بخشی از مقاله

برنامه ریزي تولید در کارخانه پرس

چکیده مقاله : کارخانجات پرس ایرانخودرو وظیفه تبدیل ورق فلزي به قطعات مختلف بدنه خودرو را دارند که به این منظور از خطوط بلنک و پرس استفاده می کنند. سیستم تولیدي این سالنها از نوع wپئً لاطصهB ژپلاح می باشد و برنامه ریزي خاص خود را طلب می کند. در مقاله حاضر به بررسی روش برنامه ریزي در چنین سیستمی می پردازیم و الگوریتمهاي مختلف را در اینگونه سیستمها ارائه می کنیم. همچنین مزایا و معایب هر یک از این الگوریتمها مستقلاًرا مورد ارزیابی قرار داده و جهت تعیین بهترین سیاست برنامه ریزي تولید براي سالن پرس، ترکیبی از این الگوریتم ها را جهت کاهش زمان کمبود تولیدات در نظر می گیریم و در نهایت تست آنها به وسیله مدل شبیه سازي ساخته شده براي سالن پرس صورت می گیرد.

-1 فرایند تولید در پرس

کارخانه پرس مکانیزه شرکت ایران خودرو از سال 1380 با یک خط بلنکینگ و دو خط پرسی آغاز بکار نموده و هم اکنون با دو خط بلنکینگ و شش خط پرسیکاملاٌ اتوماتیک در حال تولید روزانه حدود سی هزار قطعه از قطعات بزرگ پرسی بدنه خودروهاي خانواده 405، 206 و سمند می باشد. روال کلی تولید در این سالن بدین شکل است که ابتدا ورق ورودي به سالن بصورت کویل (ئطپه) به خطوط بلنکینگ انتقال داده شده و پس از انجام عملیات صاف کردن ورق، برشکاري اطراف آن و ... تبدیل به بلنک (فغهئ(B می گردد. پس از انبارش بلنکها در انبار بلنک، در موقع لزوم و مطابق برنامه، با انتقال پالتهاي بلنک به خطوط پرسی مربوطه، بلنکها بصورت اتوماتیک به داخل خط تغذیه شده و پس از عبور از دستگاه شستشوي ورق ابتداي هر خط، بوسیله بازوهاي مکانیکی (ربات) و تجهیزات حمل خاص هر قطعه، به داخل قالبها منتقل می گردند.

سپس، طی چندین مرحله عملیات پرسکاري و انتقال اتوماتیک قطعات مابین پرسها، تغییر شکل مورد نیاز بر روي بلنک صورت گرفته و قطعات دلخواه تولید می شوند. در نهایت، پس از شکل دهی نهایی و آماده شدن قطعه و انجام فرایند کنترل کیفیت، قطعات در پالت هاي مخصوص چیده شده و به انبار قطعات پرسی منتقل می گردند و در آنجا نگهداري می شوند تا مطابق درخواست سالنهاي مشتري از انبار ارسال شوند.

زنجیره تامین قطعه پرسی شامل سازنده ورق، انبار ورق، سالن پرس و انبار قطعات می باشد.

-2 فازهاي برنامه ریزي تولید

در این مقاله الگوریتم هاي ارائه شده بر این مبنا استوار است که برنامه ریزي تولید پرس در سه فاز مجزا صورت می پذیرد و سپس با پیوند سه فاز مذکور ، آلترناتیو هاي اجرایی ، استخراج می شود. در بعضی از الگوریتم هاي ارائه شده دو فاز مسالهتواماً حل می شوند و یا مفروضات الگوریتم روي هر سه فاز تاثیر می گذارد. این سه فاز عبارتند از :

-1 تخصیص پزیسیون ها به خطوط پرسی
-2 تعیین اندازه انباشته تولیدي
-3 تعیین توالی بهینه تولید

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید