بخشی از مقاله

چکیده :

هدف تاثیر بازی رایانه در یادگیری دانش اموزان روش تحقیق استفاده از کتاب خوانی دیجیتالی وکتاب ونظر اساتید بوده ان را مطالعه کردم واستفاده شد آموزش ریاضی باکمک رایانه بر نگرش ویادگیری درس ریاضی نتایج بررسی ها دیده شده بازی رایانه ای اموزشی ریاضی موجب افزایش پیشرفت تحصیلی وانگیزه پیشرفت ریاضی دانش اموزان می گردد.

زمینه تحقیق: هزاره سوم راعصر انقلاب اطلاعاتی ،رایانه ای ودیجی تالی ،دوره تحقیق وانفجار دانش ،دهکده جهانی ونظایر آن نامیده اند . به راستی عصر حاضر که تافلر آن راموج سوم نامیده است شیوه نوینی از زندگی را با خود آورده و بر نهادی نوین که می توان آن را کلبه الکترونیک نامید مبتنی است.نفوذسریع فناوری اطلاعات در میان آحاد مردم موجب تغییر شیوه زندگی آنان شده است .تحولات سریع ناشی از کابرد فناوری اعم از فناوری مولد وفناوری اطلاعات در زندگی بشر تغییرات شگرفی را در ساختار های صنعتی ،اقتصادی ،سیاسی ومدنی جوامع به وجود آورده است.واین تغییرات ،تاثیرات به سزایی در روند زندگی وکار مردم در سراسر جهان گذاشته است.

مسئله تحقیق :بنابراین پژوهش بر آن شدیم تا به نقش بازی های آموزشی رایانه ای در یادگیری دانش آموزان بپردازیم تا گامی در جهت بهبود فرایند یادگیری ریاضی بهتر دانش آموزان برداشته باشیم.

اهمیت تحقیق :

درطی چند سال اخیر ،گرایش به بازی هایی که به صورت رایانهای ودیجیتال ارائه میشوددر حال ظهور است .یادگیری از طریق بازیهای رایانهای ،رضایت دانش آموزان را نسبت به سایر روشها در امر یادگیری به همراه می آورد.یادگیری مبتنی بر بازی می تواند درکنار معلم درکلاس درس به کارگرفته شود.از طریق استفاده از بازیهای رایانهای آ موزشی،دانش آموزان می توانند دانش خود را در بازی ها به کار گیرندو از تجارب یادگیری کسب شده در دنیای مجازی در جهت شکلدهی به رفتار خویش در آینده بهره گیری کنند.

اهمیت بکار گیری این روش آموزشی در فرآیند آموزش ویادگیری تا اندازه ای است که در برخی از کشور های جهان همچون مالزی ،عنوان یک رشته دانشگاهی را به خود اختصاص داده است.ضرورت به کار گیری این روش آموزشی نوپا باتوجه به فرایند طرح واثرات آموزشی که به همراه خواهد داشت واستفاده از آن در فرایند آموزش ویادگیری جهت نیل به یادگیری آسان ،جذاب وبرانگیزاننده بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

هدف تحقیق: نقش بازی های رایانه ای آموزشی در یادگیری

پیشینه پژوهش

-1صفاریان همدانی ، عبداللهی ،دایی زاده ،بیات - 1392 - درپژوهش خود با عنوان بررسی رابطه میزان استفاده از بازی های رایا نه ای با سلامت روانی وعملکرد تحصیلی دانش آموزان به این نتیجه دست یافتند که بین بازی های رایانه ای و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد .

-2صالح صدق پور وغلام رضائی - 1392 - در پژوهشی که با عنوان نقش بازی رایانه ای دایمنشن بر انگیزه پیشرفت وپیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به پیش دانسته های زبان وریاضی دانش آموزان انجام دادند به این نتیجه دست یافتند که بازی های رایانه ای آموزشی ریاضی می توان موجب افزایش پیشرفت تحصیلی وانگیزه پیشرفت ریا ضی دانش آموزان می گردد

-3مژده آور - 1385 - در پژوهش خود باعنوان آموزش ریاضی با کمک رایانه بر نگرش ویادگیری درس ریاضی دانش آموز دختر سال دوم ریاضی به این نتیجه دست یافت که استفاده از رایانه در آموزش ریاضی با آموزش در مقایسه با روش تدریس سنتی موجب افزایش یادگیری دانش آموزان می شود .هم چنین استفاده از رایانه در آموزش ریاضی در مقایسه با آموزش سنتی موجب افزایش نگرش مثبت در دانش آموزان نسبت به درس می شود

-4زاده دباغ - 2010 - درتحقیق خود تا ثیر روش تدریس مبتنی بر بازی های رایانه ای بر پیشرفت تحصیلی وانگیزه پیشرفت ریاضی دانش آموزان را مورد سنجش قرار داد . نتایج نشان داد: - 1روش تدریس مبتنی بر بازی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی موثر است - 2روش تدریس مبتنی بر بازی بر انگیزهی پیشرفت گرایشی موثر است. - 3روش تدریس مبتنی بر بازی بر انگیزه پیشرفت اجتنابی موثر نیست - 4روش تدریس مبتنی بر بازی بر نگرش نسبت به ریاضی موثر است.

-5کیم وچانگ - 2010 - طی پژوهش خود باعنوان بازی های رایانه ای برای پشرفت ریاضی دانش آموزان مختلف به این نتیجه دست یافتند که دانش اموزانی که به زبان انگلیسی صحبت میکنند واز بازی های رایانه ای ریاضی استفاده کرده بودند ،در مقایسه با دانش اموزانی که از بازی استفاده نکرده بودند ،عملکرد ضعیف تری رادر درس ریاضی داشتند.

-6ولایتی ،زارعی،زوارکی وامیر تیمور - 1392 - پژوهشی تحت عنوان تاثیر بازی رایانه ای آموزشی برانگیزه یادگیری ،یادداری وانگیزه ی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر کم توان ذهنی انجام دادند نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بازی رایانه ای آموزشی ریاضی درمفهوم جمع باعث افزایش یادگیری وانگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی در درس ریاضی می شود ،اما باعث افزایش یادداری در انان نمی شود.

بازی های رایانه ای

پیدایش مفهوم بازی به آغاز زندگی بشر می رسد که در هر مقطع زمانی با توجه به شرایط مختلف انواع مختلفی داشته است امروزه نیز بازی های که بیشتر توجه رابه خود جلب نمود ه اند بازی های مبتنی بر رایانه می باشند که می توانند رسانه ای برای آموزش مخاطبان خود نیز باشند یکی از ویژگی های بازی رایانه ای استفاده از چندین حس انسان ودرگیر کردن عمیق او است . در بازی رایانه ای آموزشی مخاطب در موقعیت شبیه سازی شده دنیای واقعی قرار می گیرد وهوش وتوان عملی او به چالش کشیده می گردد وبا تمرین وتکرار باعث تقویت آن ها می گردد. 

مبانی نظری:

- ویژگی های بازی رایانه ای : 

- 1سنجش عملکرد پیشرفت های سریع فناوری که مسیرها ی جدید به اشتراک گذاری،تبیین وتعامل رافراهم می کند ،درک وشناخت میزان مشارکتها وتعاملات کودکان ووضعیت اخلاقی آن ها را در موقعیتهای مختلف مهیا کرده است .بررسی واکنش کودکان در حین بازی وتوجه هویت آنان در این بازی ها به ما کمک می کند تادریابیم آنها در موقعیت های مختلف چه باز خورد واصول اخلاقی را از خود بروز می دهند وعملکرد آنان در مقابل بیانات ،فعالیت ها وواکنش های طرف مقابل چگونه است.

- 2تعامل ازویژگی های بارز وبرجسته بازی های رایانه ای ،تعاملی بودن آن است .هنگامی که بازیگر آیتم های بازی خود را مثل:جنسیت،زیبایی،قدرت وسرعت انتخاب می کند.دراصل شخصیت خودش راوارد آن بازی کرده است وخودرا یک شخصیت در آن صحنه بازی تصور می کند وهمواره درتمام مراحل بازی سعی میکند به بهترین وجه ممکن عمل کند تابیشترین امتیازات رابه دست آوردودرصورتی که امتیازی رااز دست بدهد ویا این که از چرخه بازی حذف شود ،ناراحتی رابه وضوح درچهره اومی توان مشاهده کرد یابرعکس،زمانی که امتیازبالایی راکسب کند ،خوشحالی وشوق از چهره او نمایان است.اودرهرمرحله ازبازی باترفندهاوشگردهاومهارت های خاصی آشنامیشودوسعی میکند که آنهارافراگرفته وبه بهترین شکل ازآن هااستفاده کند به عبارتی دیگر،دردنیای مجازی بازی های رایانه ای،فرد دریک موقعیت پیش بینی نشده قرارمیگیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید