدار Y در رابطه X+Y مي باشند به نحوي که سيستم را به سمت جواب بهينه نزديـک نماينـد. در ايـن بين سه الگوريتم ارايه شده در ادبيات موضوع که از اين سياست سفارش دهي استفاده کرده اند معرفي شده و ميزان اثر شـلاقي ايجاد شده توسط آنها بررسي مي گردد. اين سه الگوريتم به ترتيب يک بـه يـک ٥ ، مـدل ژنتيـک [۲۵] و مـدل سـفارش دهـي RLOM (26)مي باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید