بخشی از مقاله

چکیده

پدیده بازی بر حسب علل، زمینه ها و شرایط، طی زمان ها و مکان های مختلف، به لحاظ ساختار، محتوا و کارکرد - اثر - ، شکل های گوناگونی به خود گرفته استبر.این اساس، از نیمه دوّم قرن بیستم و همراه و همگام با تحوّلات و پیشرفت ها در صنایع الکترونیکی، بازی ها و اسباب بازی هایی جدید و متفاوت با گذشته، پا به عرصه وجود گذاشتهکه اصطلاحاً »بازی های رایانه ای« نامیده می شود.آثار فرهنگی و اجتماعی بازی های رایانه ای به گونه ای است که دیگر نمی توان به این بازی ها فقط به عنوان یک وسیله گذران اوقات فراغت نگریستاشاعه. و آثار چنین بازی هایی، به حدّی است که از آنها با عنوان »انقلاب بازی های رایانه ای« یاد می کنند.

بررسی اثر بازی های رایانه ای بر سازگاری، توانایی ذهنی، روابط اجتماعی، میزان فعالیت ها و سرگرمی جمعی، میزان تماشای تلویزیون، تأثیر بازی های رایانه ای، میزان رابطه با خانواده، میزان خشونت، تأثیر بازی های رایانه ای را بر اضطراب، کیفیت تحصیلی، میزان اعتیاد به بازی، تلاش برای رسیدن به هدف، میزان به کارگیری فکر، میزان سرگرم کننده بودن بازی ها، میزان تمرکز و جنبه آموزشی بازی ها و میزان استفاده بازی های رایانه ای هدف پژوهش می باشد.جامعه آماری مورد نظر شامل 231 نفر از کلیه معلمین زن مقطع ابتدایی شهرستان سمنان و نمونه آماری شامل 25 نفر از معلمین زن مقطع ابتدایی شهرستان سمنان می باشد. با بررسی و تحلیلهای آماری انجام شده به این نتیجه رسیدیم که :

-1بین بازیهای رایانه ای و خشونت کودکان رابطه وجود دارد ، بنابراین فرضیه اول تایید شد.-2بین میزان استفاده از بازیهای رایانه ای خشن و رفتار پرخاشگرانه در کودکان رابطه وجود دارد، بنابراین فرضیه دوم مورد تایید واقع شد. -3بین میزان استفاده از بازیهای خشن رایانه ای و عملکرد تحصیلی کودکان رابطه وجود ندارد، در نتیجه فرضیه سوم مورد تایید واقع نشد.

واژگان کلیدی : بازیهای رایانه ای ، انقلاب بازیهای رایانه ، اوقات فراغت ، پرخاشگری کودکان

مقدمه:

بازیهای رایانه ای برنامه هایی هستند که برای تفریح و سرگرمی افراد مورد استفاده قرار می گیرند و نیز به طور گسترده در حال توسعه و پیشرفت می باشند البته باعث افزایش مهارت در حل مسائل و نیز هماهنگی دست ، چشم و... می شوند. بیشتر افراد تصور می کنند که بازیهای رایانه ای بازی بچه هاست و زمینه برنامه ریزی جدی نیست ولی این بازیها بیش از یک برنامه است. این بازیها باید تمام جوانب و اوضاع رایانه ای را که روی آن در حال اجراست کنترل کند و از تمام مسائل مخفی درباره سیستم مورد استفاده خود اطلاع داشته باشد و همچنین توانایی درگیری و فعل وانفعال کاربر را با یک محیط شبیه سازی شده مجازی با استفاده از pc فراهم آورد. طراحان این بازیها امروزه دارای توانایی های بیشتری به واسطه پیشرفت های اخیر در گرافیک صدا و قدرت محاسباتی رایانه ها هستند. - علی پور،. - 1391

امروزه در اکثر خانه ها می توان حضور رایانه را احساس نمود و کمتر کسی را می توان دید که با این وسیله ارتباطی نوین آشنا نباشد. امروزه بیشتر مخاطبان رایانه را قشر جوان تشکیل می دهند و کودکان نیز این پدیده را به خوبی شناخته و با آن انس گرفته اند.با ورود رایانه به خانه ها دیگر کمتر می توان به سراغ بازیهای کودکانه گذشته رفت بسیاری از کارشناسان تربیتی حضور مستمر و وسیع بازیهای رایانه ای را در دنیای پاک کودکان خالی از خطر نمیدانند. آنها معتقدند خشونت ، ترس و کشتار در این بازیها به گونه ای ملموس است که کودکان با جایگزینی خود به جای قهرمان بازی متأثر گشته و آن را در محیط اطراف خود محقق میسازند. - رضاییان ،. - 1391

ایجاد ترس و وحشت از تبعات بازیهای خشن رایانه ایست. در برخی از بازیها موجودات فضایی و یا عجیب به قهرمان بازی حمله کرده و می خواهند که او را بربایند و یا با مغناطیسی اینچنینی که به نوعی کودک را دچار ترس و آشفتگی می کنند مسئولان باید توجه داشته باشند که تهیه اینگونه بازیها یک رشته تخصصی تربیتی است که باید با برنامه ریزی به جای بازیهایی که تخریب و ویرانگری را نشان می دهد، بازیهای سازنده به بازار عرضه کنند - منطقی ، . - 1380
انجام بازیهای رایانه ای افق فکری کودکان را محدود می کند و بر عملکرد کلامی آنان تاثیر می گذارد در جوامعی که زمینه فقر و بیکاری بیشتر باشد بازیهایی رواج می یابد که دارای مضامین خشونت و زورگیری است این امر نیز به نهوبه خود باعث افزایش خشونت و پرخاشگری در جامعه می شود که بیشترین آسیب و خسارت آن متوجه کودکان می شود. - دکتر رفیقی مرند، - 1386
بازیهای رایانه ای خشن از دیگر علایق کودکان در سالهای اخیر است. آنها در این بازیهای نقشی را به عهده می گیرند و فعالانه وارد عمل می شوند . در این زمینه حس گیری برخی از کودکان آنقدر قویست که آنچه را در فیلم و بازیهای رایانه ای می بینند روی خواهر ، برادر و همکلاسیهایشان پیاده می کنند. - ولایتی،. - 1391بازیهای رایانه ای پر خشونت ، تهاجمان و زد و خوردها را به پدیده ای طبیعی و اخلاقی در ذهن کودک تبدیل می کند. به این ترتیب که بازیهای رایانه ای می تواند تأثیر بالایی در پرخاشگری و ستیزه جویی در کودکان داشته باشد. همچنین این بازیها می توانند تاثیرات منفی بر ذهن کودک بر جای بگذارد .یکی از رویکردهایی که به این پدیده - بازی رایانه ای - دیگر نگاه می کند، رویکرد جزایی و حقوقی است. - کرباسی، - 1384

کودکانی که تشنه بازیهای جسمی نیز گر بیانگر آنهاست . بسیاری از افرادی که درگیر بازی هستند متوجه گذشت زمان نمیشوند.کودک و نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازند و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پیدا می شود. اعتماد به نفسشان در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود خانواده ها تصور می کنند که در بازیهای رایانه ای فرد در بازی مداخله فکری مداوم دارد اما این مداخله فکری نیست بلکه این بازیها سلولهای مغزی را گول می زنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می دهند - مطهری، - 1383 ما هر چه در این مسیر حرکت کنیم و بازیها گسترش پیدا کند انسانهایی تحویل جامعه خواهند شد که سرخورده ، افسرده کم تحرک و غیر سازنده می باشند و خود اتکایی آنها بسیار کم است و ابتکار عمل نخواهند داشت در حالی که برای جامعه نیاز به انسانهایی خلاق ، مبتکر و متفکر داریم.

بهناز دوران : - 1384 - در بررسی رابطه میان افزایش خشونت و بازیهای رایانه ای باید توجه داشت که کودکان و نوجوانان که از این نازی استفاده می کنند نه تنها در معرض این رسانه قرار ندارند بلکه ما در این میان با رسانه های دیگری همچون اینترنت ، ماهواره و... نیز روبرو هستیم. بالا رفتن میزان خشونت این بازیها و امکانات گرافیکی آن باعث افزایش میزان واقع گرایی و جذاب تر شدن این بازیها می شود .بنابراین ما با بازیهای روبرو هستیم که روز به روز به خشونت و واقع گرایی آن افزوده شده و مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب می کند. در میان کودکان و نوجوانان بیشترین حساسیتها بر روی افراد پرخاشگر ، خشن و منزوی است. - گانتر،. - 1388عفت صادقیان - : - 1383 تاثیر بازیهای رایانه ای بر رفتار خشونت آمیز کودکان و نوجوانان بستگی به چهار عامل دارد:-1 درجه شدت خشونت در بازی چقدر است-2 توانایی کودک برای تشخیص و تمییز بین دنیای واقعی و تخیلی به چه میزان است.-3

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید