بخشی از مقاله

بررسي ژئودايورسيتي منطقه سد تنگ سهران بشاگرد، مکران (جنوب شرق ايران )
چکيده :
سد تنگ سهران واقع در شمال شهرستان بشاگرد (جنوب شرق ايران ) مابين استانهاي هرمزگان و کرمان و از لحاظ ساختار زمين شناسي در شمال زون فيليشي مکران قرار دارد. نزديکي به گسل معروف بشاگرد باعث شده در منطقه پرتگاههاي عمودي، لايه هاي با زاويه بيش از ٧٠ درجه و چين خوردگي هاي بسيار داشته باشيم .
کليد واژه ها: ژئوتوريسم ، مکران ، بشاگرد، تنگ سهران
مقدمه :
امروزه ارتباط علوم و صنايع و به وجود آمدن شاخه هاي ميان رشته اي، باعث ديدگاه هاي نو و ايجاد فرصت هاي جديد شغلي و شناخت بهتر از جهان است که صنعت گردشگري در ارتباط با علوم ط بيعي از اين قاعده مستثني نيست . تلفيق علومي مثل زمين شناسي، زمين پيکر شناسي، زيست شناسي و بوم شناسي با صنعت گردشگري باعث خلق افق هاي نو و افکار جديد ميشود که ميتواند باعث حل معضلات بيکاري، توسعه اقتصادي- اجتماعي و برداشتن گامي به سوي فقرزدايي ، توسعه پايدار و در نهايت ، عدالت اجتماعي باشد زيرا گردشگري مهمترين صنعت جهان است (گولتا، ٢٠٠٣) و از راه هاي فقرزدايي و ايجاد اشتغال و ايجاد در آمد در اروپا و خاورميانه است (رحيم پور، ١٣٨۴).
سد تنگ سهران در ط ول عرض جغرافيايي ʾ ۵٧̊ و ʾ ٢۶̊ در ٣۵ کيلومتري شهر گوهران و ۶۵ کيلومتري قلعه گنج ، بين استانهاي هرمزگان و کرمان و در محل رشته کوههاي بشاگرد قرار دارد (شکل ١). اين سد با اهداف حفاظ ت از حوزه آبخيز سهران ، کنترل سيل و رسوب حوزه سد جگين ، مبارزه با سيلاب و خشکسالي، توسعه کشاورزي و... در سال ٨۵ ساخته شده است (اداره منابع ط بيعي و آبخيزداري شهرستان بشاگرد، ١٣٨۵).



شکل ١- تصوير ماهواره اي از موقعيت سد (اقتباس از Google earth )
بحث :
ژئوتوريسم ، جئوتوريسم يا توريسم زمين شناسي (Geotourism) يکي از جديدترين انواع توريسم و از رشته هاي گردشگري وابسته به ط بيعت است که به معرفي پديده هاي زمين شناسي به گردشگران با حفظ هويت مکاني آنها مي پردازد. ژئوتوريسم بعد از مطرح شدن ژئوپارکها از سال ٢٠٠٠ مورد توجه يونسکو قرار گرفت (امري کاظ مي، ١٣٨٥). ژئوتوريسم از علوم مختلف زمين شناسي و ژئومورفولوژي همچون ژئوتکنيک ، ژئوفيزيک ، ژئوشيميايي و کليماتولوژي کمک مي گيرد و علاقمندان به ط بيعت و پديده هاي زمين شناسي را براي بازديد از جاذبه هاي زيباي زمين دعوت مي کند. حفظ محيط زيست و چشم اندازهاي آن ، عدم تغيير و خودداري از دخالت انسان در برهم زدن چهره زمين از اهداف اصلي ژئوتوريسم است .


در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید