بخشی از مقاله

چکیده
ارتفاع یکی از مؤلفه اساسی در تشکیل و تکامل خاک میباشد و با تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم خود بر تشکیل و تکامل خاک مؤثر است. کربن آلی خاک نقشی پویا در چرخه جهانی کربن ایفا میکند؛ بنابراین، اندازهگیری و شناخت این خصوصیات خاک و اثرات آن، بخشی از اطلاعات مورد نیاز از وضعیت باروری و حالصخیزی خاک را تکمیل مینماید.

در این مطالعه به منظور بررسی تاثیر ارتفاع بر روی برخی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک تعداد 204 خاک از عمق 0-15 سانتیمتری از شرق و جنوب شرق استان کهگیلویه و بویراحمد جمعآوری و مورد آزمایش و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد میزان کربن آلی و رس با افزایش ارتفاع افزایش پیدا کردهاند و مقدار pH، EC، شن و سیلت با افزایش ارتفاع کاهش پیدا کردهاند.

مقدمه

خاک محل تقاطع عوامل مهم اکولوژیکی سطح خارجی زمین است که این عوامل عبارتند از اقلیم، سنگها، عوامل بیولوژیکی و عوامل جغرافیایی - زرین کفش، . - 1372 پستی و بلندی یکی از مؤلفه اساسی در تکامل خاک میباشد. نقش توپوگرافی به عنوان عامل تشکیل دهنده خاک، میتواند موجب کند یا تند شدن اثر اقلیم شود - لیاقت و خرمالی، . - 1390 به منظور مدیریت صحیح خاک نیاز به اطلاعات پایه درباره تغییرات مکانی خصوصیات خاک در زمین، به ویژه کربن آلی، بافت، pH و هدایت الکتریکی - EC - خاک میباشد که بسیاری از ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی خاک را تحت تاثیر قرار میدهد. کربن آلی خاک نقشی فعال در چرخه جهانی کربن ایفا میکند و در حفظ خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک موثر است

 درک بهتر از مقدار کربن آلی خاک و دیگر خصوصیات خاک برای استفاده از خاک و حفظ بهرهوری آنموًثر و ضروری میباشد - لیو و همکاران، . - 2014 بخش قابل توجهی از خاکهای دنیا یا بیش از حد اسیدی بوده، یا بیش از حد قلیایی هستند و برای فعالیت بیولوژیکی خاک مناسب نمیباشند. بنابراین، اندازهگیری و شناخت pH خاک و اثرات آن
بخشی از مطالعات اکولوژی خاک و دارای اهمیت زیادی است

تأثیر پستی و بلندی بر تشکیل و تکامل خاک به عنوان یکی از مهمترین عوامل خاکساز، توسط محققان زیادی مورد بررسی قرار گرفته است. پستی و بلندی با تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم خود بر تشکیل و تکامل خاک مؤثر است - آزادی و ابطحی، . - 1394 نویدی و ابطحی - 1380 - اثرات اقلیم و پستی و بلندی را در خاکهای جنگلی استان مازندران مورد بررسی قرار دادند.

نتایج آنها نشان داد که با افزایش ارتفاع مقدار کربن آلی کاهش پیدا کرد و با افزایش شیب در یک ارتفاع معین pH خاک افزایش پیدا کرده است، در شیبهای جنوبی نیز ذرات رس بخش بزرگتری از بافت خاک را تشکیل دادهاند. آزادی و ابطحی - 1394 - ویژگیهای پیدایشی و کانی شناسی خاکها تحت تأثیر توپوگرافی را در استان فارس مورد مطالعه قرار دادند. نتایج آنها نشان داد که توپوگرافی یکی از مهمترین عوامل تشکیل و تکامل خاکهای این منطقه میباشد. همچنین بیان کردند که تغییرات بافتی در طول پروفیلها از روند مشخصی پیروی نمیکند و یک روند همسان افزایش و یا کاهش منظم در مقدار شن و سیلت و رس مشاهده نمیشود؛ pH خاک نیز همراه با افزایش عمق روند افزایشی را نشان داد.

مواد و روشها

منطقه مورد مطالعه در شرق و جنوب شرق استان کهگیویه و بویراحمد به وسعت تقریبی 5000 کیلومتر مربع میباشد. استان کهگیلویه و بویراحمد با 26416 کیلومتر مربع وسعت در جنوب غربی ایران، بین 30 درجه و 9 دقیقه تا 31 درجه و 32 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 57 دقیقه تا 50 درجه و 42 دقیقه طول شرقی واقع شده است.

بلندترین نقطه استان قله دنا با ارتفاع 4409 متر و پستترین ناحیه آن لیشتر به ارتفاع 500 متر از سطح دریا میباشدجمعاً. تعداد 204 نمونه خاک سطحی از عمق -15 0 سانتیمتری منطقه مورد مطالعه بوسیله رینگ نمونهبرداری با در نظر گرفتن توپوگرافی جمع آوری شد. طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع هر یک از نمونهها با دستگاه سیستم موقعیت جهانی - GPS - ثبت شد.

نمونهها برای انجام آنالیزهای آزمایشگاهی به آزمایشگاه منتقل شدند و پس از هوا خشک شدن از الک 2 میلیمتر عبور داده شدند. کربن آلی با اکسیداسیون توسط دی کرومات پتاسیم - والکلی و بلاک، - 1934 اندازهگیری شد. بافت خاک پس از انحلال کربنات به وسیله کالگن، با روش هیدرومتری تعیین شد - بویوکوس، - 1962، اسیدیته خاک در حالت گل اشباع با استفاده از دستگاه pH متر و هدایت الکتریکی با استفاده از دستگاه هدایتسنج الکتریکی در عصاره اشباع - پیج و همکاران، - 1987 اندازهگیری شد.

ارتفاع از سطح دریای منطقه مورد مطالعه در سه محدوده ارتفاعی 600-1300، 1300-2000 و 2000-2700 متر تقسیمبندی شد.

روش آماری تجزیه و تحلیل دادهها: جهت تجزیه و تحلیل نتایج از نرم افزار SPSS استفاده شد. در ابتدا دادههای پرت شناسایی و کنترل شد. پس از آزمون یکنواختی واریانس، جهت آزمودن فرضیه صفر برابر بودن میانگینهای پارامترهای مورد مطالعه در پنج کاربری، آنالیز واریانس یکطرفه - ANOVA - انجام شد. سپس به منظور مقایسه میانگینها، آزمون دانکن در سطح معنیدار 5 درصد استفاده شد. جهت بررسی وجود رابطه آماری بین پارامترهای مورد مطالعه، ضریب همبستگی آنها محاسبه گردید. آزمون کلوموگروف-اسمیرنف - KS - 1 نیز برای نرمالسازی دادهها انجام شد.
نتایج و بحث

طبق نتایج بدست آمده از جدول 1 حداقل مقدار کربن آلی 0/2 و حداکثر مقدار آن 3/96 درصد بوده است، حداقل مقدار pH ، 6/88 و حداکثر مقدار آن 7/88 میباشد. در مورد EC کمترین مقدار آن 0/49 و بیشترین مقدار آن 2/62 دسی زیمنس بر متر بوده است. حداقل مقدار رس 2/40 درصد و حداکثر مقدار آن 44/40 درصد است.

برای مقادیر شن و سیلت نیز حداقل مقدار به ترتیب 12/60 و 21/60 درصد و حداکثر مقدار 64 و 65/60 درصد بوده است. کربن آلی دارای مقدار چولگی 0/882 و مقدار کشیدگی 0/224 میباشد. بیشترین مقدار چولگی از میان دادههای بافت خاک مربوط به درصد شن - 0/701 - و کمترین مقدار آن مربوط به درصد سیلت - -0/460 - می باشد. همچنین بیشترین مقدار کشیدگی از میان دادههای بافت خاک مربوط به درصد رس - 0/514 - و کمترین مقدار آن مربوط به درصد سیلت - 0/099 - بوده است - درصد سیلت کمترین مقدار کشیدگی و چولگی را داشت - .

بررسی توزیع دادههای رس در کاربریهای مختلف نشان داد که همگی آنها از توزیع نرمال برخوردار هستند. دادههای مربوط به کربن آلی، شن، pH و EC در کاربریهای مختلف با تبدیل لگاریتمی در SPSS و دادههای سیلت نیز با تبدیل BOX-COX نرمال شدند.

بررسی شاخصهای آماری چولگی و کشیدگی که معیاری از توزیع فراوانی دادهها است این نتایج را تایید میکند 

 جدول :1 برخی شاخصهای آماری دادههای کربن آلی، بافت خاک، pH و EC            

مقایسه میانگین پارامترهای کربن آلی، بافت، pH و EC خاک در کل حوزه و ارتفاعات مختلف در جدول 2 آمده است. کربن آلی خاک: نتایج نشان داد که در ارتفاعات مختلف نیز بین مقدار کربن آلی اختلاف معنیدار وجود داشت. به طوری که بیشترین مقدار کربن آلی در محدوده ارتفاعی 1300-2000 و 2000-2700 متر میباشد و ارتفاع 600-1300 متر کمترین مقدار کربن آلی را داشته است . - p<0/05 - دلیل آن را میتوان نرخ پائین تجزیه کربن آلی خاک تحت درجه حرارت پائینتر و بیشتر بودن نزولات جوی در ارتفاعات بالاتر بیان نمود. این نتایج با نتایج فلاحتکار و همکاران - 1392 - مطابقت با نتایج بامری و همکاران - 1391 - مغایرت داشت.

بافت خاک: نتایج نشان داد بین مقدار شن و سیلت بین مقادیر شن و سیلت در ارتفاعات مختلف تفاوت معنیداری وجود نداشت، ولی به طور کلی مقدارشان در مناطق پستتر بیشتر از مناطق مرتفع بود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید