بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر ابعاد منشور اخلاقی و اداری کارکنان بر بهبود رفتار تمکین مودیان مالیاتی در حوزه مالیاتی غرب تهران انجام شده است. روش تحقیق نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش مودیان مالیاتی در حوزه مالیاتی غرب تهران1 در سال 1393و کارکنان این سازمان بود که تعداد 30 نفر از کارکنان اداره مالیات و 124 نفر از مودیان مالیاتی که طی سال 1393 به اداره مالیات مراجعه کردند به صورت تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامه محقق ساخته رفتار تمکین مودیان مالیاتی در اختیار مودیان قرار گرفت و سپس یک دوره آزمایشی منشور اخلاقی و اداری کارکنان برای کارکنان برگزار شد، سپس پرسشنامه رفتار تمکین مودیان مجددا در اختیار آنها قرار گرفت. برای تحلیل داده های به دست آمده از آزمون تساوی دو میانگین در نمونه های مستقل استفاده شد. نتایج گویای معناداری تفاوت میانگین های دو آزمون - در سطح خطای 0,05و سطح معناداری - - p=0,000 - می باشد و می توان بیان کرد که نمرات رفتار تمکین مودیان مالیاتی در پس از آموزش کارکنان بالاتر از نمرات کسب شده آنها قبل از آموزش می باشد و در نتیجه میتوان بر این مهم تکیه داشت که نحوه رفتار کارکنان اداره مالیات و نوع برخورد آنها تأثیر بسزایی در نوع نگاه و دیدگاه مودیان مالیاتی دارد و این تغییر دیدگاه موجب رغبت و انگیزه بیشتر مودیان مالیاتی برای رجوع به اداره مالیات و پرداخت مالیات می باشد.

واژه های کلیدی : ابعاد منشور اخلاقی و اداری کارکنان، رفتار تمکین، مودیان مالیاتی

مقدمه

یکی از راه های افزایش درآمدهای مالیاتی و تحقق اهداف درآمدی دولت، تلاش برای تمکین مالیاتی است. در این ارتباط، دولت ها با ارایه خدمات رایگان در زمینه چگونگی بهره گیری از اصول مالیات ها و شیوه های گوناگون برای رفع نیاز مردم، وظیفه ای بسیار سنگین بر عهده دارند .همچنین ترغیب جامعه به پرداخت داوطلبانه مالیات ها و جلب حمایت و ایجاد تمیکن صادقانه در مردم در قبال تکالیف قانونی آنها، مستلزم ارایه خدمات حمایتی خاص است. از سوی دیگر ، اگر تمکین مالیاتی را پایبندی داوطلبانه مودیان به قانون مالیاتی و تکالیف مالیاتی بدانیم، در این صورت عدم تمکین عبارت است از عدم پایبندی به قوانین و مقررات و انجام تکالیف قانونی. البته درجه تمکین مالیاتی در هر کشوری، معیار سنجش کارایی سیستم مالیاتی آن کشور خواهد بود و میزان عدم تمکین را می توان با شکاف مالیاتی اندازه گیری کرد .شکاف مالیاتی - فاصله طبقاتی - یعنی میزان مالیات وصولی، منهای مالیاتی که در صورت تمکین کامل مودیان به دست می آید. - کمالی،1390،ص - 38 مالیات عادلانه یا در اصل عدالت مالیاتی این است که مالیاتی را که دولت در نظر دارد از مردم وصول کند

باید متناسب با توان مالیات دهندگان باشد. هم چنین از عمومیت برخوردار بوده و تمام افراد در آن شرکت کنند. در حقیقت منظور از این اصل این است که برقراری و وصول مالیات بین اشخاص مشمول مالیاتی در هر طبقه ، از مقررات قانونی یکسان برخوردار باشد .مالیات عادلانه، مالیاتی است که بر حسب مقررات قانونی، از درآمد واقعی افراد وصول شود و مطابق با وضعیت اقتصادی هر سال و منطبق با درآمد همان سال مودی، وصول مالیات متناسب با درآمد شناسایی مودیان جدید باشد. اگر هر نظام مالیاتی با افراد مشمول پرداخت مالیات طبق قوانین یکسان برخورد کند و تبعیض و عدم پرداخت اشخاص صاحب نفوذ مطرح نباشد، آن نظام برای ایجاد نظامی عادلانه گام بر می دارد . - دوانی، - 1386 با تدوین قوانین ساده، شفاف و غیرقابل سواستفاده و رفتار یکسان سازمان امور مالیاتی با مودیانی که شرایط

مشابه دارند، می توان برای تصحیح باور عمومی مبنی بر ناعادلانه بودن سیستم مالیاتی به عادلانه بودن آن اقدام کرد. در ضمن فرهنگ سازی مالیاتی نقش موثری در ترغیب مودیان به پرداخت مالیات دارد .هر گاه بتوانیم ضرورت دریافت مالیات از مردم را به طور مستدل و منطقی برای آن ها بیان کنیم و به آن ها آگاهی های لازم را بدهیم و به صورت شفاف توضیح دهیم که مالیات صرف چه هزینه هایی می شود و در صورت نپرداختن ، چه مشکلاتی به وجود می آید، مردم به این باور می رسند که دولت مالیات را برای بهبود وضع جامعه و شهروندان، هزینه می کند و تمامی اقشار در برابر پرداخت آن نسبت به درآمدشان سهیم و مسوول هستند و بار پرداخت مالیات فقط بر دوش گروه خاصی نیست و بیشترین نفع، در جهت بهبود شرایط همه اقشار به ویژه اقشار کم درآمد جامعه است. - الیسیا، 2008، ص - 235 اخلاق اکنون به صورت منشور اخلاقی سازمان و قوانین رفتار حرفه ای مشاغل پایه درون سازمانی نهاده است.

در یک دهه ی اخیر توجه روز افزون به این موضوع شده که بایدعلت آن را در وقایع دهه های اخیر مانند جهانی شدن، توسعه عدم تمرکز، مدیریت گرایی، افزایش روابط کاری تجاری سازمان های دولتی با بخش خصوصی، رشد مطالعات اجتماعی و درخواست فزاینده برای پاسخگویی و مسؤولیت اجتماعی از سوی مراجع قانون و سیاسی دید.اخلاق اداری هم اکنون به نهضتی اصلاح گرایانه درمدیریت دولتی تبدیل شده است که به مطالعه و شناسایی قواعد و ضوابط رفتار انسان اداری و موضع هایی چون تدوین منشور اخلاق، قوانین و استانداردهای رفتار، آموزش اخلاقیات، مدیریت اخلاق، تصمیم گیری اخلاق، فرهنگ و جو اخلاق و زیرساخت اخلاق می پردازد.

سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه 2نیز با طراحی یک زیرساخت اخلاقی که در واقع یکی از الگوهای اثربخش مدیریت اخلاقیات محسوب می گردد وسعی درکنترل فساد و حفظ و ارتقای اخلاقیات و اصلاح رفتارهای نامطلوب در اغلب کشورهای عضو خود کرده است. در این الگو به میزان زیادی عوامل محیطی و سازمانی با یکدیگر ترکیب شده است که مهمترین این عوامل عبارتند از:

-    تعهد رهبران، سیاست مداران و مدیران به رعایت امور اخلاقی

-    استراتژی، سیاست ها و قوانین و مقررات دقیق و لازم اخلاقی
-    جو و فضای جامعه و سازمان

-    سیستم ها و مکانیزم های انگیزشی برای تشویق به انجام رفتار اخلاقی
-    برنامه های آموزش های کارآمد و مؤثر

-    سیستم های کنترلی و ارزیابی کارآمد و مؤثر درون و برون سازمانی
-    دلایل و استدلال عقل پسند کافی برای پذیرش اخلاق

-    موقعیت های شغلی

-    نیازهای شخصی

جامعه مدنی فعال - بولینو، 2005، ص - 69 چنانچه یک زیر ساخت اخلاق از کارکرد صحیحی برخوردار گردد، محیطی را فراهم می آورد که استانداردها و شاخص های رفتار شخصی مطلوب، مورد تشویق و حمایت قرار گیرد. - فقیهی و رضایی منش، - 1384 این تحقیق با هدف بررسی تأثیر ابعاد منشور اخلاقی و اداری کارکنان بر بهبود رفتار تمکین مودیان مالیاتی در حوزه مالیاتی غرب تهران انجام شده است و تلاش برای پاسخ به این سوال است که آیا آموزش ابعاد منشور اخلاقی و اداری کارکنان بر رفتار تمکین مودیان مالیاتی تأثیر گذار است یا نه؟

منشور اخلاقی و اداری کارمندان دولت

این منشور به منظور اشاعه و اعتلای فرهنگ اسلامی و ارزش های انسانی و سازمانی در نظام اداری کشور و نهادینه کردن ابعاد آن ها در اندیشه و عمل کارمندان دولت تدوین گردیده است . با اطلاع از اینکه کارمندان دولت به عنوان بندگان خدا و خدمت گزاران مردم باید تمامی تلاش و همت خود را بر مبنای باورها و ارزش

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید